ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-12-08  (läst 529 gånger)

2013-11-14, 10:49
läst 529 gånger

Utloggad ingela

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 459
  • Senast inloggad: 2019-03-05, 11:23
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en Pehr Forsberg född 1823 i Åmot, som flyttar till Nordmaling 1860-11-19 med sin fru och 2 pojkar.
Inflyttningslängden Nordmaling BI:1 sid 59, där är frun och pojkarna överstrukna varför. Jag hittar Pehr ensam i Nordmaling AI:12a sid 157, sedan hittar jag inte honom. Jag har sökt i dödboken och utflyttningslängderna. Vad skall jag göra?
Tacksam för hjälp.
MVH Ingela.

2013-11-14, 11:06
Svar #1

Utloggad amaria

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2014-01-29, 06:49
    • Visa profil
Utdrag ur databas Kråken
 
Här finns han igen
Olofsfors/Klöse,A1:13c,4/5,s734,1865-67
Fortsättning finns också om du vill ha detta, men det är rätt enkelt att följa familjen sedan
 
MVH
Maria

2013-11-14, 19:57
Svar #2

Utloggad lom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2013-11-16, 17:31
    • Visa profil
Hej, söker info om Johan Simonsson Bastuträsk, Nordmaling, far till bl a Jakob Johansson f 1832 och utflyttad/gift i Örträsk . Kan någon bekräfta att han var son till Johan Petter Andersson, Bastuträsk f 1773 och bror till Israel Simonsson f. 1806 i Bastuträsk? Tack på förhand/Lars Öhrman

2013-11-15, 06:49
Svar #3

Utloggad per_sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5796
  • Senast inloggad: 2019-05-19, 17:55
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Nej, så är det väl inte. Johan Simonsson (1792-1833) är son till Simon Simonsson på Hössjö 10 i Umeå lf. Israel Simonsson s t Simon Petter Andersson på Bastuträsk 1.

2013-11-15, 07:12
Svar #4

Utloggad evasus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 09:37
    • Visa profil
Ja allt finns ju här i detalj för Johan Simonsson med komplett familj
 
och för Israel Simonsson har du här också med komplett familj
 
Vänligen
Susann

2013-11-15, 11:15
Svar #5

Utloggad kristina1

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5246
  • Senast inloggad: 2019-05-20, 00:56
    • Visa profil
Lars
 
Johan Simonssons far bör ju heta Simon, inte Johan Petter...

2013-11-15, 14:06
Svar #6

Utloggad ingela

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 459
  • Senast inloggad: 2019-03-05, 11:23
    • Visa profil
Tack snälla Maria för det jag fick om familjen Pehr Forsberg.jag följer dom.
MVH
Ingela.

2013-11-16, 17:31
Svar #7

Utloggad lom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2013-11-16, 17:31
    • Visa profil
Givetvis Kristina - skrivfel av mig jag avsåg Simon Petter Andersson men har som synes fått besked om att  Simon Simonsson 1748 05 23 är den rätte. Tack för det.

2013-11-29, 01:29
Svar #8

Utloggad babben

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2018-12-16, 19:30
    • Visa profil
Jag har haft problem med en båtsman som vid vigseln 1756 i Nordmaling kallades Fördubblingsbåtsman Carl Johansson Norman (ingen uppgift om var han kom ifrån). Han gifte sig med pigan Barbro Svensdotter i Brattfors (född 1733-11-15, död 1812-04-12). Han finns i hfl Nordmaling åren 1757-59. Hustru Barbro Svensdotter är noterad 1757-62 och i nästa längd är hon änka (1763-66). Jag har inte kunnat hitta Carl Johansson Norman i vare sig födelse- eller dödsbok, men förmodar att han dog 1759 eller 1760.
I Födelseboken visar det sig att Barbro Svensdotters make heter Båtsman Carl Runman. (Barnen är 1758-02-05 Anna i Gräsmyr. 1759-03-16 Catharina i Gräsmyr.)
 
I Båtsmansdatabasen ( http://www.gstromberg.nu/index.htm ) hittar jag både Norman och Runman, under Nordmaling, Rote 169 Rundman: Ordinarie båtsman Carl Jeansson Runman (Nr 2216917), död 1760-01-14 i Pommern
samt Fördubblingsbåtsman Carl Johansson Norman (Nr 2216958) född 1727 i Enköping. Antagen som fördubblingsbåtsman 1749. Obefaren.
 
Vad ska man tro om detta? Är det verkligen två olika personer eller samma Carl som bytt namn av någon anledning?
 
Till slut hittar jag vid en sökning på www.kråken.se på Barbro Svensdotter att hennes förste make var (vigsel 1756): Karl Johansson född 1727 i Enköping, död 1760-01-14 i Pommern. Här är alltså de olika uppgifterna om Norman och Runman som jag hittade i Båtsmansdatabasen kombinerade till 1 person! Det verkar vettigt.
 
Jag har naturligtvis också gissat att det är samma person, men skulle inte ha vågat ta det för givet eftersom jag inte känner till så mycket om båtsmanssystemet och inte heller har haft tillgång till militära källor.  
 
Är det någon som vill kommentera detta och kan förklara hur det hänger ihop att han tydligen är inskriven två gånger med olika tillnamn och dessutom undrar jag hur han som var född i Enköping kunde hamna i Nordmaling?

2013-11-29, 08:12
Svar #9

Utloggad per_sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5796
  • Senast inloggad: 2019-05-19, 17:55
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
I Ångermanland fanns tre typer av kronobåtsmän: ordinarie båtsmän, fördubblingsbåtsmän och reservbåtsmän. Landskapet var indelat i 356 rotar varav 13 i dåvarande Nordmaling. Varje rota bestod av ett antal bönder som skattade för totalt ca 70 seland och som var ålagda att i fredstid hålla en båtsman. Det är han som är den ordinarie båtsmannen. I det kontrakt han slöt med rotan ingick i de flesta fall att rotan höll honom med ett båtsmanstorp. I krig eller när krig hotade kunde riksdagen beordra rotarna att dubblera styrkan. Den då anställde båtsmannen kallades fördubblingsbåtsman. När den ordinarie båtsmannen dog måste rotan (egentligen socknen) tillse att en ny ordinarie anställdes. Det kunde då finnas fördubblingar som var villiga att ta den ordinarie tjänsten, ibland den fördubbling som fanns på samma rota. Det kallas med dåtida språkbruk att fördubblingsbåtsmannen avancerade till ordinarie.
Den tredje typen var reservbåtsman. Det var för flottan viktigt att antalet båtsmän var konstant eftersom varje båtsman hade sin plats i krigsorganisationen. Skeppen behövde ett visst antal båtsmän för att kunna manövreras. När som helst kunde båtsmannen bli sjuk eller t.o.m. dö, i krig eller i fredstid. Då måste styrkan snabbt kompletteras och då tog man förste bäste som var lämplig. Han kallades reservbåtsman. Han behövde inte alls vara från Nordmaling utan kunde vara från vilken plats som helst. När sedan båtsmanskompaniet återvände hem (i fredstid varannan höst) följde reservbåtsmannen med och kunde som sådan finnas till hands när kontrakt skulle skrivas med en rota där vakans fanns. Det var kanske så det gick till när Carl Johansson Norman från Enköping rekryterades som fördubbling på sjunde rotan i Nordmaling (kompaninummer 169).

2013-12-02, 17:42
Svar #10

Utloggad babben

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2018-12-16, 19:30
    • Visa profil
Tack Per för info om båtsmännen. I mitt aktuella fall gällande maken till Barbro Svensdotter, kan det då vara så att hon gifte sig 1756 med fördubblingsbåtsman Carl Johansson Norman (enl. vigselboken och hfl), och vid tiden för barnens födelse 1758-59 hade han avancerat till ordinarie båtsman Carl Runman (enl.Fb) ?
 
Det som förvirrar är ju de två olika posterna i båtsmansdatabasen där den ene heter Jeansson Runman och den andre Johansson Norman.

2013-12-02, 20:34
Svar #11

Utloggad per_sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5796
  • Senast inloggad: 2019-05-19, 17:55
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jo, men Jean och Johan är samma namn (liksom Jan och Johannes), alltså är Jeansson och Johansson också samma namn. Avancemanget till ordinarie båtsman skedde 10 januari 1758. Varför det saknas i Strömbergs båtsmansdatabas vet jag inte.

2013-12-02, 23:07
Svar #12

Utloggad babben

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2018-12-16, 19:30
    • Visa profil

2013-12-03, 08:03
Svar #13

Utloggad evasus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 09:37
    • Visa profil
Det kanske bästa beviset för att Carl Runman och Carl Norman är samma person har funnits i databas Kråken i kanske 15 år
 
Utdrag ur databas Kråken
ANTECKNING:
Vid giftermålet med Barbro Svensdotter heter han Carl
Johansson Norman och är fördubblingsbåtsman.
Barbro är vid giftermålet piga i Brattfors.
När barnen Anna föds 1758 och Katarina föds 1759 kallas han Carl Runman och modern är Barbro Svensdotter
 
----
Barbro Svensdotter ett mycket ovanligt namn vid denna tidpunkt. Den andra möjliga Barbro Svensdotter är gift i Håknäs
 
Dessutom kan tilläggas att när Barbro Svensdotter gifter om sig till Långed är hennes dottern i första giftet Anna Karlsdotter också piga i Långed.
 
Den som vill se Barbro Svensdotter alla 3 giften kan klicka här
 
 
Vänligen
Susann

2013-12-03, 23:49
Svar #14

Utloggad babben

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2018-12-16, 19:30
    • Visa profil
Tack Susann! Jag hade hittat Barbro Svensdotters giften på www.kråken.se, men tyckte ändå det var så konstigt med de olika båtsmansnamnen att jag ville be om hjälp i detta forum. Och nu har jag ju fått det hela utrett - tack Per och Susann!

2014-02-02, 16:00
Svar #15

Utloggad gunilla63

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2018-09-02, 21:17
    • Visa profil
Sven-Erik Johansson  
(Sikhallan)Postat söndagen 15 mars 2009 - 13:27    
 
Om Olof Sjulsson vet vi bl.a. följande med ett utdrag ur databas Kråken  
 
AGN1717,29/11,§52:
Hemmanet läggs öde emedan pigan Malin Olofsdotter ej mäktar uppehålla hemmanet för sin fattigdoms skull

 
 
 
Nu blir jag fundersam igen.
 
Uppgifter finns att Erik Olofsson i Hyngelsböle, f.1640 och gift med Märit Olofsdotter (1652-1730), dör 1723-11-10.  
I DB (Nordmaling C:1 s.129) så finns mycket riktigt en Erik Olofsson med, MEN jag tänker att det är en annan Erik.
 
Enl. Sikhällan, och detta protokoll, så dör Erik 1715:
 
AGN1717,29/11,§52:
Halva hemmanet 6½ seland lagt öde. Erik Olofsson död 1715 änkan mäktar halva hemmanet icke uppehålla
 
Uppgiften hittade jag under Eriks son Lars Eriksson (1694-1767) i Hyngelsböle. (http://www.grewik.se/gunwiklund/pf422abcd.html)
Det gör mig dock något fundersam att det protokollet heter exakt samma som protokollet högre upp. (rödmarkerade)
 
Uppenbart är att det finns fler Olofsson-släkter i Hyngelsböle eftersom Erik inte verkar vara släkt med Olof Sjulsson.
 
Någon som har en vettig lösning på det här?
 
Med vänlig hälsning  
Gunilla

2014-02-02, 16:15
Svar #16

Utloggad gunilla63

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2018-09-02, 21:17
    • Visa profil
Okej.  
Ser nu i Märits dödsattest att de levt ihop i 48 år, och då stämmer det bra att Erik dog 1723.
Men varför står det att han dog 1715 hos Sikhällan tro?

2014-02-02, 16:59
Svar #17

Utloggad evasus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 09:37
    • Visa profil
Gunilla
 
Var på Sikhallan har du hittat att Erik Olofsson dog 1715.
I databas Kråken står det 1723-11-10
 
I databas Kråken finns inget domstolsprotokoll AGN 1717,29/11,§52 för Erik Olofsson som dör 1723-11-10
 
Du får väl kontakta den som skrivit detta och höra med honom varför han skrivet så.
 
MVH
Susann

2014-02-03, 06:29
Svar #18

Utloggad per_sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5796
  • Senast inloggad: 2019-05-19, 17:55
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Gunilla: Häradsrättsprotokollet AGN1717,29/11,§52 beskriver verifikationer över Kronans räkenskaper för 1717. Som 10:e punkt kommenterar man de hemman som lagts öde sedan senaste tinget 1717 1/3. Under Nordmaling finns bl.a. Hyngelsböle Pigan Malin Olofsdotters skattehemman 7 seland lemnades Öde förl. wår af orsak hon eij längre mächtade det uppehålla för sin stora fattigdom, och är intet däraf till Cronones Utlagor nyttiat för 1717.
Denna Malin Olofsdr är dotter till Olof Sjulsson som dött 1713.
Men det finns naturligtvis många fler verifikationer under §52, 10:e punkten, bl.a. den andra texten som du hittat på hemsidan www.grewik.se, men den gäller Erich Olofsson i Lögdeå.
I mitt gamla ex av Kråken finns denna text under Erich Olofssons d 1723 son Lars Erichsson på Lögdeå 2 och den avser då Lars svärfar som också heter Erich Olofsson, bodde på Lögdeå 2 och dog 1715.  
Missuppfattningen som du råkat ut för Gunilla härrör från att domstolspunkten är kortfattad återgiven, den gäller alltså Lögdeå och Lars Erichssons svärfar d 1715 och inte Lars Erichssons fader död 1723 i Hyngelsböle.

2014-02-03, 14:25
Svar #19

Utloggad gunilla63

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2018-09-02, 21:17
    • Visa profil
Tack så jättemycket!  
Blev inte riktigt klok på det där.  
 
Tänker; Synd att folk inte är mer noga med vad de lägger ut på internet. Vi som inte har tillgång till domböcker, och annat, är rätt avhängiga av att det som står i forskningen är rätt.

2014-02-03, 15:49
Svar #20

Utloggad sune_karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2014-10-04, 18:26
    • Visa profil
Hej Gunilla och alla andra
Jag håller fullständigt med Gunilla att folk borde ha litet koll på vad dom lägger ut.
Jag har hittat en mor som föddes 20 år efter sina barn och två mödrar 4 res 6 år gamla
Hälsn Sune

2014-02-03, 19:10
Svar #21

Utloggad rannug

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4637
  • Senast inloggad: 2019-05-17, 17:31
    • Visa profil
Det som läggs ut är alltid andrahandskällor, man måste gå till originalen för att själv läsa. Hur många konstiga fel finns inte på diverse hemsidor? Domböckerna finns ju om inte filmade så i original på resp. landsarkiv.

2014-02-03, 19:46
Svar #22

Utloggad evasus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 09:37
    • Visa profil
De domstolsprotokoll som finns i databas Kråken och på Sikhallan är avskrifter av Teo Sundin och Nils Erik Molin, vilket borgar för hög kvalitet.
Men vill man kolla skall man ju som Bo säger gå till originalen.
Varför gå till avskrifter av avskrifter av avskrifter som Gunilla gjorde i detta fall och dessutom  påstå att det var fel på Sikhällan, vilket ju inte var sant
 
Vänligen
Susann

2014-02-04, 06:24
Svar #23

Utloggad per_sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5796
  • Senast inloggad: 2019-05-19, 17:55
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Eftersom jag har tillgång till min fars Teos släktforskningspärmar kan jag konstatera att ifrågavarande protokollsanteckning, den om Erich Olofsson i Lögdeå som dött 1715 och halva hemmanet ödelagts finns på Erich Olofssons ansedel, inget på mågen Lars Erichssons. Det är alltså inte hans fel att den blev kortfattad återgiven efter som där anteckningen står är självklart att den gäller Erich Olofsson i Lögdeå.

2014-02-22, 12:53
Svar #24

Utloggad lilly

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2015-08-07, 10:01
    • Visa profil
Jag söker mammas anor långt tillbaka. Är det någon som vet mer om Olov Eriksson född 1460 i Nordmaling gift omkring 1495 med vem? död 1551 var?
Hans son Sven Olovsson född 1500 i Brattsbacka vigsel ca 1525 var och med vem? död när?
Tacksam för hjälp.

2014-03-24, 15:01
Svar #25

Utloggad gunilla63

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2018-09-02, 21:17
    • Visa profil
Gällande Karin Jakobsdotter f. ~1684, d. 1747-01-30 i Sunnansjö. (Nordmaling C:1 s.167)
Gift 1707 med Erik Johansson (1683-1755) från Sunnansjö. (enl. Karins dödsattest var levde de ihop i 40 år)
 
Vilka var hennes föräldrar?
Enl. Jan Eurenius databas Rootsweb, med Bo Lindwall som källa, skulle det vara en Jakob Johansson Hjort från Järnäs och Brita NN.
Andra forskare, bl a Tyko Lundqvist, tycker Jakob Larsson Bjärtemannen från Brattsbacka och Bjärten. (Källa: www.grewik.se)
 
Även hennes födelseort varierar en del.
 
Vad tror ni och varför?
 
mvh Gunilla Broman

2014-03-24, 15:20
Svar #26

Utloggad gunilla63

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2018-09-02, 21:17
    • Visa profil
Johan Eriksson Blyg f. ca.1655, Karin Jakobsdotters svärfar, anses vara död 1713-06-29, men i DB står; Jun. 29, Jean Jons barn i Lögdeå. Dito Erik Johans ifrån Sunnansjö. Det är alltså sonen Eriks barn som dör och inte Johan Eriksson Blyg.
 
Sven-Erik Johansson Postade tisdagen 22 november 2005 - 16:52, här i forumet, en hel radda protokoll från Johans liv och vad jag kan utläsa så levde han inte efter 1707. Men det kanske finns senare protokoll som visar motsatsen?
 
mvh Gunilla

2014-06-11, 23:20
Svar #27

Utloggad antonro

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 09:42
    • Visa profil
Hej.
Någon här som vet något om kronobåtsmannen Sven Svensson Söderman gift med Dordi Persdotter f. 1689 i Nordmaling? De hade bl.a. dottern Katarina f. 1726 som gifte sig med Anders Eriksson f. 1721, också han från Nordmaling, men de bosatte sig i Skravelsjö, Umeå. Jag har inte lyckats hitta när Sven dog och var, är det någon som vet det? Han bör ha dött omkring 1755, för när Dordi dör 1763-02-23 så står det att hon varit änka i 8 år.

2014-06-12, 08:52
Svar #28

Utloggad per_sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5796
  • Senast inloggad: 2019-05-19, 17:55
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
jag tror inte att det går att finna. Om notisen i Dordis nekrolog är riktig så saknas bb, hfl och kyrkoräkenskaper. Och av allt att döma är de bosatta hos måg Anders Ersson på Skravelsjö 4 men saknas även i mtl.

2014-12-08, 15:13
Svar #29

Utloggad lars_ojebo

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 14:46
    • Visa profil
Finns här någon annan som har Sakris Johansson, f 1747, död 1838-06-14 i Mjösjö, Nordmaling o h h Sara Jakobsdotter, f 1751,död 1836-05-28 i Mjösjö, Nordmaling, med sonen Johan Zachrisson, f 1775-06-13 i Mjösjö och död 1838-08-08 på samma plats? Jag söker bekräftelse på födelsedatum och födelseort för både Sakris Johansson o hustrun Saara Jakobsdotter.

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna