ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-20  (läst 3241 gånger)

2004-10-12, 06:01
läst 3241 gånger

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Intressant. Jag fick en gång för många år sedan en uppställning av släkten Mört av Rigmor Owen. Släkten antogs härstamma från Olof Pålsson fr Domsjö, borgmästare i Härnösand. Sonen Mats Olai blev kyrkoherde i Torsåker och en dotter Margareta Mört var gift med Carl Hindersson Zynt. Han hade också en son Per Matsson i Rogsta, sm Klen. En annan son till Olof var skepparen och borgmästaren Pål Olofsson som skall ha haft en dotter g m Mats Matsson Möller i Utansjö. Kanske släktskapen är närmare, t.ex. att Mats Möller också är son till Mats Olai. Då skulle naturligtvis inte Möller kunna vara g m en kusin, men var kommer den uppgiften ursprungligen ifrån, dvs, att Mats Möller gm en dotter  till Pål Olofsson?

2004-10-12, 17:33
Svar #1

Utloggad Tony Korpenklo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 746
  • Senast inloggad: 2022-06-12, 15:33
    • Visa profil
    • Korpenklo genealogi
Hej Per,
Ja, jag tycker detta är intressant och mer blev det när jag läser Ditt inlägg här! Det här måste jag forska vidare på och hoppas att få fram några flera ledtrådar i hopp om att finna dess ursprung...
 
Beträffande uppgiften om MM:s hustru så fick jag den av Thord Bylund när jag hade min tjänst på Landsarkivet i Härnösand. Jag har inte hittat något som styrker denna uppgift men hoppas kunna lösa det också.
 
En annan ledtråd kanske kan vara det sigill i form av ett bomärke som Mats Matsson Möller hade. Kanske kan man koppla ihop det med någon av de ovannämnda släkter? Känner Du till, eller någon annan, om någon av dessa hade något sigill/bomärke för i så fall kan man ju alltid jämföra dessa.
 
Vänliga hälsningar,
Tony Jonsson.

2004-10-13, 09:19
Svar #2

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:30
    • Visa profil
Söker ursprung för Jakob Persson, bonde i Klen, Torsåker och gift med Anna Johansdotter från Vik(född 2/10 1728, Död 1781?). I Husförhörslängden 1778-1803 står Jakob som född 1727 och död 1778. Jag fick för många år sedan en släktutredning av E.Aug. Thörnsten i Härnösand, som anger att ovannämnde Jakob var född 20/11 1723 i Aspby, som son till bonden Per Jakobsson, född 1/4 1691 i Aspby, och hans hustru Annika Abrahamsdotter, född 12/2 1694 i Vik. Jakobs födelseår stämmer ju ej med det i hfl angivna, och jag har en anteckning om att Jakob skulle varit född 5/3 1727 i Hammar, Ytterlännäs, men jag har tyvärr tappat bort källan till denna uppgift. Någon som vet vad som är rätt?
 
Samme Thörnsten skriver också om bonden Erik Olofsson, född 1721, död i Undrom 15/5 1758 (gift med Anna Pålsdotter från Undrom, 1/4 1731-16/4 1758). I en handling av Thörnsten står han som son till landbonden Olof Abrahamsson i Undrom, son till Abraham Olofsson därstädes. I en annan Thörnsten-handling anges samme Erik Olofsson vara son till bonden Olof Kristiansson (f. 27/8 1688) i Rogsta, i sin tur son till Kristian Nilsson, död 2/5 1743 i Rogsta och Kerstin Kristiansdotter. Denne siste Erik anges född 7/3 1721 i Gålva. Dokumenten är inte daterade. Jag antar att det ena är en korrektion av det andra, men vet inte vilket som är det sista. Är det någon som kan hjälpa mig reda ut det hela? Det saknas ju en hel del kyrkoböcker i Torsåker.

2004-10-14, 09:24
Svar #3

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1591
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
Peter!
Jag vet inte vad som är rätt (så jag ska väl inte skriva egentligen) jag noterar bara vad jag funnit i SVAR-födelse o dödsdatabas.
 
Jacob f 1723-11-20 Aspby Torsåker
far Pär Jacobsson
mor Anika Abrahamsdotter
 
Jacob Persson B Aspby Torsåker
d 1790-03-02 Lungsot 66å
 
Jakob f 1727-03-05 Hammar Ytterlännes
far Pehr Jacobsson
mor Dordie Olsdotter
 
Abraham f 1767-01-31 Klen Torsåker
Dordi f 1763-06-16 Klen Torsåker
Margareta f 1758-06-05 Klen Torsåker
Oläs  f 1771-01-16 Klen Torsåker
far Jacob Persson
mor Anna Jansdotter
 
mvh ewa

2004-10-14, 11:06
Svar #4

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1591
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
Peter!
 
Barbro Matsdotter Hu d 1790-01-31 Aspby Torsåker 55å2m anhörig Jacob Persson.
 
Pähr f 1691-04-01 Aspby Torsåker
far Jacob Johansson
mor Karin Mauritzdotter
 
Päder f 1705-05-29 Hammar Ytterlännes
far Jacob Persson
mor Karin Olsdotter
 
Pehr Jacobsson d 1763-05-30 Hammar Ytterlännes
58å kräfta.
 
Anna f 1728-10-02 Vik Torsåker
far Johan Abrahamsson
mor ------
 
Anika f 1694-02-12 Vik Torsåker
far Abram Samuelsson
mor Brita Johansdotter
 
mvh ewa

2004-10-15, 06:17
Svar #5

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
En detalj som styrker din uppfattning är att Jacobs första dotter heter Margareta (efter mormor) och andra dotter Dordi, som alltså bör ha fått namn efter Jacobs mor. Jacob Perssons fr Aspby 7 moder heter Anna Abrahamsdr och Jacob Perssons fr Hammar moder heter Dordi Olsdr. Ewas uppgifter tyder ju på att den sistnämnde Jacob Persson stannade i Aspby och dog där 1790, vilket stämmer med Stattins familjeregister.
Vad som är rätt när det gäller EO:s i Undrom härstamning har jag ingen uppfattning om men jag kan i alla fall bekräfta att Olof Christiernsson i Golva är från Rogsta.

2004-10-15, 13:49
Svar #6

Utloggad Jörgen Blästa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
    • www.solace.se/~blasta/
Tony och Per!
Finns det verkligen något belägg för att Erik Matsson Mört är son till Mats Matsson Möller. Är det inte mer troligt att han är son till Mattias Olai, särskilt som breven du refererar till angår prästbordet i Torsåker och Mattias Olai var kyrkoherde där.

2004-10-15, 20:47
Svar #7

Utloggad Tony Korpenklo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 746
  • Senast inloggad: 2022-06-12, 15:33
    • Visa profil
    • Korpenklo genealogi
Hej Jörgen!
Nej, jag har inte funnit belägg för detta ännu att EMM skall vara son till MMM. Det kan verka troligt som Du nämner att EMM är son till Mattias Olai och jag ser att Per Matsson finns som son till honom. Jag måste ta mig en titt i Domkapitlets arkiv igen på måndag på Landsarkivet där Erik Matsson och Per Matsson nämns och jag hoppas att kunna återkomma då i detta ärendet så får vi se vad det leder till.
 
/Tony

2004-10-16, 07:40
Svar #8

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
En liten detalj finns, nämligen att sonen Mattias Mört (som i så fall skulle ha fått namn efter sin far) är ca sex år äldre än Olof (som skulle fått namn efter både farfar och morfar). Sambandet Utansjö är svagt eftersom Mörts köp av det hemmanet enl. Fälldin verkar ha skett via Abraham Persson Gene.

2004-10-16, 20:40
Svar #9

Lars Öhman

Varifrån härrör släktnamnet Mört? Personligen har jag alltid trott att det var Erik Matsson Mört som tog upp namnet därigenom att hans barndomshem antages ha varit hemmanet Sörutansjö 1 som ligger vid Mörtsjön i Högsjö. Detta hemman såldes av Mats Matsson Möller till Abraham Persson och jag vill minnas att detta berodde på att Mats Matsson Möller kom på obestånd och var tvungen att sälja. När sedan Erik Matsson Mört genom sin svåger Daniel Olofsson längre fram förvärvar detta hemman från Abraham Persson ser det onekligen ut som att han köper tillbaka sitt barndomshem. Något belägg är väl inte detta för att Erik Matsson Mört är en son till Mats Matsson Möller, men en ganska stark förmodan.
 
Enligt Fälldin heter Erik Matsson Mörts äldste son Mattias och hans andre son Olof. Detta styrker väl snarast antagandet att Erik Matsson Mört är en son till Mats Matsson Möller. Sonen Mattias får namn efter sin förmodade farfar Mats Matsson Möller och sonen Olof får namn efter sin förmodade morfar Olof Jonsson Nortman.
 
Sedan undrar jag över att dottern till kyrkoherden i Torsåker Mattias Olai kallas Margareta Mört i ett av ovanstående inlägg. Så skriver inte Bygd?n. Han har inget efternamn på henne utan anger bara att hon är född i Uppsala 1625. Varifrån kommer uppgiften att hon kallades Margareta Mört?
 
En annan Margareta Mört återfinns i Nils Ahnlunds Sundsvalls historia, del två sida 234. Där står att rådmannen i Sundsvall Lars Bistedt död 1719 var Per Hammals ”successor matrimonii” dvs gift med hans änka Margareta Mört, vilken skänkte honom sonen Peter. Hur passar denna Margareta Mört in i släkten Mört?

2004-10-16, 20:55
Svar #10

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Intressant diskussion om Mattias Olais slaktforhallanden!
 
Mattias Olai forde i sitt sigill en skold med ett Jesushjarta [Angermanlands handlingar 1627, tiondelangden], sa nagot samband finns ej med Mats Matsson Mollers sigill. Jag har dessutom funnit en, tidigare ej publicerad, uppgift att Mattias Olai var forestandare for Uppsala lassarett 1622 [Upplands handlingar 1622, kvittenser]
 
Lars: Dottern Margareta Mort, namns med tillnamnet Mort  
atminstonde en gang, namligen i domboken for Botea tlg, 1703,  
18/3, punkt 13.

2004-10-17, 00:07
Svar #11

Lars Öhman

Bygd?n anger ett tillnamn Helsingus till Mattias Olai, vilket förefaller egendomligt om han nu var en son till borgmästaren i Härnösand, Olof Pålsson från Domsjö.  
 
Mattias Olai inskrevs som student i Uppsala 1595 enligt Bygd?n. Det verkar knappast troligt tidsmässigt att han skulle kunna vara far till Mats Matsson Möller, men alldeles uteslutet är det kanske inte.
 
Enligt Michael Östmans antagande skulle Mats Matsson Möllers hustru vara en dotter till den tidigare ägaren av Sörutansjö 1, Pål Andersson.

2004-10-17, 07:16
Svar #12

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Margareta Mört skall vara av samma släkt, nämligen dtr t Hans Påhlsson, skomakare (eller skräddare) i Härnösand d 1667 ohh Anna. Denna gifte om sig med Simson Hansson Blackstadius på Alnön och alla fyra barnen tog sig namnet Mört, bl.a. Margareta f 1663.

2004-10-17, 18:14
Svar #13

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Liksom Lars, tycker jag det ar mycket markligt att Mattias Olai skrevs in  
vid Uppsala Universitet med tillnamnet Helsingus om han nu var angermanlanning.
 
Uppgiften att han var son till Olof Palsson verkar allmant vedertagen, men vad finns det for belagg for det?
 
Per, har du nagra kallhanvisningar for detta?

2004-10-17, 18:45
Svar #14

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Tony: Ditt fynd i domkapitlets handlingar om Erik Matsson Morts  
dokument angaende prastbordet i Torsaker gor Jorgens fraga  
berattigad - Erik kan mycket val ha varit son till Mattias Olai  
istallet for till Mats Matsson Moller.
 
Jag har sett en uppgift i Boteas dombocker (finner tyvarr inte  
noteringen just nu) att Erik Matsson Mort hade arvejord i  
Overlannas socken. Aven detta tyder ju pa slaktsamband i  
Torsakerstrakten, aven om det i och for sig kan ha varit hans  
hustrus arvejord.
 
Om du kan aterfinna uppgiften om Per Matssons inlosen av Erik  
Matssons faders brev kan det troligen knacka denna not. Ser  
med spanning fram emot din rapport fran nasta  
landsarkivsbesok!

2004-10-17, 20:21
Svar #15

Utloggad Tony Korpenklo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 746
  • Senast inloggad: 2022-06-12, 15:33
    • Visa profil
    • Korpenklo genealogi
Hej Peter och alla andra.
Trevligt att detta inlägg om borgaren och handelsmannen Erik Matsson Mört diskuteras flitigt! Ja, jag hoppas att kunna få möjligheten att under morgondagen kunna hitta den uppgiften om Per Matsson och på så sätt komma ett steg närmare släktbanden...
/Tony

2004-10-17, 20:46
Svar #16

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Jag har följt inläggen om Erik Matsson Mört med stort intresse och min undran är vad hette hans hustru. Jag har själv en notering att namnet skulle vara Malin Olofsdotter Nortman född i Nordvik, Nora (Y). Den gren som jag sedan följt är dottern Anna Mörts gm Jakob Hansson Unaeus Glasmästare och Rådman i Härnösand. Kan någon bekräfta mina uppgifter?
Mvh Martin B

2004-10-18, 06:45
Svar #17

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Nej, det kan jag inte. Att Erik är g m Malin Nortman är riktigt, men att Anna skulle vara dtr till dessa tror jag inte på. Jag tror att Jacob är g m en Anna Mört som skall ha dött 1694 (RR 1695 13/4 ?3).
Hon skall ha haft en syster Sara Persdr g m Lars Abrahamsson i Kittjärn (RR 1664 4/4 ?1). Med antagandet om en sammanhållen Mörtsläkt har jag antagit att hon skulle kunna vara dtr till en borgare Per Olofsson som är omnämnd i Älvsborgs lösen ohh Ingrid Persdr Blix. Per skulle kunna vara son till borgmästaren Olof Pålsson.
Peter Sjölund frågar efter källan till att Mattias Olai i Torsåker också skulle vara s t Olof Pålsson. Det står ju i samma inlägg där jag för fram detta påstående, men jag kan återupprepa det: I en uppställning av Mörtsläkten som jag fick av Rigmor Owen för 15-20 år sedan. Att Mattias skulle vara identisk med en student med samma namn Helsingus, som Bygd?n gör kan ju också vara svårt att bevisa.

2004-10-18, 09:03
Svar #18

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Per: Släktskapet mellan Olof Pålsson och Mattias Olai finns med i många släktsammanställningar, även i Thord Bylunds stora databas. Jag har dock inte någonstans sett något belägg för detta. Det kan alltså vara fråga om en typisk hörsägen som blivit förvandlad till fakta genom att upprepas nog många gånger.
 
Det skulle därför vara mycket värdefullt om någon kunde presentera stöd i källorna för sambandet, så att det en gång för alla kunde bekräftas.
 
Jag håller med dig om att Bygd?ns identifikation av Mattias Olai i Uppsala inte alls är säkerställd. Om Mattias Olai, som Bygd?n påstår, tog examen vid Uppsala Universitet redan 1599, kan man fråga sig varför han inte lämnat några spår efter sig innan 1619, då han dyker upp i Järlåsa pastorat.

2004-10-18, 10:59
Svar #19

Utloggad Jörgen Blästa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
    • www.solace.se/~blasta/
När bokhållaren Carl Carlsson Zynth vid Gnarps masugn, Gnarp sn dör 1702-04-13 så står i dödsnotisen förutom föräldrarna Skep Leutnanten Carl Hindricksson Zynth och Hust. Margreta även farfar Prosten Mag. Hendrich Zynth i Alfta och morfar Pastoris H. Mathias Mört i Torsåker och Ångermanland

2004-10-18, 11:31
Svar #20

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Intressant Jörgen! På två sätt:
 
Detta tycks vara första och enda gången som Mattias Olai nämns med tillnamnet Mört.
 
Carl Hindriksson Zynth förekommer ett 30-tal gånger i domböckerna, men aldrig med uppgift om hans yrke, annat än att han var länsman på 1640-talet. Men din uppgift visar ju att hans bana var den militära!

2004-10-18, 15:54
Svar #21

Carl Szabad (Carl)

Glöm inte att det finns en tendens att i efterhand lägga till släktnamn till personer som själv aldrig burit dem. Det finns otaliga exempel på det, exempelvis inom Bureätten. Mattias Olai skrev sig således aldrig på annat sätt när han undertecknar skattelängder under sin verksamhetstid. Hade han tagit sig ett släktnamn torde han ha använt det.

2004-10-18, 18:33
Svar #22

Lars Öhman

Per och Peter,
Tack för upplysningarna om de båda Margaretorna Mört. Det var mycket uppskattat.
 
Daniel,
Inte heller Hugo Fälldin har angivit någon Anna Mört som dotter till Erik Matsson Mört i sin sockengenealogi Högsjöbor.
 
Beträffande Anna Mört uppger Nils Ahnlund i Sundsvalls historia, del två sida 64 att en Anna Mört hösten 1713 skulle ha gift sig med Sundsvalls störste borgare under 1700-talet Jakob Polack. Vidare uppger Ahnlund att denna Anna Mört skulle ha varit dotter till en befallningsman i Ångermanland samt syster till Sofia Mört. Men här har nog Ahnlund blandat ihop ett och annat verkar det som.

2004-10-18, 18:39
Svar #23

Lars Öhman

Förlåt mig Martin, var fick jag Daniel ifrån?
 
När börjar Erik Matsson Mört att använda släktnamnet Mört? Det skulle vara intressant att veta.

2004-10-18, 19:01
Svar #24

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Lars,
 
ingen fara jag heter Daniel också. Du vet möjligen inget om Jakob Hansson Unaeus, Glasmästaren och Rådmannen i Härnösand och sonen, Jakob Unaeus f 1669, d 1741 Kyrkoherde i Härnösand.
 
Mvh Martin B

2004-10-18, 20:14
Svar #25

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Carl, du har helt rätt. Och i just detta fall verkar namnet Mört definitivt ha varit ett sentida tillägg.  
 
Mattias Olai skrev sig aldrig själv med något tillnamn och dottern Margareta kallas alltså Mört först år 1703. De övriga kända barnen - Per, Barbro och Nils - nämns aldrig med namnet Mört. Det kan alltså vara så att släkten inte alls har några samband med Mört-släkten i Härnösand. Vi får avvakta Tonys kontroll av domkapitelprotokollen,som förhoppningsvis kan ge klarhet.

2004-10-18, 21:05
Svar #26

Lars Öhman

Martin,
De uppgifter Du har om Jakob Hansson Unaeus och Anna Mört härrör från Bygd?n. Nu anses ju inte uppgiften om Anna Mört förtjäna någon tilltro, men det kan ju ändå vara intressant att läsa vad Bygd?n skriver så jag kopierar in Bygd?ns text här nedan. Observera att Jakob Jakobsson Unaeus inte är kyrkoherde i Härnösand utan i Gudmundrå.  
 
Jag rekommenderar Dig också att gå in under Anbytarforum, Landskap, Norrbotten, Efterlysningar, Olof Hansson Unaeus. Där har Carl Szabad skrivit om Jakob Unaeus och några av hans släktingar.
 
Mag. Jacob Jac. Un?us (1722-41), f. 10 apr. 1669 i Hsand;
föräldrar: rådmannen och glasmästaren Jacob Hansson U. och Anna Mört.
Efter studier i Hsand stud. i Upsala 17 okt. 1692, promov. fil. mag. 1703,
tilltr. ss. konsistorienotarie i Hsand sommaren 1705, prästv. 1706, tilltr.
matheseos lektor vid Hsands gymn. 1710, var gymn. rektor 1712 och 1717,
utn. till khde i Gudmundrå 1721, tilltr. i maj 1722, sedan han året förut
i Hsand af fienden jämmerligen blifvit spolierad. Erhöll prosttitel 1733.
Han afled 15 maj 1741.
G. m. Brita Hernodia, dotter af khden i Tillinge, Upl., Olaus Hernodius
och hans första fru Anna Eriksdotter Nor?a; d. 6/11 1744, begrafven i Boteå kyrka
17/1 1745.
Barn: Jacob, f. 9/4 1703, gr?c? lingu? lektor i Hsand; Olof, f. 1704, khde i
Torsåker; Johan, f. 26/3 1707 i Tillinge, khde i Nordmaling; Anna, g. m. lektorn,
prof. Magnus Stridsberg i Hsand; d. 5/1 1791 på Sundby i Boteå.

2004-10-18, 21:26
Svar #27

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Lars,
tack för din kopiering av Bygd?ns text. Jag ska också studera vad som finns under anbytarforum och Norrbotten.
Mvh Martin B

2004-10-19, 06:06
Svar #28

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Lars Öhman har frågat när Erik Mattsson Mört först börjar använda Mört-namnet. Det tidigaste belägget jag har hittat är 1674 (RR 1674 5/2 ?6). Jag har svårt utan vidare avfärda Mörtnamnet från Jacob Hansson Unaeus hustru bara därför att Bygd?n inte anger källan. Förnamnet råkade ju bli rätt i alla fall. Möjligen har han hittat uppgiften i något senare papper. Självklart har ett samtida belägg ett större värde, men jag tycker som Peter, om t.ex. Mattias Olai kallas Mört 1702 är det intressant. Man har ansett honom tillhöra släkten, och de har naturligtvis en mycket större känsla för slätsambanden än vi 300 år senare.

2004-10-20, 09:13
Svar #29

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Detta var nästan kusligt bra samstämmighet i källorna...
 
Erik Mattsson förekommer närmare 30 gånger i domböckerna för Torsåker och Boteå och första gången han benämns Mört är vid vårtinget 1674. Alltså exakt samtidigt som det första belägg Per hittat i Härnösands rådhusrätt!
 
I detta fall kan vi nog alltså med stor säkerhet säga att han lade sig till med namnet Mört under 1673 eller början av 1674.
 
Att Erik förekom så ofta i domböckerna för Torsåker/Boteå beror på att han hade mycket affärer i Torsåkerstrakten, köpte och sålde jord, krävde in fordringar mm. Det kan vara ytterligare ett tecken på att han faktiskt kan ha varit bördig från Torsåker och son till Mattias Olai.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna