ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 december, 2013  (läst 4006 gånger)

2012-04-23, 17:42
läst 4006 gånger

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Jag har en annan uppfattning! Enligt mina arkivstudier fanns det två Göran, Göran Joensson i Västra Tåsjö och Göran Johansson i Tåsjö som sannolikt syftar på Östra Tåsjö. Göran i Västra Tåsjö skrevs oftast med Joensson men aldrig Jansson. Jag anser att du har läst fel från Jonsson till Jansson. Bifoga gärna ett dokumentbild om Göran Joensson som skrevs med Jansson.
 
(Meddelandet ändrat av Rosenbahr 2012-04-24 03:37)

2012-04-23, 23:39
Svar #1

Erik Holmlund

Stig-Lennart> Jag tycker väl inte att det är riktigt att referera till mitt resonemang om slarvet med noterandet av avlidna skattebetalare, kan appliceras fullt ut på diskussionen om olika namnskrivningar. Namnskick är en helt annan diskussion, och jag har inte analyserandet namnskicket något djupare, vad gäller Åsele lappmark.
 
I vissa bygder och vissa tider tycks namn som Hans & Johan vara synonymer, men på andra platser görs tydlig skillnad mellan namnen. I klockarsläkten i Sorsele förekommer t.ex. förnamnen Johan & Hans som dopnamn i samma barnaskara. Det viktiga är väl att man jämför med den lokala namntraditionen, och även om någon viss skrivare väljer att föredra vissa sätt att skriva vissa namn.

2012-04-24, 02:16
Svar #2

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Erik: Du kan ha en poäng där. Jag kom att tänka på kyrkoherden Hapstadius i Arjeplog, som stavade sitt latinska namn som Joannes Olai Hapstadius (utan h!). Det indikerar att hans ursprungliga namn kan ha varit Jöns istället för Johan. Äldste sonen till Samuel Hapstadius i Råneå hette Jöns Samuelsson.
 
Sen var namnet Jöns mycket vanligt förekommande i Luleåtrakten och länge ansåg jag detta vara en lokal variant på Johan, men inte nu längre efter att ganska nyligen fått reda på att Måns Jakobsson i Persön hade två söner Johan Månsson Fordell, som blev borgmästare i Luleå, och Jöns Månsson Fordell (Joannes Magni Forthelius) som blev skolrektor i Piteå.

2012-04-24, 02:40
Svar #3

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 18:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Det håller jag med om, Erik. Men poängen är att mantalsskrivaren knappast valt formen Hansson
om han inte i bakhuvudet haft den uppfattningen att det skulle vara en son till föregångaren?
---
Ja, visst finns en annan uppfattning. Den bygger, vad jag funnit, på en enda förekomst av
en namnnamne Göran Johansson, som då inte heller betecknas dräng. Därför min uppfattning !
 
Drängen Jöran Johansson i Tåsjö omnämns i 1719 års kyrkoräkenskaper - vad ska det bevisa?
Vad bevisar det att en Joran Johansson var dopvittne 1717-08 (ej skrivet att han är från Tåsjö)?
Du förutsätter att Jöran fanns i Hälla före 1720 och därför inte kan ha varit i Tåsjö tidigare -
men det är något du väl måste /be/visa. Hittills har du anfört, vad jag kan se, 1 svagt indicium.
 
Det vore kanske inte så dumt att (mot mina - visserligen sporadiska - dock anförda - dopvittnen)  
kunna visa på vad som kan ha timat Kroknäsets Jöran Johansson ?
 
Bara för ro skull (apropos att läsa rätt): 1718 30/5 [Fjällsjö/C:1,s19]
så har jag hittat ytterligare en Jöran i W.Tåsjö, nämligen drängen Jönsson

2012-04-24, 04:18
Svar #4

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Du behöver väl inte upprepa melodin dräng hela tiden, eller hur?! Fokusera dig istället på namnet Göran Johansson i källorna.
 
Hittade du ingen dokumentbild på namnvarianten Jansson som du försöker påvisar hos Jöran Joensson?  
 
Det är sannolikt att Jöran Jönsson i Västra Tåsjö på din bild ovan var identisk med Jöran Joensson i Västra Tåsjö. Namnet Jöns är ju närbesläktad med namnet Joen. Göran Joensson i Västra Tåsjö skrivs även ibland Jönsson i Fjällsjö sockens mantalslängder enligt hänvisning från ditt förra inlägg.

2012-04-24, 12:01
Svar #5

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 18:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Det var just det: att en Jönsson skulle kunna komma av en Jon (ibland Joen) Henriksson, må väl vara slarvigt -
jag har då icke (utom hos sentida släktforskare) kunnat belägga annorledes än att Jönsson må komma av far Jöns.
 
Men mitt skämt var skämt, Christer, så unskyld. Jag menar att det inte bara är sannolikt, utan som du själv sett/anser:
denne Jöran Jönsson W. Tåsjö menar jag är Göran (namnnormaliserat) Jonsson, sannolikt Jon Henrikssons son (icke-dräng!).
Intressantare dock, tycker jag, att läsa/tolka vem han dopvittnar för: en bror till Paul och Lars i Ö.Tåsjö?
 
Du får vänta på ytterligare dokumentbilder tills du visat att dpv Jöran Johansson 1722 kan beläggs definitivt  
som hörande till Hokkanen i Tåsjö-kretsen men annan än Hälla-Jöran. Jag har visat att Jöran Joensson dopvittnar  
för samma barn-bekanta (icke minst Lars Johansson), fast han icke är deras syskon!?!
 
Constantinus: att Jöns tappar prickarna vid latinisering är nog nödtvunget

2012-04-24, 12:20
Svar #6

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Stig-Lennart: Jag hade bokstaven H i åtanke. Latiniserat blir Johan = Johannes, Jöns = Joannes och Jon/Joen = Jonas. Ibland gör en liten detalj stor skillnad!

2012-04-24, 16:21
Svar #7

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 18:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Frågan är då om det även fungerar andra vägen: kan ett h tillkomma i Joensson ?
___
 
Christer: du började med att anföra att Gavelin felaktigt menade att Hälla-Göran varit dräng  
hos länsmannen Johan Mattsson i Nordanåker år 1715 enligt Ramsele dombok. Har du funnit denna passus?

2012-04-24, 18:20
Svar #8

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Det var Tåsjö-Göran som hade arbetat hos Johan Mattsson i Nordanåker. Det är detta som jag menar i ovan nämnda text den 19 april.  
 
Det är mycket sannolikt att det fanns två Göran Johansson som levde samtidigt år 1722, en i Fjällsjö socken och en i Åsele socken. Förutom dessa män fanns även Jöran Joensson i västra Tåsjö.  
 
Jag förstår inte vad du menar med ditt följande resonemang: Du får vänta på ytterligare dokumentbilder tills du visat att dpv Jöran Johansson 1722 kan beläggs definitivt som hörande till Hokkanen...  
Jag har ju redan lagt fram mitt teoretiska resonemang om Jöran Johansson i Tåsjö (Östra Tåsjö) den 19 april och dessutom samma sak med Jöran Joensson i Västra Tåsjö den 23 april.  
 
Det är här med dopvittnen ska man ta med nypa salt. En barafader som har sonnamnet Johansson behöver inte alltid vara släkt med dennes dopvittne som har samma sonnamn, eller hur?!

2012-04-24, 18:52
Svar #9

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
För att måhända krångla till det ytterligare en aning i dess särskiljande av gängse/förekommande namnformer, så var en dotter till nybyggaren i Tåsjö och i Kroknäset, finnen Johan Bengtssons dotter Märet (Märeta) Johansdotter, sannolikt den som enligt Åsele begravningsbok 1740 jordades:
 
Martio, Hústrú Märitta Jöransdotter i Swanabÿ (Åsele Begravningsbok C:1 1711-1748, s. 321).

2012-04-24, 19:16
Svar #10

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Vid ting 1730; utestående lön hos svärfadern: Eric Eliasson i Rudsjö berättar sig åren 1721, 1722, 1723 och 1724 tjänt sin svärfader, Mats Pålsson i Rudsjö, och av honom för vart år i lön och städiepenningar begärer 26 daler kpmt.
     Mats Pålsson säger sig år 1727 låtit inventera och dela all sin egendom emellan sina mågar, bemälte Eric Eliasson, Elias Ericsson, Göran Jonsson i Öster Tåsjö samt sedermera framlidne Per Olofsson i Orrnäs, och att han vore fri för Eric Eliassons åtal, då denne intet anmält vid delningen.

2012-04-24, 19:27
Svar #11

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Notera: Jämför dessa personers olika namnformer- och dess byatillhörighet i Tåsjö, Östra Tåsjö resp. Västra Tåsjö.

2012-04-25, 00:39
Svar #12

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Här nedan visar tre tydliga dokumentbilder. Bild 1: Jöran Johansson i Tåsjö år 1719. Bild 2: Jöran Jonsson i Västra Tåsjö på dess heders dag år 1718. Bild 3: Jöran Jonsson i Tåsjö år 1723. Detta enligt Fjällsjö kyrkoräkenskaper. Faktum är att båda två levde samtidigt men i olika byar! Jämför dessa bilder med Jöran Johanssons dokumentbild år 1722 enligt inlägget ovan den 19 april.
 

Bild 1.
 

Bild 2.
 

Bild 3.
 
Meddelandet ändrat av Rosenbahr 2012-04-25 00:51

2012-04-25, 01:58
Svar #13

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 18:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hur vet du att det är Tåsjö-Göran som var hos Länsman? Du kan väl citera passusen.
Men, Christer, OM Hälla-Jöran inte är Tåsjö-Göran, så må väl nästan Tåsjö-Göran vara
Hokkanens son - annars har du väl motbevisat din egen [arbetshypotes]teori  
 
Visst ska dopvittnen tas med en nypa salt, men inte så mycket för att de skulle vara blott  
bekanta, utan fastmer för att vi (åtminstone jag) är alltför obekant med dom i den socknen.
 
Peder: du tar upp ett annat, men nog så relevant problem - rena förväxlingar inom släkten.
(Jomenvisst, Påls döttrar: Malin g.Erik E; Brita g.Elias E; Lisa g.Jöran J; samt Anna g.Per O:.
Och någon gång mellan 1729-32 ändras Göran Jonsson i W.Tåsjö till bara Tåsjö i FB, men ej i Mtl!)
 
Till alla dessa 'varianter' kommer då alltså även rena felaktigheter !!
Liksom 1 svala ej gör någon sommar, måste möjligheten av en enstaka felaktighet motbevisas
med en helhetsbild från alla möjliga håll och kanter, för att blidka min skepticism.

2012-04-25, 02:26
Svar #14

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 18:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
PS till bilderna  
 
1) Vad säger att Jöran Johansson i Tåsjö inte är Hälla-Göran (& varför ger han något litet 1719)?
Vad säger att Jöran Johansson 1722 inte är Hälla-Göran?
Vart tar denne namne vägen efter 1722 - om han finns på riktigt och inte bara i bokföringen?
 
2) Ja, Jöran Jonsson i VästerTåsjö gifter sig tydligen 1718 (med Elisabet Matsdotter; ).
 
3) Ja, samma 'vacklan' som i och mellan FB/Mtl när det gäller Jon Henrikssons efterkommande -
eller menar du att det nu också skulle finnas 2 Jöran Jo(e)nsen, en i V. Tåsjö och den andre i (Ö.)Tåsjö ?

2012-04-25, 18:16
Svar #15

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 18:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
I Åsele socken är jag dock lite mera hemmastadd.
Och finner där Märit Johansdotter (Hokkinen) från Tåsjö gift med Jonas Eriksson (Kervelainen); samt
 
hos Elisabet Jonsdotter (Kervelainen) - gift med Per Eriksson i Svanabyn - bl.a.:
son Erik Persson [C:1,s241] med dopvittnet Giöran Johansson på Hällan, vilken kan vara barnets mormors brorson;
dotter Märet Persdr [C:1,s255] med dopvittnet Hustru Malin på Hällan (Persdotter; Göran Johanssons maka).
 
hos hennes syster Sofia Jonsdotter (Kervelainen), min ana - gift med Henrik Mattsson - bl.a.:
dotter Märta Henriksdr i Almsele [C:1,s268] med dopvittnet Giöran Johansson på Hällan [= barnets mormors brorson ?];
dotter Brita Henriksdr i Tjärn [C:1,s326] med dopvittnet Anna Johansdr ifr Tåsjön [barnets mormors brorsdotter; Görans syster];
dotter Elisabet Henriksdr i Tjärn [C:1,s342] med dopvittnet Hustru Malin Pärsdotter på Hällan [Göran Johanssons maka].
 
Kan detta vara tillräckliga arkivbelägg för att Hälla-Göran är av Hokkinen-stammen i Tåsjö?

2012-04-25, 20:27
Svar #16

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Nu är gåtan löst. Det här är mitt sista inlägg. Om Tåsjö-Göran enligt Ramsele, H:II, domböcker utdrag 1628-1790 (SVAR, mikrokort) och Ångermanlands domsaga och Ramsele ting 1715, s. 231-256 (SVAR, mikrokort), där står det följande: Klagar Johan Mattsson i Nordanåker att Johan Johansson ifrån Östra Tåsjö, vill taga ifrån honom sin förra ÅRSDRÄNG GÖRAN JOHANSSON, som han i laglig tid städjat. Det kunde dock Johan Johansson genom vittnen visa, att sonen i laga tid avsakt sin tjänst, varför Johan Mattsson talan ogillades.    
 
Göran Johanssons hustru Malen Persdotter var en känd jordegumma i bygden enligt dopboken i dec. 1729. Hälla-Göran kanske kändes sig manlig värdelös i detta med att han drack sprit som han inte tålde enligt en säker källa år 1735. Liksom Olof Andersson i Tjäl var troligen onykter och var sonson till Hälla-Göran. Han och hans tre familjemedlemmar drunknade i Mattesfors på väg till kyrkan år 1798. Olyckligt m.a.o.  
 
Erik Göransson var sonsonson till Hällan-Göran och han var konstsmed och han hetsade sina tre söner att lyfta smidestäd och som var känt inom sju socknar, som endast Markus kunde kölar enligt Eva Kajsa Olsdotter (1823-1919) berättade av E. W. H.  
 
Slutligen anser vi med rimlighet att Göran Johansson flydde tillsammans med finnen Thomas Hansson från Pyhäjoki socken i södra Karelen. Eftersom de gifte sig samma år (1720) och de bodde då i Hälla. Thomas barn dör i Hälla enligt dödboken år 1721. Thomas flyttade sedan med sin familj till Holmträsk enligt dopboken i juli 1722.  
 
Mvh:
Svenerik Ejnaré, greve av Nacka.
Han är rakt nedstigande led till Hälla-Göran, Y-DNA. Han är lärljunge till professor Christer Rosenbahr  
 
(Meddelandet ändrat av Rosenbahr 2012-04-26 19:48)

2012-04-25, 21:55
Svar #17

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 18:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Tack, Christer:  
detta knyter en Göran Johansson i Tåsjö som son till Johan Johansson (Hokkinen).
Ett antal dopvittnen som jag anfört knyter Hälla-Göran tillbaka till denne Tåsjö-Göran  
 
Bra många timmar efter min kommentar till föregående inlägg, ändras slutordet med ett oanfört, opåvisat
och obevisat anser - men anger inte vilka eller vad de 4 personerna, som anses, skulle kunna vara  
 
(Meddelandet ändrat av slj 2012-04-26 10:41)

2012-04-26, 19:38
Svar #18

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 18:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Återigen, ytterligare 10 timmar senare än min ändring, ändras slutord till sista inlägg;  
och preciseringen av rimlig lösning på gåtan. Men enligt Rosenbahrs egen röda text är flykting  
med nr : modern inte ens levande och 3 barn med patronymikon Johan i Sollefteå socken  1718.
 
Förklarar väl knappast med rimlighet att ett av barnen skulle sitta gift på Hälla-hemmanet 1720  
och nämndeman ett par år senare ?

2012-04-27, 00:21
Svar #19

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 18:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
18 minuter efter mitt senaste påpekande om att han skulle varit från flykting 7870: raderat och ändrat till kommen  
med finnen Thomas Hansson från Pyhäjoki socken i södra Karelen. Eftersom (?) de gifte sig samma år (1720) och de bodde då i Hälla.  
Dock med samma rimlighet som tidgare, tydligen. Ingen ända på gissningarna? Kanske hamnar de till slut rätt!
 
Då har kanske bokhållaren vid denne Carelenmans vigsel råka skriva fel, ty han menas visst från Byhäjärfwe Sokn - men  
mera anmärkningsvärt då att dessa dock varande bekanta (som tidigare argumenterats) aldrig blir dopvittnen hos varandra ?
Att denne Tomas Hansson befinner sig i Hälla kan ju möjligen förklaras av att hans hustru har släkt där - nämligen
Göran Johansson, men det vill säga bara om denne är son till Hokkinen i Tåsjö?!
 
Som sagt, Tomas Hansson finns ej som dopvittne i Hälla - ej heller Göran Johansson hos Tomas Hansson. Så  
hur ska annars denna teori (flykt tillsammans från Finland) kunna påvisas med någon som helst rimlighet?  
 
(Meddelandet ändrat av slj 2012-04-27 12:50)

2012-04-27, 17:58
Svar #20

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Stig-Lennart fastnar återigen i dopvittnernas värld i oändlighetens ram.

2012-04-29, 01:57
Svar #21

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 18:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hellre det än att fastna på prepostionen i istället för ifrån  
 
Dopvittnen handlar i dom allra flesta fall åtminstone om relationer - du må töva lite
tills du har sådana att komma med (via DNA till sommaren?) istället för ostödda teorier.

2013-08-12, 20:57
Svar #22

Utloggad Ulla Thorsell Östlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 12:18
    • Visa profil
    • Östanbäcks Släktförening
År 1786 flyttade Henning Johansson f. 1745 i Höven, Resele och hans hustru Cherstin Ersdotter f. 1734 i Östanbäck, Junsele, tillsammans med döttrarna Anna och Brita, från Varpsjö i Åsele till Skansnäset, där de hade köpt ett torp av Rustmästare Jöns Wikström. Finns någon kännedom om familjens liv och leverne i Skansnäset? Jag är intresserad av fakta om den familjen och deras ättlingar, alltså inte namn utan händelser.

2013-11-03, 13:03
Svar #23

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 13:03
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Jag söker var Brita Henningsdotter föddes 1776 eller 1777. Enligt andra släktforskare anges Junsele, Åsele eller Tåsjö. Jag har inte lyckats bekräfta detta. Föräldrarna är Henning Johansson 1745-1810 och Kerstin Eriksdotter 1734-1806. Familjen finns i Skansnäset i Tåsjö AI:1 sida 13 (AID:v115326.b110.s13). Här får man uppfattningen att de är inflyttade 1786 från Åsele?  
 
Brita gifter sig 1796-01-05 i Tåsjö med Jonas Blom.    
 
Jag söker således var hon föddes. Jag har inte hittat henne i Junsele eller Fjällsjö/Tåsjö födelseböcker.
 
Mer info finns på www.klinteberg.se om du söker på Henning Johansson och klickar på hans namnlänk (beräknat f 1745)  
 
(Meddelandet ändrat av askli 2013-11-03 15:21)
Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

2013-11-03, 21:32
Svar #24

Utloggad Ulla Thorsell Östlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 12:18
    • Visa profil
    • Östanbäcks Släktförening
Hej Anders! Jag har också sökt efter Britas födelseort på alla tänkbara sätt. Föräldrarna Henning Johansson och Kerstin Ersdotter gifte sig i Junsele 1771. Man kan hitta dem i kommunionslängden Junsele DII/1 sid 70. Där ser man, att de gick till nattvarden 1771-72 och 1774-78 men inte 1773, vilket berodde på sockenstämmans beslut. Kerstin och Henning hade varit gifta i ett år och 9 månader när sockenstämman tog upp deras äktenskap i sitt sammanträde. Det var den 20 maj 1773, som det diskuterades.
 §1. ” Nybyggaren Henning Johansson i Tara och dess hustru hafva i osämja och är i synnerhet mannen oförnuftig i sitt uppförande. Han har vid påskhögtiden piskat sin hustru med ris och brutit henne i högra handleden samt skall hafva haft mordiska utlåtelser. De hafva af sockenpredikanten Nils Flodstedt fått allvarsamma förmaningar, men som det försyntes att de lika fullt fortfara i deras ondska, warde de på en tid utestängda från Herrens Nattvard till dess de visar prof af bättring...
År 1778 gick paret till nattvarden endast en gång. År 1779-1780 återfinns familjen i Värpsjö, Åsele (Åsele AI:1 sid 17)
1780-1781 fortfarande i Värpsjö men nu i Vilhelmina AIa:1 sid 20. Där står även barnen Anna 1774 och Brita 1776 med. I Åsele AI:2 sid 2 finns familjen med en anteckning om att de flyttat till Tåsjö och i samma bok sid 410 ser man, att föräldrarna tagit nattvarden 1782-1785. I Tåsjö AI:1 sid 13  står Henning Johansson från Åsele köpt Torpet i Tåsjö af Rustmästare Jöns Wikström vide pag.9. Där finns också barnen med. Britas födelseår står där som 1776 men sexan verkar vara överstruken och ersatt av en sjua. Även om man inte hittar det rätta födelseåret, verkar det som att Brita skulle vara född i Junsele. Kanske var familjen på vandring för att söka en ny bostad. Mitt intresse av Brita och hennes familj kan du se på www.ostanback.se.

2013-12-06, 19:54
Svar #25

Utloggad Lena Sundqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2013-12-16, 13:42
    • Visa profil
Hejsan
Jag hoppas på hjälp från er med att hitta anorna till Johan Magnus Nilsson f2/1 1899 i Tåsjö son till Johan Magnus Nilsson f 17/12 1869 och Maria Magdalena Eliasdotter F 3/3 1874. Vore tacksam för hjälp med allt om dessa personer. Undrar också om någon vet lite mer kring Johan Bengtsson Hokkinen f 1630 i Östra Finland och inflyttad när? till Tåsjö där han avled 1707 Var han från Savolax?  
Tack på förhand
Lena

2013-12-07, 09:49
Svar #26

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Hej Lena,
jag blev förvånad när jag inte hittade dessa namn i min databas, men som du kanske sett i födelseboken så är föräldrarna från Aspås, så det är nog där du får leta vidare.
 
Mvh
Janne

2013-12-07, 09:56
Svar #27

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Angående Hokkinen ser du ett intressant inlägg ovan från Christer 22 och 23 februari 2008

2013-12-07, 15:37
Svar #28

Utloggad Lena Sundqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2013-12-16, 13:42
    • Visa profil
Tack Jan,
Jag har inte hittat Johan Magnus Nilsson i födelseboken, har nyss fått veta att han troligen kom från Tåsjö. Varifrån hans föräldrar kom har jag ingen aning om så uppgiften om Aspås var tacksam, nu har jag lite att söka på i alla fall.
Hokkinen var verkligen rörig att få grepp om, kanske inte ha Johan Bengtsson men frun Margareta eller vad hon heter.
Ska försöka sammanfatta för att få grepp om kvinnan.  
Tack för hjälpen.

2013-12-07, 22:26
Svar #29

Utloggad Lena Sundqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2013-12-16, 13:42
    • Visa profil
OJ! såg att bilden blev pyttig men någon kanske kan, vad jag förstår och kan uttyda så föddes Johan Magnus utom äktenskapet och jag har sökt i vigsel boken efter om föräldrarna gift sig i Tåsjö men hittar inget, inte heller om när de ska ha flyttat dit. Johan Magnus lämnade tyvärr inte mycket information till sina barn innan han dog, han levde med en resandekvinna och enligt släktskrönorna föll det inte i god jord hos hans föräldrar som enligt samma skrönor var storbönder. Nu verkar det som att skrönan skamfilas något då det ser ut som att Johans fader och namne inte alls var bonde. Tacksam för all hjälp att sprida ljus över detta mysterium.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna