ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frack vid begravning  (läst 1117 gånger)

2004-04-28, 11:48
läst 1117 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
När min farfar begravdes 1957, så bar männen (de närmast anhöriga) frack och kvinnorna svart klänning.
 
Hur vanligt var detta, att männen bar frack? Var det en tradition kring Öviks-trakten eller varför så uppklädda? Ville man bara göra sig märkvärdiga? Mina föräldrar var vanliga arbetare, så det passade inte in på dem.
 
Min farfar var född i Mo sn, uppvuxen på Norrbyskär, rättare på Domsjö herrgård och senare handelsman i Anundsjö sn.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-04-28, 12:01
Svar #1

Mi Alforsen

Hej Ann-Mari
När mina farföräldrar begravdes 1961 och 62 i Vislanda i Småland hade männen också frack, med svart väst. Det var tidigare vanligt att man hade det. Mina fastrar hade dessutom slöja på sina hattar som gick ända ner till klänningens fåll.  
Hälsningar
Mi Alforsen

2004-04-28, 17:42
Svar #2

Utloggad Anita Vallén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2021-09-05, 10:37
    • Visa profil
Ann-Mari!
Från femtiotalet och i arbetarklassmiljö minns jag en variant där männen som bar kistan var klädda i frack medan övriga män bar mörk kostym. Min pappa brukade hyra en frack från Charles i Linköping vid såna tillfällen. Det var relativt ovanligt att man ägde en egen frack. Det var inget försök att vara märkvärdig, det var, tvärtom, en gest av aktning för den döde och de sörjande.
Bästa hälsningar,
Anita Vallén

2004-04-29, 07:17
Svar #3

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm
Bruket att bära högtidsdräkt vid begravning upphörde i mitten av 60-talet. Då stod det i några år ofta, klädsel kavaj i dödsannonsen. Omkring 1970 upphörde även denna notis i dödsanonnsen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna