ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-28  (läst 2772 gånger)

2005-11-22, 19:14
läst 2772 gånger

Utloggad Lars Beckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2023-02-22, 19:25
    • Visa profil
Hej igen!
 
I den alldeles utmärkta hemsidan www.sikhallan.com har jag försökt finna fullständiga uppgifter om följande person:
 
Jonas Jonsson 1777-
 
gift med Anna Catarina Tobiasdotter f 1780-04-22
 
När och var är Jonas född????
 
mvh/ Lar Beckman

2005-11-22, 19:57
Svar #1

Sven-Erik Johansson

Hejsan Lars
 
Har man så exakta födelsedata som du bör det vara väldigt enkelt att hitta i orginalhandlingarna.
 
MVH
Sven-Erik Johansson

2005-11-22, 20:23
Svar #2

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Hej Stig Lennart
 
Du får hemskt gärna ta från min hemsida om du talar om var du tagit det ifrån.
Hälsningar
 
Kerstin

2005-11-22, 20:52
Svar #3

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Hej alla Nordmalingsforskare!
 
Eftersom min hemsida är under diskussion väljer jag att inte visa detaljer på någon person tills jag har kvalitetssäkrat min databas. Ni som behöver hjälp med forskning eller hittar personer som ni vill ha uppgifter om får maila till mig direkt istället.
 
Hälsningar
 
Kerstin

2005-11-22, 21:40
Svar #4

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Kerstin,
även om jag skulle vilja ta något från din hemsida,  
anser jag mig inte berättigad att göra så trots din uppmaning.
 
På grund av släktsidornas brist på källhänvisning, bör jag väl inse att att det kan  
innebära delaktighet i piratkopiering och det i en omfattning som närmar sig fildelning...
 
Att försköna 'citaten' med att de fåtts av Dig,  
skulle då bara förvärra saken.  
/StigLennart

2005-11-22, 22:14
Svar #5

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Hej Lars
 
Jag hittar inte Jonas Jonsson född 1777 i Bastuträsk i HFL AI:3, AI:4 utan dyker upp i AI:5 som fosterson hos Olof Johansson, Bastuträsk. Se AI:5, sid 170. GID 2012.35.62000.  
 
Magdalena Pålsdotter är född den 20 mar 1747. enligt HFl AI:4, sid 80, GID 2012.34.23200 Enligt födelseboken C:2 sid 6 är hon dotter till Pål Mårtensson och Malin Persdotter i Djupsjö.  
 
Hälsningar
 
Kerstin

2005-11-23, 11:21
Svar #6

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
   Gunnar - du skrev att  
i ett dynamiskt projekt, som uppdateras ständigt --- finns det alltså ingen garanti att den referens man ger senare kan kontrolleras av en annan forskare --- I en akademisk avhandling skulle en sådan referens inte ha stort värde.
 
Men Du menar väl att den ändock har större värde än ingen referens alls? Isynnerhet som den åtminstone anger Upphovet, vilket - så länge det lever - kan kontaktas, reagera eller agera ?
 
  förmodar StigLennart

2005-11-23, 15:06
Svar #7

Sven-Erik Johansson

Hejsan Lars och Kerstin  
 
Jonas Jonsson var kanske inte det allmänngods på samma sätt som det övriga som Lars tog upp och som besvarades av Kerstin.  
I den gamla versioner av databas Kråken har jag gått på samma mina som Tycko Lundkvist och andra att han skulle vara son till Jonas Holmgren Jonsson. Jag har visserligen angett detta med asterisken bör undersökas ytterligare  
På grund av denna asterisk studerade jag för ca ett halvår sedan detta fall mera ingående och jag kunde då inte hitta några bevis för att Jonas var son till Jonas Holmgren, varför jag släppte denna färdriktning och började om från noll.  
Gun Jonsson bidrog här också med sin genomgång av möjliga bouppteckningar både på den gamla och nya färdriktningen.  
Databas Kråken är nu så allomfattande för Södra Västerbotten/Norra Ångermanland inklusive Umeå lands att jag många gånger hittar andra möjliga vägar som kanske inte har insetts tidigare.  
Jag fattade tycke för Jonas Jonsson från Klabböle och efter en del grävande anser jag att så vitt jag nu kan se är han det bästa alternativet. Allt verkar finnas på plats frånsett den sista lilla spiken för att få kistan helt tillsluten för all framtid.  
Jonas finns på min hemsida under Umeå lands bostaven J sorterad både enligt efternamn och förnamn och med födelse 1777-11-29 i Klabböle Umeå lands tillsammans med sina föräldrar.  
Om ni så önskar kan jag också på min hemsida www.sikhallan.com lägga ut en ansedel där man kan följa honom från vaggan till graven, så att ni själva kan förvissa er om hans öden i de olika tidsepokerna.  
Den utlagda ansedel får väl då anses att vara en orginalhandling, eftersom den samlade info som finns på denna ansedel ej finns någon annanstans. Sedan kan man visserligen lätt omvandla Svars HFL referenser till Genlins Gid nummer om man vill förvirra bilden. Men det är en annan fråga.  
 
MVH  
Sven-Erik Johansson

2005-11-23, 16:20
Svar #8

Gun Jonsson

Gunnar
Citat: Teoretiskt sätt finns det alltså ingen garanti att den referens man ger senare kan kontrolleras av en annan forskare, . /Slut citat.
 
Vilken typ av uppgifter avser du här, är de utformade på ett sådant sätt att de inte heller kan återfinnas och bekräftas i orginalhandlingar?  Rör det sig om hypoteser, teorier inom området genealogi?
Om man inte uppger referensen till den källa som man avser att använda som stöd/bevis/eller annat i den akademiska avhandlingen, så ska inte heller källuppgiften därifrån finnas med.  
 
Citat: Mina egna webbsidor förändras ständigt och duger lika litet som referenser, . /Slut citat.
 
Det torde inte möta något hinder att andra i släktforskarsammanhang refererar till dina webbsidor i ämnet. Förutsatt att de skriver adekvat adress, datum och klockslag för uppgiften.
Att webbsidor uppdateras ser jag enbart som något positivt. Att själv värdera uppgifterna på den egna webbsidan, gärna öppet utan brasklappar förhöjer kvaliteten än mer.
 
Jag är inte helt övertygad om att en bok skriven/utgiven ex i mitten av förra seklet och inhyst i något källarmagasin på ett universitet nära mig, skulle vara att föredra som referens framför en hemsida eller databas som uppdateras när nya faktabaserade genealogiska rön framkommit.
 
Mvh Gun

2005-11-23, 17:38
Svar #9

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Jag menar att en källhänvisning som inte kan kontrolleras har litet värde. Det hjälper inte att hänvisa till att en uppgift som fanns i mina webbsidor klockan så eller så. Om webbsidorna senare modifierats går det ju inte att hitta uppgiften, och följa mina tankegångar bakom den. Och vad gäller mina sidor kommer det inte att framgå om de är modifierade eller inte, andra är duktigare och använder versionsnummer eller skriver datum för förändringar.  
 
Naturligtvis håller jag med om att det är positivt att forskningen går framåt och att webbsidor och databaser uppdateras. Så att jämföra en gammal mossig bok med en modern databas missar poängen. Det är lätt att referera till boken, men det är svårt att referera till en dynamisk databas.
 
Jag har ingen bra lösning på problemet. Så länge upphovet till databasen kan kontaktas, reagera och agera, så kan referensen kontrolleras, det är nog riktigt. Temporärt. En lösning som jag antydde är att databaserna arkiveras enligt den akademiska konstens regler, det kan man kanske kräva av professionella databaser, men inte av oss andra. En annan lösning är väl att inte ha så höga akademiska ambitioner, och mera se referenserna som ett acknowledgement dvs, en erkänsla och uppskattning till den som kommit med uppgiften. Vad tycker ni?
 
Det jag egentligen ville diskutera är det som står i första hälften av mitt tidigare inlägg.
 
Nu ska jag fördjupa mig i det intressanta material som Sven-Erik meddelade om Johan Ersson!

2005-11-23, 23:38
Svar #10

Gun Jonsson

Att uppgifter inte kan kontrolleras pga att de hämtats från en databas/webbsida som uppdateras eller kanske kan komma att försvinna helt, är knappast något argument för att låta bli att redovisa källor/referenser om man ändå väljer att använda sig av och vidarebefordra/sprida uppgifterna. Dvs uppgifter som jag antar att du menar inte kan återfinnas så lätt i originalhandlingar. Plockar man bort referensen för att man anser den vara av ringa värde pga att den inte kan kollas, då ska även själva uppgiften utgå. Annars riskerar man att ståta med alltför många lånade takter

2005-11-24, 08:33
Svar #11

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Gunnar  
Du ville egentligen diskutera detta (om jag förstår dig rätt): Databas Kråken innehåller rimligen många tusen liknande slutsatser, som visserligen bygger på arkivmaterial, men som därtill krävt tankemöda och kreativitet av SEJ. I så fall är Kråken en förstahandskälla, som måste refereras. --- annars rena andrahandsuppgifter som Kråken hämtat ur arkivmaterialet. Och hur skiljer man på dessa båda situationer?  
 
Egentligen finns det väl bara ett enkelt men riktigt svar: när det gäller vad Sven-Erik kallar kärnsocknarna, jämte hans uttalade intentioner som upphovsman, skall man nog utgå från att av allt som finns där är ingenting 'rena andrahandsuppgifter' ! De är alla 'säkrade' och t.o.m. säkrare än 'förstahands'källorna.
 
Som jag ser det, så står valet står mellan att:  
1) hämta 'arkiv'data (från kyrkböckerna) och då  källnotera dessa; eller
2) hämta Kråkendata - och om från kärnsocknarna, då skall Kråken också uppges som källa !!  
 
Antingen citerar man Kråken (FB+HFL+VB+DB+andra arkivdata + källanalys/databashantering/kvalitetskontroll) och då bör det också vara referensen - eller så gör man det arbetet själv och refererar då de källor som använts.
Konstigare är det väl inte ?
 
Fall Jon Jonsson ovan visar detta i mitt tycke ganska tydligt: Farm m.fl. ser det omedelbara - SEJ, som täcker hela socknar och därmed även övergångar därimellan, ser mera än t.o.m. 'originalen' (hans lösning i det konkreta fallet har ingen präst noterat, vad någon hittills kunnat finna - om det dyker upp någon dag, nöjer han sig säkert med att vara den förste kände som 'sett' det 'osynliga' på grund av att han har ett sådant verktyg i sin databas såväl teknist som innehållsligt).  
 
Eller som du tycks vilja förklara fenomenet: 'kreativitet'. Fast inte ens någon särskild originalitet verkar ju krävas för att Upphovsrättslagstiftningen skall gälla...
 
      tycker StigLennart

2005-11-24, 13:12
Svar #12

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Stig-Lennart,
 
Det var precis så jag menade. Ja, finns det inga rena andrahandsuppgifter i Kråken så är det inget diskutera, man refererar förstås till Kråken - och hoppas att Kråken är tillgänglig när någon behöver kolla referenserna!
 
I min uråldriga Kråkenversion är det inte lika klart, där är familjerna inte sammansatta, men det finns hänvisningar t.ex. till husförhören, vilket underlättar letandet högst väsentligt, men i det fallet räcker det i mitt tycke att tacka Kråken för tipset.

2005-11-27, 20:23
Svar #13

Utloggad Jens Lindström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:31
    • Visa profil
    • www.jenson.se
Hej
 
Jag söker Johan Persson Burström f 1747 i Arnäs och Maria Eriksdotter Norberg f 1757, Vallen . De finns på Vallen från 1786. Har ej lyckats finna var de vigdes. Maria hade en flytt attest som jag ej lyckats tyda.
Någon som vet något om dessa två.
 
MVH
Jens
Vänliga hälsningar
Jens L

2005-11-28, 00:14
Svar #14

Utloggad Erik Lundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2011-02-27, 19:22
    • Visa profil
Hej Jesper!
Enligt dödboken för Nordmaling så dör Johan Persson 1794-08-25 i Vallen. Han var son till bonden Per Persson i Arnäs och modern Christina Persdotter. Gift 1786 med Maria Norberg, som haft 4 barn, 3 leva. Dog av vattusot, begravd 31 augusti.
Har ej hittat dem i Nordmalings vigselbok, har du kollat i Arnäs alt Umeå landsfs?
Har ej heller sett var Maria dog, hon var född 1757-09-26 i Vallen som dotter till  strandsfiskaren Erik Norberg och Brita Matsdotter.
Som änka bor hon på Vallen i början av 1800 talet (AI:6 s 12).
 
mvh
Erik Lundin, Enskede

2005-11-28, 02:17
Svar #15

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej Jens
Det finns mängder av anor och ättlingar i Kråken/Sikhällan (frestas jag tipsa om )
 
Flyttattesten torde ha sin förklaring i att hon befinner sig i Umeå stad  
som piga hos handlanden Esberg 1782-86 [AI:4,s72] innan vigseln.
Hänvisningen där hjälper föga (Borta!). Och hon finns inte vigd där...
 
  Erik - Maria dog på Vallen 1823 [F:1].  
Jag kan inte heller finna henne vigd i Nordmaling - eller Arnäs...
 
Dödboksuppgiften att de vigdes 1786 stämmer bra som förklaring till att  
hon försvinner från stan då. Men hon finns inte heller vigd i Umeå lands,  
vilket kanske vore det mest näraliggande?
En sannolikhet att leva med tills eventuellt annat kan yppa sig, alldenstund  
VB i Ulfs är borta 1782 till september 1786 !
 
Mitt tips alltså 1786 i Umeå lands men före september månad ( utan gardering )
  Hälsar StigLennart

2005-11-28, 17:30
Svar #16

Utloggad Jens Lindström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:31
    • Visa profil
    • www.jenson.se
Tack för denna information om var de kan vara vigda. Mycket pekar på att de gifte sig 1785/86 i Umeå ldf. Men eftersom VB är intakt får vi nog aldrig veta.
 
Databas Kråken har jag funderat mer och mer.
 
MVH
 
Jens
Vänliga hälsningar
Jens L

2005-12-12, 19:44
Svar #17

Anna Karlsson

Hej
 
Jag har funnit en bandinspelning av min killes morfars pappa. Han pratar om sin far Mikael (och mamman Emma) Nordlund som han berättar var skomakare i Manhem, Nordmaling socken. Han berättar även om en bror som dog ung, han skall ha hetat Harry Nordlund och var född omkring 1906-1912. Är det nån som vet mer om denna Harry, när var han född och när dog han. Hur gammal var han vid sin död?

2005-12-12, 20:01
Svar #18

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan Anna
 
På Kråken Web [Harry Alexis * 21/12 1909 i Nordmaling] hittar Du nog den Harry som dog ung (1923-06-10 i Lögdeå).
 
På CDn, där anor finns ner till 1500talet, kan jag se att fadern hette Mikael Nordlund och var skomakare i Lögdeå åtminstone 1886-1920...
Och själv född 1862-10-04 i Öden, Grundunda (där Du kan söka vidare på Webben...)
 
Varma hälsningar StigLennart

2005-12-13, 13:19
Svar #19

Anna Karlsson

Ååå tack så mycket Stig-Lennart *ler* Jag ska berätta för min killes föräldrar när vi far dit nu i helgen. Han blev alltså lite över 13 år, då kanske det finns något gammalt fotografi av honom. Min killes föräldrar har en kista med bland annat gamla kort, så ska bli spännande att leta. Vet du om det fanns någon fotograf i Nordmaling på början av 1920-talet?
 
Undrar en till sak me, på bandet så pratas det om något barn som var jämnårig med Harry, men han skall ha varit farbror till det barnet. Kan det verkligen stämma? Hur som helst sägs det att mamman till det barnet hade en svår förlossning. Jag undrar om hon dog? Och vad hon hette?
 
Låter jättespännande med den här cd-skivan, och att komma så långt bak i tiden. Går den att köpa?

2005-12-25, 18:06
Svar #20

Bo Nordenfors (Nob)

Jennifer Hubbard Anderson i Montana efterlyser via mig ev. nu levande ättlingar efter  
 
Per Efraim Nilsson, Född 08-09-1823 Hummelholm, Nordmaling, AC 1). Död 01-05-1890 Hummelholm, Nordmaling, AC 1).
 
 
Generation 1
 
 
1 Erik Gustav Persson. Född 08-04-1858 Hummelholm, Nordmaling, AC 1). Död 18-09-1921 Hummelholm, Nordmaling, AC 1).
 
2 Johanna Margareta Persdotter. Född 02-10-1859 Hummelholm, Nordmaling, AC 1). Emigrerade 1883 och gifte sig i Wisconsin med Carl Johan Nordin f. 1860 i Jakobsskatan , Gideå, AC. Från dessa härstammar Jennifer Hubbard Anderson
 
3 Karolina Persdotter. Född 12-07-1861 Hummelholm, Nordmaling, AC 1).
 
4 Johan Albert Persson. Född 12-02-1864 Hummelholm, Nordmaling, AC 1).
 
5 Anna Magdalena Persdotter. Född 31-03-1866 Hummelholm, Nordmaling, AC 1).
 
6 Per Efraim Pettersson. Född 18-05-1867 Hummelholm, Nordmaling, AC 1).
 
7 Maria Matilda Persdotter. Född 25-11-1868 Hummelholm, Nordmaling, AC 1). Död 29-08-1899 Hummelholm, Nordmaling, AC 1).
 
8 Jakob Persson. Född 05-05-1872 Hummelholm, Nordmaling, AC 1).
 
9 Amalia Albertina Persdotter. Född 13-09-1875 Hummelholm, Nordmaling, AC 1).
 
Vid hastig kontroll i databas Kråken tycks emigrantens syskon i de flesta fall stannat i Nordmalings-bygden.
och spåren går i generation 2 till Hummelholm och Gräsmyr i Nordmaling , till Önska i Grundsunda - dessa är huvudspår. Det vore mycket troligt att det ännu finns släkt kvar i Hummelholm. Tips mottages tacksamt!
Mejla i så fall så vi slipper konflikt med ordningsreglerna här.
 
Källor
 
 DB Kråken 2003
, Jennifer Hubbard Anderson, Emibas CD .

2005-12-26, 08:54
Svar #21

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 10:34
    • Visa profil
Hi Jennifer and Bo,
I found the following:
---------------------------------
GID: 2012.26.50800. Sid: 206. Volume: AI:15A. Type: parish catechetical record. Year: 1880-1890.

 
His brother, Per Efraim, is working as his farm hand.
 
Found the following on the CD Swedish death index 1947-2003:
Margareta, married name Ledström, born 18850115-8508 in Nordmaling, Västerbottens län, Ångermanland. Died 30 June, 1972. Registered in Nordmalings kbfd, Nordmalings kommun, Västerbottens län, Ångermanland. Widow: 31 December, 1961. Source code: MTL 71/RTBd 72.
---------------------------------
In order to find children you can contact the Regional Archives in Härnösand to give you a copy of Margareta, married name Ledströms, estate inventory, where children (if any) will be mentioned.
http://www.ra.se/hla/english.htm
 
I couldn't find any other children or grandchildren to Per Efraim Nilsson on the CD Swedish death index 1947-2003
 
Best regards
Anna

2005-12-26, 10:01
Svar #22

Bo Nordenfors (Nob)

Tack Anna, jag har Genline jag med ... Tack för det du fann förutom hfl.
 
 
Bo

2005-12-26, 10:41
Svar #23

Bo Nordenfors (Nob)

Anna och ev. andra som tittar in ... jag är inte ute efter hjälp med lätta genvägar utan hade tanken att någon Nordmalingsforskare möjligen kände till släkten Per Efraim Nilsson och hade koll på om någon/några ättlingar ännu finns i trakterna. Jag förfogar över lämpliga hjälpmedel för att ta itu med efterforskandet själv - det var bara tanken att någon redan nu visste något om dagens generation ättlingar. Fortsatt fridfull jul önskas!

2005-12-27, 12:36
Svar #24

Anna Karlsson

Go'jul och gott nytt år på er alla!
 
Jättekul med släktforskning, längtar redan till sommarlovet, då jag kan börja med min egen släkt, som kommer nerifrån södra Sverige. Nu under jullovet kommer jag vara mycket hos min pojkvän här i Nordmaling. Så har tänkt springa runt och intervjua gamla släktingar till honom.  
 
Hej Bo! Du kanske kan hjälpa mig. Jag fick nyligen hjälp av Stig-Lennart Johansson, som gav mig uppgifter på (Harry Alexis * 21/12 1909 i Nordmaling). Stig-Lennart forskade åt mig och fann att han dog 1923, då han var lite över 13 år. Jag har försökt hitta en bild av honom, men mina sökningar har varit förgäves. Förra veckan var jag och min kille ner på Kommunalhuset här i Nordmaling, och sökte bland betygskataloger, men fann honom inte där heller. Fick ett tips om att det var vanligt med skolfoton på början av 1920-talet. Vet du om det fanns någon fotograf i Nordmaling vid den här tiden? Jag har ytterligare en fråga. I en bandinspelning från 1970-talet så pratas det om en ingift kvinna, som blev väldigt sjuk efter en förlossning. Hon skall varit gift med en bror till Harry. I bandet kallas deras barn för Lill-Emil och han skall ha varit jämnårig med Harry. Jag undrar vad den här kvinnan hette?
 
Julhälsningar från Anna

2005-12-27, 13:33
Svar #25

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej igen Anna
 
Samma CD-källa som Du kan nyttja gratis på Nordlund Emil Sigvard Junior * 19/12 1910 i Sävar
 
Söker Du på länk-namnet hittar Du nog rätt moder...
 
Gott Slut och God Fortsättning /S.

2005-12-27, 14:30
Svar #26

Bo Nordenfors (Nob)

Anna,
fotografen Hilda Carlberg kan möjligen ha varit verksam in på 1920-talet men jag är osäker. Hör med Hembygdsmuseet (ligger vid kyrkan). De har en hel del fotografier, antagligen även skolfoton.

2005-12-27, 14:33
Svar #27

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Hej Anna  
 
Min morfars syskon John och Hanna var gifta med 2 syskon till Harry Alexis. Vilket syskon är din pojkväns morfarsfar? Jag känner till många du levande släktingar i så fall som fortfarande bor i Rundvik bl a.  
Kerstin

2005-12-28, 13:42
Svar #28

annie.nordlund

Hej Anna  
Min farfar var bror till Harry Alexis, Emelius Nordlund f.1887
Dom var 14 syskon födda mellan 1887 och 1913,så vi är en hel del ättlingar.
Föräldrarna var Mikael Nordlund, skomakare, och Emma Vilhelmina Vallin,bodde på Manhemsbacken i Rundvik.
 
Hej Kerstin
kan du ine höra av dej via mejl.Vilka syskon?
Har lite dålig koll, var Hanna Ottos fru?

2005-12-28, 14:27
Svar #29

annie.nordlund

Hej igen Anna
Måste återkomma
Ser att modern har fel namn på länken  
Hon hette Conny Antonia och var min farfars första hustru.
Om Du mejlar till mej får du det jag har om
släkten Nordlund
 
Gott Nytt År

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna