ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anundsjö hembygdsgård i Bredbyn  (läst 856 gånger)

2008-05-08, 13:33
läst 856 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som har kontakter med de som sköter om hembygdsgården i Bredbyn. Jag vet att det finns gamla album där och det skulle vara förnämligt om någon kunde scanna och lägga in dessa kort i Porträttfynd. Chansen att få oidentifierade kort identifierde ökar ju om man plockar fram bilderna för allmänheten. Tiden är bråttom! Snart finns inte någon kvar som kan känna igen folk på dessa gamla kort. Så fort jag stöter på en gammal Anundsjö-bo, hänvisar jag till Porträttfynd.
 
Det är ett helgerån att låta dessa gamla album ligga och samla damm någonstans, när de som ev skulle kunna känna igen någon lever nu. Tyvärr har det inte funnits något intresse från de två jag för några år sedan kontaktade om att lägga in korten i Porträttfynd. Själv bor jag för långt bort.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-05-08, 15:21
Svar #1

Utloggad Magnus Näslund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:46
    • Visa profil
Ordförande är Åke Ottosson i Österfanbyn. E-post: ake.ottosson[at]spray.se
 
Själv jobbar jag mycket med bilder i Nätra Hembygdsförening, och håller med dig i det du säger. Allt som behövs är ju bara en skanner, dator och engagerade/intressade människor!

2008-05-08, 16:42
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Magnus!
 
Jag ska kontakta ordförande. Jag minns faktiskt inte vem jag kontaktade sist. Man tycler ju att någon datakunnig person borde det väl finnas eller att man engagerar någon intresserad, om man själv inte klarar av det. jag har försökt tipsa Anders Nylander, som lagt in en stor del av korten i Porträttfynd, men han bor ju inte i de trakterna.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-08-11, 22:02
Svar #3

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Hej!
Jag har nu fått låna bilderna av Hembygdsföreningen och har börjat scanna och lägga in dem i Porträttfynd. Det fanns ett album och några lösa bilder. Albumbilderna lägger jag under #83101.  
En del bilder har skrivna anteckningar på men jag vet tyvärr inte om de som skrivit dem varit säkra på vem de föreställer eller om det kanske är gissningar ibland. Men det ska bli jätteintressant att se om det är någon som kan hjälpa till att identifiera personerna och kanske har mer uppgifter om dem!
 
Jag kan bara hålla med Er Ann-Mari och Magnus! Det är verkligen viktigt att så många bilder som möjligt blir inlagda så att så många som möjligt kan titta på dem och förhoppningsvis hjälpa till med identifiering och uppgifter.

2008-08-12, 05:06
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mona-Lisa!
 
Många rosor till dig!
 
   
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna