ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-02  (läst 3025 gånger)

2000-06-09, 22:35
läst 3025 gånger

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:33
    • Visa profil
Tack för svar Uffe - det är många trassliga släktförhållanden i Fjällsjö som jag funderar över. Bl.a. spekulerar jag i om Ingrid Pålsdotter i Näset 2, gift 1745 med Anders Persson, död 1772, kan vara dotter till Pål Karlsson i Orrnäs 2 ? Eller vet någon vem hennes far var ? (jmf inlägg 19 maj).
Mvh Pernilla

2000-06-10, 11:22
Svar #1

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
Ingrid Pålsdotter har jag inte heller några fler uppgifter om än att hon begravdes i mitten av juli 1772 och uppnådde åldern 59 år, är alltså född tidigast i slutet av juli 1712, och senast i början av juli 1713 (om jag räknar rätt).
 
I Orrnäs finns Pål Carlsson och Karin Olofsdotter med ett antal barn (8 st). Den yngsta - Karin - är född i juli 1712. Skulle kanske kunna vara en tvilingsyster till Ingrid, om Ingrid kan placeras in i denna familj, men också en ett år yngre syster. Mellan de 8 barn jag har noterat, är det minst två år mellan födslarna, och ibland tre. Men det kan ändå vara ett år emellan de bägge sista.
 
Den eventuelle modern till Ingrid - Karin Olofsdotter - har en yngre syster som heter Ingrid och flyttade till Nordantjäl i Ramsele. Hon uppnådde en ålder av 106 år enligt mina noteringar. (Från släktforskarnas årsbok 1999, sidan 245.) Därigenom finns ju namnet Ingrid kopplat till familjen på nära håll.
 
Anders och Ingrid Pålsdotters dotter Ingrid, född 1758 flyttade också till Nordantjäl, och gifte sig med Erik Johansson, 1750-1819 (sfåb s 260). Kan vara en följd av nära kontakter och ett eventuellt släktskap mellan Nordantjäl och Näset.
 
Men det räcker ju inte som bevis för att Ingrid i Näset är Påls dotter, men en hypotes värd att söka vidare på tycker jag definitivt att det är.
 
Ser fram emot ytterligare inlägg från andra forskare i ärendet.

2000-06-10, 11:33
Svar #2

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
Tillägg:
Kollade nyss mikrokorten för Fjällsjö födelsebok, men det är VÄLDIGT otydligt för perioden 1712-1713, eller rättare sagt en mycket blek skrift, som inte är läsbar i vissa stycken på korten. Möjligen kan man utläsa det bättre i originalboken, om man kan få tillgång till den.

2000-06-10, 14:23
Svar #3

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:33
    • Visa profil
Uffe!
Jag har själv tänkt på denna familj, som sagt, utifrån samma logik som dig - det är klart att det är osäkert, men absolut en god kandidat som ursprungsfamilj för Ingrid Pålsdotter. Det är ju inte så många att välja på om hon kom från Fjällsjö öht. Dessutom kom den evt. fadern Pål K. från Ramsele. Min länk till denna familj är Ingrids dotter Ingrid f.1758, gift i Nordantjäl.
Mvh Pernilla

2000-06-10, 15:04
Svar #4

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Jon Olofsson i Jansjö
===================
 
Fler än jag har haft problem med Jon Olofsson, son till Olof Örjansson samt bror till Mårten och Ingrid. Kanske vi kan reda ut litet av detta tillsammans?
 
Först några fakta:
 
1. Jon hade minst tre barn:  
Karin f 1642
Olof f 1647  
NN f.??,  
 
2. Första (eller andra?) giftet gav pengar, som han sedan såg sig vara skyldig barnen från detta äktenskap. Olof var absolut en av dessa, eftersom han fick gården.  
 
3. Jon var ute och krigade i Tyskland 1631-1641, troligen också 1643-45.  
 
4. Dottern Karin gifte sig med Nils Persson i Norrnäs, född ca 1640.  
 
5. Dottern NN gifte sig med Per Eriksson i Näset.  
 
6. Sonen Olof gifte sig med Gunilla Knutsdotter född 1642 från Bölen, Fjällsjö.  
 
Så till halvfakta:
 
7. Jon sägs ha varit gift tre gånger (A. Olofsson, jag har inte själv sett något definitivt belägg för detta; dock minst två gånger)
 
8. Andra frun tycks ha dött ca 1660; det är då han hävdar att barnen äger allt och han själv ingenting.  
 
9. Tredje giftet med Karin Persdotter från Bölen, Junsele sägs ha givit dottern NN. (A. Olofsson)
 
10. Karin Jonsdotter från Holme född ca 1650 sägs vara Jons tredje fru (Grybes antavla).
 
Och några reflexioner:
 
A. Jon är knappast född efter 1610 (soldat 1631). Skall han verkligen ha gift sig vid minst 60 års ålder med en 40 år yngre Karin (10)? Det vore intressant att veta vad uppgift (10) grundar sig på.
 
B. Dottern NN och Per Eriksson har en son Isak född 1659 (enligt Pernilla Bollman också Per född 1656). Om NN är född efter 1647, kan hon knappast vara mor till denne. Per hade visserligen en första fru, men ingenting tyder på att Isak tillhör detta tidigare äktenskap. Min gissning är att NN är född före de andra barnen, kanske så tidigt som 1631-32.  
 
C. Karin Persdotter (9) är med all säkerhet född ca 1615. Hon är dotter till Per Israelsson i Bölen Junsele och därmed en god kandidat till att ha varit den välbeställda. Hur som helst är hon nog inte tredje frun, men om gissning B är riktig heller inte den första. Varifrån kommer Olofssons uppgift att Karin är mor till NN?
 
Bertil

2000-06-10, 19:14
Svar #5

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
Bertil:
 
Ang Jon Olofsson i Jansjö:
 
Jag tillskrev Agneta Olofsson för ett antal år sedan om just detta, och fick en beskrivning hur hon kommit fram till detta. Tyvärr hittar jag just nu inte svaret, har antagligen den pärmen nerpackad i en flyttkartong på jobbet.... Per Persson som skrivt boken Jansjö 450 år tar också upp denna familj och har redovisat (om jag minns rätt) en annan uppfattning om familjekonstellationen. Tror att det var som Du kan belägga, endast två fruar. Jag hoppas att mitt ex av den boken ligger i samma packlåda på jobbet.
 
Att materialet ligger på jobbet beror på att jag skötte all min dataregistrering där tidigare, då jag inte hade någon dator hemma på den tiden. En del blev kvar där, och har genomlidit tre omflyttningar. Ska försöka leta fram dessa uppgifter och redovisa dem här.
 
 
Pernilla:
 
Det är Pål och Karins dotter Gunilla som jag kopplas ihop med. Hon är min morfars mormors farmors farmor. Beträffande Pål från Ramsele har jag endast uppgift om dödsår, 1737, samt att han skulle vara från Krången, Ramsele. Har inte ännu försökt /hunnit/ reda ut mera, så om Du har kompletteringar om honom är jag tacksam.

2000-06-10, 19:33
Svar #6

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
Bertil:
 
Den som söker han letar! Pärmen med Agnetas brev stod bredvid bordet på golvet i en papperskasse där jag INTE förvarar forskinngsmaterial....  
 
14 oktober 1992 skriver Agneta Olofsson angående min fråga om Jon Olofssons barn och fruar.
 
Detta har jag hittat i en dombok. År 1700 står följande:
Tvist emellan Per Eriksson i Näset på sin hustrus vägnar, kärande och Elias Persson i Jansjö tillika med sin hemulsman Olof Jonsson i Orrnäs, svarande angående inlösen av Jansjöhemmanet om 6 seland.
 
Det berättar Olof Jonsson att fadern Jon Olofsson i Jansjö varit trenne resor gift, och med första hustrun, Olof Jonssons moder fått en stor egendom, med vilken han köpte hemmanet i Jansjö utur gälden, så att när han trädde i andra giftet var skyldig en ansenlig summa i möderne, som sattes dem att njuta i hemmanet, eftersom det var med moderns medel inlöst. När andra hustrun dog avsade sig Jon Olofsson hemmanet till sin son som endast var 15-16 år gammal, och satte sig själv i en stuga på tomten. Sedan gifte han sig tredje gången och avlade en dotter, som Per Ersson tagit till hustru....
 
Så därför har Agneta tolkat texten som att Karin är moder endast til en dotter gift i Näset och inga andra barn. Alla tre barn under familjen i Agnetas uppställning är barn till Jon Olofsson. Min frustration och fråga till henne berode på att jag har alla tre barnen i mina anor.
 
Men boken om Jansjö 450 år hittar jag fortfarande inte, så vad Per Persson hade för uppfattning vet jag ännu inte. Mina anteckningar refererar bara till den boken, inte vad han skriver.

2000-06-11, 20:25
Svar #7

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:33
    • Visa profil
Tack Bertil för ditt engagemang och din övertygande analys av tillgängliga upplysningar - och Uffe; väldigt intressant domboksutdrag!
Vill bara uppklara ngt gm att nämna att min uppg. om Per Persson f.1656 som Bertil ref. till kommer från Ingvar Sahlin kombinerat med eget pusselspel: i Sahlins antavla uppges att Per föddes i Sunnansjö 1656 och dog i Havsnäs, Ström sn 1725. Jag har tolkat det som att han är identisk med Per Persson stora i Sunnansjö 4, utflyttad till Siljeåsen före 1684 (då en dtr föds där - sid 50 Olofsson). Bland Per Perssons syskon nämns hos Sahlin Erik Nesseli, precis som hos Olofsson. Fadern Per Eriksson sägs hos Sahlin vara bonde i Näset fr. 1660, men född i Sunnansjö. Per Persson anges vara gift m Märta Kristoffersdotter, och fadern Per Eriksson med NN Jonsdotter, vars föräldrar anges vara Jon Olofsson och Karin Persdotter. Föräldrar till Karin P uppges dock ej hos Sahlin (det kan hända att han i förh. till Fjällsjö har använt A. Olofsson som källa).
Hemulsman - betyder det svåger ? Domboksutdraget kan väl egentligen tolkas i riktning av att Jon inte fick några barn i sitt andra äktenskap ? Samtidigt kvarstår frågan om Jonsdotter gift med Per Eriksson verkligen kan vara född i det tredje äktenskapet -  med hänsyn till hennes barns födelseår är det en omöjlighet. Men namnet Elias förekommer å andra sidan i Karin Persdotters familj (en bror), och om man menar att KP föddes runt 1615 kunde hon ha varit hustru nr 1, och NN Jonsd. vara född (som Bertil säger) 1631-32. Kanske den som skrev ned det som Olof sa vid tinget 1700 missförstod eller skrev fel ? Kopplingen till Karin Jonsdotter f.1650 i Holme, Ramsele verkar vara konstruerad ? Jag är förvirrad.
 
Uffe: jag vet inte något mer än dig om Pål Karlsson, tyvärr.
 
Mvh Pernilla

2000-06-12, 10:28
Svar #8

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:33
    • Visa profil
Uffe; i Bertils antavla (tack Bertil - i den har jag funnit anor i var och varannan familj) finns vår (iallafall din) Pål Karlsson f.1672, d.1737, bonde i Orrnäs Fj, som bror till Bertils anor Henrik och Anna. Där uppges föräldr. vara Karl Eriksson f.1640 Krånge Ramsele d. 1678ca ibm, och Malin Pålsdotter, möjl. f. 1650ca Orrnäs, Fj, d.efter 1700 Krånge Ra. Karl E. son till Erik Ingelsson f. i Sel, d. i Krånge, sonson till Ingel Eriksson och Sigrid i Sel. Malin dtr till Pål Pålsson och Anna Johansdotter i Orrnäs (hon fr Sunnansjö). Se www.jip.se
 
Kanske du Bertil vet om Ingrid Pålsdotter f.1713 ca gm Anders Persson, Näset 2, Fj, var dotter till Pål Karlsson och Karin Olofsdtr i Orrnäs 2, även om hon inte är upptagen bland deras barn hos A.Olofsson ?
 
Hälsningar, Pernilla

2000-06-13, 16:39
Svar #9

Carl Szabad

Jag har sent om sider lyckats få anor i Fjällsjö, men det är något lurt där. Jag har en anmoder Sara Olofsdotter, född omkr 1683 (63 år 1746) som ska ha föräldrarna Olof Knutsson och Sara Mårtensdotter i Bölen. Problemet är bara att dessa två enligt en databas jag har tillgång till (Thord Bylunds) skulle vara dubbelkusiner! På den tiden torde även vanliga kusiner få rejäla problem att gifta sig. Enligt den databasen skulle Sara Olofsdotters farfar Knut Andersson i Bölen och mormor Kerstin Andersdotter i Sil vara syskon liksom hennes farmor Ingrid Olofsdotter och morfar Mårten Olofsson. Kan någon reda ut detta, helst med källor också?

2000-06-13, 21:44
Svar #10

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
Carl.
 
Så här skriver Agneta Olofsson i den här ofta citerade sammanställning om Fjällsjö byar och gårdar 1600 - 1800 (rätt eller fel):
 
Sil 2
1646 Köp
Mårten Olofsson  - 1693 sommar (fr Jansjö 2)
g Kerstin Andersdotter - 1701? (fr Bölen 2)
 Olof
 dotter (t Sil 1)
 Anders (t Sil 1)
 Nils  (nedan)
 Sara  (t Bölen 2)
 
 
Under Bölen redovisar därifrån Kerstin kommer finns följande:
 
Bölen 2
1606 Anders Ersson
 Knut (nedan)
 Erik
 dr  g Michael; son Påhl i Krånge
 Kerstin  (t Sil 2)
 
Om det är denna Kerstin som finns i Sil, så har hon en bror Knut
 
Sedan fortsätter hon:
 
1642 Knut Andersson - omk 1670 Gam Knut Nm (Nm är antagligen nämdeman)
 Anders (t Backe 4)
 Olof (nedan)
 Peder (t Jansjö 1)
 Gunilla 42 (t Orrnäs 3)
 
Vidare:
 
1679 Olof Knutsson  - onk 1708 (1705 mer än 60 år)
g Sara Mårtensdotter  - 1698  (fr Sil 2)
 Mårten  omk 70 -1735 (nedan)
 Margareta omk 76 (t Norrnäs 1)
 Kerstin 76 (t Krånge, Junsele)
 Märta (t Böle)
 Ingri (t Näset 1)
 Brita (t Orrnäs 4)
 Lisa (t Vallen, Junsele)
 Knut?  - 42 24/11
 Karin 85 22/2d - 58
 Maria 87 2/10d (t Sunannsjö 1)
 Olof 92 5/8d
 Peder 97 20/3
 
Detta är väl det kusinäktenskap Du åsyftar? Dock har inte Agneta uppgivit Din Sara Olofsdotter som barn i familjen. Skulle möjligen stämma med Lisa, som drar till Junsele, och det är väl Dina trakter? I alla fall, ett kusinäktenskape tycks Agneta också ha funnit. Däremot har inte Agneta någon fru till Knut Andersson, och om jag tittar på Agnteas bild av Mårten Olofssons fars familj, finns där bara två söner, Jon och Mårten. Men det kan naturligtvis ändå finnas en syster, som blev Knuts fru. Någon måste det ju i alla fall ha varit... eftersom det finns barn. Tyvärr hjälper väl detta inte Dig på vägen, men i det är i alla fall samma uppgifter - i stort sett - från ett annat håll, även om de kanske kan ha haft samma andrahandskällor, vad vet jag. Agneta skriver att hom använt kyrkoböcker, husförhör, räkenskaper, domböcker och mantalslängder. Den sammanställning jag har är utskriven i september 1990, så det är ett tag sedan.
 
Tyvärr anger inte Agneta vilka källor hon använt till varje uppgift, men längst ner på Sil 2-sidan anges
Domböcker: 1646, 62, 87, 96, 99, 1734, 37, 46, 47
 
Under Bölen 2 finns inga specifika källor nedtecknade, men för Bölen 1 anges följande domböcker: 1675, 90, 96, 1713, 31, 36, 38, 40, 42, 54, 55, 59, 63.

2000-06-13, 21:56
Svar #11

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
Pernilla.
 
Tack för öppnigen om Pål Karlsson i Krånge via Bertils sidor. Verkar vara densamme.
 
Angående med hänsyn till hennes barns födelseår är det en omöjlighet så är jag böjd, efter en snabb utredning/kontrollräkning hålla med, men! Det behöver ju inte vara den som står uppgiven som hustru i Agnetas sammanställning som är barnens moder. Det kan ju vara från ett tidigare äktenskap. Min far t.ex. skaffade sig på äldre dar en sambo, som är 2 år äldre än min helbror, och min yngste halvbror (från ett mellanäktenskap med 5 barn) är 19 år yngre - på en dag när - än mig, så om vi hade haft samma bokföringssystem som på den tiden, och tappat bort min mor och mellanfrun i böckerna, så hade eftervärldens forskare sagt att min fars sambo omöjligen kunde vara min fars sambo, eftersom det årtalsmässigt inte stämmer med mig och min äldre bror....  (Bara ett modernt exempel som även kan belysa dåtidens situation.)
 
Men det tål att grävas vidare i, för det kan ju vara så att det är någon missmatch i Agnetas skrift. Ingen är ju felfri, ja förutom jag då.. ;-)

2000-06-13, 23:25
Svar #12

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:33
    • Visa profil
Uffe: Jovisst har du rätt i det ! Bertil nämnde väl också att han hade en tidigare fru, men att ingenting tydde på att hon var mor till Isak f.1659, och alltså heller inte till Per f.1656? (om föd.året är riktigt). Många fruar saknas ju i AO.
 
Carl: jag vet ingenting om graden av tolerans i förh t kusingiften i olika tider, men i Fjällsjö på 16-1700-talet har jag intryck av att det var ganska vanligt att åtminstone gifta sig med relativt nära släktingar, som t.ex. tremänningar. Jag har funderat över det, och tänkt att kanske prästerna såg genom fingrarna med det sedan det var få giftasmogna personer till varje tid, på små platser som Fjällsjö?
Jag har också Sara och Olof bland mina anor.
 
Mvh Pernilla

2000-06-14, 00:56
Svar #13

Carl Szabad

Uffe! Tack för din utredning! Jag har kontaktat Agneta Olofsson och beställt hennes Fjällsjö-genealogi så får jag se om jag blir klokare av den. Annars får jag ge mig på domböckerna.

2000-06-15, 10:30
Svar #14

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Carl!
 
Släktskapet mellan familjerna i Bölen och Sil har jag inte sett ifrågasatt någonstans. Enligt Agneta Olofsson kommer Kerstin Andersdotter från Bölen 2, det hemman som Knut tar över efter fadern. Knuts fru Ingrid kommer likaså från Sil 2, där Kerstins make Mårten är född.  
 
Var det verkligen så att kusinäktenskap var omöjliga? Jag har faktiskt några exempel till bland mina anor, men inte just från ca 1700. Och kanske var det inte så noga i utmarkerna?
 
Så några kompletteringar till citatet från Agneta Olofssons bok:
 
Sil 2  
Mårten Olofsson och Kerstin Andersdotter. Barn:
Olof +1714, bonde i Forsås Ådalsliden
 dotter (t Sil 1) är nog Margareta g m Per Ingelsson
 Anders (1650)-1714, (t Sil 1) gm Kerstin Bertilsdotter  
 Nils Ý1712, bonde i Sil
Sara (1645) till Bölen, gm Olof Knutsson
 
Bölen 2
1642 Knut Andersson och Ingrid Olofsdotter. Barn:
 Anders (t Backe 4), sedan Mogård gm Karin Ingelsdotter
 Olof (nedan)  
 Peder (t Jansjö 1) gm Lisbet Bertilsdotter fr Sel Ramsele
 Gunilla 42 (t Orrnäs 3) gm Olof Jonsson
Här skall nog också finnas Kerstin gm Kristoffer Persson Näset  
 
1679 Olof Knutsson och Sara Mårtensdotter  
 Mårten  omk 70 -1735 (nedan) gm Anna Karlsdotter
 Margareta omk 76 (t Norrnäs 1) gm Nils Nilsson
 Kerstin 76 (t Krånge, Junsele) gm Erik Nilsson  
 Märta (t Böle) -- se nedan
 Ingri (t Näset 1) gm Isak Persson  
 Brita (t Orrnäs 4) gm Per Helgesson
 Lisa (t Vallen, Junsele) gm Olof Andersson Vallen Junsele
 Knut Ý1742 24/11  
 Karin 85 22/2d - 58  
 Maria 87 2/10d (t Sunannsjö 1) gm Erik Johansson Kring
 Olof 92 5/8d  
 Peder 97 20/3  
 
Det är Märta som heter Sara och hamnar i Rå Ådalsliden (om nu inte båda finns, förstås).  
 
Bertil

2000-06-15, 10:33
Svar #15

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Pernilla!
 
Nej, jag vet ingenting om Ingrid Pålsdotter, annat än att hon förmodligen har en syster Malin f 1717. Det är ju inte osannolikt att hon är dotter till Pål Karlsson, men det finns också andra möjligheter, t.ex. att hon kommer från Tåsjö och är dotter till Pål Göransson eller från Ramsele, där det också finns några Pål.
 
Dina uppgifter om Per Persson skapar litet oreda hos mig. Du säger att han är född i Sunnansjö 1656. Hans far Per Eriksson var emellertid brukare på Näset 1655-1668, och f.ö. själv född där. Så varför Sunnansjö?
 
Antingen är det två skilda Per Persson eller också fanns Per Eriksson någon tid på Sunnansjö -- vilket i sin tur gör det troligt att hans första fru kom därifrån. Men i så fall är både Per och Isak barn till denna fru och således inte till NN Jonsdotter. Och därmed kan NN vara född efter 1640...  
 
Uffe E hänvisar till ett domboksutdrag år 1700, där Per Eriksson tvistar med Olof Jonsson om arv efter Jon Olofsson. Det verkar väldigt sent -- Per måste ju i alla fall vara en bit över 60 år då. Varför togs inte frågan upp tidigare -- Olof hade ju innehaft gården i Jansjö sedan 1673? Möjligen kan det förklaras med att hustrun (Olofs halvsyster) just avlidit.  
 
Bertil

2000-06-15, 11:43
Svar #16

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:33
    • Visa profil
Bertil ! Jag har ingen aning om detta med Sunnansjö, som jag sa är källan Ingvar Sahlin. Vet ej var han funnit detta. Allt jag vet om denna familj kommer annars från AO. Där står bara Per Persson upptagen under S-sjö 4, flytt till Havsnäs Ström, död där 69 år 1725. Gm Märeta Kristoffersdtr. PP ska vara far till Johan P f.1688 Havsnäs Ström. Kanske är det två olika PP?
Pernilla

2000-07-16, 20:42
Svar #17

Mats Karlsson

Hej!
  Härstammar från Ingel Ivarsson, f 23.10 1779,  
boendes i Norrnäs. Enligt husförhörslängden rymde  
han från hustru och barn 1810 och häktades för  
tvegifte. Dömd 1811 till fästningsarbete, vilket  
han genom rymmande undvek. Har i litteraturen  
sett en del uppgifter om vad som hände sedan  
(flydde till Finland, hustrun blev fattighjon  
etc), men undrar om någon känner till vad som  
egentligen hände?

2000-07-19, 14:45
Svar #18

Sonja Löwenberg

Hej på er alla forskare i Fjällsjö!
Får jag dela med mej av min, eller snarare Karl-Erik Ströms, forkning? Bringa reda eller oredadet är frågan. Här är i varje fall det jag hittat på Valågården i Hoting.
 
Bonde i Näset, bodums s:n
 
Erik Eriksson
f. o . 1500
g. o.  1540 med
Elin
 
Barn
1. Mickel  f. o. 1540
2. Nils  f. o. 1540
3. Anders  f. o. 1540
 
 
Bonde i Näset, Bodum s:n
 
Mickel Ersson
f. o. 1540
 
Barn.
1. Erik  f. o. 1590
2. Johan  f. o. 1590
3. Per  f. o. 1590
 
Bonde i Näset, Bodums s:n
 
Erik Micckelsson
f. o. 1590
 
Barn
 
1. Per  f. o. 1610
 
Bonde i Näset, Bodums s:n  
Per Ersson (Stor-Per)
f. o. 1610
g. m.
Maria Olovsdotter
f.o. 1620  d. 1684
 
Barn
 
1. Isak  f. 1638
g.1. Ingrid Olovsdotter
g.2. Brita Nilsdotter
2. Johan  f. o. 1640
3. Erik  f. o. 1640
4. Per  f. o. 1650  
g. Märta Kristoffersdotter
f. 1649 i Sil, Fjällsjö.
5. Olov  f. o. 1650
6. Elias  f. o. 1660  
g. 1685 m.  
Anna Johansdotter f. o. 1667
7. Brita  f. 1660
 
 
Bonde i Jonsgård, Ström. Jsg 18
 
Per Persson (Store Per Persson)Ha 329
f. 1655 i Sunnansjö, Fjällsjö s:n
d. 1725 24/5 i Havsnäs, Alanäs s:n
g. o. 1680 med
Märta Kristoffersdotter
f. 1649 i Sil, Fjällsjö s:n
d. 1703 14/4 i Havsnäs, Alanäs s:n
 
Märta är dotter till Kristoffer Pålsson i Sil och Sunnansjö, f. o. 1620.
 
Barn.
1. Marta  
g. 1704 m Zakris Larsson Havsnäs, Alanäs s:n f. 1679
 
2. Sara f. 1681 i Sunnansjö d. 1684 27/7 Sil 105
g. 1706 m Jakob Nilsson, Siljeåsen, Alanäs s:n  
f. 1671i Rudsjö, Fjällsjö
 
3. Per f. i Sunnansjö d. 1887 1/1
 
4. Johan f. 1688 i Sunnansjö  
g. 1712 med Benedikta Mattesdotter f. 1689
 
5. Brita
g. med Johan Ripa  
 
Jsg = Jonsgård Georg Hansson Byarna i Ström på 1600-talet
Ha.= Havsnäs Birger Källberg Alanäs socken
Sil = Siljeåsen Birger Källberg Alanäs socken
 
Ja det var något att fundera över.
Just nu sammanställer jag min forkning och följer med intresse vad som diskuteras på sidan.
Hälsningar Sonja.

2000-09-21, 06:33
Svar #19

Utloggad Anita Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-09-21, 20:46
    • Visa profil
Jag har lite förvirrande uppgifter om en anas föräldrar. Kan någon hjälpa mig?
Brita Israelsdotter född 1780 (7/11?) född i Fjällsjö gift med Elias Jönsson Wikström (Ahlgren).
 
Vilka var Britas föräldrar?? Enl. Fjällsjö byar och gårdar av A.Olofsson finns en Israel Israelsson född 1737-1814 och Brita Ersdotter död 1787 som har en dotter Brita född 7/11 1780, men jag har satt ett frågetecken i mina anteckningar ang. denna uppgift. Är det rätt eller fel föräldrar?
 
Tacksam för hjälp!
Mvh Anita

2000-09-21, 09:57
Svar #20

Carl Szabad (Carl)

Anita! Det finns en Brita född i Fjällsjö det datum du angivit, dotter till Israel Israelsson och hustrun Brita Eriksdotter i Ön, enligt Fjällsjö C:2.

2000-09-26, 10:18
Svar #21

Utloggad Erik Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Sonja!
Först skriver du att du återger Karl Erik Ströms forskning. Längst ner kommer sedan namn på ytterligare två forskare. Men vem har kommit fram till vad? Eller har alla tre kommit fram till samma resultat? Nej, det har dom inte.
Källberg anger bara 3 barn till Per Persson, Hansson 3+1 styvbarn, men du (eller K E Ström?) anger 5. Det vore bra att få veta mer om barn nr 3 (Per) och nr 5 (Brita). Också när det gäller datum och årtal finns det skillnader: Du anger t.ex. att Per PS dog den 24/5, Källberg den 24/10 och Hansson att han begrovs den 24/10.
Varken Hansson eller Källberg skriver om Per Perssons eller hustruns föräldrar, så jag antar att det är Ströms uppgifter. Anger han några källor för sina uppgifter? Det kanske vore bra att starta en egen diskussion (under efterlysningar?) om Stor-Per Persson i Sunnansjö och hans anor.

2000-11-22, 19:22
Svar #22

Karin Wassdahl

Carl!  Jansjöbonden Sven Spjällesson och then visa.
Per Persson påstående i Jansjöboken om Sven Spjällessons böter för inhysning av en trollpacka från Ådalen kommer sannolikt från Sven Einar Hallströms bok Bodum vår socken.(1968)
Jag återger inte hela avsnittet- det är relativt långt - även om Hallström enligt egen utsago har förkortat historien.
Det handlar om en kvinna, som kallades then visa och bodde hos Seger i Frånö. Then visa lär ha haft förmågan att ta reda på var jordagods var gömt. Det heter om henne att hon for fram med mycket spökeri och tvist.
Fogden Kjell Nilsson utfärdade 20 juni 1551 en redogörelse för kvinnans verksamhet och prästerna förmanade allmogen.
Fogden Hans Fordal lät uppspåra och anteckna alla som anlitat kvinnan.De anklagade dömdes till böter.
I böteslistan, som ursprungligen ska innehålla flera namn, återfinns från Fielsiö sn bland andra Sven Spejellesson, Jansjö. (Böter fick också Herr Peder i Ramsele).
Var har Hallström funnit detta, vilken källa har han haft?
Liksom i många andra hembygdsböcker är källhänvisningarna bristfälliga. Månadslånga forskningar i arkiven och anlitande av forskare vid de stora arkiven i Stockholm är vad Hallström nämner i förordet. Han höll på i 40 år innan boken, som består av 540 sidor, var klar.
Personerna, som nämns vid namn, är inte uppdiktade utan har bevisligen existerat. Seger i Frånö t ex ska vara ofta förekommande i skattelängderna från den här tiden.

2000-11-22, 20:06
Svar #23

Carl Szabad (Carl)

Karin! Jodå, det brevet känner jag till, men det gällde 1551, inte 1540. Det ligger i Riksarkivets pappersbrevsamling, kronologiskt inordnat. Och uppgiften om att herr Peder i Ramsele får böta (en älghud värd 4 mark) har jag hittat i Ångermanlands handlingar för 1552. Att herr Peder får böta är inte omnämnd i Bygd?n - Hernösands stifts herdaminne, däremot finns under herr Nils i Nora en lång redogörelse för händelsen eftersom han hade en nyckelroll.

2000-11-23, 20:52
Svar #24

Karin Wassdahl

Tack för det Carl! Så har då äntligen historien landat. Den hängde i luften en tid.
Per Perssons tidsangivelse -1540-talet- får väl tillskrivas hans eget uttryck: Oh, sköna tanke, var kom du ifrån........
Hallström namnger följande personer och bötesbelopp: Måns i Sunnansiö(rest), Påvel Esbjörnsonn ibidiem (rest), Oluff Gelffuessonn i Bölet(restat 1 1/2 mark), Sven Spejellesonn i Jansiö (restat 1 1/2 mark), Nilss Personn i Westanaa (restat 1 1/2 mark), och Jon Personn i Näs (restat 1 1/2 mark). Hallström fortsätter:
Var och en av dem hade då redan utgivit 4 1/2 mark, men av summan återstod ändå 15 mark. En tröst var väl, att även deras herde, herr Peder i Ramsle, var med på böteslistan. En viss skadeglädje fick de väl också njuta av då det visade sig, att fogden, som indrivit böterna, men ej redovisat dem, var en försnillare av stora mått. Där slutar historien. Herr Peder skulle alltså vara fel präst i detta sammanhang?

2000-11-23, 22:40
Svar #25

Carl Szabad (Carl)

Karin! Herr Peder i Ramsele får böta, som jag också skrev i mitt inlägg. Herr Nils i Nora har en helt annan roll i det hela och där rekommenderar jag beskrivningen i herdaminnet.

2000-11-27, 22:01
Svar #26

Per Näsström

Hej alla Fjällsjöforskare! Jag har sedan länge forskat om Fjällsjö och tror mig sent omsider kunna tillföra något om Jon Olofsson och hans tre hustrur samt ytterligare en del annat. Det finns en del att rätta till och det går om vi utnyttjar de möjligheter som finns. Det är ju sonen Olof Jonsson som talar om faderns tre hustrur år 1700 men vilka har läst dombok 1684: Olof Jonsson i Jansjö begärde att få inlösa 1 1/4 seland jord i Öden (Ön),som Anders Knutsson köpt av hustru Karin i Öden. Härtill svarade Anders Knutsson sig hava fordran allenast i underpant mot lånta pengar, och vägrar honom intet lösen, sade att Olof Jonssons syskonbarn, Olof Persson i Näset, har begärt inlösen. Emedan Olof Jonsson i Jansjö var rätta bördsman  till dessa 1 1/4 seland i Öden , anser Rätten att det honom inte lösen kan vägras. Dombok 1687: Olof Jonsson i Jansjö dömdes berättigad inlösa 1? seland jord i Öden  av salig Christopher Perssons änka, hustru Cherstin, den man i underpant haft för lånta pengar uti Johan Olofsson gäld. Detta alldenstund Olof Jonsson bördig är till hemmanet och det mesta av jorden besitter.  Olof Jonsson bodde på Ön innan han flyttade till Orrnäs, H Cherstin är syster till Anders Knutsson så den rika släkten finns i Bölen.-----Enligt skattelängder finns i slutet av 1630-talet en Per Olofsson på hemmanet och 1644 kommer änkan Karin som omtalas ovan.  Jon Olofssons första hustru bör vara en Persdotter och efter namnseden passar Karin bra. Jag skulle vilja placera andra hustrun härstammande från Junsele och den tredje i Ramsele men det är en senare historia. Det skulle var intressant med synpunkter på detta. Hoppas på genmäle Per Näsström

2000-11-29, 12:03
Svar #27

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Per!
 
Vad trevligt att någon nappar på min uppmaning att försöka bringa reda i problemet Jon Olofsson.
 
Olof Jonssons ekonomiska samröre med Anders Knutsson och Kristoffer Persson har väl sin enkla förklaring i att Anders och Kristoffers hustru (änka) Kerstin var syskon till Olofs hustru Gunilla; alla barn till ”Gam-Knut” Andersson.  
 
Det skulle kunna vara så att Öden tillhörde eller disponerades av Knutssläkten och att systrarna Gunilla och Kerstin med makar Olof Jonsson och Kristoffer Persson i tur och ordning fått bruka hemmanet.  
 
Men Olof Jonsson anges också vara bördig till Öden och du säger att han brukade det innan han övertog Orrnäs. Men när var i så fall det? Olof hade ju fått överta Jansjö 2 efter fadern som tonåring i början av 1660-talet. Och varifrån kommer bördsrätten?
 
Var kommer Per Olofsson som ägde Öden på 1630-talet och 1644 efterträddes av änkan Karin in i bilden? Det kan väl knappast vara samma änka som Anders Knutsson köpte marken i Öden av? Anders var ju född 1633 och lär knappast ha gjort några sådana affärer före 1660, särskilt som han köpte och bosatte sig på Mogård -- långt därifrån.  
 
Det där om pant för lånta pengar är kanske något att fundera över. Kan Knutssläkten ha haft Öden som pant för något lån till Jon Olofsson? Denne var ju enligt domboken medellös när han överlåtit Jansjö till sonen. Kan det vara så att Jon gifte sig med änkan Karin? Jag har sett uppgifter om att tredje frun kom från Holme i Ramsele – kan det vara hon?  
 
Om Jon Olofssons _första_ hustru bör vara en Persdotter törs jag inte uttala mig om. Men om hon skulle heta Karin, bör väl hon vara mor till Jons dotter Karin f 1642. Åtminstone en av Jons fruar var i alla fall en Karin, dotter till Per Israelsson i Mo Junsele.  
 
Men vem är då Olofs mor? Olof borde efter namnseden ha en morfar Olof -- särskilt som det tydligen var hans mors hemgift som gav de pengar som Jon 1645 köpte Jansjö 2 för. Hör Olof då till andra giftet?  
 
Och hur är det med den namnlösa (halv?)syster som gifte sig med ”Stor-Per” Eriksson i Näset och som rimligen borde vara född på 1630-talet?  
 
Tyvärr blir det som vanligt fler nya frågor än svar, men om vi gnetar på, kanske också svaren kommer så småningom...

2000-11-30, 20:56
Svar #28

Per Näsström

Till Bertil G Johnson
Hej Bertil! Vad trevligt att vi fått kontakt. För 3-4 år sedan var jag klar med hur jag ville beskriva Jon Olofsson och hans tre hustrur. Nu blir det intressant att pröva mina ide?r mot andras.  Mycket av det som skrivits om honom upplever jag som felaktigt mot bakgrund av de uppgifter jag samlat.
Grybes antavla är grovt felaktig och där inbjuder jag alla en snabb kontroll på hustrun till Erik Eriksson född 1670. Hans son Sven kräver enligt dombok 1738 att ett inventarium upprättas för hans år 1717 avlidna moder. I Fjällsjö D1 anges att för h Anna Israelsdotter, Fjällsjö givits 1 dr i testamentspengar. Den h Karin Jonsdotter som nämns i sammanhanget är hans svärmor vilket framgår på ett tiotal ställen i dombok. Hon var gift med knekten,bonden och sedermera båtsmannen i Holme där hon dog 1711. Hon var dotter till knekten Jon Eriksson. Dombok 1712 och 1690. I sin Fjällsjöbok anger Agneta Olofsson Karin Persdoter som tredje hustru till Jon Olofsson som för alla som söker på nätet tycks vara den enda.För Agneta, numera erkänd och uppskattad forskare,är boken ett förstlingsverk där 1600-talet bara delvis behandlats. Se på bolbyn Ön som var befolkad i stort sett hela 1600-talet.
Skall man reda ut problemet med Jon Olofsson får man nog försöka lusläsa i skattehandlingar, domböcker och i övriga källor för att klara ut problemen.
Till ditt brev. När rätten kom resultatet att Olof Jonsson var rätt bördsman betyder det närmast att hans far eller mor härstammar från Ön. Eftersom fadern kommer från Jansjö är det modern. Byn Ön bestod på 1600-talet av två hemman. Enligt 1642 års jordebok ägdes det ena av Per Olofsson och det andra av Per Stensson, Näset. 1660 års jordebok upptar h Karin och Johan Mikaelsson. Skattelängderna visar Per Olofsson 1583-1643 samt h Karin 1644-1647. På det andra hemmanet var det mera ombyte. Den kände jägaren Nils Eriksson och sedan den kände Olof Nilsson som via Näset och Backe slutade sina dagar i Rösta, Sollefteå. Egendomligt nog finns en Jon Olofsson där 1627-1629. följd 1632-1647 av änkan Margareta Persdotter (Per Stenssons dotter). Det är mot denna bakgrund som jag vill säga att Jon Olofssons första hustru var dotter till Per Olofsson och hans hustru Karin. Per Olofsson vill jag i första hand knyta till Ön och Karin vill jag påstå att hon är bördig till Bölen. Hos denna familj finns först son+ dotter sedan inhyses. Jag tolkar det så att Jon Olofsson i början av sitt äktenskap bodde hos hennes föräldrar vilket väl var en fördel eftersom han ofta var i Tyskland.När Jon Olofsson skulle lösa jansjöhemmanet 1646 fick han en sedel från landshövdigen Hans Striijk där det anges att han varit knekt i 18 år (från 1628). Han mönstrade in ännu 1657 och var då korpral (Mohlund) men hade innan kompaniet lämnade Sverige lejt en man i sitt ställe.
Jag har försökt tänka mig in i när han gifte sig första gången och har kommit till omkring 1637. hans första hustru Karin Persdotter född omkring 1615 död omkring 1657. Barn; NN (möjligen Märta) 1638, Karin 1642, Olof 1647, PER?????1650,Nils 1655. Att jag anser att Karin dog 1657 beror just på att han mellan mönstring och avfärd fick leja ersättare. Han gifte om sig och jag tippar på en kvinna från Junsele dock inte Per Israelssons dotter. Den enda som föds under denna period tycks vara Abraham som växer upp i Junsele och flyttar till fjällsjö.Vad gäller tredje hustrun vill jag knyta an till Menker. I Ramseleboken, sid 311, Nyland redovisar han Jon Olofsson Jansjö med sönerna Olof f 1647, Nils f 1655, Abraham född 1660 och Jon född 1770. Ingen hustru anges men med dombokens hjälp får man hennes namn till Anna Christersdotter  (dotter till Christer i Holme) Jon Olofsson kom till detta hemman 1664 efter flyttningar. Den stora trolldomsprocessen som börjar på Ön har många namn och där finns han med tillsammans med kusinen Elias Sjulsson. han får som nämndeman uppdrag att utreda ägogränser på en myr i Fjällsjö tillsammans med Mårten Olofsson vilken jag upplever som broder. I det äktenskapet föds Ella och Sara troligen omkring 1665 och Jon 1670. Sara gifter sig med båtsmannen Håman, Ella med Per Eriksson som vill lösa in Jansjöhemmanet men som när det inte går hamnar i Sunnansjö där hon återfinns med tre barn . Koll på faddrar visar att Olof Jonsson är en av dem.
Jon Jonsson kallas Järpe ej att förväxla  med namnen med farfar i Tersjö
MVH Per

2000-12-02, 13:05
Svar #29

Karin Wassdahl

En dag i maj månad år 1644 ägde en händelse rum som går under benämningen Massakern i Mörsil eller Mörsils gästabud.
Ett hundratal soldater från Västerbottens regemente och deras kapten Olof Svensson ska då ha blivit dräpta av dansk-norska armén.
Olof svenssons kompani år 1644 bestod av soldater från flertalet socknar i Ångermanland.
I det här sammanhanget kan nämnas Jon Olofsson Jansjö, Fjällsjö sn, och Per Olofsson, Ön, Bodums sn.
Om dessa soldater verkligen fick sätta livet till vid massakern är inte känt, men om en änka Karin år 1644 tog över Öden (Ön) kan hon ha varit hustru till Per Olofsson, eller.....???
 
Källor: Bromé J.: Jämtland och Härjedalens historia del II
Internet: Bo Oskarsson: Mörsils gästabud
Internet: Lars Starlander Massakern i Mörsil
Andra källor nämns där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna