ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnen från Forsmofjällen  (läst 3820 gånger)

2004-06-03, 11:07
läst 3820 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!  
 
När jag ser efterlysningen rörande Forsmo, så kommer jag att tänka på den tårdrypande filmen (boken har jag inte läst) Barnen från Forsmofjällen.
 
Den spelades in 1945 i bl a Myckelgensjö, Anundsjö socken, om jag inte är felunderrättad.
 
Min mamma berättade att på ett kaf? i Bredbyn, så kom ett gäng fattiga, trasiga, smutsiga barn in för att fika. Folket som satt i kaf?et undrade vad var dessa för fattiga stackare. Nu visade det sig att det var barnen, som var med i filmen, som skulle fika.
 
Detta skrattade man gott åt i många år efteråt.
 
Det skulle vara kul om någon annan hört eller har minnen från denna filminspelning.
 
mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-06-03, 11:43
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Laura Fitinghoffs (1848-1908) bok hette Barnen från Frostmofjället, först utgiven av Ljus' förlag 1907.
Om boktitlens namn Frostmo syftar på Forsmo eller inte vet jag inte.

2004-06-03, 12:10
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bo!
 
Fel av mig, naturligtvis ska det vara Frostmo och inte Forsmo.  
 
Jag kom ändock att tänka på den historien om filminspelningen, som min mamma berättade om, när jag såg Forsmo.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-06-03, 14:09
Svar #3

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Barnen från Frostmofjället utkom 1907. Under 1860-talets nödår hade Laura Fitinghoff (1848-1908) under sin uppväxt, prosten J. B. Runstens dotter (Sollefteå), upplevt fattigdomen i Ådalen. Boken är speciell i svensk barnlitteratur, skriven mer än fyrtio år efter nödåren, men den är en god social skildring. Hon hade  själv upplevt en del, annat hade hon fått berättat för sig, och hon lyckades ge bra bilder av de hem barnen gästade. Boken kan därför ge även släktforskare inblickar i 1860-talets byar i Ångermanland.  
Laura Fitinghoff dog redan 1908 och den av henne planerade del 2 (om barnens vidare utveckling och öden, bl.a. om Antes klassresa, han som blev präst) blev oskriven. Filmen spelades in på 1940-talet, och den blev en succ? inte bara i Sverige. Bokens budskap hade på ett bra sätt överförts till bildspråk.

2004-06-03, 19:10
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Apropå Barnen från Frostmofjället och Laura Fitinghoff. Om det inte är känt tidigare så kommer Hervor Sjödin att tala om Laura Fitinghoff på Släktforskardagarna i Östersund den 13-15 augusti. Ur programmet:  
 
Den 15 augusti 14.00-15.00 Hervor Sjödin
Vägen till Frostmofjället  
 
Hervor berättar om Laura Fitinghoff (1848-1908), författare till Barnen ifrån Frostmofjället (1907). Författaren är märkvärdigt okänd trots bokens och sedermera filmens osannolika framgångar. Hervor Sjödin har gått igenom ett stort material på Kungliga Bibliotekets handskriftsavdelning, där dottern Rosa och systern Malvina Bråkenhielm har deponerat ett rikt arkiv innehållande brev och dagböcker.
 
Hervor Sjödin är född i Sollefteå och systerdotterdotterdotter till författaren Laura Fitinghoff. Hervor Sjödin har varit gymnasielärare i franska och tyska.
 
Mvh Anita

2004-06-03, 19:33
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Vad jag vet spelades vissa delar av Barnen från Frostmofjället in på Gammelgården i Myckelgensjö, Ångermanland. Gammelgården är en gammal gård från 1600-talet, tror jag, som är mycket sevärd för sitt ursprungliga och gamla utseende. Den är under sommaren öppen för besökare.
 
Kortet nedan är ett vykort som visar hur Gammelgården ser ut. (Med viss risk för brott mot upphovsrätten...)
 

 
Mvh Anita

2004-06-03, 23:14
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gammelgården är väl värd ett besök. Bl a finns ett väggur där man har tagit bort en timme, bara för att tjänstefolket inte skulle ta för lång rast.  
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-06-04, 10:14
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Rättelse angående vägguret i Gammelgården. Man hade inte tagit bort en timme utan förkortat avståendet mellan 12 och 1, eller när det nu var, för att rasten skulle bli kortare.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-06-04, 11:45
Svar #8

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Angående Gammelgården i Myckelgensjö, så är den från 1600-talet, men som den ser ut än idag är som den såg ut ca 1850, då stora förändringar och moderniseringar gjordes.  
 
Sedan dess har i princip inget gjorts, vilket gör den till mycket sevärd. Inte mins för att den ligger på sin ursprungliga plats och har ca 28 av de ursprungliga byggnaderna kvar. Däremot är smedjan och kolboden flyttade ett hundratalmeter till sina nuvarande platser och bl.a. bakstugan saknas då några byggnader revs åren innan Länsmuseet införskaffade gården. Anledningen till rivningen var att ägarna hade tänkt modernisera gården på 20-talet.  
 
Strax efter att länsmuseet införskaffat och ställt iordning byggnaderna(bl.a. tagit bort vissa moderniseringar som gjorts) spelades delar av filmen Barnen från frostmofjället in på platsen. Många av den tidens bybor deltog i filminspelningen som statister.
 
Angående klockan så var den ett hemma bygge och det sägs att den driftige bonden (ca 1850) då gjorde avståndet för middagsvilan något kortare så att man inte skulle lata sig för mycket.
 
Om man åker förbi brukar byaföreningen ordna en utställning i sommar caf?t på gården med bilder från trakten bl.a. bilder från filminspelningen.
 
Att jag vet detta är att jag jobbat som sommarvärd på Gammelgården 2002, så vissa saker har jag glömt(som bondens namn). Med hälsning till alla och Myckelgjensjöborna
Lena-Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna