ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 20 september, 2011  (läst 3360 gånger)

2011-08-26, 23:34
läst 3360 gånger

Utloggad Eva Widenfalk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 19:32
    • Visa profil
Jag har gått i stå med änkan Elin Eskilsdotter, som 1694-02-25 gifte sig med Olof Staffansson från Böle i Fors (Z) [C:1/s17]. Vilka var hennes föräldrar, vem var hennes förre man Daniel och var kom han ifrån? Jag verkar ha hamnat mitt bland skogsfinnarna i Ångermanland, och blivit ytterst förvirrad och intrasslad i alla personer med samma namn och till synes rörliga leverne.
 
Jag kom fram till Elin via hennes sonson Olof Eskilsson, född 1696-12-02 i Böle i Fors (Z) [C:1/s24], och jag har ur Fors kyrkböcker för denna tid (hfl AI:1 gav mycket information), och från mantalslängder för Långsele fått fram följande: (Finns intresse kan jag givetvis ange källorna med detaljerat)
 
Hustrun (änkan) Elin Eskilsdotter kom från Graninge (Långsele) vid giftermålet 1694 med Olof Staffansson. Med sig hade hon sin son Jon Danielsson, som noteras som son och dräng (filius och servus). Sonen Jon finns noterad sista gången i Böle, Fors (Z) hfl den 8 febr 1703.
 
En annan son till Elin, Eskil Danielsson, flyttade 1696 till Böle i Fors med sin hustru Brita Persdotter. Jag hittar deras barn Daniel, (ber) 1692 - 1696, Per (ber) 1694 - 1697, Olof 1696 -1735 och Elin 1699-1699 (båda yngsta födda i Böle, alla dog i Böle). Eskil Danielsson dog i Härnösand och begravdes i Fors 1698-11-27 (före dottern Elins födelse). För- och efternamn har blivit omkastade i dödsnotisen. Eskil Danielsson blev 39 år och beräknat född runt 1659.
 
Elins man Olof Eskilsson dog 1701-11-17. Elins sonahustru Brita Persdotter gifte 1703-04-07 om sig med Mats Matsson från Nordanåker i Ramsele, och fick senare 4 söner med honom där i Böle. Änkan Elin bodde kvar hos dem till 1705 då hon flyttade till Långsele (bo fört till Långsele). Hon var då runt 65 år, dvs beräknat född runt 1640. Därefter hittar jag henne inte mer. Vart flyttar en 65-årig änka? Troligtvis till någon släkting (i Långsele).
 
Vem var nu Elin Eskilssons förre man Daniel? Elin kom från Graninge i Långsele fs (Y) vid giftermålet med Staffan. I mtl där, för Västergraninge/Böle finns en hustru Elin/Älla med son noterad 1681-1684. Före dess, 1679, fast i Östergraninge (!?), fanns en Daniel Jonsson. Elins förre make? Mtl för 1688-1695 (ev. redan från 1687) noterar en Eskil Danielsson i Västergraninge/Böle (under Graninge Bruk ung. fr 1684), och som har en hustru fr.o.m. år 1690, alltså sannolikt gifta 1689. Detta stämmer ju bra med att paret dyker upp 1696 i hfl för Böle i Fors (Z). Deras två äldsta barn Daniel och Per föddes i så fall i Graninge. Eskil Danielsson verkar i mtl noteras ihop med Pål Eskilsson och Eskil Eskilsson. Släkt?
 
Många har placerat en Daniel Jonsson från Mjövattnet i Gudmundrå som Elins förre man. Denne Daniel finns i mtl där 1667-1673 (74-78 saknas i SVAR). Men vad är det som säger att han var Elins make?
Skulle Elin kunna vara dotter till Eskil Pålsson i Västergraninge/Böle?
Vad säger ni? / Eva

2011-08-27, 06:49
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6944
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:32
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag tror inte att Daniel Jonsson i Graninge och Mjövattnet är samma person. Dels skall han vara g m en Karin (namnet bekräftas av  två barnbarn), han finns även i mtl 1679 i Mjövattnet, och har en son Jon som var gift redan 1687 och fick barn där till 1703.

2011-08-27, 08:07
Svar #2

Utloggad Eva Widenfalk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 19:32
    • Visa profil
Tack Per, det var snabbt svarat! Jag hade tänkt slänga in att Eskil Danielsson, som begravdes i Böle i Fors 1698, kan ha varit 35 år (och inte 39) för siffran är otydligt skriven i dödboken, och alltså född ber. 1663. Det skulle passa modern Elins ålder bättre.
 
Jag hittar inte Daniel Jonsson i mtl 1679 i Mjövattnet. Jag har svårt att tolka de svårlästa mtl. Är det noteringen i kolumnen ålderstigen (eller liknande?) för Jon Danielsson som markerar fadern? I så fall är det som du säger (att Daniel Jonsson i Graningen var en annan).
 
Då kvarstår frågan vem Elins man Daniel var.

2011-08-27, 08:55
Svar #3

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Eva!
Carl Szabad har med Elin Eskilsdotter i sin fars anor här http://www.genealogi.se/anganor2.htm Det finns också litteratur av Robert Stattin under titeln Släkter i Dal. Jag följer detta med stort intresse eftersom Eskil Danielsson var bonde vid Berget, Böle 2 där mina rötter finns.
Vänligen Martin B
 
(Meddelandet ändrat av Martin 2011-08-27 08:57)

2011-08-27, 11:03
Svar #4

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Elin Eskilsdotter var möjligen dotter till Eskil Göransson och Karin Persdotter i Knäsjön. Hon var först gift med Daniel Jonsson, som var son till Jon Henriksson i Mjövattnet, därefter gift med Mikael Henriksson i Tunsjön, som dog cirka 1691, därefter gift med Olof Staffansson.

2011-08-27, 14:04
Svar #5

Utloggad Eva Widenfalk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 19:32
    • Visa profil
Jag har nu tittat i länken till Carls anor (tack Martin) och finner Elin gift med Daniel Jonsson i Mjövattnet, det som Per inte tror och angett en rimlig förklaring till. Även du, Hasse (tack för din medverkan), vill gifta bort Elin med Daniel Jonsson i Mjövattnet. Vad har du för källa, eller förklaring, till det?
 
Vi kan väl i alla fall slå fast att min Elins son Jon inte är den Jon Danielsson som levde i Mjövattnet och dog där 1713, 63 år gammal.
 
Hasse, det vore trevligt att få en förklaring till varför Elin Eskilsdotter skulle kunna vara dotter till Eskil Göransson och Karin Persdotter i Knäsjön? Och dessutom gift med en Mikael Henriksson i Tunsjön! Nu blev det riktigt stökigt.
 
För att stöka till det mera, så har jag i Graninge mtl 1711-1719 hittat en Jon Danielsson i Västergraninge, alla år med hustru:
1711-1715 i Västergraninge 2 (1712 även Olof Erisksson, 1714-1715 även Johan Olofsson)
1716 finns han i Östergraninge 2 (kladdig 2:a), men jag tror det är en felskrivning för Östergraninge kommer igen straxt under med de rätta namnen. I samma mtl finns personerna dessutom uppräknade under Graninge Bruuk, här fördelade på Böhle, Wijk(?) och Gamblegård där Jon Danielsson finns.
1718-1719 finns Jon i Västergraninge 3.
Vet någon vem denne Jon är?

2011-08-27, 14:16
Svar #6

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Enligt dombok kom hustru Elin till Nordsjö i Långsele (Graninge). Den Jon Danielsson som i mantalslängderna är upptagen åren 1704-1710 i Nordsjö (nr 7) torde därmed vara hennes son. Denne kan ju därefter ha flyttat till Västergraninge.
 
Det är riktigt att Eskil Danielsson var bonde i Böle nr 2. På nätet finner jag emellertid uppgifter att båda gårdarna (nr 1 och 2) i Böle omnämns som 'Berget'. Jag ställer mig frågande till detta trots att jag tillstår brister i mina kunskaper om de lokala gårdsnamnen i Fors.

2011-08-27, 16:19
Svar #7

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Karl Göran!
Det är helt riktigt att det är del av Böle 2 som benämns Berge och i vardagligt tal Berget. En annan del av Böle 2 benämns Löten eller i vardagligt tal Lötan. Men....
en del av Böle 1 och som ligger närmast Böle 2 Berge(t) och som också har byggnad brukar också benämnas Berget i vardagligt tal. Det ligger något lägre ner jämfört med byggnaden vid Böle 2.
Var exakt Eskil Danielsson var bonde på Böle 2 kan jag inte svara på, men troligtvis inte vid Böle 2, Berge. Jag ska prata med en person i Böle som känner till bättre.
Vänligen Martin B

2011-08-27, 16:46
Svar #8

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Mitt intresse för Elin kommer sig av att hon var gift med Mikael Henriksson. Även Mikael var av finskt ursprung (son till Henrik Finne). Det verkar som om finnarna mycket ofta gifte sig inom sin egen grupp. Därför tror jag att man ska söka Elins föräldrar där. Elin var född cirka 1630 och en tänkbar far skulle då kunna vara Eskil Göransson.
 
Att Mikael Henriksson i Tunsjön verkligen var gift med en Elin Eskilsdotter står att läsa i Boteå dombok december 1689 och januari 1692 samt Elin i mantalslängden för Tunsjön 1688 och 1689.
 
Att denna Elin Eskilsdotter tidigare varit gift med Daniel Jonsson har jag fått från Släkter i Dal av Robert Stattin: Anna Jonsdotter krävde år 1688 av sin svägerska Elin Eskilsdotter i Tunsjön, en summa pengar som hon lånat till sin avlidne broder Daniel Jonsson. Jag har inte tillgång till domboken så att jag kan kontrollera detta.
 
Det finns ju en möjlighet att det är en annan Elin Eskilsdotter som som gifte sig med Olof Staffansson, men om hon hade barn som hette Danielsson/dotter så är det mycket osannolikt att det skulle röra sig om en annan Elin Eskilsdotter. Som exempel kan nämnas att Ådalen CDn med 142 000 födda inte har ett enda barn som fötts av föräldrar med namnen Daniel samt E Eskilsdotter.

2011-08-27, 18:34
Svar #9

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Det fanns en Jon Danielsson, dagverkskarl i Graninge 1726. Han är svår att åldersbestämma eftersom han inte finns i varken födelsebok eller dödsbok. Han skulle kunna vara den Jon Danielsson som finns i mantalslängderna för Långsele och Graninge mellan 1704 och 1719 (möjligen landbonde).
 
1726 i Ytterlännäs gifte han sig med Karin Henriksdotter, barnbarn till Eskil Göransson. Hon hade först varit gift med en Mikael Mikaelsson född i Finland. Jon och Karin fick en son Daniel född 1729. Karin dog 1739 i Spetälska.

2011-08-27, 19:39
Svar #10

Utloggad Eva Widenfalk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 19:32
    • Visa profil
Karl Göran och Hasse, vilka guldkorn ni presenterar! Det är precis sådana här små fakta jag söker.
 
Så Elin flyttade hem till sin son Jon Danielsson i Nordsjö. Jag ser i mtl för 1704 i Nordsjö att en Abraham Eliasson strukits över och ersatts med Jon Danielsson. Men då gissade jag rätt att Elin flyttade hem till en släkting i Långsele.
 
Så Elin var efter Daniel gift med Mikael Henriksson i Tunsjön i Dal. Det var därför hon inte syntes i mtl i Graninge 1687 och framåt. Det skulle vara roligt att få läsa i Boteå dombok om Elin: i mtl för Tunsjön finns Mikael Henriksson 1687 med son, sonhustru, dräng och 2 pigor. 1688 hustru Elin med son, sonhustru, dräng, 2 pigor och en inhyses. 1689 hustru Ählyn med 2 söner, 2 sonhustrur, 2 drängar och 1 piga. 1690-91 Mikael Henriksson igen med hustru, son, sonhustru, 2 drängar och 3 pigor. 1692 Henrik Mikaelsson ... Elin verkar ha flyttat dit innan hon gifte sig med Mikael?
 
Och att Elins make Daniel hette Jonsson i efternamn fick jag nu också bekräftat, och att han hade en syster Anna. Så utomordentligt trevligt.
 
Hasse, apropå det senaste du skrev om Jon Danielsson och hustru Karin Henriksdotter i Ytterlännäs:
Om denne Jon är Elin Eskilssons son, och Karin Henriksdotter är Eskil Göranssons i Knäsjö i barnbarn, då verkar det inte troligt att Elin var dotter till denne Eskil Göransson. Eller är det en annan Eskil Göransson vi nu talar om?
 
Och jag tror hustru Elin Eskilsdotter var född runt 1640, om hennes angivna ålder i Böle, Fors hfl 1705 inte är helt fel (65 år). [AI:1/s 67]
 
I alla fall har jag en notering i mina papper om en Jon Danielsson (som jag  har letat efter i många församlingar) som dog 22/4 1751 i Stensäter i Ytterlännäs, 74 år gammal dvs född ber. 1677 [C:2/s 207]. Kanske lite långsökt att det är samme Jon, men nog värt att kolla upp. Jag ska leta.

2011-08-27, 20:59
Svar #11

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag får inte heller detta att gå ihop. Tills vidare har jag fyra Jon Danielsson.
1. han som övertog hemmanet i Mjövattnet efter Daniel Jonsson. Död i Mjövattnet 1713 och född cirka 1650.
2. han som gifte sig med Karin Henriksdotter. Borde varit född mellan 1680 och 1700
3. han som var landbonde i Långsele och Graninge. Gift redan 1704 och alltså troligen född senast cirka 1680.
4. han som finns i Fors i slutet av 1690-talet. Troligen född någon gång mellan 1670 och 1690
 
2, 3 och 4 skulle kunna vara en och samma person. Om detta nu är Daniel Jonssons son, varför var det inte han som övertog hemmanet i Mjövattnet utan en annan Jon Danielsson?
 
Jag vet inte när Elin gifte sig med Mikael Henriksson. Det måste varit någon gång mellan 1687 och 1690. Hon har titeln hustru redan 1688, men även änkor brukar ju tituleras hustru.
 
Det är samma Eskil Göransson och det innebär en annan egendomlighet.
 
Om Elin Eskilsdotter var född 1640 så kan hon inte vara mor till Jon Danielsson nr 1
 
Kan Daniel Jonsson ha haft två söner Jon med olika mödrar?
 
(Meddelandet ändrat av hhultman 2011-08-27 21:01)

2011-08-27, 23:16
Svar #12

Utloggad Eva Widenfalk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 19:32
    • Visa profil
Vad har vi nu:
 
Elins (förste) man hette Daniel Jonsson, om domboken har citerats rätt. Elin omgift med Mikael Henriksson i Tunsjön i Ytterlännäs har vi dombok på (att kolla i). Omgift en tredje gång med Olof Staffansson i Böle i Fors, och då kom hon från Graninge i Långsele (troligen från sonen Eskil).
 
Elin Eskilssons son Jon Danielsson, och hans namne i Mjövattnet, är olika personer. Det vet vi.
Vi vet också att Elins son Jon flyttade från Fors till Nordsjö i Långsele, dit Elin också flyttade.
Jon i Nordsjö (1704-1710) och Jon i Graninge (1711-1719) kan ju vara olika personer, även om det verkar troligt att det är samma. Att denne Jon i Graninge sedan gifter om sig o flyttar till Ytterlännäs kan vi bara spekulera i tills vi vet mer, liksom att vår Jon dog 1751 som 74-åring. Och visst kan Elins Jon ha varit född runt 1677.
Elins son Eskil Danielsson har vi (jag) inga problem med.
 
Att Daniel Jonsson i Mjövattnet skulle haft två söner med olika mödrar har också slagit mig, men då stämmer inte det som Per säger här tidigare.  
 
Eftersom jag inte vet just någonting om folket i finnmarkerna där vi nu befinner oss, så ställer jag kanske konstiga frågor, men det fanns ju en Daniel Henriksson i Mjövattnet, i mtl 1649-1673, som tydligen ska vara bror till Jon Henriksson (som var Daniel Jonssons far enligt många). Skulle inte Jon Danielsson i Mjövattnet kunna vara en son till denne Daniel Henriksson i stället? Jon finns i mtl från 1679 (1674-1678 saknas i SVAR). Då kan vi enklare få loss Daniel Jonsson från Mjövattnet.
 
En annan vinkling är om den Daniel Jonsson, som fanns i Graninge mtl 1679, skulle kunna vara son till den Jon Olofsson som 1639 fanns i Östergraninge (läst på nätet och har tagits ur Hasselbergs Graningesläkter). Visserligen var han då till åren kommen, men å andra sidan har vi ingen ålder på Daniel  heller. Tja, det är nog bara domböckerna som ev. kan ge svar på Elins och Daniels ursprung.
 
Fortfarande tycker jag att Elin skulle kunna passa som dotter till Eskil Pålsson i Västergraninge ...

2011-08-28, 00:48
Svar #13

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Ja, det är enda rimliga förklaringen. Jon Danielsson i Mjövattnet 1650-1713 måste vara son till Daniel Henriksson, som i sin tur var son till Henrik Jonsson Långe och bror till Daniel Jonssons far Jon Henriksson.
 
Eskil Pålsson skulle mycket väl kunna vara far till Elin om han också är av finsk härkomst.

2011-08-28, 07:46
Svar #14

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6944
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:32
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag tycks ha kastat om namnen när jag läst mtl 1679, Jon Danielsson står det. Och då är det ju möjligt att Daniel Jonsson på Mjövattnet 2 och Graninge skulle vara samma person, dock ej g m Karin utan med Elin. Då skulle väl Carls släkttavla inte innehålla Daniel Jonsson på Mjövattnet 2, utan Daniel Henrichsson på Mjövattnet 1 eftersom han är ättling till Sophia Danielsdr fr Mjövattnet g m Lars Pärsson, Västansjö 1? Och det är väl den Daniel finne över 60 år gammal som finns i trolldomsprocesserna?

2011-08-28, 11:15
Svar #15

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Nu har jag tagit reda på mer fakta om Böle 2, Berge. Den ädste kände ägaren var Erik Nilsson, född omkring 1646. Det är bara Böle 2 som benämns Berge, således inte Böle 1. Vad jag inte förstår är när och hur Eskil Danielsson kommer in i bilden för Böle 2 samt hans son Olof Eskilsson, född 1696-12-02 som övertar efter fadern. Jag ser hellre inga kopplingar mellan Erik Nilsson och Eskil Danielsson.
Vänligen Martin B

2011-08-28, 14:10
Svar #16

Utloggad Eva Widenfalk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 19:32
    • Visa profil
Mina ideer ovan, som enbart baseras på namn, tid och plats, ska ju bara tas som just ideer. Är det någon som vet något om Daniel Henriksson som finns i mtl för Mjövattnet i Gudmundrå 1649-1673? Han var ju gift och 1649 hade han hustru, son och dotter i mtl. Någon som kan säga, nej det är omöjligt för att ...
 
Martin, jag kan absolut ingeting om gårdarna i Böle i Fors, men om man tittar i hfl för Fors AI:1 sid 7 så ser man att det ena hemmanet brukas av Erik Nilsson, och det andra av Olof Staffansson.  
 
Om det finns någon speciell koppling mellan Erik N och Eskil Danielsson vet jag heller inte, men
Eskil D var son till Elin Eskilsdotter som 1694 gifte sig med Olof Staffansson i Böle i Fors. Eskil flyttade dit med sin familj 1696 (Olof S. står kvar för Böle i mantalen). Eskil dog redan 1698, och Olof S 1701. Eskils änka Brita Persdotter gifte då om sig 1703 med Mats Matsson, som sedan står i mtl för Böle (med flera, bla Erik Nilsson). Mats dog 1722, och 1723 flyttar Eskils son Olof E, som varit borta från Böle ett tag, tillbaka dit med hustru. Se hfl Fors AI:1 sid 125. 1724 finns Olof Eriksson och Olof Eskilsson i mtl för Böle. Ger detta någon ledtråd?

2011-09-11, 14:46
Svar #17

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag känner mig nu också rätt övertygad om att Elin Eskilsdotter var dotter till Eskil Pålsson i Böle i Graninge.  
 
Jag har dessutom en fundering om styvsonen från Tunsjön Anders Mikaelsson född cirka 1662 (enligt protokollet från häxprocessen) skulle kunna vara den Anders Mikaelsson som blev bonde i Sörgraninge från och med 1690.

2011-09-11, 21:53
Svar #18

Utloggad Eva Widenfalk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 19:32
    • Visa profil
Ja, eftersom Elin, och Elins man Daniel Jonsson, och sonen Eskil Danielsson, och senare, troligen, sonen Jon Danielsson återfinns i Graninge vid olika tider, så kan man misstänka att det fanns släktskap där som drog dem dit. Även Elins ungefärliga födelseår 1640 passar bra till att vara Eskil Pålssons dotter.
 
Jag har bläddrat i mantalslängderna för bla Graninge/Långsele från 1642 och framåt en bit in på 1700-talet, och försökt få ett övergripande sammanhang mellan de mantalsskrivna där (men naturligtvis är det domstolsböckerna och liknande som kan ge svart på vitt). Jag tyckte mig se ett ev. släktskap mellan Elin och några som skulle kunna vara hennes bröder (Pål och Eskil Eskilsson).
Om det finns intresse så kan jag lägga ut ett bantat sammandrag (och få höra om jag tänkt alldeles galet)?
 
Hasse, har du också tittat i mantalen, eller hur resonerade du?
 
Det där med styvsonen från Tunsjön ska jag titta på.
Är det häxprocesserna 1674/75 i Ångermanland du menar?  
 
Roligt att du också är intresserad av att rota bland de gamla finnättlingarna! Är vi fler?

2011-09-12, 00:11
Svar #19

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Ja, min slutsats kommer från mantalslängden. Böle 1&2 är 7 seland mellan åren 1662-1673. 1684 har vi de tre troliga syskonen Elin och Pål Eskilsson med 2,5 seland vardera samt Eskil Eskilsson med 2 seland. Alltså totalt 7 seland. Från och med 1688 har Elins son Eskil Danielsson övertagit hennes hemmansdel.
 
Anders Mikaelsson (12 år) och hans mor Märit var bland de anklagade. Modern dömdes till avrättning, medan Anders överlämnades till Välbemente Kongl Commissionsrätten för beslut om hans dom. (Södra Ångermanlands domsagas arkiv 1674)

2011-09-12, 00:48
Svar #20

Utloggad Eva Widenfalk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 19:32
    • Visa profil
Men så lika vi tänkt! Jag har också gått på summan av selanden i Böle.
Din summering är bra mycket kortare och mer överskådlig än min! Det här var roligt.
Pål Eskilsson dog förresten 1731, hittade i Långsele C:1/5 testamente 30 maj 1731 efter Pål Eskilsson i Böle.
 
Jag har börjat titta på Anders Mikaelsson i Graninge, men har bara hunnit notera detta hittills:
 
I mtl från 1690, men först under Östergraninge, sedan 1695 under Sörgraninge. Han ersätts 1714 av en Anders Hansson och noteras då själv som inhyses. Den 30/9 1733 dog/begravdes en Anders Mikaelsson i Östergraninge(!), 70 1/2 år gammal. Beräknad född ca 1662/63, vilket passar bra.
 
Ska leta mera en annan dag. Och definitivt läsa i om de hemska häxprocesserna.

2011-09-12, 08:24
Svar #21

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Det finns en avskrift av protokollet från häxprocessen i Dal, Torsåker och Ytterlännäs: Rannsakningar i oktober 1674 angående trolldomsväsendet i Ångermanland: Dals, Torsåkers och Ytterlännäs socknar av Göran Nordquist Hovs Gård i Torsåker. Den bör du kunna hitta på något bibliotek.

2011-09-12, 09:06
Svar #22

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Sörgraninge finns inte i mantalslängden 1690. Jag antar att Sörgraninge då räknades in under Östergraninge. Anders Mikaelssons hemman var 1690 6 seland och därefter 3 seland. Jag tolkar det så att Anders Mikaelsson 1690 satt på det som senare skulle bli Sörgraninge 1 och 2.

2011-09-16, 23:54
Svar #23

Utloggad Eva Widenfalk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 19:32
    • Visa profil
Tack för tipset om avskriften! Ska försöka hitta den. Vet du, eller någon annan, om originalet finns skannat och tillgängligt på nätet? Den i SVAR skannade Kommissorialrätt i Västernorrland ang trolldomsväsendet verkar vara processerna för Sollefteå, Boteå, Härnösand stad och Säbro. I SVAR finns även Trolldom och annan vidskepelse skannad. Vet någon vad den innehåller?
 
Hasse, jag har svårt att enbart ur mantalsregistren pressa någon ledtråd som visar vem Anders Mikaelsson i Sörgraninge var. Har du läst domen från Välbemente Kongl Commissionsrätten ang. beslutet om Tunsjö-Anders?
 
Man kan ju fråga sig varför hemmanet i Östergraninge hamnade hos Anders. De 6 seland som står på Anders 1690 ser ut att ha kommit från en Mats Eriksson och änkan hustru Inger (Sakrisdotter) i Östergraninge, som hade 3 seland vardera 1689. Året verkar ha varit jobbigt för många, för i mtl 1690 räknas Mats Eriksson och dottern .. hustru Inger och Malin, Jon Matssons och Mats Anderssons mödrar, Hans i Vik och Hans hustru samt Anders Sunne som oförmögna att erlägga sina mantalspengar, uthan ähro lösdrijfvare och Bruket till ingen nytta. Hårda ord. Mats Eriksson och änkan Inger står då noterade utan seland. 1692 hade Anders Mikaelsson och Jon Matsson 3 seland vardera. Jag tolkar då Jon som Mats Erikssons son (han hade en son 1688 i mtl), som på något sätt fått tillbaka hemmanet. Men vilken relation hade Anders M till Mats Eriksson och änkan Inger Sakrisdotter? Det kanske kan hjälpa till att ta reda på Anders ursprung.
 
Från Elins styvson tillbaka till Elin: hur ska jag tolka mantalen för de hemman som köptes upp av Sparre, som tydligen lovade de gamla brukarna att få fortsätta bruka hemmanen - t.ex. Pål Eskilssons 1673? 1679 finns Daniel Jonsson där (ev även en Mårten Persson) men utan selandstal, och 1681 har hustru Elin (Eskilsdotter), Pål Eskilsson och Eskil Eskilsson 2 seland vardera. Landbönder? Men hur fungerar då arvslotterna? Finns de kvar?

2011-09-17, 10:55
Svar #24

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
När det gäller Ångermanland och SVAR så har jag endast hittat den volym du nämner. För övrigt tycker jag att SVARs organisering av domstolsmaterialet är omöjlig att hitta i. Jag hittar t.ex. inte fram till den nämnda volymen genom att söka under rubriken Brott och straff, vilket borde vara den rätta vägen. Under rubriken anmärkningar för denna volym står att det finns mer att läsa i S. Ångermanslands dombok 1674-1675 N. Ångermanlands dombok 1675. Dessa volymer går inte att hitta på SVAR.
 
Jag har försökt reda ut hemmansbeteckningarna för Långsele och Graninge, men det är inte helt lätt. Sörgraninge 1 och 2 måste ha uppstått ur Sakarias Perssons hemman (6 seland 1673). Sörgraninge 3 är ett nybygge och fanns inte tidigare.
 
Änkan Inger (Ingrid) har jag satt på Gammelgården 1 1688-1695, men det kan ju vara fel. Din upplysning att hon var en Sakariasdotter var intressant, var har du hittat den informationen.

2011-09-17, 14:51
Svar #25

Utloggad Eva Widenfalk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 19:32
    • Visa profil
I mtl 1687, under (Ö)stergraninge finns Johan Knutsson samt Ingrid och Malin Sakris döttrar Enkior om jag inte läst fel. Inger och Malin finns 1679-87 i Östergraninge, och de verkar ha haft 3 seland tillsammans. Det var därför jag tolkade hustru Inger med sina 3 seland, hopklumpad med alla andra bland torparna 1688-89, som att Malin överfört sina seland till syster Inger. Men det var nog (trötthets)fel, för om jag läser vad jag själv skrev sent i går kväll, så står det ju att Inger och Malin var lösdrivare och finns inte med i den vanliga listan av mantalsskrivna, men däremot finns ju hustru Ingrij där (med annan stavning) under Gammelgården. Så du har sannolikt helt rätt: hustru Ingrid i Gammelgården är en annan person. Sakariasdöttrarna satt i Östergraninge.
 
Ja, nog är det trassligt med hemmanen där, men roligt att se om man får ihop det. Synd att inte domböckerna för denna tid finns skannade än (eller att jag (inte heller) hittar dem bland SVARs material).

2011-09-17, 20:50
Svar #26

Utloggad Eva Widenfalk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 19:32
    • Visa profil
När jag läser detta igen tycker jag ändå frågan kvarstår vem hustru Ingrij/Inger var med sina 3 seland bland torparna i Graninge i mtl 1688-89.

2011-09-18, 00:29
Svar #27

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag har Ingrid på Gammelgården 1 1688-1695 samt 1698. 1698 har hon en dotter och en måg. Det tror jag är Erik Eriksson med hustru Sara Persdotter och de återfinns från och med 1700 på Gammelgården 1 (Västergraninge 2). På Gammelgården 2 finns från samma år Saras bror Olof Persson. Olof och Sara är troligen födda ungefär 1675-1680 och det stämmer med en Per Persson som fanns på Gammelgården 1679-1681. Han var antagligen i sin tur son till Per Sigfridsson.

2011-09-19, 18:34
Svar #28

Utloggad Eva Widenfalk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 19:32
    • Visa profil
Ja, så kan det ju vara.  
Men den Nils Olofsson som enl mtl 1705 tar över efter Olof Perssons änka i Gammelgården 2 kan då inte vara Olofs son, om Olof var född ung 1675-1680. Olof kan ju ha varit född tidigare, vilket väl inte är orimligt? Och hur vet du att Erik Erikssons hustru hette Sara?  
 
Vad jag också undrar över är Erik Andersson, som också finns i Gammelgården 1681-1698 och åtm. från 1690 samtidigt med hustru Ingrid. Erik A skulle kunna vara son till (landbonden) Anders Persson (Per Perssons bror och son till Per Sigfridsson). 1691 har Erik A en son. Är det helt uteslutet att Erik Eriksson inte är hans son?
 
Apropå hustrunamn i Gammelgården:
Per Sigfridssons hette troligen Malin (mtl 1662-1663), eller vem var hon annars?
Anders Persson (1668-1673) och Per Persson (1679-1681) tror jag är söner till Per S. Från 1681 ser det ut att ha blivit två hushåll. Pål Pålsson (1681-1698). En hustru Elisabet nämns 1684. Erik Andersson och hustru Ingrid (1687-1698, med undantag av strulåren 1688-1689).  
Om nu hustru Ingrid var Per Perssons hustru, vems hustru var då Elisabet?
 
(Nu kom jag långt från Elin igen ...)

2011-09-20, 09:10
Svar #29

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Det har du rätt i. Olof Persson är antagligen istället Saras farbror. Son till Per Sigfridsson. Jag ser att Olof Perssons son Johan är född 1675 enligt uppgifter i dödsboken. Dessutom verkar Sara Persdotter vara född 1650 (90 år gammal 1740). Får nog börja om från början med detta pussel.
 
(Meddelandet ändrat av hhultman 2011-09-20 11:00)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna