ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-29  (läst 2249 gånger)

2000-08-07, 21:22
läst 2249 gånger

Lena Fryklund

Jag undrar om någon känner till Ullrika Olsdotter född1844-01-17? Hon flyttade från Solefteå 1862-12-01 till Gudmundrå. Hon var oäkta dotter till Ulla Kristina Roth född 1813-05-20. Vet någon om Ullrika är född i Solefteå. Och i sådant fall vem som är hennes far.
 
Tacksam för hjälp
Lena Fryklund

2000-08-07, 22:19
Svar #1

Anita Svensson

Hej Lena
Enl. CD-rom Ådalen födda-vigda-döda föddes Ulrika i Gudmundrå. Födelseadress:Västeråsen i Gudmundrå sn. Fadern var Olof Olofsson. Modern Ulrika Roth.
Mvh Anita Svensson

2000-08-19, 15:16
Svar #2

Birgitta Ridby

Hej!
Kan någon hjälpa mig?
Är adopterad, har endast kunskap om vem som är min biologiska mor, 2 alt finns beträffande fade.
Mina adoptivföräldrar finns ej längre i livet, därför kan jag söka utan att såra någon, eftersom man aldrig berättade, har genom funna dokument fått veta.
Namnet jag söker är Rut Hedvig Elonora Sundqvist
född 1899-03-15 i Sollefteå.
Skulle vara spännande att veta något bakåt.
Hennes föräldrar etc.
Tackar på förhand om någon kan hjälpa mig.
Vänligen  
Birgitta Ridby

2000-08-19, 19:42
Svar #3

Magnus Johansson

Birgitta: Jag tittade i födelseboken för Sollefteå och hittade Ruth Hedvig Eleonora född 1899-03-15 på Djupögatan 5B, Sollefteå sn som dotter till Johan Sundquist (f. 1850-09-23) och hans hustru Stina Erika Nilsdotter (f. 1860-01-23). Därefter sökte jag i folkräkningarna 1890 som finns ute på internet och tittade där att Johan var född i Bjärtrå sn och Stina Erika i Överlännäs. Med hjälp av CD-skivan Födda-Vigda-Döda i Ådalen där alla församlingar i Kramfors kommun ingår bör du kunna hitta mera. Skivan kan köpas av SVAR i Ramsele.
Hälsningar
Magnus

2000-08-20, 10:32
Svar #4

Birgitta Ridby

TACK snälla Magnus Johansson för Din vänlighet att hjälpa mig på traven.
Det finns en viktig fråga som jag också skulle vilja ställa. Antingen om Du kan hitta svaret, eller var jag finner det...
Nämligen följande: Kan man ta reda på VAR min biologiska mor var skriven och arbetade 1937?
Eller kan man få veta om hon arbetade på ett ställe, och var skriven på ett annat???
Det svar jag då får kan leda till att jag kan utesluta ett förslag av tänkbar fader.
Kan jag få ytterligare en ledtråd, skulle jag bli så glad.
Ånyo ett varmt tack
Birgitta Ridby

2000-08-20, 12:28
Svar #5

Carl Szabad

Birgitta! Man måste följa henne framåt i kyrkböckerna för att se var hon var skriven, om hon flyttade inom socknen eller någon annan stans. Problemet är att en viss sekretess införs 1930 (70 år bakåt från nu) och då kan det bli problem att följa henne. Jag säger inte att det måste bli det eftersom sådana uppgifter vanligtvis är harmlösa, men det beror mycket på vilken tjänsteman du får tag på på pastorsexepeditionen eller landsarkivet. I ditt fall skulle jag titta i födelseboken för din födelseförsamling om du inte redan gjort det, det kan vara infört vem din biologiska far är, även om det kanske inte är troligt när du adopterades bort.
 
Du kanske redan vet det, men annars avled din mor i Gustav Adolfs fs i Sundsvall 14/10 1986 som ogift. Om du kontaktar tingsrätten där kan du få en kopia på hennes bouppteckning och på det viset få reda på nu levande släktingar. Uppgiften är ur CDn Sveriges dödbok.

2000-08-20, 14:00
Svar #6

Birgitta Ridby

Carl!
Härtligt tack även till Dig Carl för vägledning
och information.
Jag vet om, var jag är född, uppgifter finns i Ljusdals församlings födelsebok och i Gudmundrås.
I Ljusdals står ett namn på biologisk fader, i Gudmundrå står fader okänd.
Har funnit brev med uppgifter som talar för att redovisat namn i Ljusdals födelsebok är en vilseledning för att skydda den verklige fadern, som vid min tillkomst var gift och levde väl etablerad i Örnsköldsvik.
Visst också om att min biologiska mor avled 1986.
Vet inte hur jag ska börja att leta om jag vill ha klarhet. Jag har ett annat namn som finns antecknat i mina funna papper, men man vill ju inte utlämna någon person när man ej har tillräcklig kunskap.
Det är därför jag undrar över var min mor befann sig 1937.
Finns det ytterligare källor om jag inte lyckas med Landsarkivet?
Som sagt varmt tack även till Dig för hjälpen.
Med Vänlig Hälsning
Birgitta Ridby

2000-08-20, 15:22
Svar #7

Carl Szabad

Birgitta! Då börjar den verkliga forskningen där källkritik också kommer in. Vem har skrivit det brev som anger att en annan person är fadern? Varför skrevs det? Varför tog han på sig det faderskapet? Finns ättlingar till den mannen som kan bekräfta eller dementera något? Finns ättlingar till den andre mannen som kan bekräfta eller dementera? Varför står fader okänd i Gudmundrå men en fader angiven i Ljusdal? Finns hänvisning till någon dom i födelseboken? Är fadern tillskriven senare (annat bläck eller hand)?
 
Det finns således ett antal frågor du kan börja med.
 
Vad gäller folkbokföringen är det landsarkivet som gäller, där församlingarnas församlingsböcker och flyttningslängder är de källor du kan använda dig av.

2000-08-20, 16:38
Svar #8

Birgitta Ridby

Carl, Tack för nytt svar.
På de frågor du hänvisar till kan jag svara.
Brevet var skrivet av min biologiska mor till min adoptivfaster. Fick läsa detta efter det att jag som ung flicka hade funnit dokument om adoption.
Mina adoptivföräldrar som genast tillfrågades av-färdade genast fortsatta diskussioner.
Jag kunde aldrig släppa tankarna på vad läst, om min bakgrund. Därför gick jag till min faster med frågor. Hon sa att hon givit löfte om att inget säga till adoptivföräldrarna, men när hon såg min sorg över förlorat fotfäste bröt hon detta löfte.
Fick då veta att hon hade berättat om mig för adoptivföräldrarna, om att jag fanns på ett barnhem, hon följde med för att träffa mig där, och jag blev accepterad och sedemera adopterad.
Min egen teori är att kanske arbetade min mor hos min ev. fars familj. kanske uppstod någon relation med en man i denna familj, vilket kanske resulterade i graviditet. Det var ju synnerligen opassande, men absolut inte ovanligt på den tiden.
Detta ledde kanske sen till att hon måste lämna sin tjänst.
Träffade väl en ny man ganska snart, kanske visste han inte om att hon redan var gravid, varpå han fick tro att det var han som var den skyldige.
Den man som tog på sig faderskapet är avliden 1988.
Den andre som nämndes vara den korrekte fadern, han lever fortfarande i Örnsköldsvik eller rättare sagt Köpmanholmen.
 
Har sett foton på vederbörande, vi är väldigt lika, dessutom har vi samma yrke.  
Min tanke är inte att ta kontakt och skada någon, jag vill bara veta, tycker man borde ha rätt att veta varifrån man kommer, för man upphör aldrig att undra.
Men tack ialla fall för Dina råd.
Ska vända mig till Landsarkivet.  
Fast innert inne skulle jag bara vilja knacka på dörren till den nämnda personen och säga hej.
Men avståndet mellan tanke och handlig är för stort.
Tack och Vänlig hälsning
Birgitta Ridby

2000-08-25, 21:27
Svar #9

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Det vore intressant, om någon kunde hjälpa mig med följande detaljer.
 
Dels kompletta födelsedatum på följande indvider:
Lars Pet. Fagerström    f. 1845  född i Sollefteå Skeppare i Sollefteå bruk
Anna Greta Ledin  f.1848 ibid.
 
Samt gärna föräldrarna med kompletta datum uppgifter och yrken.
 
 
Källa Folkräkningen 1890

2000-09-19, 19:53
Svar #10

angelika

Är det någon som vet något om släkterna Fliesberg, Fulda, Wockatz & Byström från Ångermanland?

2000-09-19, 20:45
Svar #11

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Finns det någon som kan hjälpa mej att hitta var Anna Kristina är född?Hon gifter sig 1903 15/8 med Gabriel Hedlund bosatt i Granvåg Sollefteå.
mvh
Kristina

2000-11-22, 17:39
Svar #12

Utloggad Elna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Är det någon som vet vem som var apotekare i Sollefteå sommaren 1892?  
Min mans farmor är född utom äktenskapet och enligt ett brev som hennes bror skrivit är hennes far denna person

2000-12-15, 18:46
Svar #13

Anita Svensson

Hej
Är det nån vet om Pehr Svensson,(Min mans mmmff). Enligt HFL Graninge Bruk var Pehr Svensson född i Sollefteå och har letat efter honom i Sollefteås födelsebok, men hittade inte där. Sökte i Cd-rom Ådalen, han  finns inte där heller. Jag kanske ha missat honom nånstans. Vem vet?? Men han fanns i Sollefteås vigselbok år 1823. Hans hustru var Katarina Henriksdotter f 1786 Östergraninge. Pehr avled 12/4 1866 i Västerledinge Graninge. Nån kan ge uppgifter om Pehrs anor. Tacksam för uppgifter
Mvh Anita

2001-01-01, 19:04
Svar #14

Stig Tellström

Enl. Kyrkolängd för Anundsjö var mim fmmf från Sollefteå.Jon A Andersson f 1828 01 13.
Båtsman i Långsele Anundsjö. Hjälp mig att hitta honom. TACK!

2001-01-01, 19:55
Svar #15

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Enl. Olof Strömbergs hemsida om båtsmän ska Jon A Andersson varit ordinarie båtsman i rote 097 Nordling antagen 1855(27 år) och avsked 1865.
Gift 1856 med Inga Maria Olsdtr född 1821 i Mellansel.Död 1890
Häls
Kristina

2001-01-02, 16:34
Svar #16

Stig Tellström

Tack Kristina! Helt riktigt var Jon A. båtsman.
Vad jag saknar är födelseort och föräldrar till
Jon A.  
 
MVH. Stig

2001-01-30, 18:43
Svar #17

Utloggad Folke Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-08-21, 21:50
    • Visa profil
Undrar om någon känner till föräldrarna och ev syskon till Anna Margaretha Boman, född i Boteå 1874-03-28.
   Hon flyttade till Mjällby socken i Blekinge där hon gifte sig med sjökapten Nils Nilsson Hellberg, född 1863-03-13.
Makarna fick dottern Helga Maria född 1898-06-21.
År 1900 emigrerade familjen till N. Amerika.
 
Med vänlig hälsning!
Folke

2001-01-31, 00:20
Svar #18

Carl Szabad (Carl)

Folke! Anna Margaretha är dotter till skomakaren Olof Boman och Hedvig Persdotter. Men varför lägger du frågan under Sollefteå och inte Boteå där den hör hemma?

2001-01-31, 09:50
Svar #19

Utloggad Folke Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-08-21, 21:50
    • Visa profil
Jag ber om ursäkt!
 Tråkigt att en bleking skulle missa tillfället att göra det hittills första inlägget under Boteå.

2001-02-14, 14:22
Svar #20

Stig Berger

En vän till mig är son till Gully Margareta född Svensson, Sollefteå 1908-04-09. Hennes föräldrar: far Karl Johan Svensson, f 1878-06-22, mor Elin Augusta Carlsson f 1872-05-08. Födelseorter okända.
 
Kan någon hjälpa mig igång? Tack på förhand!
 
mvh
 
Stig

2001-03-12, 09:18
Svar #21

Berit Nilsson

Jag söker info/anor då det gäller extra predikant/komminister Nils Sundius som 18/10 1785 gifte sig med Eva Christina Åman i Sollefteå.

2001-03-12, 09:38
Svar #22

Carl Szabad (Carl)

Berit! Leonard Bygd?n - Hernösands stifts herdaminne är den naturliga källan eftersom präster oftast är söner till präster och gifter sig med prästdöttrar. Nils Sundius är son till prosten i Sollefteå Anders Sundius och Eva Christina Åman är dotter till prosten i Selånger Salomon Åman.

2001-03-13, 10:03
Svar #23

Berit Nilsson

Carl! Tack för ditt svar.Jag kan ej låta bli att ställa en fråga till. Min mfmmf var Abraham Nätterkvist, sockenskräddare i Sollefteå ( f.ö. gift med Nils Sundius dotter Eva Elisabeth) född ca 1785. Kan han vara son till Daniel Nätterkvist och Barbro Hultin ? Om så är fallet borde vi enligt din imponerande släktforskning ha gemensamma anor.

2001-03-13, 10:25
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Berit! Abraham och Eva Elisabet gifter sig 11/2 1812 i Långsele. Han är född 29/8 1785 i Sollefteå, son till Daniel Nätterkvist och Barbro Hultin, och avlider som vaccinatör i Önsta i Sollefteå 29/7 1854. En lustig detalj är att det är hans blivande svärfar som är förste fadder.

2001-03-22, 22:38
Svar #25

Jörgen Bentsson

Hej,
Jag söker efter min släkt; Östlund Nils. f. 1848
i Gräsmark (s) Flyttade till Ångermanland, fick bla. dottern Alma f.1883 Rämsle. Hittar honom ej i Gräsmark.. Vet ngn något om denna man? När dog han? Varför han flyttade han från Värmland till Ångermanland, en ganska lång resa då?  
Jörgen Bengtsson

2001-03-23, 05:15
Svar #26

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Jörgen,
 
I folkräkningen 1890  www.foark.umu.se/folk  hittar du uppgifter om Nils Östlund och hans familj. De uppgifterna har du förmodligen redan, men varför han flyttade är troligen av samma orsak som många andra värmlänningar m.fl. gjorde vid den här tiden. Arbetslöshet och förhoppningar om ett bättre liv längre upp i landet där mindre befolkade områden och brist på arbetskraft bättre kunde skapa förutsättningar för utkomst.  
Nils står som torpare och det innebar (förmodligen) att han var småbrukare som  arrenderade jorden och betalade arrende genom att göra ett antal dagsverken åt markägaren. Att bli torpare var mycket vanligt vid mitten av 1800-talet och senare vid slutet av 1800-talet övergick dagsverksskyldigheten  till att arrendet betalades i pengar.
 
Mvh Anita

2001-03-23, 08:37
Svar #27

Jörgen Bentsson

Hej och tack Anita!
Visst, de uppgifterna har jag från foark.
Jag har letat i hela Gräsmark, i alla tänkbara längder, men inte hittat just honom. Många bytte efternamn vid mitten på 1800-talet, vilket också kan ställa till visst huvudbry.
Jag letar vidare, tack återigen.
MVH
Jörgen

2001-03-28, 11:42
Svar #28

Utloggad Jimmy Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2013-12-30, 21:54
    • Visa profil
Jag söker föräldrarna till Carl Fredrik Söderman, sockenskräddare i Sollefteå, gift 28/3 1813 med Barbro Stina Ersdotter och död 26/2 1865 71 år gammal. Enligt uppgift kom han som skomakarlärling från Härnösand. Om han nu också var född där vet jag inte, men en Carl Fredrik är född i Härnösand 3/8 1793 med ett illustert dopsällskap ( bl a baronen Carl Bunge). Jag har dock svårt att se vem fadern var.

2001-03-29, 13:20
Svar #29

Marie Söderman

Hej Jimmy!
I Sollefteå husförhörslängder har jag bara hittat honom som skomakare.Carl Fredrik kom till Sollefteå år ca 1812 från Härnösand dit han skulle ha kommit år 1805 från Stockholm S.
Jag håller på att leta i församlingar i Sthlm. men än inget resultat.Det kanske är flera som forskar på denna person som vet mera,hör av er isåfall.
MVH Marie!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna