ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-15  (läst 2969 gånger)

2004-11-04, 20:07
läst 2969 gånger

Utloggad Olof Stenum

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 06:41
    • Visa profil
Maria,
 
Ja, Ströms socken ligger i Jämtland.
 
Mvh
Olle

2004-11-17, 17:58
Svar #1

Utloggad Ivar Wallgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2015-02-26, 16:44
    • Visa profil
Jag har i mina anor Elias Persson f omkr 1660 i Fjällsjö, Hans far Pehr Eriksson är enligt Rune Edström och Olle Stenum gift med NN Jonsdotter f omkr 1630 och död 1684 i Näset Fjällsjö. Nu finns ytterligare åtminstone ett par anlistor utlagda där Pehr Eriksson sägs vara gift med Maria Olofsdotter född omkr 1630 och död 1684 i Näset, Fjällsjö. Tillråga på allt har damerna praktiskt taget identiska anor.
Enl Edström/Stenum
    NN jonsdotter
 f  Jon Olofsson
 ff Olof Örjansson
fff Örjan Svensson
ffff Sven Spjällsson
De andra listorna skiljer sig inte nämvärt:
    Maria Olofsdotter
f   Olof Örjansson
ff  Örjan Svensson
fff Sven Spjällsson
 
Pehr Eriksson hade med Maria Olofsdotter sönerna Per född 1655 och Isak född 1657, och med nn Jonsdotter sonen Elias född 1660. Barnen kan naturligtvis vara flera:
Frågan är: Kan fel namn ha råkat halka in någonstans, eller finns det någon annan naturlig förklaring? Kan någon hjälpa mig, kanske är damerna samma person eftersom födelse och dödsdata överensstämmer.
MVH Ivar

2004-11-18, 04:06
Svar #2

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Ivar,
 
Förmodligen kan du få ditt svar om du lusläser gamla inlägg, men låt mig göra en sammanfattning av forskningsläget.
 
Grunden är en förväxling mellan två Per Eriksson. Den ene är Stor-Per i Näset (som jag nog vill ha född i början av 1620-talet) och den andre är f.d. båtsman Lustig, som bör vara 40-50 år yngre. En av Jon Olofssons döttrar (Elin, Ella) var gift med en Per Eriksson, som Agneta Olofsson antog var den äldre när hon pusslade med Jons tre fruar (kända till antal men inte till namn), men som absolut var den yngre Per.
 
Stor-Pers släktskap med Jon Olofsson finns dokumenterad i domböckerna och likaså en uppgift om en hustru Maria. Någon annan möjlig förklaring än att denna Maria skulle vara Jons syster har ingen av oss som arbetat med problemet kunnat finna.

2004-11-18, 04:13
Svar #3

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Ett litet tillägg.
 
Att Jon Olofsson skulle ha något barn fött före 1640 är därtill högst osannolikt, eftersom ingen äldre än Karin 1642 någonstans nämns och Jon själv hade fullt upp av 30-åriga kriget i Tyskland.

2004-11-18, 12:51
Svar #4

Utloggad Olof Stenum

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 06:41
    • Visa profil
Ivar och Bertil,
 
Jag har varit involverad i de diskussioner som förekommit om Stor-Per och hans släktrelationer. I bifogade bild har jag försökt sammanfatta alla åsikter och rön i denna fråga. Har jag uppfattat det hela rätt?
 
Mvh
Olle
 

2004-11-18, 13:06
Svar #5

Utloggad Olof Stenum

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 06:41
    • Visa profil
JPG-bilden är för stor, 151541 nå?nting ... Annars var det ett tjusigt släktträd. Vad gör jag? Det hjälper inte att zippa.

2004-11-18, 18:04
Svar #6

Jan Lindh

Hej Olle,
det borde gå att få till bilden till max 100K som det krävs.
Jag hjälper gärna till att komprimera den om du skickar bilden till mig. Jag är nämligen mycket intresserad av att förstå hur släktrelationerna hänger ihop. Personerna finns i min släkt databas också.
 
Mvh
Janne

2004-11-18, 19:53
Svar #7

Utloggad Ivar Wallgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2015-02-26, 16:44
    • Visa profil
Bertil och Olof
Tack för ert engagemang, det är glädjande med så snabba svar.
Jag borde självklart, som framgår av anorna, insett att Jon Olofsson och  Maria Olofsdotter var syskon.
Jag har just nu gjort ett sök och hittat en diskussion som fördes med Per Näsström 2000 rörande just NN Jonsdotter och Maria Olofsdotter.Verkligen givande.
Mvh  Ivar

2004-11-18, 21:55
Svar #8

Jan Lindh

Hej,
här kommer Olles bild i komprimerat form.
Blir det inte bra, får vi lösa det på något annat sätt.
/Janne
 

2004-11-18, 23:10
Svar #9

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 248
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 10:29
    • Visa profil
Olle!
 
Jag har kollat på ditt diagram, men jag har fortfarande problem med Jon Olofsson och Anna Kristersd.
I Släktforskarna Årsbok 1999 har Bo Lindvall skrivit om Nordantjäl i Ramsele. Han har en Nils Jonsson i Nyland och en Olof Jonsson i Nordantjäl som söner till Jon Olofsson och Anna.
Håkan Skogsjö har också Olof Jonsson som son till Jon Olofsson och Anna.
Är alltihop ett missförstånd/hopblandning eller fanns det flera Jon Olofsson som var gift med Anna Kristersd.?
Mvh
Helene
Helene Strömkvist

2004-11-19, 00:12
Svar #10

Utloggad Olof Stenum

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 06:41
    • Visa profil
Hej Helene,
 
Jag kan inte svara på Din fråga. Diagrammet (tack, Janne!) är ett försök att åskådliggöra/sammanfatta vad andra har kommit fram till.  
 
Jag tror att bl a Per Näsström (han kanske läser detta?) hävdar att Nils och Olof är söner i första giftet, eftersom Olof lär vara född 1647 och Nils ca 1655, och deras mor (Karin Persdotter) skall ha dött ca 1657.
 
Vi får hoppas någon som kan det här hör av sig.
 
Mvh
Olle

2004-12-05, 22:51
Svar #11

Eila Artursson

Viderström i Fjällsjö, Backe.
 
Jag har genom Sveriges Befolkning 1890 hittat en Axel Fredrik Viderström som flyttat med sin fru Hilda Maria Andersson till Fjällsjö. Jag skulle väldigt gärna ha hittat dessa i husförhörslängd i Fjällsjö men har hittills inte lyckats. Hilda Maria skall vara född 18620516 i Frösve (R). Jag tror att Axel Fredrik är född 18620417 i Hakarp (F), han lär ha varit skräddare. Finns det någon Fjällsjöforskare som stött på denna familj och ev vet vad som hänt?
 
Tack på förhand för er hjälp

2005-01-23, 17:03
Svar #12

Helena Rohlin

Jag söker föräldrarna till Ingrid Eliasdotter, f.1716 i Fjällsjö
 
Tacksam för er hjälp!
Helena

2005-01-24, 12:25
Svar #13

Utloggad Agne Sjödin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 11:41
    • Visa profil
Hej Helena!
 
Var har du fått uppgifter om att hon skall vara föd i Fjällsjö?
 
Tyvärr är Fjällsj C:1 i mycket dåligt skick just för denna tid. Tvärr finns ingen vigsel noterad heller. I husf.boken för Junsele anges hon gift med Erik Abrahamsson. Jag tittade i Fjällsjö kyrkoräkenskaper och för år 1737 betalar Erik Andersson från Junsele och Vallen 1 daler & 16 öre på på sin hedersdag.  
 
Denne Erik Andersson har jag inte funnit vare sig i Junsele eller Fjällsjö så min tanke är att prästen har ev skrivit fel kanske det skulle vara ERik Abrahamsson???? Han anges ju vara gift 1737.
 
Namnet finns ju i Fjällsjö men jag har inte kunnat koppla henne till någon, i Junsele finns också Elias t.e.x. i Mo men jag har inte heller här kunnat finna några bevis. Titar man på barnens dopvittnen så blir man än tveksammare här finns bl,a.  
 
Hu Ingeborg Eliasdotter i Mo & Erik Eliasson senior i Vallen båda dessa från Mo. Det finns även folk med anknytning till Fjällsjö t.e.x. hu Lisa Bertilsdotter i Vallen. Men det hjälper inte mycket då det inte finns något konkret att gå på.
 
Ingrid finns som dopvittne till Erik Eliasson & hu Sara i Vallen och Erik han kommer från Mogård i Fjällsjö, son till Elias Andersson / d 1716 1/8)lika så åt Anders Persson & Lisa Bertlsdotter i Vallen, där hustru har Fjällsjö ursprung.  
 
Ja, du får själv begrunda och fundera. Jag har inte kunnat lösa detta.
 
Hittar du någon lösning så låt mig veta!
 
Mvh Agne Sjödin

2005-01-24, 15:04
Svar #14

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Hej Helena!
Vart tog hon vägen eftersom du tror att hon är född i Fjällsjö...?
 
Mvh.
Björn

2005-01-24, 15:08
Svar #15

Helena Rohlin

Jag har fått den informationen av andra forskare, jag har inte kontrollerat den.  
 
Elias Andersson och Katarina/Karin Eriksdotter får bl.a Karin Eliasdotter 1706. Kan denne Elias vara Ingrids pappa?
 
Helena

2005-01-24, 16:07
Svar #16

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Hej
 
Den enda Ingrid Eliasdotter jag har sett till var gift med Erik Abrahamsson i Vallen och i så fall dotter till Elias Eriksson i Mo Junsele. Elias Andersson i Mogård hade ingen Ingrid som nådde vuxen ålder.

2005-01-24, 17:00
Svar #17

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Mer hej
 
Några kommentarer till Olof Stenums illustration.  
 
1. Olof Örjansson var nog äldre än född 1580. Han dog 1632-33 och hans far var redan 1560 ensam ägare i byn och torde ha dött ca 1603.  
 
2. Anders Eriksson och Gunilla Knutsdotter hade minst en son till, Erik f ca 1603. Troligen också en Anders f 1615.  
 
3. Antingen Olof Knutsson eller Sara Mårtensdotter måste ha haft en annan mor. Äktenskap mellan dubbelkusiner gick nog inte an vid den tiden. Paret hade minst 10 och kanske 12 barn.
 
4. Gam-Knut i Bölen hade också sonen Per f ca 1641.  
 
4. Det finns absolut det som talar för att Jon Olofsson först var gift med Per Olofssons dotter från Ön. Kända barn från det äktenskapet är Karin och Olof. Dessutom vet vi att Ella f ca 1665 (gm båtsman Per Eriksson) var hans dotter i tredje äktenskapet. Per och Nils är för mig okända storheter.  
 
5. Det finns väldigt litet som talar för att Jon Olofsson i Vallen, Holme, Hällingsås och Nyland skulle vara identisk med Jon Olofsson från Jansjö. Betydligt mer tyder på att denne Jon kom från Vallen eller Bölen  i Ramsele. Att han blev nämndeman först 1670, då Jansjö-Jon skulle vara bortemot eller över de 60 förstärker det intrycket. Om Olof Jonsson i Nordantjäl var son till Jon i Nyland, är det definitivt inte samma person. Det är det inte heller om Jon i Nyland var den som fanns noterad ett år i Holme och sedan ett par-tre år i Hällingsås innan svärfadern köpte hemman åt paret i Nyland.

2005-01-24, 17:46
Svar #18

Utloggad Agne Sjödin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 11:41
    • Visa profil
Hej Bertil!
 
Vad styrker dig att tro attt Ingrid f 1716 är född Mo i Junsele? Känner du till om Elias Eriksson och Lisbetha Pärsdotter fick flera barn mellan 1708 Gertrud född och Ingeborg född 1719. Det är ju elva år mellan dessa och att dom får Ingrid 1716 där emellan är väl inte omöjligt, men det som förvånar mig är alla Fjällsjöbor som är inblandade som dopvittnen?
 
Mvh Agne

2005-01-26, 11:50
Svar #19

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Hej Agne
 
Vad jag vet hade Elias Eriksson och Elisabet Persdotter inte något annat överlevande barn mellan 1708 och 1719.  
 
Min anteckningar är rätt gamla och detta rör inte min egen släkt, så noterna är sparsamma. När det gäller Elias i Mogård finns det emellertid en uppräkning av hans barn vid arvsskifte och där finns ingen Ingrid.  
 
Att Erik Andersson i kyrkoräkenskaperna är Erik Abrahamsson är nog ställt utom allt tvivel.  
 
Så till dopvittnena.  
 
Ingeborg Eliasdotter i Vallen var syster till Ingrid om nu mina anteckningar är riktiga.  
 
Kontakterna mellan utbyn Vallen och de närmaste byarna i Fjällsjö var förmodligen väl så täta som de med centrala Junsele. Erik Abrahamsson hade själv en anknytning till Fjällsjö genom att hans far Abraham Jonsson var soldat Moman i Vallen 1704-1710 men sedan tog upp ödehemmanet Sunnansjö 5, där Erik alltså var född. Dopvittnena med Fjällsjö-anor bodde alla i Vallen, vilket nog är den mest närliggande förklaringen.  
 
Erik Eliasson och Sara Olofsdotter skulle kunna irriterna - Erik var ju son till Elias Andersson i Mogård. Men det finns också en annan och väl så god förklaring: Erik Abrahamssons mor var ju omgift med Olof Andersson och därmed styvmor till Sara. Dessutom bodde paret i Vallen, liksom Ingrid och Erik.  
 
Elisabet Bertilsdotter i Vallen kom visserligen från Jansjö med en farfar som var farbror till Elias Andersson i Mogård, men den släkskapen är nog för avlägsen för att motivera ett dopvittne. Mer troligt är att det bara handlade om grannar. Kanske det också finns någon länk till maken Anders Persson, som jag inte vet varifrån han kom.

2005-02-25, 00:33
Svar #20

Roland Forssén

Olofs bild ovan väcker en fråga som jag har grunnat på ett tag.
 
Olof anger Jon Jonsson f. c:a 1664 som Hjärpe.
 
Är man säkra på detta? Det fanns ju trots allt åtminstone en Jon Josson till i trakten på den tiden.
 
C:a 1660 [AO] föds en Jon Jonsson i Vängel. Han är son till Jon Israelsson och Märta Jonsdotter.
 
Denne Jon Jonsson bor i Backe resp. Fjällsjö Kyrkbord mellan åren ~1713-1718 (framgår av domting).
1719 flyttar Jon Jonsson-Hjärpe till Sunnansjö. Från det ögonblicket dyker Jon Jonsson i Kyrkobordet aldrig upp igen. Kan det inte röra sig om samma person?
 
Om man tittar i kyrkoböckerna så nämns följande Jon Jonsson som donanter till kyrkan under årens gång.
 
1712 Båtsman Jon Jonsson
1714 Jon Jonsson i Kyrkobordet
1718 Jon Jonsson i Kyrkobordet
1719 Jon Jonsson i Sunnansjö
1724 Jon Jonsson i Sunnansjö
1725 Jon Jonsson i Sunnansjö
 :
1731 Jon Jonsson i Sunnansjö
 
Dvs de sammanfaller aldrig, och skulle alltså kunna vara samma person hela tiden?
 
Dessutom, 1729 framgår att Jon Jonssons (från Vängel) syster, Gamla Pigan kerstin Jonsdotter, bodde i Sunnansjö (hos sin bror?).
 
Det finns dock saker som talar emot att Jon Jonsson-Hjärpe skulle komma från Vängel.
 
OM det är Jon Jonsson (från Vängel) som var Hjärpe och som flyttade till Sunnansjö, så verkar denne Jon ha haft 4 hustruar (rekord i min databas iallfall och kanske en anledning att tvivla?).
 
Jon Jonsson-Hjärpe blev båtsman 1690. Det torde betyda att han var född senast 1674.
Jon Jonsson i Sunnansjö fick sitt sista barn 1740. Dvs om det är samme Jon som har bott i Sunnansjö hela tiden, så var han alltså 66 år när han fick sista barnet. Fullt möjligt (särskilt som han gift om sig med yngre fruar), men är det sant?
 
1726 framgår att hemman 3 i Sunnansjö, som legat öde, bärgats av TVÅ Jon Jonssöner (gamle coh unge).
 
Möjligen är det två Jon Jonssöner som blandas ihop?
 
Att prata om yngre och äldre för att skilja på Jon Jonsson (Jon Olofsson son) samt Jon Jonssnon från Vängel verkar dock inte särskilt vettigt (de är båda ganska till åren vid det laget.
 
Unge Jon Jonsson skulle kunna vara den Jon Jonsson som föddes i Orrnäs 1710 och vars far hette Jon Jonsson.
Återigen, vem var den Jon Jonsson som blev far i Orrnäs 1710?
Av nån anledning har jag fått för mig att detta verkligen är Jon Olofssons son. Särskilt som hans halv-bror Olof bor i Orrnäs vid den tiden. Men det SKULLE ju kunna röra sig om samme Jon Jonsson hela tiden? (dvs den som föddes i Vängel).
 
Vet man med säkerhet att Jon Olofssons Jon levde till vuxen ålder?
 
Usch, ju mer jag tittar på det här, desto mer förvirrad blir jag. Är det nån som kan hjälpa mig att reda ut detta?

2005-03-14, 20:47
Svar #21

Utloggad Ansgar Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 21:14
    • Visa profil
Till Eila Artursson!  
Enligt Fjällsjö hfl kom Axel Fredrik Viderström med hustru till Backe, Fjällsjö i maj 1887 från Blidsberg, Elfsborgs län. De flyttade vidare till Jönköping i dec 1891.
 
Ansgar

2005-03-15, 13:53
Svar #22

Eila Artursson

Hjärtligt tack för hjälpen! Då är jag iaf på rätt spår. Nu gäller det att spåra dem i Jönköping.
 
Eila

2005-03-19, 08:26
Svar #23

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Roland!
 
Detta med Jon Jonsson och Vängel är en ytterligt komplicerad materia, som jag ägnat mycken möda utan att säkert kunna dechiffrera den. Jag ska emellertid försöka sammanfatta mina försök.  
 
Vi börjar i Sunnansjö. Där finns två Jon Jonsson. En är klockare född ca 1670 död 1738 och gift med Märta Persdotter fr Ovanmo och kommer troligen närmast från Imnäs, en är båtsman Järpe född ca 1670, död 1740. Redan här blir det problem, för i Imnäs är det inte klart varifrån klockaren kommer. Det finns två möjligheter:
 
1) Jon Jonsson klockare kommer via Holme från Vängel och är då son till Jon Israelsson från Terrsjö. Detta beläggs i domboken 1698.  
 
2) Jon Jonsson klockare kommer kanske från Nyland och bör i så fall vara son till Jon Olofsson (fr Vallen, Hällingsås m.m.).  
 
Jon Jonsson Järpe har det andra ursprunget.  
 
Om Jon Jonsson Järpe vet vi att han var svåger (gifta med systrar) till Erik Eriksson i Sil (från Holme). Detta antyder ju att han är den som kommer via Holme. Det finns också en domboksnotering som skulle kunna tydas så att hans farfar hade ägor i Terrsjö, vilket ju också stämmer.  
 
Därmed tycker jag mig kunna påstå att Jon Jonsson Järpe är den som är son till Jon Israelsson. Det verkar vidare kunna vara så att denne Jon Jonsson hade en son Jon, dels eftersom det finns en barnaskara som är i yngsta laget för att vara båtsmannens, dels för att gamle och unge Jon Jonsson nämns tillsammans på 1720-talet (tog upp Sunnansjö 3).  
 
Klockarens härstamning är tyvärr inte given med det. Det finns nämligen ännu en Jon Jonsson född ca 1680 som är gift med Anna Nilsdotter och som kring 1708 flyttar från Ramsele till Orrnäs. Även denne kan vara sonen till Jon Olofsson i Nyland, men det finns noteringar som kan betyda en knytning till Vängel. Han är dessutom i yngsta laget för att vara Jon Olofssons son, så jag håller på att det är klockaren som är det.  
 
Därmed övergår vi till Vängel
 
Där är då Jon Jonsson Järpe född som son till Jon Israelsson. Fadern var gift med Märta Jonsdotter, en dotter till Jon Jonsson på Vängel 2 född ca 1620. Även en bror till Märta hette Jon Jonsson (född ca 1655). Den yngre JJ:s son Jon Jonsson (född ca 1680) sålde hemmanet till Anders Göransson och flyttade själv till Ramsele. Det kan vara han som sedermera hamnar i Orrnäs.  
 
Jon Jonsson född ca 1620 kom från Rudsjö 2, som han brukade 1639 innan han flyttade till Rörström 1656 och sedan till Vängel. Han var son till Jonas Olofsson (flyttade till Tåsjö) och hade bröderna Pål Jonsson (Rudsjö2 1640-41, sedan Tåsjö  1643-45 och Vängel1), Henrik Jonsson (på Vängel 2 1661 och troligen sedan i Sandviken) och  Olof Jonsson.  
Denne JJ är den som 1680 vådasköt brorsonen Jon Pålsson.  
 
Ännu en Jon Jonsson i Vängel står som brukare redan 1651 och bör vara son till Jon Henriksson, brukare på Vängel 2 1636-49  
 
Ännu en finne Jon Jonsson köpte Anders Israelssons hemman i Sandviken omkring 1700. Det kan vara den ovannnämnde JJ född ca 1655.  
 
Vi har också en Jon Jonsson som är bonde i Rörström omkring 1650. Denne sägs komma från Tåsjö och sedan flytta till Vängel. Han bör vara son till finnen Jon Larsson som brukade Kroknäset 1644 och därmed bror till den andre Henrik Jonsson (först brukare i Tåsjö 1647-56) i Vängel.  
 
Beträffande den Jon som finns noterad i Backe ca 1714 skulle det mycket väl kunna vara båtsman Järpe. Någon fjärde fru har jag inte kunnat knyta till honom, men i alla fall tre. Jag misstänker (se ovan) att den fjärde är hans sons men har inga uppgifter, eftersom jag först och främst jobbat med 1600-talet.
 
Din uppgift om gamla pigan Kerstin Jonsdotter i Sunnansjö 1729 (jag har bara noterat att hon fanns där 1721) styrker att Järpe är Jon Israelssons son, för denne tycks ha haft en dotter Kerstin.  
 
Som väl framgår finns det ett antal oklara punkter. Det vore trevligt om alla intresserade bidrog med sina pusselbitar. Vem vet, det kanske blir en tydlig bild?

2005-03-19, 12:42
Svar #24

Roland Forssén

Bertil,
 
Tack för ditt svar. Det var mycket intressant att ta del av vad du kommit fram till. Uppenbart har du tänkt på detta mer än jag.
 
Det fanns så mycket information i ditt inlägg att jag inte riktigt kan sätta mig in i allt på en gång.
Nedan har jag dock en följd-fråga angående ditt antagande att Jon Jonsson Järpe är densamme som Jon Israelssons son från Vängel.
 
 
I tinget 1698 framgår att Jon Jonsson i Holme (brorson till Eric Israelsson och alltså troligen son till Jon Israelsson?) fordrar räkenskap för arv i Ljusdal och i Vallen.
 
I tinget 1704 framgår att Jon Jonsson i Imnäs (son till Märit Jonsdotter och alltså även son till Jon Israelsson) tvistar om ett hemman i Vängel.
 
I tinget 1718 framgår också att Jon Jonsson i Backe var sonson till Israel Jonsson i Terrsjö. (Av någon anledning jag inte hittar just nu har jag angett Jon Israelsson som son till Israel Jonsson. Dvs Jon Jonsson i Backe skulle alltså också vara identisk med Jon Israelssons son? Just nu hittar jag inte var jag har fått denna info. Har jag fel?)
 
Hur som helst. Detta ger oss att:
 
Jon Jonsson, son till Jon Israelsson, föddes i Vängel mellan 1658-1676 (för att vara omyndig 1676 (TB 1704).
 
Samma Jon Jonsson bodde 1698 i Holme.
 
Samma Jon Jonsson bodde 1704 i Imnäs.
 
Samma (? Se ovan) Jon Jonsson bodde 1712-1718 i Backe och Kyrkbordet.
 
 
År 1698 finns också en annan anteckning i domtinget.
 
Det är Jon Jonsson Järpe som lät uppbjuda 7 ? seland jord i Nordantjäl.
 
Detta har gjort att jag, till skillnad mot dig, inte trott att Jon Jonsson Järpe är densamme som Jon Israelssons son.
 
Det verkar mig inte troligt att man i samma ting benämner en person som ”Jon Jonsson Järpe” vid ett tillfälle och som ”Jon Jonnson i Holme” vid ett annat. Eller...?
 
Jag ser fram emot att dra detta ett par varv till och se om vi kan få fram något intressant. Jag skall också gå igenom resten av ditt inlägg mer i detalj.

2005-05-12, 23:02
Svar #25

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hejsan. Jag har fått lite hjälp under rubriken Ramsele men jag behöver ytterligare hjälp eftersom jag har kört fast. Det gäller en man som enligt Folkräkningen 1890 och SVAR FBU och VBU skall vara född 1830 i Fjällsjö. Jag finner honom inte i FBU för Fjällsjö år 1830 och undrar nu om ngn vet.
Det jag har är följande:
Zakarias Ersson, född 1830 i Fjällsjö, gift 1855-12-27 i Ramsele. Enligt Vilhelminaborna (VOS 327) kom han från Forsås, Ramsele men där finner jag honom inte heller. Hans son hette Erik Emanuel Zakrisson, född 1896-07-12 i Ramsele.
Alltså...vem kan finna denne man? Föddes han i Fjällsjö socken och i så fall vart?
Vänliga hälsningar,
AnnBritt

2005-05-13, 19:07
Svar #26

Utloggad Ansgar Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 21:14
    • Visa profil
Hej AnnBritt!
 
Ja, Zackarias Ersson kan nog vara lite svår att finna.
Han är född 1830-12-30 i Siksele, som då hörde till Ramsele, och finns med i Ramsele FB fast införd i först under år 1831 på sid 71. Hans far var Erik Mattsson f 1799-04-24 i Skålö, Järna i Dalarna. Modern Maria Zackrisdotter född 1801-07-04 i Gärde, Ström. De gifte sig 1829 i Fjällsjö.
Zackarias Ersson bodde senare i Forsås, Ramsele och det är nog därifrån den uppgiften kommer. Erik Emanuel Zackrisson f 1896-07-12 i Krången, Ramsele är hans sonson.  
 
Hälsningar  
Ansgar

2005-05-13, 19:21
Svar #27

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Tack snälla Ansgar för din värdefulla hjälp. Nu vet jag hur jag ska fortsätta, det var ju lite svårt detta. Tack var dig kan jag nu gå vidare.
Tack.
Vänliga hälsningar,
AnnBritt

2005-05-15, 09:53
Svar #28

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Några Fjällsjöproblem kring Pingsten.
 
1. Göran Person f.1799 i Nagasjö gifte sig Katarina Johansdotter född 1804 22/11? från Backe vilka var hennes föräldrar och vart kom de ifrån?
 
2. Kristina Persdotter född 1830 9/7 Backe
Fadern heter Per Eriksson 1801-1861 (det har jag fått fram) vilka var hans föräldrar.
 
Samt hans hustru Barbro Stina Johansdotter vart kom hon ifrån och vilka föräldrar hade hon.
Tack på förhand
Björn

2005-05-15, 21:59
Svar #29

Utloggad Ansgar Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 21:14
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Katarina är född den 22 och syster till Barbro Stina född 1803-03-21. Föräldrarna heter Johan Olofsson och Kristina Henriksdotter, Kyrkbordet, Backe.
 
Jag tror att den Per Eriksson du söker är denna.
Petrus född 1803-09-29, son till Erik Eriksson och Kristina Persdotter i Backe.  
 
Det finns även en Per som föds 1801. Han är son till Erik Persson och Anna Brita Göransdotter i Näset, men han avlider 1803.
 
Källor Fjällsjö Födelse- och dödbok, samt Hfl.
 
Hälsningar
Ansgar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna