ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2013  (läst 3183 gånger)

2013-02-10, 11:14
läst 3183 gånger

Utloggad Albert Linder

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2014-03-04, 21:18
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som som vet någonting om Pehr Hansson, bosatt i Skule, Nätra och gift med Lisa Pehrsdotter (född 1741)?
Skulle vilja ha reda på födelseår och ursprung.
En del av hans ättlingar hamnade i Tärna.
 
Tack på förhand

2013-02-10, 12:39
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Har här skett en sammanblandning av personer med lika namn ? Den torpare Johan Ersson som avled i Sörtjärn 7/5 1837 förefaller vara en annan än ovan nämnde Jan Ersson. Åtminstone att döma av den förstnämndes bouppteckning (Nätra tingslags häradsrätt FII:11b nr 153/sid. 410r).

2013-02-10, 22:54
Svar #2

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6944
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:32
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Om vi börjar med Kerstin Norbergs fråga ovan så är Johan Westberg son till tp Anders Jonsson ohh Catharina Pehrsdr, se Släkter och gårdar i Nätra s 291. Om man tittar på faddrarna till Johan Westbergs barn så hittar man i ordning 1863: en bror, en svägerska, en brorsdtr och 1866 en syster, en svåger och en systerdtr.
 
Katarina. Här är en ansedel från Jans databas:  
Jan Ersson                                                                                          Anna Nilsdotter
*1763 Nätra Y Norrtjärn 1:2                                                           *1763 Nordingrå Y Tollsätter 1:6
? 1837-05-07 Nätra Y Sörtjärn                           ?
-------------------------------------
F:  Erik Isaksson *1724 Nätra Y  ?1785 Nätra Y                          F:  Nils Jansson *1718 Nora Y  ?1795 Nordingrå Y
M: Sara Jonsdotter *1727 Nätra Y  ?1791 Nätra Y                    M: Cherstin Christoffersdotter *1724 Nätra Y  ?1782-11-28 Nordingrå Y
   g: 1757 Nätra                              g:
-------------------------------------
  Fam:
  g:
    1  Erik  *1798 Nätra Y
    2  Sara Christina *1799 Nätra Y
    3  Nils *1802 Nätra Y
    4  Johan *1805 Nätra Y
 
Enligt vad Jan skriver så ska det gå att hitta barnen genom att följa familjen genom Norrtjärn, Skrike, Sörtjärn 179x, Vallen 1818, Nätra.
 
Svaret på Alberts fråga finns på s 218 i ovannämnda släktbok, dvs vi har inte lyckats fastställa Pers ursprung, men Lisa är dtr t Per Christoffersson Hellman på 11:e båtsmansroten i Nätra ohh Margareta Ersdr.
 
Och Karl-Göran, visst blev det fel. Enda trösten är att det i varje fall inte blev fel i boken. Jan skriver Familjen finns på Vallen AI:3b p 212 (1829-1839). Hon finns noterad under tiden, han inte men han är överkorsad. Bör alltså ha avlidit i detta intervall. Kan inte hitta honom i DB (skummad). Hittar ingen av dem på Vallen efter 1839.

2013-02-12, 00:59
Svar #3

Utloggad Katarina Lundell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2014-01-22, 11:24
    • Visa profil
Per  
 
Tack för den informationen  
 
Kan det vara Den Johan Ersson som finns på C:1,s534 och avlider 1831-03-06 på fattighuset.  
Visserligen är åldern bara 64å 2m  
 
Nu återstår bara följande fråga  
Hur vet jag att den Anna Nilsdotter som finns i Nordingrå Tollsäter på AI:2,s66 är den som gifter sig med Johan Eriksson från Nätra och bosätter sig i Nätra?  
 
Du råkar inte ha några källhänvisningar, så att jag själv kan se.  
 
Katarina

2013-02-12, 06:09
Svar #4

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6944
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:32
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det kan hända att det finns, men det enda jag har från min Nordingråhorisont är att av fem barn som levde till vuxen ålder så stannar endast en, Johan, kvar i Nordingrå. Om man specifikt undrar vart Anna tog vägen letar man i omkringliggande socknar och hittar då endast en möjlig Anna Nilsdr inom rimligt avstånd (7-8 mil; även Gävle och Härnösand är möjligt!), nämligen Nätra. Det bekräftas av att hennes enda kända dotter heter Sara Christina där namnet Christina är bekräftelsen på att det är rätt. Givetvis pekar även moderns ursprung från Norum på att tre av döttrarna är gifta inom Nätra. Källäget är alltså synnerligen bra i alla andra socknar, så försvinner någon är Nätra ett ställe man letar på särskilt om det redan finns indikationer (moderns ursprung).
Javisst kan du ha hittat Johans dödsdatum, men det kan endast Jan svara på.

2013-02-14, 14:03
Svar #5

Utloggad Hans Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-12-28, 13:57
    • Visa profil
Ett tillägg till diskussionen om Lovisa Nilsdotters, i Utby och Sjögom, identitet tidigare på denna sida:
I bl.a. husförhörslängden Nätra AI:4b (1839-1846) sid 230 under Båtsmän ser man i hennes Frejd kolummn, en 7:a och ett + samt en vågig linje under. Vilket skulle betyda att hon varit anklagad för ett brott/stöld
 
Mycket riktigt. När jag tittade i Samlingen Fångförteckningar för Gävleb.Västernorrlands, Västerbottens och Norrbottens län. (Västernorrlands län 1831-1833) Bild.id AOO32069_0052 hittade jag följande:
Fånglista för Härnösands Kronohäkte Maj månad 1831. 14 Maji Båtsmanshustrun Lovisa. Stöld. Afbidan (i fängelset).
Maji 16 bref till Lagman Rosenhake? ... Urtima Ting
Under Juni samma år  Bild id: AOO32069_00056
Hustrun Lovisa Hellman från Nätra. Stöld. Den 7 Juni till Nätra Ting     dito         dito (ej återkommen till Häktet)
Anmälan till Domhafanden ej inkommen.
 
Möjligen blev hon frikänd från anklagelserna.
 
Har ej möjlighet att f.n. kolla upp Tingsprotokoll på grund av konvalesens. I Tingsprotokollet står kanske bekräftat att Hellman gifte sig med Lovisa, född just i Degerfors.
Mvh
Hans

2013-02-16, 07:03
Svar #6

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6944
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:32
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag tycker egentligen inte att Lovisa Nilsdr:s ursprung är ifrågasatt. Det fanns ingen anledning att tro att Lovisa skulle vara från Ångermanland eftersom namnet Lovisa inte användes där förrän på senare delen av 1800-talet. Jag tyckte mig dock ha sett namnet i Västerbotten vid aktuell tidpunkt och letade efter henne i mitt exemplar av Kråken. Hittade en som jag följde i kyrkobokföringen till flytt till Umeå. Stig-Lennart Johansson tog upp tråden, hittade henne där och kunde se att hon från Umeå flyttade till NÄTRA!

2013-02-16, 08:57
Svar #7

Utloggad Hans Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-12-28, 13:57
    • Visa profil
Per!
 
Nej, Jag tycker inte heller att hennes identitet skulle vara ifrågasatt.I varje fall inte av mig.
Tyckte bara att jag ville tala om vad jag hittat, om någon skulle vara intresserad av att finna ut något mer om henne.
Finns det nu något i Tingsprotokollet som stärker hennes identitet ytterligare, är det ju inte fel.Jag är glad och tacksam över din och Stig-Lennart Johanssons insats!
Hans

2013-02-16, 13:58
Svar #8

Utloggad Elisabeth Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2017-11-15, 23:05
    • Visa profil
Erik Kristoffersson i Husum, Grundsunda anges i nätversionen av databasen Kråken vara född ca 1720 i Öden, Nätra som son till Kristoffer Eriksson.
 
När jag sen följer upp Nätraboken hittar jag en Kristoffer Ersson i Öden 3:1  1741-1745 och hans hustru Brita Ersdotter. Så jag antar detta var Eriks föräldrar men om han är född runt 1720 borde han vara född i Bergom 4:1.
 
Stämmer detta?

2013-02-17, 06:48
Svar #9

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6944
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:32
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jodå, det är riktigt, dvs. Kristoffer bytte hemman med Abel Ersson i Öden först 1740, så Erik är född i Bergom.

2013-02-17, 10:31
Svar #10

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Intressant fynd, Hans  
 och det ursprungliga svaret ...

2013-02-17, 12:34
Svar #11

Utloggad Elisabeth Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2017-11-15, 23:05
    • Visa profil
Tack Per.  
Nu ska jag botanisera vidare i Nätraboken och mantalslängder.

2013-02-18, 10:33
Svar #12

Utloggad Katarina Lundell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2014-01-22, 11:24
    • Visa profil
Ni hade ett felaktigt dödsdatum på Johan Ersson enligt ovan
 
Jag föreslog då:  
 
Och får till svar av dig Per:
Javisst kan du ha hittat Johans dödsdatum, men det kan endast Jan svara på.  
 
Eftersom du inte visste så ställer jag nu samma fråga till Jan efter att ha väntat en vecka på en reaktion från Jan.
 
JAN
Kan det vara den Johan Ersson som finns på C:1,s534 och avlider 1831-03-06 på fattighuset?
Visserligen är åldern bara 64å 2m
 
Katarina

2013-02-18, 11:43
Svar #13

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6944
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:32
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jan går nog inte in på Anbytarforum utan förväntar sig att jag gör det åt honom. Så har det åtminstone fungerat tidigare. Jan hade ju som framgår ovan skummat dödsboken men inte hittat sin namne på Vallen.
Men jag menar nog att du Katarina har hittat Johan (eller Jan) Erssons dödsdatum. Dels för att ingen annan Johan Ersson finns i det tidsintervall som den aktuella husförhörslängden omfattar (åtminstone finns ingen i vår bok) och att rubriken på uppslaget med rubriken Vallfolket mycket väl kan omfatta även fattigstugan trots att det finns ett sådan sida på föregående uppslag. Att åldern inte stämmer riktigt finns fler exempel på från begravningsböcker. Gissningsvis överfördes födelseåret från en hfl till nästa utan att fråga ut vederbörande om födelseåret är korrekt, men att när Johan dog fick prästen ytterligare anledning att kontrollera födelsedatum och fick kanske en riktigare uppgift då (eller tvärtom!).

2013-02-28, 15:49
Svar #14

Utloggad Katarina Lundell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2014-01-22, 11:24
    • Visa profil
Enligt Nätra boken skulle Johan Hellmans moder Anna Nilsdotter  vara dotter till Nils Johansson på Tollsäter i Nordingrå.
 
När Nils Johanssons son Johan Nilsson avlider finns följande:
Bouppteckning för Johan Nilsson 1790 Nordingrå FII:1,s25
AD v152416.b168
 
Systrarna Malin och Kerstin finns nämnda på bouppteckningen för utlösen, men Anna Nilsdotter finns ej nämnd.
 
Finns det någon rimlig förklaring till att systern Anna Nilsdotter inte är med utöver att Anna är död före 1790?
 
Katarina

2013-03-01, 22:26
Svar #15

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Ser man till Johan Nilssons skuld till systrarna Malin och Kerstin framgår det i jämförelse med hemmanets hela värde endast vara restposter. Andra eventuella medarvingar till hemmanet Tollsätter, som till fullo redan var utlösta fanns naturligtvis ingen anledning att omnämna.

2013-03-02, 07:32
Svar #16

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6944
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:32
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag håller med KG. Lisa finns inte heller med. Tekniskt så finns ingen anledning att nämna syskons namn eftersom de inte är arvingar (änkan och barnen är arvingarna!). Orsaken till att Malin och Kierstin är omnämnda är att de fortfarande inte gjort anspråk eller i varje fall inte fått ut sitt arv. De är de ogifta systrarna. Anna och Lisa är gifta och reglerade antagligen sina anspråk på arvet i samband med giftermålet.

2013-03-03, 13:20
Svar #17

Utloggad Katarina Lundell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2014-01-22, 11:24
    • Visa profil
Bouppteckningen efter Johan Nilsson ger följande.  
Tillgångar 190.26.8 (Riksdaler.Skilling.Runstycken)  
Skulder 157,32  
----------------  
Tillgångar eller hemmanets värde 32.42.8
 
Här sker också en inlösen  
6.26.8 inlösen systern Kerstin  
6.26.8 inlösen systern Malin  
6.26.8 skyldig till Erik Christoffersson i Sörtjärn med revers  
Enligt Per S hade denna Erik Christoffersson i Sörtjärn - morbroder - ett nära samband med Johans äldsta syster Elisabet. Och det vill jag ej ifrågasätta. Summan på reversen är exakt lika som inlösen beloppet och förslagsvis en kontantutbetalning till Elisabet mot denna revers  
 
Detta skulle innebära 3 x 6.26.8 = 19.27.  
19 Riksdaler 27 skilling kan då jämföras med hela hemmanets värde vid bouppteckningen 32 riksdaler 42 skilling 8 runstycken.  
Det finns andra sätta att räkna på med enbart hemmanets värde minus de stora skulderna, och då blir kvoten hemmansvärde/inlösen än lägre.  
Att kalla 19 i förhållande till 32 för restposter är väl att göra våld på det matematiska förhållandet.  
 
Som synes nämns systern Anna Nilsdotter inte i Johan Nilssons bouppteckning och är enligt min uppfattning sannolikt död.  
Det finns överhuvudtaget - mig veterligt - inga bevis att hon lever och sedermera skulle vara gift med Johan Eriksson.  
 
Per föreslår helt plötsligt i sitt förra inlägg att Anna Nilsdotter skulle vara gift före 1790.  
Men varför skulle hon då få första barnet så sent som 1798, efter ca 10 års äktenskap och sedan ytterligare 3 i snabb följd.  
 
I ett tidigare inlägg i denna fråga skriver Per S:  
” Om man specifikt undrar vart Anna tog vägen letar man i omkringliggande socknar och hittar då endast en möjlig Anna Nilsdr inom rimligt avstånd (7-8 mil; även Gävle och Härnösand är möjligt!)”  
 
Jag har gjort en snabb genomgång av com.längderna för Nätra för denna tid och funnit minst 2, men sannolikt 3 st olika pigor Anna Nilsdotter i Nätra.  
Det kan ju finnas flera Anna Nilsdotter födda i Nätra eller denna region som vi inte har en aning om beroende på kyrkböckernas kvalitet eller rättare sagt brist på tillgänglighet/kvalitet.  
 
Katarina

2013-03-04, 00:32
Svar #18

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Summan 32.42.8 avser inte hemmanets värde utan behållningen i boet (både fast och lös egendom) sedan skulderna dragits från tillgångarna.
 
Hemmanet om 5¾ Seland Jord, afl: mannens arfwjord, uptages till 16 Rd:r 32 ß:r Selandet, giör 95.40.
Gården såsom gamal, jemte alla uthus, til sammans för 27.37.4
Hemmanet tillsammans med hus är värderat till 123.29.4
(Nordingrå tingslags häradsrätts arkiv FII:1 sid. 160v).
 
Det är ett misstag tro att Johans iråkade skulder skulle reducera värdet av hemmanet och därmed hans skyldigheter till sina medarvingar.
Emellertid tror jag fortsatt stötande och blötande av frågan (Annas ursprung i Tollsätter eller inte) här på Af knappast kommer ge den önskade förlösande informationen. Då återstår att söka i relevanta källor själv. För egen del skulle jag då ge mig i kast med lagfartsprotokollen (ingår vanligen i häradsrättsarkivens småprotokoll). Där brukar man kunna hitta hemmansuppgörelser och ibland avskrifter av köpebrev.

2013-03-04, 10:23
Svar #19

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6944
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:32
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag bad Jan att leta igenom Nätra fb efter faddrar och han hittade följande:  
1827-12-10 är änkan Stina Nilsdotter i Dahl fadder för Erik Johanssons barn i Långnäs. Jan kan inte hitta på någon anledning till att hon skulle vara det om hon inte var Erik Johanssons moster. Stina är alltså från Tollsätter 1:6 och Erik Johansson är son till Anna Nilsdr som vi tror också är därifrån.  
Johan Ersson finns som gift i mtl 1787. Att vi inte känner till barn som är födda före 1798 säger ingenting. Det kan ha fötts ett antal innan som dött späda eller möjligen överlevt. Och enligt ovan förda resonemang så antyder namnet på äldsta kända dottern (Sara Christina) att modern heter Kerstin. Kerstin/Christina kan tyckas vara ett vanligt namn men om man studerar Nordingrå fb finner man att endast en på 13 flickor i mitten på 1700-talet har detta namn i mitten på 1700-talet.  
Sammanfattningsvis finns det tre olika bevis för att Anna Nilsdr kommer från Tollsätter: Namnlikheten och t.o.m. rätt födelseår i Nätra AI:3b 212, fadderskapet ovan och moderns namn.  
Att hon inte finns i bou efter brodern visar att hon inte hade några fordringar i dödsboet. Om hon skulle ha dött mellan den sista gång hon finns i Nordingrå hfl (1783) och bou 1790 så borde hon finnas i bb, och dog hon inte i Nordingrå så skulle hon ha dött i någon annan församling. Vilken? Ja, visst ligger Nätra närmast till hands pga. många släktingar där. Det finns ett antal som har dött där i landsboksverifikationerna, men jag tror inte hon finns där. Det går alltså inte att bevisa vare sig att hon har dött då i Nätra eller att hon inte har dött då, men Tollsätter 1:6 för Johan Erssons hustru känns väldigt troligt!

2013-03-05, 10:48
Svar #20

Utloggad Katarina Lundell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2014-01-22, 11:24
    • Visa profil
Karl Göran
 
Jag är ledsen om det var svårt att förstå vad jag skrev, jag får väl försöka bättra mig.
 
Du skriver:
”Det är ett misstag tro att Johans iråkade skulder skulle reducera värdet av hemmanet och
därmed hans skyldigheter till sina medarvingar.”
 
Hur vet du att det är ”iråkade skulder” och inte hela eller delar av skulder som han fick överta i samband med hemmansövertagandet.
Jag är tacksam om du kan dela med dig av din källinformation att det inte fanns några skulder på hemmanet när han tog över.
 
Katarina

2013-03-06, 06:43
Svar #21

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6944
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:32
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Katarina, jag tänkte på att du har hittat fler Anna Nilsdr. Jo, visst är det riktigt. I boken Släkter och gårdar i Nätra hittar du en g m Olof Jacobsson Skrik som t.o.m. är född samma år, men vars ursprung vi inte hittat, mycket möjligt från Nätra. Faddrar till fyra barn finns i Nordingrå fb men det finns ingen anknytning till eventuella släktingar i Tollsätter. Det finns också en Anna Nilsdr f 1768 g m Anders Andersson på Västansjö 5:3, men hon är från Norum 3:1. Det finns också en f 1776 g m Erik Hansson på Orrvik 4:2 som är från Sunnansjö 6:1. En född 1779 g m Johan Olofsson på Bäck 3:1 men hon är f i Östansjö i Själevad. En född 1769 g m Henrik Lundström-Orre, fördubblingsbåtsman på 1:a rotan av okänt ursprung. En född 1768 g m Erik Djerf, ordinarie båtsman på 14:e rotan som är från Sunnansjö. Dessutom kan det i Jans databas finns fler Anna Nilsdr som inte gift sig eller som är gifta i andra socknar. Det är alltså inget konstigt med att du hittat fler pigor eftersom de jag räknat upp kan ha varit pigor på åtskilliga ställen i Nätra innan de gifte sig.
Under de tjugo år vi tillsammans försökt kartlägga befolkningen i Nätra där Jan plöjt igenom alla tillgängliga källor som finns om Nätra har det visat sig att antaganden om släktskap ibland ha måst reviderats. Vi har alltså haft fel, men just i detta fall förefaller vi haft rätt eftersom vårt antagande har kunnat bekräftas av ovan relaterade fadderskap.

2013-03-08, 14:57
Svar #22

Utloggad Katarina Lundell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2014-01-22, 11:24
    • Visa profil
Per
 
Du skriver  
Sammanfattningsvis finns det tre olika bevis för att Anna Nilsdr kommer från Tollsätter: Namnlikheten och t.o.m. rätt födelseår i Nätra AI:3b 212
 
Beträffande Anna Nilsdotters födelse enligt de kyrkböcker jag har tittat i.
 
Nordingrå AI:2,s66 f.1765
Nordingrå AI:3,s140 f.1765
Flyttar från församlingen 1783
 
Nätra AI:1b,s147 f.1763
Nätra AI:2a,s189 f.1763
Nätra AI:3b,s212 f.1763
 
Enligt Nordingrå FB är hon född 1764-05-02
 
Dvs hon har felaktigt födelseår i alla HFL jag har sett.
Man undrar ju också över född 1765 i Nordingrå HFL och född 1763 i Nätra HFL
 
Katarina

2013-03-09, 06:00
Svar #23

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6944
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:32
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Där blev det inte riktigt rätt, men tre olika bevis var ju rätt i alla fall.  
1765 blir 1763? Den enklaste förklaringen är väl att 5:an har lästs som en trea.

2013-03-11, 10:32
Svar #24

Utloggad Katarina Lundell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2014-01-22, 11:24
    • Visa profil
Visst finns det ett par svaga indicier på att Nils Johansson är fader till Anna Nilsdotter, men enligt min uppfattning har de inte alls den dignitet ni tydligen anser att dessa har så att man kan låsa faderskapet till en viss person.
 
Dopvittnen
Mellan Dal där änkan Stina Nilsdotter bor och Långnäs där Erik Johansson bor är det väl 2-3 km om den karta jag har framför mig stämmer.
Tycker ni inte att det är underligt att denna som ni påstår ”moster”, är dopvittne först vid Erik Johanssons fjärde barn och det andra som föds i Långnäs?
Hon borde väl rimligen ha varit dopvittne i ett tidigare skede om det nu fanns ett släktskap som ni påstår.
Stina Nilsdotter förekommer inte som dopvittne till någon av Johan Hellman barn.
Erik Johanssons ”äldsta moster” Elisabet i Nätra finns inte hellre med som dopvittne till Erik Johanssons barn
Stina Nilsdotter fortfarande boende i Tollsäter finns som fadder till Johan Nilssons barn Nils 1786 och Nils och Stina 1790.
Inget fadderskap från systern Elisabet i Nätra eller ”systern” Anna när Johan Nilssons barn döps
 
Namnbruk
Anna Nilsdotter får efter  10 år äktenskap 1797 det första kända barnet och sedan i relativt snabb takt ytterligare 3 barn däribland dotter Sara Kristina efter 12 års äktenskap, som ni då anser bevisar att Anna Nilsdotter är dotter till Nils Johansson och Kristina Kristoffersdotter i Nordingrå och Tollsäter.
Anna Nilsdotter borde under dessa första 10 år av äktenskap rimligtvis fått ett flertal barn och deras namn och kön vet vi inte.
 
Anna Nilsdotter i Nätra har ett felaktigt födelseår både i förhållande till Husförhör och Födelsebok i ”hemsocknen Nordingrå” och att detta skulle vara ett läsfel av prällen tycker jag är en dålig borförklaring
 
Anna Nilsdotter finns ej nämnd på Bouppteckningen 1790
 
Katarina

2013-03-11, 12:24
Svar #25

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6944
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:32
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Svar på första frågan: Nej, inte underligt. Sådant händer. Jan sökte efter faddersamband och hittade ett relativt snabbt.
Fadder för Johan Hellmans barn? Det var som sagt bara folk från roten som var faddrar där. Inga släktingar.
Lisa Nilsdr fadder? Troligen för gammal. Det är svårt att hitta personer över 70 som anlitas eftersom fadderskapet ska utövas närmare 15 år (ansvarig för barnets kristna uppfostran).
Fortsättningen förutsätter att du tror att det är lika vanligt att utsocknes släktingar är faddrar som de som bor inom socknen. Det stämmer inte.
Anna är inte första kvinnan i varje fall under 1700-talet som inte fått några barn i början av äktenskapet, men troligare är att det fötts barn men att de dött späda. Det kanske du inte känner till, men det var vanligt att barn fick samma namn som avlidna syskon.
Felaktigt födelseår, ja åtminstone i Nätra hfl i början av 1800-talet är det snarare regel än undantag. Vi vet att kyrkoböckerna brann 1809. Men om man detaljstuderar de följande årens kyrkoböcker finns så många felaktigheter så man undrar om det är en efterkonstruktion man läser.
 
Jag lät Jan läsa igenom mitt svar och här är hans synpunkter:
Det är väl ett bra svar. Fråga istället varför en (halv)gammal änka skulle vara fadder till någon
om hon inte var släkt. Nämn ett hållbart skäl!  
Tvärtom borde det vara ett starkt indicium/bevis på släktskap.  Vem ville ha en halvgammal änka till fadder om  
hon inte var nära släkt. Gamla änkor som faddrar stod inte högt i kurs.  
Att hon inte kom in förrän 4:e barnet berodde väl på att de andra var bättre?
Man kan ju aldrig som bevis använda händelser som inte har inträffat (fadder för de tre första barnen/ min kommentar).  
I så fall blir släktforskning omöjlig. Hittar man en koppling så måste ju detta vara ett mycket starkare  
indicium (bevis) än en händelse som inte inträffat skulle vara ett motbevis.
 
Om man letar efter 100%-igt bevis får du göra de efterforskningar som KG råder dig att göra, eller göra DNA-test på ättlingar på mödernet till Anna och jämföra med d:o för hennes mor.

2013-03-11, 17:06
Svar #26

Utloggad Katarina Lundell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2014-01-22, 11:24
    • Visa profil
Härmed avslutar jag denna ur flera aspekter intressanta diskussion där jag som nybörjare
nu har lärt mig att när man försöker hitta sina anor filtrerar man bort all information som
inte passar in och zoomar in det som eventuellt kan passa in för att komma fram till det
resultat man redan inledningsvis hade bestämt sig för.
 
Tack än en gång från en nybörjare för denna vägledning i släktforskningens irrgångar.
 
Vänligen
Katarina

2013-03-14, 10:18
Svar #27

Utloggad Hans Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-12-28, 13:57
    • Visa profil
Hej!
 
Till de som forskar kring denna dam. Se mitt inlägg i Anbytarforum den 14 februari 2013.
 
I ett prästbetyg som insänts till Nätra Tingslags Häradsrätt för målet den 7 juni 1831.
Båtsmanshustrun Lovisa Nilsdotter f i Umeå Län 1800. Äger försvarlig Christendomskunskap och har ordentligt nyttjat Nådemedlen. Hennes upförande har hittills varit oklanderligt hvilket attesteras  Nätra den 8 juni 1831. Jonas Nordén.
 
I Tingsprotokollet Nätra Tingslags Häradsrätt Urtima Ting i Spjute den 17 juni 1831 AIb:5  uppges hon heter Lovisa Magdalena Nilsdotter.
Hon uppger själv att hon är född i augusti 1801? i Aborrtjern i Degerfors sokn och Umeå län. Att hennes föräldrar var Klockaren och Bonden Nils Andersson och hans hustru Margareta. Att hon tjänat i Umeå i 2 år och sedan i Nätra prästgård i ett år och gifte sig 1829 med sin nu levande man som uppges vara Båtsmannen Johan Hellman i Sörgård.
Det framgår också att de har ett ettårigt barn.
Mvh
Hans

2013-03-17, 21:51
Svar #28

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hejsan,
 
Jag söker efter information om min ana Kristina Magdalena Ersdotter Nordin född 18510308/10 i Nätra, hennes föräldrar Erik och Märta Lisa.
Finner Kristina när hon födds i Nätras födelsebok och då ser det ut som hon är född i Walla, men när jag sen kollar i husförhörsboken så finner jag inget Walla. Vart kan jag då finna information om Kristina och hennes föräldrar?
 
Tack på förhand!
 
Mvh Johanna

2013-03-17, 23:08
Svar #29

Utloggad Stefan Söderlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2014-11-28, 19:49
    • Visa profil
Johanna,
du ska läsa wallen som i kyrkvallen
familjen hittar du på Prästbordet AI:5b s231 och s233
mvh
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna