ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Ådals-Liden  (läst 2100 gånger)

2013-06-15, 10:19
läst 2100 gånger

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1692
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 22:24
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Gullmaj!
 
Lydia Östlund ingår i min släkttavla. Hon gifte sig 1913 med Johan Anton Boman f 1887-04-02 i Nordmaling, som du säkert känner till. Jag har uppgiften att de två oäkta barnen Lydia fick före äktenskapet (1910 och 1911) har en Emanuel Manne Lundin Forsås, Ådalsliden,  som fader. Jag har tyvärr inte forskat vidare mera på detta än så...
 
Hälsningar Anita

2013-06-15, 11:03
Svar #1

Gullmaj Sandberg

Hej Anita
Jag blev lite fundersam då jag hittar en Otto Emanuel och inte Olof Emanuel. Men du kanske tittar på dettta vid tillfälle. Jag ser framemot vad du hittar.
Hälsningar
Gullmaj

2013-06-15, 11:11
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1692
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 22:24
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Gullmaj,
 
Jag har inte noterat var jag fått uppgiften om Manne Lundin, tyvärr. Jag gissar att det är en släkting till familjen som meddelat detta, eftersom jag har mer uppgifter om barnen också. Vill du ha de uppgifterna så kan jag skicka dem till dig.
 
Anita

2013-06-15, 14:44
Svar #3

Gullmaj Sandberg

Anita
Jag har uppgifter på hennes andra barn i sitt gifte. Manne Lundin står upptagen i födelseboken att han har erkänt sig som far till barnen. Det jag undrar är om det är samme Olof Emanuel Lundin som står som Otto Emanuel i husförhörslängden.
Hälsningar
Gullmaj

2013-06-16, 10:37
Svar #4

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 682
  • Senast inloggad: 2019-06-06, 21:13
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Gullmaj: Fader till Agnes Elisabet är garanterat den Otto Emanuel Lundin som du hittat i Vallen. Prästen har säkert skrivit fel i hennes födelsenotis. Det finns ett dopvittne som heter N.A. Lundin i Vallen och det är en bror till Otto Emanuel. Ingen fader är angiven till Gustaf Emanuel i födelseboken, men det kan säkert vara Otto Emanuel som är far där också. I församlingsboken för Vallen är det noterat på Otto Emanuel att han är obefintlig och att han bor i Jansjöns närhet.
 
Hälsningar
Magnus

2013-06-16, 10:47
Svar #5

Gullmaj Sandberg

Tack Magnus. Nu kan jag skriva in en far.
Hälsningar
Gullmaj

2013-06-16, 11:49
Svar #6

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1692
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 22:24
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Magnus!
 
Lydias första barn Agnes Elisabet f. 1910-02-06.  
Andra barnet Gustaf Emanuel f 1911-03-23 flyttade till Björkåbruk. Han avled 1945-04-01 i Ragunda.
 
Hälsningar Anita
 
 
 
(Meddelandet ändrat av anbe 2013-06-16 12:17)

2013-06-16, 12:07
Svar #7

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 682
  • Senast inloggad: 2019-06-06, 21:13
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Anita: Agnes Elisabet var född 1909-02-06 och dog 1910-10-18.
 
Även i hennes dödbok står det Olof Emanuel.
 
Hälsningar
Magnus
 
(Meddelandet ändrat av mans_jarnes 2013-06-16 12:10)

2013-06-16, 12:14
Svar #8

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1692
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 22:24
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Magnus, där ser man - man ska aldrig lita på andrahandsuppgifter. ;) Jag raderade Agnes Elisabets utflyttningsort.
 
Anita

2013-08-04, 12:35
Svar #9

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 682
  • Senast inloggad: 2019-06-06, 21:13
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
I mantalslängden 1721 för Ådals-Liden finns en Erik Bertilsson under Kyrkbordet. Han finns inte med i längden före eller längden efter. Någon som vet vem detta kan vara?
 
Hälsningar
Magnus

2013-10-29, 16:10
Svar #10

Kenth Dagérus

Hej
Det här inlägget hittade jag från 2004 och nu undrar jag om det har kommit fram några nya ideer om Anders Persson Knapp, det fördes ju en hel del diskussioner om honom då.
-----------------------------------
Postat fredagen 26 november 2004 - 21:17
Diskussionen omkring Anders Persson Knapps härkomst var mycket intressant och verkar mycket rimlig. Jag kollade dock bouppteckningen efter Per och Anna Maria, men den gav tyvärr ingen bekräftelse på vart sonen Anders bodde år 1823.
 
Hälsningar
Magnus
----------------------------------
 
mvh/kenth

2013-10-29, 22:25
Svar #11

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2020-05-30, 23:14
    • Visa profil
Angående Anders Persson Knapp.
 
Jag vet inte om jag kanske strular till det hela nu. Men jag som forskar i Lidens socken i Medelpad har en Jöns Persson Knapp född 11/9 1811. Han var båtsman i Liden, Medelpad. Kan det va en bror?? Min Jöns ska vara född i Torps Socken, Medelpad. Jag vet bara att fadern ska vara en Per Persson...
 
Nu e ju Knapp ett soldatnamn så detta bevisar ju förstås ingenting, men jag vet ju av erfarenhet att Ådals-Liden i Ångermanland och (Indals-)-Liden i Medelpad ofta blir förväxlade.
 
Mvh
/Torbjörn
 
(Meddelandet ändrat av Tobbe_jonsson 2013-10-30 00:14)

2013-10-30, 10:04
Svar #12

Kenth Dagérus

Västernorrland > Ådals-Liden > Födde (Births) > 1751 - 1804 (C:1) > 62 har jag svårt att tyda det som börjar med Februari 16 osv
Någon som kan hjälpa?
 
mvh/kenth

2013-10-30, 13:04
Svar #13

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 09:27
    • Visa profil
Hej Kenth.
Jag försökte gå in och se vad du sökte men vad menar du med 62? Är det sidan? Hittar inget datum som stämmer på sidan 62.
Mvh Annika

2013-10-30, 16:27
Svar #14

Kenth Dagérus

Det är bild 62

2013-10-30, 21:51
Svar #15

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5743
  • Senast inloggad: 2020-06-01, 10:03
    • Visa profil
Om man hänvisar till ett bildnummer måste man säga vilket bildsystem man menar. Eller uppge datum.

2013-10-31, 01:38
Svar #16

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2383
  • Senast inloggad: 2020-06-05, 01:03
  • Karl Göran Eriksson
    • Visa profil
Bildnummer som källhänvisning är irrelevant och i det långa loppet dagsländor. Det kommer var och en inse, om inte förr när våra abonnemang på AD, Genline, SVAR och liknande leverantörer upphör. Och det kommer det naturligtvis göra för oss alla sinom tid. Det som gäller är de mer varaktiga volymbeteckningar som arkivinstitutionerna har. Tyvärr kan man inte heller helt lita på AOs eller SVARs indexeringar. Den förstnämnda hänvisar vanligtvis endast till högersidans sidnummer och SVAR noterar ibland felaktigt äldre handskriven paginering istället för nyare maskinpaginering nedtill på sidorna.
Bildnummer kan dock som komplement göra det smidigare att hitta för likasinnade.

2013-10-31, 08:28
Svar #17

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 09:27
    • Visa profil
Hej Kenth.
 
Den 16 februari, men vilket år?
 
Mvh Annika.

2013-10-31, 11:22
Svar #18

Carl Szabad

Bild 62 hos ArkivDigital i Ådals-Liden C:1 har ingen notis avseende februari. SVAR-ID som slutar på 62 avseende den volymen har ingen notis från 16 februari. 1773 och 1777 finns det notiser i C:1 rörande den 16 februari (sid 45 och 56), men är det något av de åren som avses?

2013-10-31, 16:16
Svar #19

Kenth Dagérus

Hej
Oj va jag har ställt till det.
Jag tog en kopia på indexeringen som jag fick när jag letade i kyrkboken på Ancestry.se, tydligen felaktigt men det avser år 1777. Nu har jag kommit en bit till och kan konstatera att jag var på fel spår men det kan ju vara av intresse för andra men även för mig att bli bättre på att tyda skrifterna.
 
mvh/kenth

2013-10-31, 20:04
Svar #20

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5743
  • Senast inloggad: 2020-06-01, 10:03
    • Visa profil
Kenth
 
Din förvirringsförmåga kanske beror på att du inte är medveten om bristerna i det material du arbetar med.  
 
Ancestrys bilder (fd Genlines) är från 1950-talets mormonfilmer. Arkivbeteckningarna som då användes är i många fall inte korrekta i dag.  
 
ArkivDigital och SVAR använder aktuella arkivbeteckningar.

2013-11-01, 13:45
Svar #21

Kenth Dagérus

OK, jag förstår, hade jag inte en aning om. Ska man gå över till det du föreslår för annars blir det ju inte helt rätt om jag förstår. Men det är väl samma information bara att arkivbeteckningarna har ändrats på något sätt?
 
mvh/kenth

2013-11-01, 14:19
Svar #22

Carl Szabad

Här hittar du korrekta beteckningar: http://www.nad.riksarkivet.se/. De används av alla utom Ancestry/Genline.

2013-11-01, 17:17
Svar #23

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5743
  • Senast inloggad: 2020-06-01, 10:03
    • Visa profil
Kenth
 
Informationen är givetvis densamma. Men källhänvisningarna kan bli fel, som du ju märkte när ingen hittade din uppgift.
 
Jag har tidigare använt Genline men skulle aldrig rekommendera det i dag för forskning i svenska kyrkböcker, av flera skäl. Dels kan alltså källbeteckningarna vara fel, dels är deras bilder i många fall svårlästa pga av dålig teknisk kvalitet, dels har de inte så mycket annat material än kyrkböcker.
 
Jag använder ArkivDigtal som har nyfotograferade bilder plus att de även har bouppteckningar, domböcker, militaria etc etc. SVAR använder jag som komplement eftersom de har fler mantalslänger samt hjälpmedel som folkräkningar och SCB-utdrag.

2014-06-09, 21:33
Svar #24

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 682
  • Senast inloggad: 2019-06-06, 21:13
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Anders Persson född 1765 var torpare i Moflo, Ådals-Liden sn. Han gifte sig 1791 med Märta Ersdotter som var född 1766 i Moflo. De fick två barn tillsammans. Märta dog i Moflo 1848 och Anders 1849. Anders var dräng i Lidgatu när han gifte sig 1791. Någon som vet var Anders härstammar ifrån?
 
Tack på förhand,
 
Hälsningar
Magnus Johansson

2014-06-09, 22:31
Svar #25

Carl Szabad

Enligt mantalslängderna från åtminstone 1788 till 1791 finns det redan en gift Anders Persson i Moflo 2. Blev han änkling 1791, eller är det en annan? Och är han inte identisk med den Anders Persson som föds i Lidgatu 1762-11-08?

2014-06-10, 22:21
Svar #26

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 682
  • Senast inloggad: 2019-06-06, 21:13
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Hej Carl,
 
Tack för svaret.
 
Torparen i Moflo är inte identisk med Anders som föddes 1762 i Lidgatu. Den senare återfinns i Ådals-Liden, AI:1, s. 27 som boende hos sin bror Jakob Persson. I bouppteckningen efter fadern Per Andersson står antecknat att Jakob åtager sig att föda, kläda och sköta brodern Anders Persson till dödsstunden.
 
Tyvärr har jag inte min forskning med mig just nu så jag kan inte kontrollera bonden Anders Persson, men jag ser i kommunionslängden att det finns en Anders Persson, gift med Karin Abrahamsdotter från åtminstone 1775. Det bör alltså inte vara samma Anders.
 
Hälsningar
MAgnus

2014-06-14, 11:33
Svar #27

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1692
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 22:24
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag undrar om någon har datum och år när Henrik Viktor Molén, född den 9 augusti 1869 i Krånge, Ådals-Liden sn, dog?
Tack på förhand!
 
Med vänlig hälsning Anita

2014-06-14, 11:51
Svar #28

Utloggad Paul Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 21:18
    • Visa profil
    • www.nolaskogs-y.se
Anita, han dog 22/8 1951 i Ås 1:66, Ådals-Liden och blev änkling 12/1 1936 (Sv dödbok 1901-2009).

2014-06-14, 11:57
Svar #29

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1692
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 22:24
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ett stort tack Paul!  
 
/ Anita

2015-06-24, 04:26
Svar #30

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2019-05-27, 05:26
    • Visa profil
Enligt 1679 och 1681 års mantalslängder för finnbygden Omsjö i Ådals-Liden socken omnämns en ogift båtsman hos familjen Erik Anderssons hushåll. Från 1683 omnämns ingen båtsman där. Se bild med röd markering för år 1681. Båtsmannen kan vara identisk med Matts Pålsson Dumbe eftersom han bodde där enligt domboken hösten 1682. Från 1683 var han nybyggare i Hälla, Åsele socken.  
 

2015-08-01, 01:13
Svar #31

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 682
  • Senast inloggad: 2019-06-06, 21:13
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
I mantalslängderna för Häxmo finns åren 1700-1711 en Johan Eriksson. Under åren 1710-1709 är det antecknat att det finns en hustru i hushållet, men inte 1710-1711. Åren 1712-1714 är det en hustru Anna som förestår hemmanet. År 1712 står hon även som änka. Åren 1715-1719 finns ingen åbo på hemmanet som därmed står öde. Åren 1693-1698 är det en piga vid namn Anna som är skriven på hemmanet.  
 
I 1711 års räkenskaper finns testamentspengar efter Johan Ersson i Hexmo.  
 
Johan Erssons hustru ska vara syster till Abraham Hansson.
 
Kan det vara samma Anna som står som piga först och sedan som hustru? Är det Johans hustru? Kan hon därmed heta Anna Hansdotter? Vad hände med Anna efter att hemmanet blev öde? Varför är ingen hustru antecknad åren 1710-1711? Tacksam för alla förslag.
 
Hälsningar
Magnus

2015-09-20, 19:49
Svar #32

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2019-05-27, 05:26
    • Visa profil
Här är ett utdrag ur 1681 års båtsmansrullor för Ådals-Liden socken enligt Gävleborgs läns landskontors arkiv, GIba/1 och bild 234.  
Här omnämns rotebönderna exempelvis Erik Andersson i Omsjö finnbygd, där rotebåtsmannen benämns Lars Andersson Skijt. Det här beläggs att Matts Pålsson Dumbe ifrån Omsjö inte var båtsman där vid den här tiden.    
 

 
(Meddelandet ändrat av rosenbahr  2015-09-20 19:55)

2016-09-29, 15:28
Svar #33

Utloggad Linda Strandgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2020-04-21, 12:19
    • Visa profil
Hej alla!
Jag har en liten fundering. Johan Olofsson (Boman) f. 14/5-1848 i Gitsfjäll Vilhelmina och hans hustru Anna Maria Antonsdotter f. 8/10-1847 i Gika Vilhelmina får 28/12-1886 en dotter vid namn Anna Brita i Ådals-Liden (Y) C:4 (1861-1895) bild 102 / sid 96 (AID: v122961.b102.s96, NAD: SE/HLA/1010236.)

Nu är min fundering att dem verkar ju inte ha flyttat dit då dem fortfarande finns kvar i Vilhelminas husförhör och jag kan inte hitta dem i inflyttningslängden men kan dem ändå vara nedtecknade någonstans i Ådals-Lidens husförhörslängd?
/Mvh Linda

2020-03-29, 18:52
Svar #34

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2020-05-28, 18:34
    • Visa profil
Hej !
Jag har lite funderingar om Jon Högsson, storbonde i Lidgatu, nämnd i Landskapshandlingar under åren 1591-1616 och häradsdomare.
Han har en son Zackris Jonsson, fjärdingsman och bonde i Lidgatu, anges 1638 som 65 år, född då ca 1573.


I Liden socken återfinns i skatteboken år 1550 en Jon Högsson i Krånge.
I Landskapshandlingarna år 1558 är han ej kvar i Krånge, däremot finns en Jon Högsson i Moflo, med 6 kor.
Frågan är om det kan vara samma Jon som blir i Lidgatu? I så fall möjligen ca 86år när han dör.


En annan sak är namnbruket, Högsson.
I Högbyn,Arnäs sn 1550 finns Per Högsson,
i Törsta,Boteå sn finns Pål Högsson, n 1535-44,
i Sidensjö sn finns Erik Högsson i Bredåker fr 1535,1552-70 och Hämra 1542-51,1571-78. Erik går även under namnet Höcksson.
Jag skulle vilja få det som patronymikon av det gamla namnet Hök, även som Hauk? Erik Höcksson i Sidensjö skulle kunna stödja den teorin.
Namnet finnes på breddgraden denna tid. Det finns en Höck,även benämnd Hauk, ca 10 mil västerut från Liden, bonde Strand 2 i Ströms sn,Jämtland, n 1563-70 räkenskaperna från svenska ockupationen av Jämtland.


Finns det fler spår efter Hökar?
Är namnet tillräckligt vanligt eller finns det fog för att fundera på om det finns samband mellan Högssönerna i lanskapet under samma tid?


Mvh Frank




2020-04-01, 19:12
Svar #35

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2020-05-28, 18:34
    • Visa profil

Med anledning av ovanstående, Jon Högsson; vid tiden för sonen Zackris födelse.
I Älvsborgs lösen 1571 synes han ej i Krånge, ej heller ännu i Lidgatu.
Han synes såsom senast fortfarande i Moflo; Joenn Höqhsson.


Man kan kanske drista sig till att tro att var Jon Högsson i Lidgatu från eller åtminstone tidigare också från socken, så finns nog goda chanser till att det är han?


Mvh Frank

 

Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna