ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-11  (läst 3009 gånger)

2002-09-13, 16:16
läst 3009 gånger

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Söker uppgifter om föräldrar och ev. syskon till Brita Jönsdotter f 1821-10-14 i Backe Fjällsjö.
 
Tack på förhand.
Mvh Anita

2002-09-13, 21:02
Svar #1

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 22:41
    • Visa profil
Jag har försökt sätta mig in i Jon Olofssons familjeförhållanden som har debatterats här tidigare, eftersom jag också har en Jon Olofsson som ana. Jag har fått tag på en bok Nordantjäl i Ramsele av Bo Lindwall. I Nordantjäl 2:1 finns en Olof Jonsson född ca 1655 i Nyland Ramsele, som är son till nämndemannen Jon Olofsson och Anna Kristiernsdotter. Är det samma Jon Olofsson eller finns det kanske fler? Sonen Olof som är bosatt i Nordantjäl har ett annat födelsedatum än det som har förekommit i debatten här.  
Mvh
Helene
Helene Strömkvist

2002-09-14, 19:46
Svar #2

Utloggad Agne Sjödin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 14:14
    • Visa profil
Hej Anita!
 
1821 den 14 oktober föddes Brita i Backe, Fader Jöns Olsson född 5 juli 1793 i Backe och moder Sara Andersdotter född 1792-93 i ?
Syskon:  
Sara Stina född 29 maj 1815, Fjällsjö C:2 sid 124
Olof född 30 juni 1817, Fjällsjö C:2 sid 132
Apollonia född 21 september 1825 Fjällsjö C:2 sid 157
Jöns Olsson och Sara Andersdotter gifte sig den 11 April 1814 i Backe enl. Fjällsjö C:2 sid 211. Se även inlägg av Agne Sjödin dat 15 dec 2001 kl.13.01 under Fjällsjö. Där kan du se vilka Jöns Olssons far och mor var.
Mvh.
Agne.

2002-09-14, 22:35
Svar #3

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Helene,
Ja, du, det är en bra fråga men något lika bra svar finns inte. En hypotes är att Jon från Jansjö gifte sig till ett hemman i Nyland i sitt tredje gifte. Mot detta talar att det finns en annan Jon Olofsson -- också troligen soldat -- som köpte ett hemman i Hällingsås Edsele och sedan kan ha blivit måg i Holme, varifrån Kristersdottern (men heter hon inte Ella?) kom. Hur som helst var det svärfadern som skaffade hemmanet i Nyland.  
Det som får mig att tvivla på att det är Jansjö-Jon är att mågen i Holme finns där redan i mitten av 1650-talet, och i Hällingsås 1753-56 (tror jag det var) och då bodde vår Jon fortfarande i Jansjö.  
 
Bertil Johnson

2002-09-15, 08:14
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Agne för ditt svar. Brita var troligtvis min mffm. Jag har inga skriftliga bevis för att så är fallet, men det är alltid roligt att veta vilka och varifrån mina förmodade anor härstammar.
 
Hälsningar Anita

2002-09-15, 16:09
Svar #5

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 22:41
    • Visa profil
Bertil
Tack för ditt svar. Jag misstänkte att så var fallet. Det är väl inte så troligt att Jon Olofsson hade två söner med namnet Olof. Även om det var med olika fruar och ca 12 år emellan dem. I boken Nordantjäl i Ramsele står att min Olof Jonsson stred om hemmanet i Nordantjäl med en Kristiern Eriksson, som avled i Fjällsjö 1695. Kan han ha varit släkt med Olofs mor?
Mvh Helene
Helene Strömkvist

2002-09-24, 22:36
Svar #6

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Helene,
Jag har inte ärendet riktigt aktuellt för mig men minnesbilden säger mig att det handlade om ersättning för flera års arbete. Detta utesluter ju inte ett släktskap, men det var nog inte någon arvstvist.  
Mvh Bertil

2002-10-04, 22:20
Svar #7

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 22:41
    • Visa profil
Hej
Jag har Olof Nilsson, född 1719-08-02 i Ramsele död 1792-02-16 Tjärnnäset. Han var nybyggare där.Han var gift 2 ggr, 1745 med Brita Andersdotter (död 1755-08-31) och andra gången 1756 med Emerentia Eriksdotter. Jag undrar om någon vet hur många barn han hade? Jag har hittat 6 i första giftet och 2 i andra. Jag såg någonstans att han skulle ha haft åtminstone 8 barn bara i andra giftet.
Tack på förhand
Helene
Helene Strömkvist

2002-11-19, 22:56
Svar #8

Lotte Berge

Söker information om Johan Peter Boman f 10/2-1818 i Stockholm?? Har försökt hitta hans födelseförsamling, men det verkar svårt. Ska dock ha flyttat till Fjällsjö tidigt. Gift med Anna Magdalena Norman f 5/5-1810. De hade bl.a. en dotter Maria Magdalena f. 26/6-1850. Söker även information om hennes bror Johan Wilhelm f 28/2-1848. Både Maria Magdalena och Johan Wilhelm ska vara födda i Sihl Fjällsjö socken. Tacksam för hjälp.

2002-11-20, 01:40
Svar #9

Utloggad Agne Sjödin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 14:14
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Johan Peter Boman och Anna Magdalena Norman gifte sig 1844 27/7 båda bosatta i Sunnansjö.
Följande barn fick dom:
Johan Peter f 1844 7/11 (Sunnansjö)d 1845 17/2 Sihl
Anders Peter f 1846 10/1 Sil d 1846 1/3(Riset?)i Sil
Greta Johanna f 1847 21/7 Sil
Johan Wilhelm f 1848 28/12 Sil
Maria Magdalena f 1850 26/6 Sil
Anna Sophia f 1856 3/1 Sil
Källa Fjällsjö C:3
 
Återkommer om jag hitar mer info, är ej hemma när deta noteras.
 
Agne

2002-11-27, 09:36
Svar #10

Lotte Berge

Hej Arne!
 
Tack för dina upplysningar. Det står inget om var Johan Peter Boman kom ifrån?

2002-11-27, 20:50
Svar #11

Utloggad Agne Sjödin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 14:14
    • Visa profil
Hej Lotte!  
 
Johan Peter Boman är född i Stockolm enl Hfl.  
Johan Peter Boman var ett barnhusbarn från Allmäna barnhuset i Stockholm. Han var inneboende hos Bonden Per Ersson och Anna Maja Olsdotter i Jansjö. Jag förmodar att det är fosterföräldrar till Johan Peter.  
 
Följande info kan man läsa i Hfl, läser försvarligt och han ser ut att ha bra kunskaper i katekesen. Första förhör av prästen 1829 N. Han komfirmerades den 11 juni 1932.  
Källa Fjällsjö A1:3 sid 40.  
 
Om du går till biblioteket och tittar under fliken Stockholm hittar du Journaler (Allmäna barnhuset) och i registeret över utlämnade barn det år han kom till Fjällsjö (1828-1829).  
Mikrokort D2FB:5 1824-1841 S06956  
Du kan beställa dessa via Biblioteket,SVAR. Där får du hänvisnings nummer till barnrullan. När du vet detta nummer kan du beställa kopior av utlämningsrullarna för Johan Peter Boman från Stockholms Stadsarkiv. Där kan ni eventuellt få reda på var Johan Peter är född och vem hans mor var och kanske vem fadern var. Du får också reda på vem som har adopterat Johan Peter.
 
Lycka till!
 
Agne

2002-11-27, 21:57
Svar #12

Lotte Berge

Hej Agne!
 
Fick namnet rätt den här gången... Tusen tack för dina upplysningar, du har verkligen varit till hjälp!

2002-12-04, 19:44
Svar #13

Roland Forssén

Hej!
 
Jag har ett problem med en viss Eric Johansson som figurerar som Eric Johansson i Bölen i tinget 1705.
 
Se den texten jag har hittat:
=============
Tvist emellan Eric Johansson i Bölen, kärande, och Nils Nilsson i Norrnäs, svarande, angående en slåtteräng. Det uppgiver Eric Johansson att hans farfader, Per Ericsson i Bölen, bortgivit en slåtteräng i Träskmyran till sin systerson, Per Nilsson i Norrnäs, begärandes samma åkerteg återfå.
 
Eric Johansson uppmanades inkomma med vittnen och bevis huru länge slåttern varit under Norrnäs.
========
 
Som ni kan se så hette alltså Erics farfar Per Ericsson.
 
Det betyder(?) att den Eric Johansson som nämns torde vara den Eric Johansson som föddes i Näset 1682 (Fader: Johan Persson)??
 
Att han nämns som Eric Johansson i _Bölen_ år 1705 kan kanske tyda på att han för tillfället bodde hos sin (blivande?) svärfar, Olof Knutsson.
 
Vid det tillfället torde det alltså ha funnits TVÅ Eric Johansson i Bölen? (Eftersom både Agneta och Hallström anger att Eric Johansson f. c:a 1668, son till Johan Ericsson, också bodde där vid det tillfället)
 
Man kan också utläsa att farfadern (Per Ericsson) hade en syster (jag kallar henne NN Ericsdotter). Denna syster hade en son, Per Nilsson i Norrnäs vid detta tillfälle (1705). Denne Per har jag inte en aning om vem det kan vara. Den ende Per Nilsson som verkar passa in i tid är den Per Nilsson som, enligt Agneta, gick båtsman 1687 och dog 1698. (Han var f.ö. farbror till den Nils Nilsson som nämns)
 
Som ni ser så får jag det inte att stämma trots en del fantasifulla antaganden. Kan någon hjälpa mig att reda ut detta?
 
//Roland

2002-12-04, 19:55
Svar #14

Roland Forssén

Hej igen!!
 
För att spinna vidare på ovanstående.
 
En enklare lösning vore helt enkelt att den dom-text jag har är felaktig. Om farfadern i stället för Per Ericsson egentligen var Eric Persson (f. 1597), så faller alla bitar in bättre. D.v.s. den Eric Johansson som nämns skulle vara Johan Ericssons (f. c:a 1645) son.  
 
NN Ericsdotter är i så fall Gunilla Ericsdotter ( f. c:a 1647, g.m. Nils Nilsson, f. c:a 1645) som, mycket riktigt, hade en son som hette Per Nilsson.
 
Finns det någon som har möjlighet att kolla texten från tinget 1705?

2002-12-05, 01:26
Svar #15

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Roland!
 
Jag har också grunnat en del på detta rättsfall.
 
Såvitt jag kan se finns det bara två reella möjligheter -- det talas ju klart om Per Eriksson i _Bölen_, så Stor-Per Eriksson i Näset kan vi nog lämna därhän. Visst förekommer fel i domböckerna, men byar var för viktiga för att missas.  
 
Den andre Per Nilsson du nämner, båtsman 1687-98 var son till Nils Persson och Karin Jonsdotter -- och hon var ju inte bördig från Bölen. (Han var väl förresten bror och inte farbror till den nämnde Nils Nilsson?)
 
Så Erik Johansson var nog ändå sonen till Johan Eriksson, som i sin tur var son till Erik Persson f 1597 och sonson till Per Eriksson f 1568 i Bölen.  
 
Ena möjligheten är den du tar upp i ditt andra inlägg. Men i så fall blir det litet konstigt, för inte var Gunilla Eriksdotter f ca 1647 någon syster till Erik Johanssons farfar Erik Persson utan hans dotter. Skulle man ha fått så fel för sig?
 
Ytterligare en komplikation är att Nils Nilsson och Gunilla inte vad jag kan se någonsin haft med Norrnäs att göra (han kom ju från Näset och var bonde där efter en utflykt till Mogård i Backe). Dessutom kan man knappast tänka sig att Erik Persson som förmodligen dog före 1670 hann med att skänka bort en äng till Gunillas barn som inte kan ha fötts före ca 1665.  
 
Nej vi får nog titta på Eriks syster Seborg, som var gift med en Nils i Vallen Junsele. Enligt min (inte helt bevisade) uppfattning var hon mor till den äldre soldaten Per Nilsson i Norrnäs som dog 1629 i Tyskland. Tidpunkten för gåvan var då 1620-talet, eftersom Per var ungefär 30 år när han dog.  
 
Det är nog helt enkelt så -- om ditt citat är korrekt; jag minns nu inte det -- att tingssekreteraren vänt på förnamn och farsnamn -- det har hänt mer än en gång.  
 
Hälsningar
 
Bertil

2002-12-05, 13:19
Svar #16

Roland Forssén

Hej Bertil, och tack för att du så snabbt kommenterade min fråga (där jag dessutom lyckats blanda ihop saker lite. Jag håller med om att det knappast är troligt att de blandat ihop en systerson Per Nilsson, med en dotterson dito.)
 
Däremot verkar vi överens om att man, åtminstone i min referens, helt enkelt blandat ihop för- och efternamn. Och den Erik Johansson som nämns är sonsonen till Eric Persson, född 1597.
 
Eric Persson verkar du dock ha en del information om som inte jag känner till. Jag trodde hans far hette Per Olofsson (f. c:a 1545), men du nämner Per Eriksson (f. 1568) som far? Jag kände dessutom inte till Erics syster Seborg (känner igen namnet men har henne inte i min forskning). Kan du berätta vad mer du har om denne Eric Persson?
 
MVH  /Roland

2002-12-05, 23:22
Svar #17

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Roland!
 
Nog är det lätt att gå vilse i Fjällsjö vid den här tiden och inte kan jag heller garantera allt jag tror mig veta. Ett problem just i Bölen är att det förekommer åtminstone tre Erik Persson.  
 
Erik Persson III var född ungefär 1597 och brukade brukare Bölen1 1620-61. Det skulle ju kunna tyda på att han var son till Per Olofsson, som ju skattade för hela byn 1571. Men före sig hade han Erik Persson II, som var född ca 1577 och var brukare 1604-06, då han förmodligen dog, för sedan står en änka Kerstin för hemmanet. De följdes av Mikael Persson, med all säkerhet en yngre bror och under hans tid kommer också Erik Persson III in i längderna.  
 
Per Olofsson bör ha varit född omkring 1540 och en son född 1577 är om inte annat troligare än en född 1597.  
 
Som far till Erik Persson III återstår därmed bara Per Eriksson f 1568 och son till Erik Persson I, som är nämnd 1560-1592. Med all sannolikhet var Erik Persson I och Per Olofsson kusiner, söner till var sin Givlögsson.  
 
Seborg Persdotter är bland annat nämnd i domboken när hon vid mitten av 1600-talet sålde mark i Orrnäs till Knut Andersson, brodern Erik Persson III och Pål Pålsson.  
 
Erik Persson III kan ha haft följande barn;
   Olof Eriksson -1679 brukare på Bölen1 död då?
   Johan Eriksson (1630) till Tynnerås och åter före 1674
   Erik Eriksson gm Sara Eriksdotter i Sunnansjö
   Gunilla Eriksdotter gm Nils Nilsson i Näset
   Barbro Eriksdotter till Mo Junsele
   NN Eriksdotter gm Israel NN (hade dotter Karin)
 
 
Bertil

2002-12-17, 09:25
Svar #18

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Hej har ett litet problem:
Har en viss Elias Henriksson född 1829 15/10 uppgives vara född i Ramsele. Det var han inte, han blir emellertid Torpare i Tjärnäset Fjällsjö.
 
Han är gift med Elisabet Erika Danielsdotter född 1834 30/6 Nordantjäl, Ramsele.
Om detta kan vara till någon hjälp ?
 
Ps.
När avled Elisabet Erika ?

2002-12-17, 09:31
Svar #19

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Hej det är jag igen!
 
Jakob Eriksson född 1821 9/12 Ön, Fjällsjö.
 
Föräldrar:
Erik Eriksson och Susanna Andersdotter.  
Det jag vill veta när, vart födds Erik och Susanna samt när dog de ?
 
Letade igenom Ön, hittade dem varken under tiden byn hörde till Fjällsjö, de var borta när byn övergick till Bodum.
 
Jakob flyttade så småningom till Tåsjö.

2002-12-17, 16:04
Svar #20

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 22:41
    • Visa profil
Hej Björn!
Enl. boken Nordantjäl i Ramsele är Elias född I Bofors Ramsele 1839-10-15. Son till Henrik Eliasson f 1811-12-25 Sörånäset Ramsele, död 1885-03-11 Bofors Ramsele (senare Fjällsjö) och Kajsa Lisa Eriksdotter f 1817-05-17 Nordantjäl Ramsele, död 1893-01-06 Bofors Fjällsjö.
Enl samma bok dör Kajsa Lisa 1893-01-06 Bofors Fjällsjö.  
Hoppas det är till någon hjälp
Helene Strömkvist

2002-12-19, 15:53
Svar #21

Utloggad Agne Sjödin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 14:14
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Elias Henriksson tog sig efternamnet Boström han omkom i en drunknigs olycka.  
 
Följande känner jag till Elias Boström (Henriksson)
 
Tog namnet Boström. Elias (Henriksson) Boström hemman måste gå på exekutiv auktion för  
skulder han ådragit sig, och inropades där av Vängels byamän i gemenskap. Vängels byamän hade sedan gammalt en del slåtter på Bofors skog, även Vängels fäbodar efter landsvägen mellan Vängel och Backe ligger på Boforsskogen. Genom köpet fingo nu Vängelborna även andra rättigheter på Boforsskog. Som arrendator på hemmanet inflyttade Nils Olof Andersson från Sil och hans hustru Anna Olofsdotter . Efter elva år flyttade Andersson till Forsås, och som ny arrendator inflyttade Inge Enok Ingelsson från Västerormsjö i Dorotea gift med Rebecka Isaksson från Bofors. Elias Henriksson, som tagit namnet Boström flyttade till ett torp i Tjärnnäset. Den 26 juni 1888, Elias Boström deltog i slutflotningen (rumpan) i Vängelälven, hade en timmerbröt bildats i Forsåsforsen. Bröten var så lång att dess ena ände nådde land, och man kunde från land gå ut på den. Elias, som var skicklig forsroddare, fick order att taga fyra man med sig och taga bort bröten. Han skulle sköta båten med rodde den i land och gick ut på bröten till de andra och arbetade med dem. Utom Elias Boström var det Isak Edvard Isaksson från Bofors, Sven Erik Israelsson och Hinrik Matsson (Lill-Finn Henrik) från Bofors, samnt Anders Mattias Persson från Grytån. De andra flottarna voro oroliga därför att Elias rott båten i land, men Elias gjorde narr av deras rädsla.  Han räckte bara ut tungan åt oss förklarade sedan en av dem som kommo undan med livet. Efter en stunds arbete lossnade bröten. Karlarna sprungo för livet in mot land, men bröten gick i sär, och de mötte vilda forsen. Ante Persson, som sprang först, kom i vattnet, han höll sig fast i en stock, och kamraterna sågo hans huvud över forssaggorna ett par gånger, men sedan försvann han i virvlarna. De andra fyra åkte med det bullrande timret. Snart började det bröta ihop igen, rätt nära land. Elias försökte springa på löstimret mot land och kom så nära att han fick tag i en liten björk som hängde ut över strandkanten Men han fick inget fotfäste, och kamraterna sågo hur löv och bark lossnade från den lilla björken tills den blev alldeles vit i toppen, eftersom den gled ur händerna på Elias, och till slut försvann han bland timret i forsen. Björken med den avskalade toppen syntes sedan i flera år vid stranden. De andra tre männen stod nu på en liten bröt på tjugufem eller trettio stockar mitt i forsen. Flottarlaget ovanför hade ingen vetskap om vad som hänt förrän en kvinna kom och ropade och skrek att deras kamrater drunknat. Johan Nordstöm, då Brattforsen, sedan bosatt i Sunnansjö-noret, försökte två gånger komma med båt intill bröten men misslyckades, måste draga upp båten och börja om. Tredje gången lyckades han komma intill bröten så att männen kunde följa med båten i land. Elias Boströms döda kropp anträffades någon vecka senare cirka en kilometer nedströms olycksplatsen, men Ante Persson återfanns först flera månader i Imnäs i Ramsele.
 
 
Elias Henriksson hade en bror Erik som blev ihjälslagen av en” finne”
 
Eric (Egge) och Elias (Iljas) Henrikssson gingo båda ett olyckligt öde till mötes. Egge  var gift  
med Anna Ersdotter från Forsås i Ramsele (en syster till den Lill-Finn-Hindriks hustru, som  
skodde hästar åt sin man (enligt Forsbergs dikt i 1951 års Fjällsjö krönika). Under ett vilt uppträde på svärfaderns gård påskhelgen 1863 blev han ihjälslagen. Det hade blivit bråk mellan ortsborna och en mängd finnar som var på tillfälligt arbete i trakten. Egge, som var gift sedan knappt ett år tillbaka, var på besök hos sin svärfader. Egge som var en stor och kraftig karl sprang ut från från svärfaderns hus för att söka få bukt på finnarna, och hade fått tag i en , då en annan finne slog honom i huvudet med en styrmede (trämede som användes att sätta under vattensåar, som man sedan kunde styra sån på meden). Slaget var så våldsamnt, att meden gick av, och Erik Henriksson dog omedelbart.
På den tiden fanns varken telefon eller andra komunikationer, men en budbärare sändes över skogen till Backe efter länsmannen. Länsmannen kom så fort han kunnde och hade fjärdingsmannen och två handfasta karlar till med sig, eftersom man kunde beräkna att finnarna inte skulle vara lätta att taga hand om. Men den skyldige kom gråtande mot länsman och erkännde vad han gjort. Jag tänkte inte på vad jag gjorde, jag trodde inte att slaget skulle ta så hårt, sade han. Naturligtvis var alla deltagarna mer eller mindre berusade. Finnen dömdes till tio års fängelse, men dog i fängelset redan efter något år. Erik Henrikssons änka stod nu ensam med barn att försörja. Efter något år måste hon sälja hemmanet, som kom i bolagshänder. Sedan gifte hon sig med en byggnadssnickare Per Inge Fahlen, och bodde några år i Söredsta, men flyttade sedan tillbaka till Bofors, där hon hade föderåd från det till bolaget sålde hemmanet. Som arrendator på hemmanet inflyttade Isak Isaksson från Sunnansjö och hans hustru Anna Maja Nilsdotter från Silsjönäs, vars barnbarn innehar det, nu som ägostyckningshemman, än i dag.
 
 
Elisabeth (Lisa) Erica Danielsdotter dog midsommardagen den 24 juni 1930. I en ålder av 96 år. Hon var min mormorsfarmor. Elias och Erik hade en bror som hete Nils Henriksson och tog sig efternamnet Bolin, han var född 8 juni 1845 i Bofors, han finns noterad i 1930 års Förhörsbok Fjällsjö socken. När dog han? Han var gift med Sara Johanna Danielsdotter född 15 juni 1843 Nordantjäl en syster till (Lisa) Erica Danielsdotter. När dog Sara Johanna. Hon levde efter 1930.
 
Mede vänliga hälsningar Agne

2002-12-23, 17:59
Svar #22

Roland Forssén

Nya frågetecken. Denna gången gäller det Olof Jonsson.
 
Jon Olofssons son, Olof Jonsson (f. c:a 1647) tog över fadershemmanet i Jansjö.
 
1674 försökte Olof byta hemman med Olof Ericsson i Böle, vilket klandrades av Johan Ericsson.
 
1676 försökte Olof byta hemman med Olof Knutsson i Böle, men även denna gång klandrades bytet.
 
1687 lyckades Olof lösa in 1 1/2 seland jord på Öhn och möjligen flyttade han dit redan då, även om han fortfarande hade jord i Jansjö.
 
Så småningom (vet ej exakt när) lyckades dock Olof byta bort Jansjö-jorden med Elias Persson och Olof kom att bo i Orrnäs.
 
Nu till frågorna... När kom Olof till Orrnäs? Fanns det fler Olof Jonsson där? I tinget 1687 nämns både en Olof Jonsson i Jansjö (som löste in jord i Öden), samt en Olof Jonsson i Orrnäs (som stulit en silverbägare). Är dessa två Olof Jonsson samma person?
 
I övrigt ville jag bara önska en god jul  /Roland

2003-01-10, 16:19
Svar #23

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Roland!
 
Jag har årtalet 1687 för bytet med Elias Persson men vet inte riktigt var jag hittat det. Dessvärre var det nog samme Olof Jonsson som stal silverbägaren -- det var för övrigt inte det enda exemplet på hans bristande respekt för mitt och ditt.  
 
Hälsningar
 
Bertil

2003-01-10, 22:47
Svar #24

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Jag undrar om någon känner till en man Hans Elias Edman, född 1862 i Vilhelmina? Orsaken till att jag söker här, är att han enligt Folkräkningen för år 1890 var bosatt i Fjällsjö. Jag finner honom inte i mitt material för Vilhelmina så nu undrar jag om någon vet om han kanske var född i Fjällsjö? Folkräkningen har ju inte alltid rätt. Hoppas någon kan hjälpa mig vidare.
Tack på förhand.
Vänliga hälsningar,
AnnBritt Sjödin

2003-01-10, 23:47
Svar #25

Utloggad Agne Sjödin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 14:14
    • Visa profil
Hej AnnBrit!
 
Hans Elias Edin (Edman) född 9 august 1862 I Wilhelmina var dräng hos Jonas Ahnlund i Sil, han kom dit 13 november 1884 och flyttade till Själevad 29 novenmer 1892. Under Frejd och särskilda antecknigar finns noterat Örnsköldsvik ångbryggan?
Svårt att läsa hans efternamn det kan stå Edin i efernamn? År du säker på att hans efternamn är Edman? Det kan vara felskrivet också.
 
Källa Fjällsjö AI:9 fot 205 Sil
 
Agne

2003-01-11, 08:45
Svar #26

Rune Edström (Rune)

Hej AnnBritt
En Hans-Iljas är från Matsdal oppi fjället. Matsdalsboken har att han är född 29 aug. Enl Vilhelminaborna -1920 född 9 aug och for han till Stensele 1880
mvh
rune
 
         1 HANS HANSCH-ILJAS! ELIASSON-EDMAN, född 1862-08-09 i MATSDAL,
           VILHELMINA (AC), död 1942-06-30. Bosatt i ÖRNSKÖLDSVIK. (MB).
           
 
                     *** Generation I ***
 
           f
         2 ELIAS GOTTHARD ELIASSON-EDMAN, född 1821-05-05 i GRANTRÄSK,
           LYCKSELE (AC), död 1901-03-27 i DIKANÄS, VILHELMINA (AC).
           (MB,KÅL,db). (uä).
             (MB) Uppfostrad i prosten SUNDELINS hem,från 6:e till 18:e året.
            Modern tjänade i LYCKSELE prostgård.                              
           ELIAS-GOTTHARD dog på vårvintern 1901, transporterades till        
           begravningsplatsen, dragen på en kälke av MATTIAS-ANDREAS          
           MATTSSON, HANS GUSTAF KARLSSON och AUG. WÄSTERLUND. Det finns en  
           bild tagen av en kapten E,SUNDVALLSSON från BOLLNÄS, vid ankomsten
           till DIKANÄS, men bilden är av dålig kvalit?, så den kan inte      
           förevisas i tryck.                                                
             (KÅL) Döpt 1821-05-12.                                          
             (db) 1901 Sid 66 nr 40: ELIAS GOTTHARD EDMAN förgångsman,        
           MATTSDAL död mars 27 född 21 5/2 begravd juli                      
           14. Sidan 724.                                                    
           VILHELMINA F:3 1895-1909 A08719 2/4                                
           
           Gift 1861-07-01 med  
 
           m
         3 ERIKA  MATILDA HANSDOTTER, född 1826-05-14 i MATSDAL,
           VILHELMINA (AC), död 1889. (MB). 63å.

2003-01-11, 11:10
Svar #27

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Tack Rune och Agne. Ni är guld värda. Nu har vi rätt gubbe och kan forska vidare. Orten Dikanäs nämns av nu levande släktningar. Jättekul. Den bild du nämner Rune vore kul att få se någon gång, även om bilden inte är av bästa kvalitet.
Vänliga hälsningar,
AnnBritt

2003-01-11, 11:51
Svar #28

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej igen. Ville bara nämna att dödsdata på Erika Matilda Hansdotter även kan vara 1886-06-22. Källa: VB, del 2, Mdl 3. Förslag på vilket som är rätt? Har även en undran till, när jag ändå håller på. Vad menas med mindre gåvor? Detta står ofta när någon avlidit.
AnnBritt
(som inser att detta i fortsättningen möjligen skall nämnas under annan rubrik)

2003-01-11, 15:53
Svar #29

Per Näsström

Hej Roland! Jag hade hoppats att någon skulle tillföra nya uppgifter så jag fått jämföra men nu berättar jag vad jag vet. Olof Jonsson skattade i Jansjö 1687 och Elias Persson i Orrnäs. År 1688 finns Elias Persson i längden för Jansjö och Olof Jonsson i Orrnäs med tillägget om jord i Ön. Olof Jonsson löste redan 1684 in jord från moderns fädernehemman i Ön. 1688 anges att han äger större delen av hemmanet men han hde inte fått med bostadshusen och inte ens gårdstomten. Gårdstomten ordnades genom ett triangelbyte och så sent som 1703 krävde han tillbaka en lägda av Isak Persson i Näöset. På Ön fanns två hemman långt tillbaka och ännu på 1660-talet bodde två familöjer där De skrevs ut och hemmana och bostäder förföll.  En av de som bodde kvar längst var knekten Johan Mickelsson som bodde där till omkring 1685. han kom från Näset och två bönder där brukade jord på Ön tillsammans med Olof Jonsson.
Min tolkning är att Olof Jonsson brukade ett hemman på Ön men bytte till sig Elias Perssons troligen bättre byggnader i Orrnäs och även om Olof Jonsson drömde om att rusta upp Ön så blev han boende i Orrnäs. På ön var jorden hans egen i Orrnäs kronans. Betalade man inte skatten kunde då länsman avhysa en. Han avstod kronojord i Orrnäs men brukade nog sin egen jord på Ön bättre.
Han kan nog bara bott tidvis på Ön. Först på 1730-talet kommer nya bofasta på Ön.
Olof Jonssons halvsyster Ella bodde kring år 1700 på hemmanet Sunnansjö 2, hon var gift med båtsmannen Per Eriksson. Olof var fadder för hennes barn.  
Det fanns ingen fler Olof Jonsson i Orrnäs och det folk som nämns i samband med stölderna tillhör denna Olof Jonssons umgängeskrets.  
Det skulle vara trevligt om flera forskade i det gamla material som finns. Vänliga hälsningar Per Näsström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna