ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gästabudet i Mörsil/ Massakern i Mörsil  (läst 1052 gånger)

2000-12-10, 19:23
läst 1052 gånger

Per Näsström

Genom Karin Wassdal fick jag tipset att söka på Internet på sidor som finns utlagda om rubr.  Det var onekligen intressant och borde vara av stort intresse för många ångermanlandsforskare. Det kompani som var inblandat bestod till 100 procent av ångermanlänningar. !6 st var från Resele, 14 från Ramsele. Knappast någon socken var förskonad. Natten mellan 29-30 maj 1644 gick omkring 100 ångermanländska knektar åt. Det sägs att av kompaniets 100 man dödades alla. Lars Starlander (Massakern i Mörsil)  har publicerat hela kompaniets sammansättning. Eftersom kompaniet bestod av 135 man har tydligen en del överlevt. Jag kände igen 5 knektar, av dessa vet jag att två överlevde och tre dött. Det ger en fylligare bild till mina anor i flera fall. Rekommenderar alla att titta på det här materialet och meddela Lars Starlander iaktagelser.     Per Näsström

2000-12-12, 16:10
Svar #1

Utloggad Lars Starlander

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2008-10-01, 08:46
    • Visa profil
Den sida som Per Näsström hänvisar till är:
http://www.gstromberg.nu/massak.html

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Hälsningar / Lars Starlander

2001-10-09, 08:49
Svar #2

Utloggad Lars Starlander

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2008-10-01, 08:46
    • Visa profil
Jag håller på med en sida om Mörsil och där kan man nu läsa om Massakern i Mörsil och så småningom lite annat som rör Mörsils historia.

http://hem.passagen.se/morsil/index.htm

Välkommen till Mörsil
Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna