ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gebhardt från Grundsunda, Västernorrland  (läst 919 gånger)

2014-03-13, 21:47
läst 919 gånger

Utloggad Helena Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2019-01-11, 00:00
    • Visa profil
Hej! Jag vet väldigt lite om min farmor och vill därför forska lite om hennes släkt!
Har sökt väldigt mycket på Ancestry.se och på övriga internet, men finner inte så mycket om hennes mormors sida.
 
Detta är vad jag vet just nu:
 
Hon hette Lilly Viola Pauline Söderholm från Grundsunda, Västernorrland!
(född 27 juli 1933 - död 12 april 1978)
 
Hennes föräldrar hette Ivar Emanuel Söderholm  
(född 4 feb 1899, Högsjö, Västernorrland)
och Jenny Elvira Nordin  
(född 5 dec 1900, Grundsunda, Västernorrland)
 
Jenny Elvira Nordins föräldrar hette i sin tur Carl Johan Nordin  
(född 14 apr 1859 - död 18 sep 1930)
och Klara Maria Gebhardt  
(född 29 aug 1875, Grundsunda, Västernorrland - död 2 aug 1942)

Det är då familjen Gebhardt jag är nyfiken på!

 
Jag har fått fram att föräldrarna KAN ha hetat Per Gebhardt (möjligtvis från Trehörningsjö) och Sara Brita Lundgren.  
 
Efter det har jag haft lite problem med att komma vidare.  
Har hittat något om att Sara Brita Lundgrens far kan ha hetat Olof Petter Lundgren och hennes farfar Jonas Lundgren.  
Jonas mamma kan ha hetat Greta Olofsdotter.
 
Skulle vara ytterst tacksam om någon med källor om Grundsunda och kanske Trehörningsjö i Västernorrland kunde  
bekräfta eller rätta till namnen och åren och kanske hjälpa mig lite ytterligare?
 
Och hoppas att min text inte var allt för grötig!

2014-03-14, 07:11
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Ja, det är riktigt att Klara Marias far hette Per Gebhardt. Född i Kroksjö 1822 29/7, son till landbonden Pehr Pehrsson (1802-81) ohh Lisa Olofsdr (1792-1853). Sara Brita Lundgren skall enligt Kråken vara född i Rosenborg, Själevad som oäkta dotter till Brita Lisa Hamn (1819-81). Namnet Lundgren kommer från hennes styvfar Olof Peter Lundgren (1817-53), sågkarl i Husum.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna