ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnhusbarn från Stockholm till Ramsele-Långsele där omkring.  (läst 820 gånger)

2013-11-05, 10:30
läst 820 gånger

Utloggad Astrid Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2013-11-05, 10:30
    • Visa profil
http://ramsele-junsele.blogspot.se/2009/06/barnhusbarn-fran-stockholm.html
 
Det är inte om Eva Stina Stockman det handlar om men vissa punkter är ju lika årena och norrland - stockholm och barnhusbarn.....
 
Barnhusbarn från Stockholm
Under början av 1800-talet flyttade många barn från Stockholms barnhus upp till Junsele, Ramsele, Ådals-Liden och Resele församlingar. Barnen fick därmed en möjlighet att få ett hem med föräldrar medan människorna som tog emot barnen många gånger behövde de kronor som de fick årligen för att ta hand om barnhusbarnen.
Den 11 mars 1808 får bonden Nils Nilsson och hans fru Ingrid Eliasdotter i Nyland, Ramsele församling ta emot ett barnhusbarn. Om detta kan man läsa följande:
 
Jag Nils Nilsson Bonde i Nyland, Ramsele Socken, Westernorrlands Län hafwer, på begäran, ifrån Stockholms Barnhus, til wård och upfostran emottagit Barnhus=Barnet Ulrica Sophia Domshu emot et betingadt årligt Underhåll, i et för alt af åtta R:bat. Banco utfästande mig härmedelst på det kraftigaste, at för henne, draga all Christelig omvårdnad, så at hon, jämte nödtorftige kläder och föda, skall njuta all möjlig underwisning, så wäl i Christendoms=kunskapen, som andre nyttige Syslor.
 
skrivet av någon annan.
 
Det som skrives nu är jag som skrivit:  
 
Den 11 mars 1808 får bonden Nils Nilsson och hans fru Ingrid Eliasdotter i Nyland, Ramsele församling ta emot ett barnhusbarn. Om detta kan man läsa följande:
 
Var det inte 11 mars 1808 som Eva Stina kom till Nyland i Långsele? Jag tror hon var med den gruppen barnhusbarn från Stockholm till Ramsele-Junsele sen är ju inte steget långt mellan Långsele från Ramsele.
 
 
 Eva Stina kom 12 mars så det tog en dag att ta sig från Ramsele till Långsele. jag tror man kan fastslå att hon var med den gruppen barn från Stockholm som anlände 11 mars 1808.
 
Det är cirka 8 mil mellan Ramsele-Långsele.
 
Nu undrar jag finns det flera ättlingar till den grupp barn som anlände då till den här trakten det datumet? Skulle vara kul att komma i kontakt med er. Är det någon som har någon berättels hur det vart när dom anlände osv....mvh astrid lundström en av ättlingarna till Eva Stina Stockman.

2013-11-06, 14:35
Svar #1

Utloggad Bo Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 162
  • Senast inloggad: 2016-01-21, 18:46
    • Visa profil
Hej Astrid!
Jag har ett Barnhusbarn som heter Johan Månberg född 1784 i Stockholm
Han utskrevs från barnhuset 23 Feb.1807. En bonde vid namn Jonas Olofson i
Selet Ragunda fraktade Johan och flera barn norrut.
Johan kom till en bonde i Gnarp och sedan flyttade han runt i socknarna för att
sedan komma till Forsse Bruk i Ångermanland som dagakarl, han är min FF.FM.F.
MVH Bosse Oxelösund
Hör av dig om du har lust.

2013-11-06, 16:56
Svar #2

Utloggad Ulla Thorsell Östlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 12:18
    • Visa profil
    • Östanbäcks Släktförening
Hej Astrid!
 
Det finns ättlingar till både Carl-Johan Falkensson och Carl Otto Setterström i Junsele.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna