ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Häxor i Torsåker  (läst 7446 gånger)

2000-10-01, 21:35
läst 7446 gånger

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Jag söker om information om anklagelserna mot Elisabeth Nilsdotter, död 1675 i Västeraspby, Torsåker. Hon var hustru till Olof Eriksson (1607-1689. Finns det littertur om häxprocesserna i Torsåker?
Brita Brännström

2000-10-01, 23:47
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Fakta om häxorna i Torsåker finner du på Häxmuseets egen hemsida: http://www.btt.nu/haxmuseet
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-10-02, 22:03
Svar #2

Briat Brännström

Tack för tipset! Jag får nog ta en tur till Sandslån (hemsidan för kortfattad) Hälsningar Brita Brännström

2000-10-03, 15:29
Svar #3

ingrid

Hej!
Om någon vill veta något om detta, rekommenderas läsning i
Sundin, Teo
Häxorna : häxtro och vidskepelse i 1600-talets Ångermanland / Teo och Per Sundin. - Bjästa, 1978.
Det finns även två romaner av Olof Fahlen, Dömd till yxa och bål : en berättelse om häxprocesserna i Torsåker 1674-75
samt fortsättningen
Eldens återsken : en berättelse om häxprecossernas epilog i Torsåker
Dessa kom 1985 och 1986.
Dessa böcker bör gå att låna genom närmaste bibliotek, som kan, om man inte har dem själva, lånar in den genom fjärrlån
 
Vänligen
Ingrid Månsson, Timrå bibliotek

2000-12-08, 01:59
Svar #4

Utloggad Gudrun Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2022-10-29, 20:45
    • Visa profil
Har en Elisabeth Målares i min antavla. Hon brändes på bål 1674.
två söner som blev präster i Härnösand.
Vet någon något om henne?

2000-12-09, 10:12
Svar #5

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Hej. Jag kan inte hjälpa dig men lägger till min häxa - om någon skulle ha utskrift på protokollen och vill svara dig går det kanske på ett ut att ge svar om två häxor som om en.
Elisabeth Nilsdotter, f. i Dynäs, Gudmundrå (Y)  
d. 1675 i Torsåker, avrättad som häxa. Hon var gift med Olof Eriksson, bonde i Västeraspby, Torsåker. han levde 1607-1689.
Hälsningar Brita Brännström

2000-12-26, 10:45
Svar #6

Jan Lindroth

Hej Gudrun
 
Din anmoder Elisabet Målares halshöggs och brändes på bål tillsammans med sin syster Mosis Brita den 18 november 1674.  
 
Mycket av det du söker finns nog i Härnösands Historia I, 1585-1721 av Bucht, sidorna 466 - 495.  
 
Ute på nätet har jag funnit en bra sida där Hans Högman berättar om Elisabets son Laurentius Christophri Hornaeus (eller Lars Christoffersson som han egentligen hette), som kom att bli den värsta häxjägaren i Sveriges historia.   http://www.algonet.se/~hogman/slhaxor.htm  
 
M v h Jan Lindroth

2001-01-30, 16:41
Svar #7

Utloggad Henrik Åhnberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2009-07-02, 23:31
    • Visa profil
    • www.generationer.se
Tack för alla hemsidelänkar som jag har hittat här. Tack också för alla boktips.
 
Min ffmffmmfmf Johannes Erici Wattrangius var tydligen delaktig i detta folkmord och allt som går att hitta om denne man är givetvis utav intresse.

2001-01-30, 22:12
Svar #8

Jan Lindroth

Hej Henrik
 
Vilken av Johannes Erici Wattrangius döttrar härstammar du ifrån? Härstammar du ifrån Elisabet f. 1682 så har du en intressant och komplicerad släkthistoria framför dig.  
 
Hennes far Johannes Erici Wattrangius var mycket riktigt en av de värsta häxjägarna i Sveriges historia. Till sin hjälp hade han Elisabeths svärfar Laurentius Hornaeus. Han var i sin tur son till en av de huvudåtalade vid häxprocessen i Härnösand. Modern, Elisabeth Målares, halshöggs och brändes året innan häxbålen tändes i Torsåker.  
 
/Jan Lindroth/

2001-01-31, 22:49
Svar #9

Jan Lindroth

Till ovanstående kan tilläggas att Laurentius hustru Brita Rufinia även anklagades för att vara häxa. Maken misstänkte hustrun ända tills trolldomskommissionen frikände henne.
 
En förklaring till de blodiga häxprocesserna i Torsåker kan vara att prästens mor anklagades, erkände och avrättades för häxeri i Härnösand året innan. Den nitiska häxjakten, där en femtedel av kvinnorna i församlingen brändes på bål, kanske var ett sätt för Laurentius att rentvå sitt namn...
 
/Jan Lindroth/

2001-01-31, 23:14
Svar #10

Utloggad Henrik Åhnberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2009-07-02, 23:31
    • Visa profil
    • www.generationer.se
Hej Jan.
 
Jag har inte forskat så mycket kring Johannes Erici Wattrangius ännu då jag har stött på problem hos min FarFarsMorFarsFar Olof löfgren(f.1803  d.1865 i Mo, Nordmaling). Jag har tillsammans med min bror och hans släktforskningsintresserade flickvän försökt utröna vem hans riktiga fader är därför har jag inte kartlagt alla tidigare förfäder så förfärligt mycket. Det jag vet är att jag härstammar ifrån Barbo Wattrang(f.1675 d.????).  
 
De flesta uppgifter ang. Wattrangius har jag inhämtat ifrån http://www.solace.mh.se/~blasta/antavla/8646.htm endast och jag har alltså inte forskat fram detta material själv.
 
MVH: Henrik Åhnberg

2001-07-16, 12:08
Svar #11

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Till Brita Brännström!
 
jag har samma Brita Nilsdotter i min antavla. Men eftersom jag inte forskat fram detta själv ville jag höra om du vet om hon hade en dotter som hette Emerentia och om denna Emerentia var gift med Anders Persson i Myckelby, Styrnäs? Var kan man få bevis för detta i så fall?
 
Hälsningar
 
Kerstin Farm

2001-07-19, 22:54
Svar #12

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Hej Kerstin. Om du har BRITA Nilsdotter har vi inte samma ana! Elisabeth hette hon som avrättades som häxa. Hon hade en dotter Emerentia. Titta på Kändisar/Torbjörn Fälldin, nr. 585 och 586 samt 1170/1610. Kanske kan du hitta något på Ådalsskivan. Jag kan inte kolla åt dig för min dator kommer just nu inte överens med skivan...
Jag var ute vid Höga kusten i helgen och passade på att besöka Häxmuseet i Sandslån. Det gav inget i den här frågan men var OK som museum.
Hälsningar Brita

2001-07-20, 14:25
Svar #13

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Hej Brita
 
Jag skrev naturligtvis fel. Elisabeth heter hon  
som jag har. Vi var i häxmuseet förra veckan  
och  
visste då inte om att Elisabet Nilsdotter fanns  
i  
min mans släktträd. En släkting kom med de  
uppgifterna dagen efter. Min fundering är vilka  
källor som finns för modersskapet till  
Emerentia.  
Ådalsskivan har ju inte så gamla uppgifter i  
alla  
fall. Men kanske den som skrivit antavlan till  
Torbjörn Fälldin kan svara på det.
Tack ändå!
Kerstin Farm

2002-11-13, 19:53
Svar #14

Anna Bystedt

Hej!  
Jag har har för något år sen fått veta att Elisabeth målares och hennes söner Laurentius och Petrus Hornaeus är mina förfädrer från min morfars mammas sida av släkten. Jag undrar några saker om dem.  
Var det Petrus och Laurentius som kom på namnet Hornaeus som betyder Härnösand? Eller finns det andra släkter som har det namnet?  
Jag har tänkt att byta mitt efetrnamn från Bystedt till Hornaeus. E jätte glad om svar!

2002-11-14, 06:15
Svar #15

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Har aldrig mött namnet någon annanstans än bland ättlingar till ovanstående. Namnet kan ju vara härlett från Härnösand, men en annan möjlighet är att släkten härstammar från Hornö, i Nora eller Arnäs.

2002-11-14, 16:44
Svar #16

Marie Hillén (Marie)

Hej!
Min väninna har Elisabet målare i sina anor. När vi var i Ramsele i våras hittade hon en bok med avskrifter av domböckerna om häxprocesserna. Har därför tillgång till domen angående Elisabet målare. Har du henne i dina anor, är du välkommen att kontakta mig så ska du få en kopia på avskriften.  
Vänliga hälsningar/Marie

2002-11-14, 18:18
Svar #17

Utloggad Helena Wijk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2010-09-14, 06:47
    • Visa profil
Fem kvinnor i min släkt avrättades som häxor, Torsåker 1675. Förmodligen var det fler med tanke på att en femtedel av kvinnorna i bygden fick sätta livet till.
 
 
Är det någon som känner till hur de anklagade tillbringade tiden mellan rättegång (okt 1674) och avrättning (juni 1675)? Jag har läst att de fängslades i sockenarrest, men har inte hittat så mycket information om var de befann sig, mer än att förhållandena var usla. Det var ju en väldigt lång tid de stackars människorna tvingades vänta. Jag har läst det mesta som går att finna- protokollen från 1674 och de böcker som finns i ämnet, men är intresserad av att få kontakt med människor som vet något mer.  
 
Kontakta mig gärna.
mvh Helena Wijk

2002-11-15, 11:03
Svar #18

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
I Prästerståndets riksdagsprotokoll 1668-78 står en hel del om prästernas syn på trollväsende, som kan vara intressant läsning.
 Även i PR 1642-60 finns ett fall från Umeå nämnt, där två systrar Anna och Karin Andersdotter blev dömda till döden 1650.
Likaså där en Johan Phersson(borgare i Uma stadUmeå?)vid 1655 års riksdag anklagar sin hustru för trolldom. Hör av er om ni vill ha kopior.
 
Med vänlig hälsning Sari

2003-04-01, 09:56
Svar #19

Camilla Lagerqvist

Hej!
Jag heter Camilla Lagerqvist och är journalist och jag letar efter en ättlinng till någon kvinna som blev avrättad som häxa. Eftersom jag arbetar för en tidning I Gästrikland söker jag alltså en häxättling i det landskapet.
 
Tack på förhand!

2005-09-27, 20:27
Svar #20

kate

Hejsan Gudrun!
 
På den här sidan http://www.solace.mh.se/~blasta/horn_bio.htm  
står om Elisabeth Målare

2005-09-27, 20:43
Svar #21

Lars Eriksson

Jag undrar om inte www.solace handlar om Torsåker i Angermanland och inte om Torsåker i Gästrikland (jag har inte kollat, det är bara vad jag tror).
Dessa två olika Torsåker blandas ibland ihop, t.ex. av Genline, som jag försökt övertyga om att rätta till saken i sina arkiv.

2005-09-27, 20:57
Svar #22

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Lars,
Alldeles riktigt, visst är det Torsåker, Ångermanland. Och just när det gäller Elisabet Målare, som var mor till Horneaeus i Ytterlännäs  
 
Berit

2010-05-15, 23:00
Svar #23

Utloggad Leif Hamberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2011-01-28, 19:27
    • Visa profil
Margareta Olofsdotter, född 1620 Gudmundrå,död 1675 Torsåker. Kan hon ha blivit avrättad som häxa?
Hennes man dog 1692 i Dal.
Leif H

2010-05-16, 06:09
Svar #24

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Ja, hon var en av dem som dömdes till döden under häxprocessen 1674.

2010-05-16, 08:03
Svar #25

Utloggad Leif Hamberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2011-01-28, 19:27
    • Visa profil
Tack för bekräftelsen. Tecknen var tydliga.
Leif H

2012-01-03, 22:08
Svar #26

Utloggad Åsa Paletun

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2012-01-22, 18:41
    • Visa profil
Jag har en ana, Erik Jönsson, Bonde i Blästa Ytterlännäs 1667-1673. Erik hade 3 barn med okänd kvinna:
Jöns Eriksson född 1661 (min ana)
Olof Eriksson född 1662
Margareta Eriksdotter född 1664
Med en Cecilia fick Erik senare barnen Erik Eriksson och Elin Eriksdotter.
Både Erik Jönsson & Cecilia dömdes till döden vid häxprocessen i Torsåker 1674-1675
 
Någon som vet något om den okända makan/modern ?
Någon som vet mer om häxprocessen mot Erik & Cecilia ? Vem/vilka anklagade dem för vad ? Var någon släkting till dem vittnen ?
Hur gamla var Cecilias barn när de miste båda föräldrarna och vem tog hand om barnen då ?
 
Elin får sitt första barn 1690, så hon var förmodligen relativt liten när hennes mamma avrättades. Elin levde 1701 i alla fall, för då fick hon sitt 5:e barn med andre maken.
 
Källa till mycket av ovanstående: Hasse Hultman's hemsida

2012-01-04, 11:01
Svar #27

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Om du vill läsa mer om häxprocessen i Torsåker rekommenderar jag Rannsakningar i oktober 1674 angående trolldomsväsendet i Ångermanland: Dals, Torsåkers och Ytterlännäs socknar översatta av Göran Nordquist Hovs Gård i Torsåker.

2012-01-04, 18:56
Svar #28

Utloggad Åsa Paletun

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2012-01-22, 18:41
    • Visa profil
Har sökt efter den, men den finns inte att få tag på genom vårt länsbibliotek - vet du var man kan få tag på den ?
Det enda material jag får fram via biblioteken har andra personer som exempel och i en av Sundins skrifter finns namnen uppräknade men ingen mer info om just dessa 2.

2012-01-04, 22:55
Svar #29

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag lånade den som fjärrlån via mitt bibliotek från Kramfors bibliotek

2012-01-05, 00:44
Svar #30

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Trolldomsprocess i Ångermanland på 1670-talet -En jämförande källstudie rörande trolldom och rannsakning i Torsåkers socken
I denna uppsats studeras en sedan tidigare obehandlad källa rörande häxprocessen i Torsåkers socken i Ångermanland under 1600-talet.
C-uppsats av Jessica Johansson (Oktober 2011)
 
http://hig.diva-portal.org/smash/get/diva2:435291/FULLTEXT01

2012-01-05, 16:03
Svar #31

Utloggad Åsa Paletun

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2012-01-22, 18:41
    • Visa profil
Frågade om den nu i höstas, men Länsbiblioteket här i Östersund sa att den inte gick att låna - ens på fjärrlån.. Har lånat en massa andra böcker om processerna, men de flesta skrifter är mer beskrivande av processen som sådan -  inga uppgifter om vilka som vittnade vad och vilka som fick vilka anklagelser, vilka som erkände och inte och sådant.
 
C-uppsatsen du nämner Irene har jag hittat tidigare, men du fick mig att söka en gång till på stavningen Erich och fick fram hennes avskrift av anteckningarna. Där står följande om Cecilia och Erik - men jag vet inte vad allt betyder:
Cisilia Erich Jonsson Hust: i Blästad 60 åhr
En Poike Påhl i Stensätter Bekiänner, at hon förrer sig, sin egen son, och många barn. Henes styfdot:
Margret witnar det samma, Änte: bekiänner hon för tolfman Anders Johansson i Nord sig wara skyldig fördt 7 barn. Sedder af 8 store meniskor, Hennes ämbete är koka kåål, öhl, gröt och korf. Och stundom steker
Hennes styfdott: Margret witnar henne hafwa det ämbetet. Erich Michelsson kyrkiobordet säger och hon förer sig och i natt 4 gånger. Förnämbde witnen säja och at Erich Jönsson rider med till blåkulla. Skiänker der, nämNer fohlenskapen, och bygger skiöter där. Nils i Blästad och Jöns ibidem at hon kokar åhl och fisk och bolar med Zathan
Nils Jonsson och Joen i Nordanåker det sam:a. Joen Lästad Märet nordanåker. H: Carin i Ärstad. Halt Carin i [Näs]
Brita och Margrit i Lästa witna alla at Hust: Lisla har den sysslan och at Erich Jonsson skiänker in och nämner [skius hästar].  
 
Vad betyder egentligen Änte: bekiänner hon... är det Cecilia som bekänner ?  
Vad betyder Skiänker der, nämner fohlenskapen, och bygger skiöter där ?
 
Erik Jönsson hade en son, Jöns född 1661, med sin tidigare hustru. Undrar om det kan vara den Jöns som vittnar mot både styvmor och far... Hans syster Margret gjorde tydligen det..
 
Senare står om Erik:
14. Erich Jonsson i Blästad.
Har bekiändt för wyrdige Kyrkioherden. och Herr Lars i skrifteresan at han i få wisko tagit några penningar i Blåkulla. Pähr Olofs och Johan Olofsson i Aspby witnade at at Erich Jonsson för dem upkastat några hwita peningar på bordet, och dem tillbudit at emottaga, men de ville intet. Detta skiedde i Härnösand. Tå sade han menar tu fanen eij kan bedraga både dig och mig, och är nu tillstädes.
 
Vad betyder i få wisko och vad betyder Tå sade han menar tu fanen eij kan bedraga både dig och mig, och är nu tillstädes ?
 
Är verkligen Erik Jönsson och Erik Jonsson (båda Blästad) samma person - eller är det 2 olika ?

2012-01-05, 18:47
Svar #32

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Åsa
 
Det du beskriver ovan (En Poike Påhl i Stensätter,14.Erich Jonsson i Blästad) kommer ur Emanuel Linderholms avskrift fr 1916,men problemet där är att orginalet är okänt.Uppgifterna kommer inte ur Trolldomsprotokollet fr 1674.Så här lyder dom första raderna ur sistnämnda protokoll.
 
H:Cecilia,Erik Jonssons i Blästa 60 åhr,wille icke heller effter föregången förmaningh sig bekänna.
Deföre inkalladhes öfr hennes wittnen,n:en poike,Pål i Stensätter,9 åhr,bekänner på denne hust:Cecilia,
hon honom var natt i dhenne såmmar på folk och boskap till blåkulla hafr fördt.Hon honom rödha penningar
i städzsle hafr gifuit.  
 
Vidare i texten (i samma protokoll fr 1674) så framgår det att hennes styvson Olof och styvdottern Margareta,är några av dom som beskyller henne för trolldom.Enl samma protokoll så hade Cecilia 5 systrar,även hennes moder och fader omnämns,Hans Mårtensson och hustru Margareta inemot 70 åhr i Lästa.Vad som är märkligt här är att Cecilias mor beskrivs som ca 70 år,och Cecilia som 60 år,och några av Cecilias syskon är i tjugoårsåldern.Även Cecilias påståda mor blev dömd,och hennes systrar,utom Karin som lyckades rymma iväg före rättegången,och kunde inte återfinnas.
 
Erik Jönsson och Erik Jonsson i Blästad är samma person.Han återfinns i mantalslängden 1673,och äger då det största hemmanet i Blästa om 12 1/5 seland.
Även Hans Mårtensson i Lästa finns omn i samma mantalslängd,han har ett hemman om 17,8 seland och dom är 7 st på detta hemman.
 
Om man lägger samman all text om Cecilia och Erik Jonsson i Blästa,inkl hennes mor,far,och syskon så blir det ett par sidor.

2012-01-05, 22:27
Svar #33

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag tror att man ska tolka citatet du nämner på ett annat sätt. Det står så här: Hans Mårtenssons hustru och hennes sex döttar, därefter omnämns 7 kvinnor, men de som omnämns är inte döttrar till varken Hans Mårtensson eller hans hustru. D.v.s. specifikt i detta fall Cecilia är inte deras dotter.
 
Hans Mårtenssons hustru Margareta dömdes till döden som nr 45. Dessutom känner jag till nedanstående 5 döttrar till honom, som också dömdes till döden:
 
19. Hustru Karin i Ärsta
41. Pigan Brita i Lästa
42. Pigan Kerstin i Lästa
43. Pigan Anna i Lästa
44. Hustru Barbro i Forsed
 
 
(Meddelandet ändrat av hhultman 2012-01-05 22:54)

2012-01-08, 17:53
Svar #34

Utloggad Ove Malmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2022-05-15, 17:30
    • Visa profil
Hej alla forskare kring Trolldomsprocesserna lite litteraturtips:
-Andersson, Christina; Blodet rann strömvis utför berget. Folkets historia. Årgång 9. Nr 2 1981
-Ankarloo, Bengt; Trollomsprocesserna i Sverige. Institutet för rättshistorisk forskning. Lund 1985.  
 ISBN 91-85190-12-X
-Guillou, Jan; Häxornas försvarare. Ett historiskt reportage. 2002. ISBN 01-642-0037-X
-Hamberg, Karl; De stora trolldomsprocesserna i Sverige åren 1668-1676. Med förord av Lennart Rosén
-Hornaeus, Jan: Sannfärdig Beättelse Om detför hundra år sedan förelupna Grufveliga TrulldomsOväsendet i Sverige ---. Översättning av Göran Nordqvist, Torsåker, Kerstin Melin, Bollstabruk och Ivar Lundin, Nyland. 2002. Studieförbundet Vuxensolan
-Norberg, Sture; Trolldomsrannsakning i Torsåker, Dal och Ytterlännäs socknar 1674. Trolldomsprotokoll Södra Ångermanlands domsaga, dombok vol. A Ia:1 (1699-1674). December 200
-Nordqvist, Göran; Rannsakningar i oktober 1674 angående troldomsväsendet i Ångermanland: Dals, Torsåkers och Ytterlännäs socknar. Hovs gård i Torsåker 2001.
-Stattin, Robert; Släkter i Dal 1694-1890, Del I och Del II
-Sundin, Teo; Trolldomsrannsakningarna i Torsåker, Dal och Ytterlännäs, 25 okt-5 nov 1674. Utdrag ur Södra Ångermanlands Domsaga Dombok 1669-1674.
-Utöver dessa rekommenderar jag litteratur av Ebbe SChöön och Alf Åberg i ämnet.
 
Det blev ganska många referenser men det beror på att jag för närvarande håller på att skriva en Uppsats om min anmoder Marit i Thunsjön maka till Henrik finne i Thunsiöön. Hon är min mf ff mm mm fm och nämns som nr 40 i översikten av de dömda och avrättade.
 
Har någon mer information så vänligen hör av er.
 
Vänliga hälsningar och god fortsättning på forskaråret.
 
Ove Malmqvist i Partille

2012-01-09, 15:48
Svar #35

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag skulle även vilja lägga till denna skrift: Avskrift från år 2009 av anteckningsbok funnen i Länsmuseet Murbergets arkiv i Härnösand 2005.

2021-05-05, 23:37
Svar #36

Utloggad Ulla Näsman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:09
    • Visa profil
Jag är ny här och har också nyligen hittat en ana till en av de kvinnor som avrättades under  häxprocesserna i Torsåker. Märit i Tunsjön är min ffffmmmffm. Märits efternamn är Isaksdotter.Enligt det jag läst mig till i bl.a ”Trolldomsprocesserna i Ångermanland” av Jessica Jonsson 2010 skulle Märit vara hustru till ”Mickel Hinders” vilket är den Mikael Henriksson, som jag fått fram. Vid den här tiden 1675 var han den enda husbonden i Tunsjön och blev ensam kvar med två barn sedan hustrun avrättats. Min forskning har lett fram till att sonen Anders Mikaelsson, då 12 år och tillika en av de anklagade barnen, inte blev avrättad och är min fortsatta ana framåt i tiden.
Jag är väldigt intresserad av Ove Malmqvists uppsats om Märit från Thunsiöö.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna