ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-11  (läst 4025 gånger)

1999-05-25, 10:26
läst 4025 gånger

Utloggad Tord Lindh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2022-11-23, 16:23
    • Visa profil
Nu finns en databas över personer bosatta på Hemsön på nätet.
Hemsö sn ingick tidigare i Högsjö sn.
I basen finns personer som bott på Hemsön oavsett vilken socken man tillhört.
Adressen är: www.hemso.com/sw/indexsw.htm
 
Kommentarer och rättelser/tillägg mottages med tacksamhet!

1999-05-26, 07:56
Svar #1

Utloggad Tord Lindh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2022-11-23, 16:23
    • Visa profil
Tyvärr har ett litet fel insmugit sig i ovanstående länk till databasen Hemsö sn.
Rätt länk skall vara www.hemso.com/Sw/indexsw.htm
 
Förargligt nog är länken känslig på stora och små bokstäver.

1999-07-21, 17:41
Svar #2

Utloggad Tony Korpenklo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 746
  • Senast inloggad: 2022-06-12, 15:33
    • Visa profil
    • Korpenklo genealogi
Söker information om bonden och nämndemannen (1612, 1618) Evert Björnsson på Nordansjö.

1999-08-17, 11:07
Svar #3

Robin Rönnlund

Hej Tony.
 
Evert Björnsson levde som sagt i Nordansjö, men Nordansjö ligger inte på Hemsö, utan i Högsjö.
För övrigt är Evert Björnsson min farfarsfarfarsfarfarsfarfarsfarfarsfar.
Om du går till Högsjö anbrytarforum så får du nog hjälp av Micke Östman.

1999-08-17, 11:28
Svar #4

Robin Rönnlund


1999-12-18, 21:40
Svar #5

Mikael Wikman

I Utanö, Högsjö fs (nu Hemsö) levde under 1600-talets förra hälft en man vid namn Daniel Ersson, en storbonde, som givit upphov till en enormt stor krets av ättlingar, till vilka jag själv hör.
 
Att draga några allt för säkra slutsatser om släktskapsförhållanden i denna tid - ännu vid Daniel Erssons död skulle 47 år dröja innan kyrkolagen och med den kyrkobokföringen upprättades - kan vara synnerligen vanskligt. Icke desto mindre har ett antal släktforskare placerat denne man bland sina anor, så även jag. Men primärforskningen har utförts av någon annan. Jag har i huvudsak fått mina uppgifter om denna släktkrets från 1. arkivarien fil lic Thord Bylund vid landsarkivet i Härnösand. Han har sammanställt ett ättlingaverk, som finnes i forskaresalen.
 
De uppgifter om Daniel Erssons härkomst, som jag en gång i tiden erhöll från Bylund, och som även publicerats i Svenska Antavlor ett antal gånger, är följande.
 
1 Daniel Eriksson, född ca 1570 i Utanö, Högsjö fs, död 1639 i Utanö, Högsjö fs. Bonde i Utanö, Högsjö fs.
 
 
                     *** Generation I ***
f
2 Erik Sjulsson, född i Utanö, Högsjö fs. Bonde i Utanö, Högsjö fs. Levde 1591.
           
 
                     *** Generation II ***
 
ff
4 Sjul Eriksson. Bonde i Utanö, Högsjö fs. Nämnd 1561-1587.
 
Om man emellertid surfar in på www.hemso.com och klickar sig fram till dess släktforskningssidor, kommer man att finna något annorlunda uppgifter, nämligen
 
1 Daniel Eriksson, född 1570 ca i Utanö, Hemsö fs, död 1639 i Utanö, Hemsö fs. Bonde i Utanö, Hemsö fs.
 
 
                     *** Generation I ***
f
2 Erik Sjulsson, född ca 1530 Utanö, Hemsö fs, död före 1601. Bonde i Utanö, Hemsö fs. Levde 1591.
           
 
                     *** Generation II ***
 
ff
4 Sjul Sandersson. Bonde i Utanö, Hemsö fs.
 
fff
8 Sander Olofsson. Bonde i Hultom?, Hemsö fs. Förnamnet osäkert.
 
Förutom det principiellt felaktiga och för källkritiskt studium tillkrånglande att skriva Hemsö i en tid, då Hemsö församling inte skulle se dagens ljus på många hundra år, utan var en del av Högsjö fs, ställer i alla fall jag mig undrande till var man har funnit dessa från tidigare forskning avvikande uppgifter. Att man inte öppet har redovisat dessa hypoteser och vilka urkundliga stöd man har för dem, måste anses vara högst anmärkningsvärt, då detta, om det vore sant, skulle ändra min och ett oräkneligt antal andras antavlor på ett flertal linjer. Därför ställer jag frågan här till den, som har utfört denna forskning. Vilka stöd finnes i källmaterialet för att omkullkasta tidigare forskning på området?

2000-01-10, 15:17
Svar #6

Utloggad Tord Lindh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2022-11-23, 16:23
    • Visa profil
Hej Mikael!
Ursäkta att du har fått vänta på svar så länge, men tiden har gått åt till annat än släktforskning på sistone.
Vad gäller Daniel Erssons förfäder så håller jag med dig om att det finns tveksamheter och pga detta kommer jag vid nästa uppdatering att ta bort dessa uppgifter. Tyvärr hamnar man ofta i tveksamheter under denna tidsperiod som du mycket riktigt själv skriver.
Vad gäller mitt val att ange Hemsö sn även bakåt i tiden trots att Hemsö inte var en egen socken så har jag förklarat detta förfarande på hemsidan. Syftet är att klart geografiskt avgränsa t ex födelseorten, vilket är enkelt när det är en ö det handlar om. Ser man till den diskussion som förts i Rötter om dessa angivelser så verkar principerna vara lika många som debattörerna. Jag har valt att presentera det på det här viset och har även klart angivet skälet.
Vem som står bakom denna hemsida är väl knappast någon djupt förborgad hemlighet eftersom mitt namn, adress, telefonnummer och emailadress finns angiven på hemsidan.
Mvh
Tord

2000-01-25, 22:18
Svar #7

Mikael Wikman

Jag är väl medveten om vilka som står bakom bakom hemsidan och att din adress finnes väl redovisad å densamma. Det var emellertid inte min poäng. Vad jag finner vara högst anmärkningsvärt är det faktum, att den forskare, som står bakom uppgifterna, anser sig kunna omkullkasta tidigare forskning på området, men inte offentligt redogör för källäget och därmed giver alla dem, som finge sin antavla radikalt förändrad, få veta om dessa nya rön. Månne är man rädd för att bevisningen inte håller.
 
Beträffande vilken församling som skall angivas har jag deltagit i en debatt därom å annat ställe å Anbytarforum och kan blott konstatera, att de skäl, som anföras å www.hemso.com liksom i ditt inlägg ovan inte är tillräckligt starka för att jag skall ändra mitt omdöme om förfarandet.

2001-12-09, 14:29
Svar #8

Utloggad Kerstin Norberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2015-12-31, 19:46
    • Visa profil
Hej
Har i boken om Högsjö (Y) av arvid Salv?n läst följande : I Åslunds beskrivning över Västernorrlands län angives angående Hemsö följande Det berättas, att på 1600-talet en adelsman, Knut Ingelsson Björnklo, därstädes haft sin gård, och att en och annan av öns befolkning från honnom härstammar.
På granbevuxsen höjd, som ligger väster om Hemsö kyrka och kallas Adelsberget skulle en gårdstomt vara belägen, fordom bebod av ursprunglige Hemsö-adelsmannen.
På grund av fragmatiska genealogi-antydningar anses troligen, att Hemsö-adeln redan på 1600-talet blivit förgrenade i 3 släkter, nämligen:
1) Släkten Björnklo med Växelnamn Ingel och Knut.
2)      Strömberg            Daniel och Israel
3)      Krop
Nu undrar jag var Daniel Ersson, nämnd som stamfar för Hemsö-adeln, kommer in i bilden, eftersom han dog 1639 och hans far var Erik Sjulsson, enl Tord Bylund.
MVH Kerstin.

2001-12-09, 16:33
Svar #9

Lars Öhman

Kerstin
 
Detta är en seglivad släktmyt och som sådan ett ovanligt intressant exempel på hur en liten obetydlig fjäder med tiden kan utvecklas till en hel hönsgård.
 
Ingen vet egentligen när myten uppstod. I det s.k. Utanödokumentet från år 1804 finns den belagd på följande sätt enligt Boken om Säbrå sid 470. Daniel Erssons son Erik Danielsson skulle ha varit gift med ”en regementsdotter av adelig famillie” med namnet Rebecka. Obs! att en dotter samt en sondotter bär namnet Rebecka. En namnsammanblandning med dessa synes ha skett i det s.k. Utanödokumentet.
 
Nutida släktforskning har visat att Erik Danielssons hustru hette Karin och var dotter till mönsterskrivaren Jon Hansson Ulf som bodde i Ulvvik i Säbrå. Han var ingen adelsman utan en bonde, men ändå en betydande man i bygden. Enligt boken om Säbrå sida 179 hade han ett stort hemman om 16 seland i Ulvvik. Han var vidare en av socknens förtroendemän 1628 - 1645 och landstingsman 1632 - 1644.  Måhända är det hans verksamhet som mönsterskrivare som senare har fått mytens vingar och omformat honom till en adlig regementsofficer i det s.k. Utanödokumentet, som ju skrevs 150 år senare. Det uppges t.ex. i Boken om Säbrå att han var med när Gullik Larsson 1610 mönstrade en expedition uppe i Skagen i Grundsunda, som skulle gå med i Baltzar Bäcks krigståg mot Kolahalvön. Kanhända har vi här den lilla fjädern som är ursprunget till hönsgården.
 
Någon koppling mellan den brutale fogden Knut Ingelsson Björnklo och Daniel Erssons släkt på Hemsön har såvitt mig är bekant aldrig påvisats. (Tack och lov får jag väl säga i egenskap av en sentida ättling till Erik Danielsson och hans hustru Karin Jonsdotter). Han bodde för övrigt aldrig på Hemsön utan i Säbrå. På sina håll har framförts att denna koppling skulle härröra från Olof Högbergs litterära verksamhet och alltså vara av sent datum.
 
Obs! att lantmätaren och författaren Daniel Åslund som Salv?n hänvisar till inte alls omfattade denna myt. Tvärtom ansåg istället Daniel Åslund, att då hemmanen på Hemsön uppburit ansenliga arrenden för fisket så har dessa av denna anledning kommit att ses som något slags frälsegårdar.  
 
Bönderna på Hemsön blev härigenom för sin tid tämligen förmögna. Det berättas t.ex. att Hemsöböndernas hustrur i början av 1800-talet gick i sidenklänningar även till vardags. Detta och andra utslag av välstånd kan ha bidragit till föreställningen om den s.k. Hemsöadeln. I Svensk Uppslagsbok över Ångermanland spalt 457 förklaras detta välstånd bland bönderna under de första två decennierna under 1800-talet med den lönsamma trävaruexporten. Men Hülphers skriver redan år 1758 från sin norrländska resa, ”Bönderna är mest så förmögna att de lämna sina köpmän halva till hela årets kredit på sina varor, så att utom några förmögna som hava kontanthandel, är en del av stadens borgerskap såsom böndernas förlagstagare”.
 
Av de tre släktgrenarna som Du refererar till kan således släkten Björnklo kopplas bort helt. En gren av ättlingar till Daniel Ersson heter förvisso Strömberg, men detta namn är taget rätt sent av denna släktgren. Den tredje anförda grenen Krop är felstavad. Det skall vara Krapp. Daniel Krapp, grundaren av Västanå Bruk i Viksjö, var nämligen gift med Sara Wijk, som var en dotterdotter till Erik Danielsson och Karin Jonsdotter.
 
Benämningen Adelsberget på Hemsön lär vara av mycket gammalt datum. När det möter första gången i skrift är mig dock obekant och likaså om benämningen verkligen skulle ha någonting med adel att göra. Det kan ju finnas många andra förklaringar till namnet.
 
Att det finns många ättlingar till Daniel Ersson, inte bara på Hemsön, är förstås sant. Jag vill minnas att Thord Bylund har upprättat en omfattande uppställning över ättlingarna. Jag vet dock inte om den är offentliggjord. Tre svenska statsministrar finns t.ex. bland ättlingarna och många andra bemärkta personer bl.a. Raoul Nordling, som räddade Paris undan förstörelse under andra världskriget och för sin insats belönades med Hederslegionen.
 
Om någon har tillägg, rättelser eller synpunkter på det jag har framfört ovan så är jag enbart tacksam.
 
mvh
Lars Öhman

2001-12-09, 19:30
Svar #10

Utloggad Kerstin Norberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2015-12-31, 19:46
    • Visa profil
Hej
Tack för dit svar det var intressant då även jag är ättling till Erik Danielsson och Karin Jonsdotter.Vet du något om Karin Jonsdotters anfäder?
Var kan man få tag på boken om Säbrå?
Kan den finnas att låna på bibliteket
Mvh Kerstin

2001-12-09, 20:11
Svar #11

Utloggad Kerstin Norberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2015-12-31, 19:46
    • Visa profil
Hej igen
Jag menar anfäder på moderns sida.
Mvh Kerstin

2001-12-09, 21:15
Svar #12

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Hej Kerstin!
 
Om jag minns rätt så kallas Jon Hansson Ulf i domboken för svåger till knekthövitsmannen Mats Phalesson Slumpare i Rävsön/Främmerveda, Nordingrå socken. Eftersom Mats Slumpare var gift med en Agneta Hindersdotter (som inte kan vara en syster till Jon), bör alltså Jon ha varit gift med en syster till Mats Slumpare.
 
Jag har inte tillgång till mina anteckningar just nu, så jag har tyvärr ingen källhänvisning till domboksuppgiften. Uppgiften om att Mats Slumpares hustru hette Agneta Hindersdotter är från boken Släkter och gårdar i Nordingrå, där Mats (och hans systers) anor kan följas ett par generationer bakåt bland bönderna i byn Rävsön.
 
Mats Slumpare var förutom hövitsman även länsman , landstingsman och riksdagsman. Det finns en del att läsa om Mats Slumpares tid som hövitsman (befälhavare) för knektarna från Ångermanland/Medelpad i årsboken för Västernorrlands regemente - Västernorrlänningen 1978.
 
Kanske någon annan kan verifiera om Jon Hansson Ulfs hustru verkligen var syster till Mats Slumpare? Måhända vet Per Sundin mer (han har skrivit boken om Nordingrå om brukar synas flitigt här i anbytarforum)
 
Hälsningar / Peter Sjölund

2001-12-09, 21:44
Svar #13

Lars Öhman

Kerstin
 
Kända anor till Karin Jonsdotter kan Du se här på Rötter under Thorbjörn Fälldins genealogi under Kändisars anor. Hon har där nr 1511 och sedan är det ju bara att gå bakåt. Jag tror att alla nu kända anor är redovisade där.  
 
Boken om Säbrå av Tyko Lundqvist ska man handskas med försiktighet, inte minst när det gäller den s.k. Hemsöadeln. Han framför där nämligen en egen teori som förefaller att vara i äventyrligaste laget minst sagt. Dessutom finns det många fel i släkthärledningarna. Min egen anfader Olof Eriksson i Ås, Högsjö (som var svärson till Erik Danielsson) står där omnämnd som Olof Jonsson t.ex. Boken finns förstås på biblioteket i Härnösand. Men den har också funnits att köpa i stadens bokhandel. (Och fantastiskt nog även på NK's bokhandel i Stockholm.)
 
Så en liten komplettering. Att författaren Olof Högberg var så intresserad av denna släkts ursprung hänger samman med att hans mor tillhörde grenen Hultin, som på raka fädernet går tillbaka till en bror till Erik Danielsson som hette Israel Danielsson. Han bodde i Hultom på Hemsön därav släktnamnet Hultin för denna gren. Erik Danielsson bodde i Utanö på Hemsön och från ortsnamnet Utanö är mitt eget släktnamn avlett.
 
mvh
Lars Öhman

2001-12-10, 06:16
Svar #14

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6952
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 15:48
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Hej!
Att Mats Slumpare och Jon Hansson Ulf skulle vara svågrar visste jag inte. Namnet Agneta verkar märkligt i sammanhanget, troligen ingen vanlig bonddotter.

2001-12-10, 08:07
Svar #15

Utloggad Tord Lindh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2022-11-23, 16:23
    • Visa profil
Hej Kerstin! Om du vill läsa mer om Hemsö så finns det en bok som heter Hemsö Historia del 1 som kan beställas av mig. E-mail adress hittar du i inlägget. Boken handlar inte så mycket om genealogi men en del av Hemsös övriga historia.  
Del 2 är ännu inte färdig.
Jag bor själv på Hemsö och är ännu en ättling till Daniel Ersson.
Mvh
Tord

2001-12-10, 22:18
Svar #16

Utloggad Kerstin Norberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2015-12-31, 19:46
    • Visa profil
Hej
Det skulle vara intressant att få veta vem som var mor till Karin Jonsdotter.
Christia Öhman som är min ana var ju dotter till Karin Jonsdotter och Erik Danielsson. Är det någon som vet varför hon då hette Öhman?
MVH Kerstin

2001-12-11, 02:08
Svar #17

Lars Öhman

Kerstin
 
Jag tycker mig ha funnit att Öman var det gängse släktnamnet för Erik Danielssons ättlingar, om de lämnade bondeståndet och därmed kunde överge sitt patronymikon och ta ett släktnamn. Och Kristina lämnade ju bondeståndet, eftersom hon gifte sig med Olaus Israelis Wallanger som var kyrkoherde i Nätra. Som prästfru hette hon alltså Kristina Öman. Lägg märke till att på den tiden fick inte fruarna sina mäns släktnamn utan de använde hela livet sitt eget släktnamn. Men det var nog först i och med att hon gifte sig, som hon förlorade sitt patronymikon Eriksdotter och blev Kristina Öman.
 
Hennes syster Brita däremot, som gifte sig med min anfader bonden Olof Eriksson i Ås, Högsjö har såvitt jag sett aldrig kallats Öman utan alltid Eriksdotter. Men så lämnade hon heller aldrig bondeståndet. Det gjorde däremot hennes dotter Sara Öman, som var gift med handlanden Olof Loftman i Luleå. Likaså Britas sonson Petrus Jonae Öman, komminister i Ytterlännäs.
 
Kristinas och Britas bror Jonas Erici Öman, kyrkoherde i Nederluleå antog också namnet Öman liksom ytterligare en bror, Daniel Öman, som blev borgare i Härnösand. Men när han övertog sin fars hemman på Hemsön blev han tvungen att säga upp sitt burskap i Härnösand och därefter kallades han såvitt jag vet aldrig mer för Öman utan sedan hette han Daniel Eriksson enligt den sedvänja som rådde för bondeståndet.
 
Min egen släktgren som hela tiden har varit bönder använde aldrig namnet Öman. Men namnet låg hela tiden latent så att säga, att brukas för den som lämnade bondeståndet.
 
Inte förrän på 1800-talet när det började bli modernt bland bönderna att ta släktnamn började min farfars farfar bonden Per Olofsson i Berge, Säbrå att kalla sig Öman. Han hade fem bröder och några av dessa tog andra släktnamn t.ex. Jonas Nordén och Anders Öhlund. Men jag tror att det i deras fall helt enkelt berodde på problem med namnförväxling att de tog andra släktnamn. Det fanns ju redan en Jonas Öman och en Anders Öman. Och då var det lämpligare att ta något annat släktnamn. Det här var ju före personnumrens tid.
 
Erik Danielsson hade många syskon, och nu är jag kanske ute på hal is, när jag säger att ingen av syskonens ättlingar antog släktnamnet Öman. Jag har uppfattat det som att det endast var Erik Danielssons ättlingar som gjorde det. Systern Karin Danielsdotter var ju gift med Klemens Israelsson i Öd, Gudmundrå och deras son Johannies Klementis Thelaus, kyrkoherde i Indal antog alltså släktnamnet Thelaus. En annan syster Anna Danielsdotter gifte sig med Klas Olofsson i Ramvik. Deras son Olaus Claudi Ram, kaplan i Ragunda tog uppenbarligen sitt namn från sin födelseby Ramvik.
 
Och som jag har anfört ovan så är namnet Öman med all sannolikhet avlett från bynamnet Utanö där Erik Danielsson bodde. Långt tillbaka i tiden var Utanö faktiskt en ö, som låg utanför Hemsön. Därav namnet Utanö.
 
mvh
Lars Öhman (som egentligen heter Öman utan h)

2001-12-11, 12:38
Svar #18

Lars Öhman

Kerstin
 
Det är svårt att uttrycka sig med tillräcklig precision i skrift. Jag menar förstås inte att alla ättlingar till Erik Danielsson som lämnade bondeståndet antog släktnamnet Öman.  
 
Mer precist kan man tala om en äldre släkt Öman och en yngre utgrenad släkt. Den äldre släkten härstammar från Erik Danielsson och hans hustru Karin Jonsdotter. Den yngre utgrenade släkten (min egen släkt) härstammar från Erik Danielssons dotter Brita Eriksdotter och hennes man Olof Eriksson. Men alla grenar av denna yngre släkt har inte antagit släktnamnet Öman. Den gren som härstammar från Olof Erikssons sonson Olof Jonsson, som ärvde hemmanet i Ås (som Thorbjörn Fälldin äger idag) antog så småningom släktnamnet Åslund. Ingen släktskap dock med ovan nämnde lantmätaren Daniel Åslund är väl bäst att tillägga. Och under 1800-talet finns säkert exempel på andra nytillkomna släktnamn bland ättlingarna.
 
Beträffande den gren Krapp som nämnts ovan så finns den egentligen inte såvitt jag kan se. Daniel Krapp och hans hustru hade visserligen barn, men inte med varandra om jag nu kommer ihåg rätt. Deras barn var från tidigare giften, vilket alltså innebär att det aldrig har funnits någon ättling till Erik Danielsson som har burit släktnamnet Krapp.
 
mvh
Lars Öhman

2001-12-23, 16:12
Svar #19

Utloggad Kerstin Norberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2015-12-31, 19:46
    • Visa profil
Hej
Tack för hjälpen och God Jul!
Jag har ej forskat så mycket själv ännu efter som jag hittat sådant som redan varit utforskat bla. Tord Bylunds Släkten Norberg en sörkörardynasti och Sidensjöboken.
Jag undrar över detta med Karin Jonsdotter, är det inte klarlagt att hon var gift  med Erik Danielsson och mor till Christina Öman?
Varför kan det vara Rebecca som passar in i stället?  
Mvh Kerstin Norberg

2001-12-23, 17:06
Svar #20

lars.ohman@ey.se

Kerstin
 
Det är i det s.k. Utanödokumentet, vilket i Boken om Säbrå anges vara skrivet år 1804, som uppgiften att Erik Danielsson skulle ha varit gift med Rebecca står. Detta tillhör alltså mytbildningen och beror förmodligen på att en namnförväxling skett i det s.k. Utanödokumentet med Erik Danielssons ena dotter, som ju hette Rebecka.
 
Jag har inte sett att någon nutida forskare har kommit fram till någon annan slutsats än att Erik Danielsson var gift med Karin Jonsdotter. Det får därför anses vara tillräckligt väl belagt.
 
Jag vill också passa på att frikänna författaren Olof Högberg från misstanken att vara den som har lanserat Knut Ingelsson Björnklo som den förmente adelsman, som skulle ha varit den s.k. Hemsöadelns anfader. Redan i lantmätaren Ombergs beskrivning över Hemsön 1856 omtalas denna myt som en sägen. Och då var Olof Högberg endast en pojke.
 
Du hittar även mycket om människorna på Hemsön i Michael Östmans byförteckning över Högsjö och Hemsön, som ligger utlagd på nätet.
 
God Jul och Gott Nytt År
 
Lars Öhman

2002-03-08, 22:48
Svar #21

Utloggad Kerstin Hedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
Är det någon som vet lite om Ida Andersson f1874-01-06 Utanö, Hemsö Hon gifte sig 1893-12-28 m
Erik Bystedt min fff.
Mvh
Kerstin

2002-03-08, 23:30
Svar #22

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21964
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 13:21
    • Visa profil
Hälsar vänligen
Maud

2002-03-09, 10:43
Svar #23

Utloggad Kerstin Hedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack Maud för hjälpen
nu ska jag bara försöka hitta Idas mamma
Mvh  
Kerstin

2002-03-09, 22:19
Svar #24

Utloggad Kjell Norberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2004-01-20, 22:17
    • Visa profil
Hej Kerstin ,
Jag har även letat min mormor anor men har  med hjälp av bl a  Ådalscd?n enbart anorna på farslinjen . Morslinjen startar i Rättvik .
IDA  ANDERSSONS ANOR  
far :
Anders Jonsson född  i Frök 1820.27/9 d 1892 .  
1: a giftet 1872
Anna Greta Eriksd.född 1819 ,gift 1846 ,död 1869  . Från Rättvik  
barn
Jonas Källman  1845 Utanö Kristina Westerlund 1870
Erik Öberg 1846 Utanö Brita Stina Johansdotter1868
Anders Börlin f1849 Utanö Katarina Westerlund 1873
Johan Öhman f1852   Utanö Aurora Nordén g 1878
Per f1854    Utanö gm Anna Märta Nordin 1881
Karin  f1859  
Johanna f1861  
Anna Kristina f1864  gm Utanö Johan Norberg 1885
2: a giftet 1872 med  
Anna-Lena Strömberg f 1830.19/3 g 1872 d 1890
barn:
IDA f 18740106 i Utanö
 
farfar
Jon Andersson  17900108-18390811   Frök
Cajsa Johansdr  f 17930218 gift 1820  
barn :
Anders Jonsson f 1820 27/9
Greta Stina f 1822 i Allsta
Jonas född 1825 i Allsta
 
mvh Kjell

2002-03-09, 23:48
Svar #25

Utloggad Kerstin Hedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack Kjell för all hjälp
Jag är så nyfiken på den där Ådals CD:n
Kan du berätta för mig om den och var man får tag på den.
 
Kerstin

2002-03-10, 06:32
Svar #26

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6952
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 15:48
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Hej!
Jon Andersson bodde väl i Allsta och skall väl vara den torpare som dog troligen genom drunkning 1825 13/4 och är då född 1786 5/4 på Frök 7.

2002-03-10, 11:02
Svar #27

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Kerstin
Födda-Vigda-Döda i Ådalen på Cd finns att köpa hos SVAR. Innehåller 17 församlingar:
Sollefteå: Boteå, Graninge, Gålsjö, Sånga och Överlännäs
Kramfors: Bjärtrå, Dal, Gudmundrå, Nora, Nordingrå, Skog, Styrnäs, Torsåker, Ullånger, Vibyggerå och Ytterlännäs.
Härnösand: Högsjö.
Födelsedatabas: ca 143 000 personer födda mellan 1687 - 1920
Vigseldatabas: ca 31 000 par vigda mellan 1686 - 1920
Dödsboksdataba: ca 84 000 personer döda mellan 1687 - 1920.
Cd:n är ett samarbete mellan Ådalens Släktforskarförening och SVAR
Mvh Berit

2002-03-11, 08:18
Svar #28

Utloggad Tord Lindh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2022-11-23, 16:23
    • Visa profil
Hej! Bland Anders Jonssons barn saknas en, nämligen Anna Stina f 1856-07-17 och avled 1861 i Utanö.
Mvh
Tord

2002-03-11, 18:26
Svar #29

Lars Öhman

Som komplettering kan nämnas att Ida Anderssons mor, Anna-Lena Strömberg, var född i Nora, Västernorrlands län enligt vad som framgår av Hemsöns hemsida, släktforskningssidan.
 
Anders Jonsson står ju som hemmansägare i folkräkningen 1890, men vilket hemman ägde han på Hemsön och under vilken tid? Hugo Fälldin anger att han bodde på Åbord 1846 som inhyses. Var det på Åbord hos sjökapten Nordstrand, som han lärde sig skeppsbyggeri? Han blev ju senare sin egen på Hemsön där han var verksam rätt länge med sitt eget båtvarv i Utanö.
 
mvh
Lars Öhman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna