ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dordi Mikaelsdotter f. c:a 1614  (läst 4601 gånger)

2012-01-05, 16:29
läst 4601 gånger

Utloggad Jonas Gidlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2012-03-09, 20:45
    • Visa profil
Man borde väl kunna dra slutsatsen att om Dordi var Anna Olofsdotters styvmor vid häxprocessen 1674 så borde väl Anna Olofsdotters riktiga mor varit avliden vid den tiden (om man antar att hon var gift med Olof Månsson). En annan teori kan vara att Anna Olofsdotter föddes utom äktenskap.
 
Många uppgifter tyder nu på att Dordi verkligen inte var en Mickelsdotter som vi redan anat. Elisabeth Mickelsdotter och Anna Mickelsdotter Brase är uppenbarligen inte heller moder till Anna Olofsdotter.  
 
Hur man än söker så blir det bara fler frågetecken.  
 
 
 
(Meddelandet ändrat av zyrgon 2012-01-05 16:33)

2012-01-05, 23:28
Svar #1

Utloggad Åsa Paletun

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2012-01-22, 18:41
    • Visa profil
En annan fråga. Det var en del strider i Jämtland vid den här tiden, bland annat den s.k. massakern i mörsil 1644 där norsk-danska armén utraderade ett 100-tal soldater ur västerbottens regemente.
Där finns en Olof Månsson, Nordsjö.
I Bo Ekvalls sidor om gårdar verkar det bara ha funnits 7 hemman i Nordsjö vid den här tiden. Kan det vara vår Olof Månsson som var soldat i Västerbottens regemente eller fanns det fler Olof Månsson vid samma tid från Nordsjö ?  
Se http://www.gstromberg.nu/massak.html

2012-01-06, 00:25
Svar #2

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 900
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 21:29
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Om det är samme Olof Månsson så överlevde han, för han satt på Nordsjö 2 till 1681. I Långsele mantalslängd finns ingen annan Olof Månsson.

2012-01-06, 10:50
Svar #3

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 900
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 21:29
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag betvivlar att Olof Månsson, som satt på Nordsjö 2 är den som omtalas vid massakern i Mörsil. Han var antagligen närmare 50 år gammal 1644 och troligen för gammal för militärtjänst. Han satt först på Vojen 1&2 1629-1643 och därefter på Nordsjö 2 1644-1681. Företrädaren på Vojen 1&2 var Måns Andersson Finne och före honom fanns en Måns Mikaelsson. Någon av dessa företrädare är antagligen far till vår Olof Månsson.
 
Det fanns andra Måns som skulle kunna vara far till den Olof Månsson som antagligen dog i Mörsil. Det fanns t ex en Måns Andersson i Nässe 1 1605-1649.

2012-01-06, 11:33
Svar #4

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:51
    • Visa profil
Något som geografiskt skulle passa bättre med Västerbottens regemente, skulle vara att orten är Norsjö i Västerbotten. Men det är bara ett långskott av mig, har inga belägg i övrigt. /Ulf H.

2012-01-06, 11:52
Svar #5

Carl Szabad

Vad säger att Olof Månsson i Vojen (Graninge by) är identisk med sin namne som sitter i Nordsjö sen? Enligt 1637 års roteringslängd finns en Olof Månsson, 40 år i Graninge i Långsele socken (SVAR-ID A0055026_00379). Det skulle passa bra om det var han som strök med i Mörsil. I slutskedet av 30-åriga kriget fanns inte så många män kvar att skriva ut. Att han sen skattar för sitt hemman ytterligare 37 år tills han är 84 år gammal känns inte troligt, om inget annat verifierar att det handlar om samma person. Normalt upphör skatteplikten när man fyller 60 år.

2012-01-06, 14:20
Svar #6

Utloggad Eva Widenfalk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 19:32
    • Visa profil
Vilken bra hänvisning!  
 
Att Olof Månsson flyttade från Graninge till Nordsjö kan ha kommit från Richard Goethes Finnkolonisationen inom Ångermanland, Södra Lappmarken och Jämtland, där han beskriver Olofs konflikt med församlingsherden Herr Lars (Laurentius Johannes Noræus, Sollefteå) om rå och rör på prästbordets ägor efter att han flyttat från Graninge till Nordsjö. Det påpekas att när Olof bodde i Graninge, då kallade han dessa rör för goda, men sedan han blev boende i Norsjö, kallar han alla rågångar ogill. Meningen står inom citattecken, så antagligen har den tagits ur något protokoll eller liknande. Åter en andrahandskälla som jag inte kunnat/hunnit verifiera.  
 
Det där med gamla gubbar i mantalslängderna har jag länge undrat över. De ska ju inte behöva finnas där efter 60+ som du Carl säger, men jag hittar ibland undantag. Tex om man tittar i roteringslängden för 1637:
Då var Eskil Pålsson i Graninge 50 år (troligtvis lite avrundat). I Graninge mtl fanns en namne åtm. från 1642 och fram tom 1663, dvs var då runt 75 år gammal. Nog är väl detta samme Eskil som 1633 köpte Böle i Graninge?
 
(Meddelandet ändrat av evaw 2012-01-06 14:22)

2012-01-06, 15:17
Svar #7

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 900
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 21:29
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Andra som stått i mantalslängden till dess de var upp emot 80 år är t.ex. Jakob Persson Västerflo 3 (1643-1683) och Per Persson i Hakesta 3 (1662-1706). Båda dessa stod i mantalslängderna till dess de var 79 år gamla. Jag gissar att det var någon sorts hedersbetygelse. De kunde väl knappast själva ha brukat jorden. Det kan ju också vara så att de inte räknades in i antal personer efter 62 års ålder.

2012-01-06, 23:58
Svar #8

Utloggad Åsa Paletun

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2012-01-22, 18:41
    • Visa profil
Det kompani som massakrerades var enbart ångermanlänningar och Olof Månsson står under rubriken Långsele och från Nordsjö. Alla soldater omkom inte, så det finns inga belägg just i den sammanställningen på att soldaten Olof Månsson från Nordsjö, Långsele dog vid detta slag.
Soldater blev väl pensionerade vid runt 50 års ålder, men det som talar mest mot att det är vår Olof Månsson tycker jag, är att han var bonde innan och dels står han inte nämnd som knekt och dels tog man sällan ut jordägande bönder till krigstjänst vid den här tiden.  
Det är så noggrant angivet med Hamre, Örbäck och Långsele för de andra soldaterna från Långsele, så jag trodde nog att Nordsjö pekade på ett hemman i just Nordsjö. Den andre från just Nordsjö hette Johan Mårtensson.
Jag tyckte själv det verkar osannoligt med tanke på de data jag har om vår Olof Månsson - men ville höra vad ni andra, mer erfarna och kunniga hade för teorier. Även om det är lite vid sidan om ämnet Dordi Mikaelsdotter...
 
Menar du Carl, att Olof Månsson på Vojen 1 & 2 1629-1643 kanske inte är samme Olof Månsson som finns på Nordsjö 2 1644-1681 ?

2012-01-07, 00:19
Svar #9

Utloggad Jonas Gidlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2012-03-09, 20:45
    • Visa profil
Jag hittar Anna Olofsdotters pappa Olof Månsson i Mantalslängd för Långsele 1645 uppslag 176 (s 160) samt i följande mantalsängder:  
1655 finns han på uppslag 173 (sid 168)
1658 finns han på uppslag 181 (sida 164)
1660 uppslag 171 (s 162)
 
Han finns inte vad jag kan se med före 1645 i Nordsjö. Vart var han då.
 
Enligt tidigare diskussion skall han ha funnits i Wojen, Graninge fram till 1643. Någon som hittar källor på detta?
 
Vi kan nog avskriva Olof Månsson (Anna Olofsdotters far) som stupad i Mörsil 1644 eftersom Anna föddes 1646.

2012-01-07, 00:51
Svar #10

Utloggad Åsa Paletun

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2012-01-22, 18:41
    • Visa profil
Det finns ju tydligen 2 olika Måns i Graninge som har en son som heter Olof Månsson. Måns Mikaelsson/Mickelsson, född 1570 i Finland (bonde & knekt) och Måns Henriksson Finne som jag inte har fler uppgifter om eftersom jag inte haft honom noterad som ana.
Jag hade Måns Mickelsson som pappa till min Olof Månsson, Dordi's make. Är Måns Henriksson samma person som jag läst någon påstå i sina anor på nätet - eller är det så att det är pappan till en annan Olof Månsson ? Eller är det kanske jag som har fel pappa till min Olof ?
 
Vill säga igen att den Olof Månsson som var med i massakern i Mörsil inte alls behöver ha stupat eftersom alla inte gjorde det. Han skulle alltså rent teoretiskt ha kunnat pyst hem och gjort några barn efter det. Om det är han som är född 1597, så är han ju 49 år när hans dotter Anna föds (2 år efter Mörsilsmassakern), så han var ju vital fortfarande då..
Jag kan ju maila Lars Starlander och fråga hur säker han är på uppgiften om Nordsjö också, var han fått det ifrån.

2012-01-07, 03:04
Svar #11

Utloggad Jonas Gidlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2012-03-09, 20:45
    • Visa profil
Men av häxprotokollen och domböckerna borde vi kunna dra slutsatsen att vår Olof Månsson (som vi antar är far till Anna Olofsdotter) var gift med Dordi. För i Lennarts inlägg den 13 juli 2011 står först att Sahl. Olof Månssons barn i Nordsiö kiärar till sin stiufbroder Pehr Pehrsson i Nyland och stiufmoder h.Dordi....  
Med andra ord är ju Olof Månsson i Nordsjö gift med Dordi.  
 
I häxprotokollen tas upp att:
fol 20 Brassanna i Nordssiöö öfwer 60 åhr....Peer Johansson Floo... hans swärmoder war syster med Brassanna.  
 
fol 21 Hustru Dordi Oluff Månssons i Nordssiöö 50 åhr... Peer Johanssons sohn Oluff 7 åhr, sadhe sigh wara förder till  
Blåkulla Giästabodet och Oluff Månssons hustro i Nordssiöö hans modhers stiufmoder....  
 
Här ser vi ju också att Dordi är svärmor till Per Johansson och att Per Johansson är gift med en av Olof Månsson döttrar.  
Enligt de uppgifter jag har skall Anna Olofsdotter varit gift med Per Johansson och bott i Österflo1. Källa är andrahandskälla.  
 
I mantalslängd för långsele 1690 finns en Per Johansson i Österflo (SVAR ID A0005608_00234).  
I mantalslängd från 1692 och 1693 (1693 SVAR-ID A0005611_00247) finns inte Per kvar men anteckning finns på en Anna.
Det intressanta är att även två andra hushåll i österflo tycks sakna husbonde då. Det finns nämligen noteringar om en Sara och en Karin också (om jag läser rätt).  
 
Per borde alltså ha avlidit 1690-1691. Kan hans bouptäckning finnas? Kan man där utläsa släktskap? Eller finns information i domböckerna?
 
Nu är ju inte Anna något ovanligt namn så är vi säkra på att det är rätt Anna? Kan vi utläsa någonstans att Olof Månsson hade en dotter som hette Anna Olofsdotter?
 
Jag blir helt snurrig av detta men det är väldigt intressant.

2012-01-07, 07:41
Svar #12

Carl Szabad

Åsa! Jag har inte påstått att OM i Graninge och i Nordsjö inte är samma person. Däremot har jag efterlyst bevis för att de verkligen är samma. Enligt vedertagen forskningsmetodik ska den som fäller ett påstående kunna verifiera det också. Och väldigt många påståenden här ovanför stödjer sig på uppgifter som någon annan (kanske) tagit fram. Normalt kan man med stor sannolikhet anta att två personer med inte helt vanlig namnkombination där den ena försvinner från ett hemman och den andra året därpå dyker upp på ett annat i närheten är en och samma. Men om han finns kvar i mantalslängden tills han är 84 år är det inte längre självklart utan måste ifrågasättas. Finns det avkortningslängder kan man kolla  om han är upptagen där, men jag tror inte det finns.
 
Sen kan det mycket väl finnas fler än en Dordi vid den tiden. Jag har själv en anmoder i Forsmo med det namnet som avrättades i häxprocesserna. Hon är en av de få som bevisligen blev avdagatagen eftersom bödelns kvitto ännu finns kvar här (och på Riksarkivet, förstås, men hittar det inte på hårddisken).

2012-01-07, 11:53
Svar #13

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 900
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 21:29
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Från Lennart Altins inlägg i juli kan man utläsa följande:
 
1. Anna Olofsdotters föräldrar var Olof Månsson och NN Mikaelsdotter Brase. Efter NNs död gifte Olof Månsson om sig med Dordi.
 
2. Dordi hade tidigare varit gift med Per Kristoffersson och hade med honom sonen Per Persson i Nyland.
 
3. Olof Månsson dog mellan 1682-01 och 1687-01.
 
För att hitta Olof Månssons far måste man antagligen söka igenom domböckerna. Det finns flera Måns att välja på i Graninge.

2012-01-07, 14:56
Svar #14

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Olof Månsson i Graninge och Nordsjö omtalas vid samma ting många gånger i domböckerna 1639-46.Och nyckeln till att det är en och samma person är som jag ser det tinget 1646 i Juli och §10,Olof Månsson i Graninge,heller Nordsjö.Verkar som att han bor på båda ställena.
 
 
 
 
dmb 1645-07-08  
§6,Wällärde her Johan i Ed,Olof Månsson i Graninge,Sven Eriksson i Övergård,och Måns i Granvåg,etc,etc.
 
§14 Olof Månsson i Nordsjö rechte Jon Persson i Styrnäs,hand,att betala honom 12 lispund lax,etc,etc.
 
§24 Henrik Eskilsson i Graninge opbiuder 4 sedl:jord och gården ibidem,som han aff Olof Månsson i Nordsjö
kiöpt hafuer för 350 dlr kiöpt hafuer
 
Olof Månsson i Nordsjö satt som nämndeman vid detta ting
 
dmb 1646-07-27
 
§10 Kyrkioheden,wyrdige och wellerde herr Lars,kiärade det prestestomperne,j Långsele sochen,äro kompne
ifrå prestegården,heller prestehemmanet sedhan hans swerfader sl:herr Stig.ähr dödh blefwet,då bleff opläsit
H:K:M:tz breef att samme jordh bör wara under prestebolet och icke dess mindre hafwer Olof Månsson i Graninge
,heller Nordsjö,hafdt samma iordh borta och satt den till hwilken han hafwer tächtz i Långsele,2 sell och i
Loka 2 1/2 sell,etc,etc
 
§30 Olof Månsson i Nordsjö skall betala Elisabet Mikaelsdotter 1/2 knechtestånd för det hennes man,Johannes i Nordsjö lade sitt lijf effter uthi knechtetiensten,Olof Månsson hafr wadt ender landzhöfdingen för det halfwa hemmanet som han hafr der i Nordsjö,och det andre 1/2 knechteståndet skall hustro Elisabet suara före effter hon begär halfwa hemmanet.
 
§40 Effter såsom uthi godhe mäns närwaro,såsom Sven Eriksson i Övergård,Olof Eriksson i Tjäll,Mikael Olofsson i Billsta och Olof Månsson i Graninge,ähr giordh räkningh och accordh emellan Måns Hansson,Hans Önnesson,Nils Eriksson och Olof Eriksson i Granvåg 1639,etc,etc.
 
Olof Månsson i Nordsjö satt som nämndeman vid detta ting
 
dmb 1646-12-97
§22 Olof Månsson i Nordsjö ahngaf i rätten at Anna Mikaelsdotter schall hafua stulit en tjond schyll och elliest
2 kornband wara bortkommen af hans åkertegh,Eftersom be:te Anna nu iche ähr tillstädes,uthen h:Elisabet,hennes
syster,opschiutes till neste laga ting.
 
Olof Månsson i Nordsjö satt som nämndeman vid detta ting

2012-01-07, 15:09
Svar #15

Utloggad Eva Widenfalk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 19:32
    • Visa profil
Oj, nu kom det lite dombok, precis just som jag tänkte lägga till detta:
- Carl, du har helt rätt. Eftersom jag är en glad släktletaramatör gör jag mina misstag och la mig i med en okontrollerad andrahandskälla. Men jag har även läst om detta bråk mellan kyrkoherden och Olof Månsson (vem han nu än var) i ett herdaminne (Sollefteå med Ed, Multrå och Långsele samt Graninge bruksförsamling) av en L. Bygdén, och där fanns tingsdatum angivna som berörde detta bråk, 9 juli 1635, 27 juli 1646 [se ovan] och 29 juni 1649. I dessa tingsprotokoll kanske man kan få fram lite mer fakta. -  
Och nu fick vi ju utdrag från ett av dessa datum det. Så bra.

2012-01-07, 15:23
Svar #16

Carl Szabad

Eva! Andrahandskällor använder vi nog lite till mans. Det gäller bara att hela tiden notera var man fått sina uppgifter från och vara kritisk när det inte framgår var den som levererat de uppgifterna i sin tur fått dem ifrån.
 
Här kommer en annan länk där Olof Månsson (och kanske fler intressanta personer) är omnämnda.

2012-01-07, 18:17
Svar #17

Utloggad Åsa Paletun

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2012-01-22, 18:41
    • Visa profil
Det är ju inte lätt att höra tonfall i skrift, så ibland kan man tolka ett inlägg som hårdare än det är menat. Min fråga till dig Carl var t.ex. bara om jag tolkade dig rätt med att det kanske inte var helt säkert att O.M. Vojen & O.M. Nordsjö var samma person och att vi skulle titta närmare på det - ungefär som Mikael Nahlén gjort nu.  
Jag själv har inget abonnemang just nu, så jag kan inte dubbelkolla mina källor just nu. Men jag kastar ur mig frågor när jag ser på internet att andra hittat mer/andra/skiljda uppgifter än vad jag har sedan tidigare om ungefär samma personer.
Jag är också en amatör, så jag suger åt mig allt jag kan från er erfarna forskare. Så jag passar på att tacka er alla så mycket för att ni delar med er !

2012-01-07, 22:52
Svar #18

Carl Szabad

Åsa! Jag menade bara att man ska vara öppen för alla möjligheter. Det till synes självklara behöver inte vara det. Men sen kom ju Mikael med ett antal domboksträffar där det tydligt står att det är samma OM i Graninge som i Nordsjö.

2012-01-08, 02:35
Svar #19

Utloggad Jonas Gidlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2012-03-09, 20:45
    • Visa profil
Kanske en dum fråga från en annan amatör. Finns domböckerna från Sollefteå/Långsele digitalt?  
 
Enligt en andrahandskälla jag sett på Internet skall Per Johanssons änka (dvs Anna Olofsdotter) i Österflo finnas omnämnd i domboken 12 januari 1691.  
Någon som kan bekräfta detta?

2012-01-08, 06:23
Svar #20

Carl Szabad

Jonas! Nej, men de finns att köpa eller låna på mikrokort från SVAR.

2023-12-29, 23:28
Svar #21

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 957
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:13
    • Visa profil
Slutligen i denna gamla tråd kan upplysas att den Dordi som Olof Månsson i Nordsjö gifte sig andra gången med och inte är moder till hans barn heter Dordi Hansdotter.

Detta står i Domboksprotokollet 1682 19/10 Sollefteå p 11. Södra Ångermanlands Domsaga AIa:3 Bild 2610 (AD)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna