ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-18  (läst 1698 gånger)

2006-03-15, 18:57
läst 1698 gånger

Stig Tellström

BO! Tack för de uppgifterna, måste nog skaffa  
Databasen Kråken.

2006-03-24, 17:48
Svar #1

Utloggad Henrik Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 20:56
    • Visa profil
    • www.ahsk.se
Här kommer fakta om Norströms bror:
 
Per Isaksson dog 1761 i Rödå.
 
Hans föräldrar var Isak Burman och Cristina Persdotter.  
 
Källa: Databas Kråken.

2006-03-24, 17:57
Svar #2

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan henrik
 
I vilken version av Kråken skulle du ha hittat detta?

2006-04-05, 18:45
Svar #3

Utloggad Henrik Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 20:56
    • Visa profil
    • www.ahsk.se
Hej sven-erik
 
De här uppgifterna får du om du skaffar Kråkens databas. Versionen är 3.  
 
Per Isakssons pappa verkar ha dött samtidigt. Kanske var någon epidemisk sjukdom? Eller Olycka?

2006-04-05, 19:50
Svar #4

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan Henrik  
 
Kan du säga när du köpte denna Kråken 3.

2006-04-06, 11:06
Svar #5

Utloggad Henrik Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 20:56
    • Visa profil
    • www.ahsk.se
Hej
 
Har övertagit all släktforskningsmaterial efter min morbror som dog 2005. Han började forska på slutet på 1990-talet, men har ingen koll alls när han införskaffade Kråken. Är det mer uppgifter om Per Isaksson du behöver hjälp med? Jag kan göra ytterliggare en sökning.

2006-04-06, 15:21
Svar #6

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan Henrik
 
Roligt att se att du följer i dina förfäders spår, men se upp.
Jag är den som skapat databas Kråken och var därför intresserad av varför gammalt arbetsmaterial spreds på Anbytarforum.
Databas Kråken består av 2 huvuddelar.
 
A. Kärnsocknarna Nordmaling, Bjurholm, Gideå, Grundsunda, Trehörningsjö och snart också Umeå lands 1700-tals del. Där alla som lämnat avtryck finns med.
Dessa kärnsocknar i databas Kråken har betydligt mindre fel än de enskilda delarna av kyrkböckerna var för sig.
 
B. Arbetsmaterial från omkringliggande socknar, där vissa kanske någon gång i framtiden även får status av att klassificeras som kärnsocken i databas Kråken.
Vissa delar av detta ”arbetsmaterial” ligger just nu kanske inte på högre nivå än SVARS 1870, 1880, 1890, 1900 SCB årgångar eller man kan kanske jämföra hela detta ”arbetsmaterial” i databas Kråken med Disbyts material som också är av varierande kvalitet.
Därför tycker jag att det är fel att tillåta att material som är klassat som ”arbetsmaterial” skall sprids. Åtminstone vill jag inte bidra till spridning av ”arbetsmaterial”
Min hemsida och instruktionerna för databas Kråken klargör att endast material från kärnsocknarna får användas som referens i officiella sammanhang.
Du använde gammalt material klassat som ”arbetsmaterial” och sedan några år utbytt mot bättre ”arbetsmaterial”, men trots allt ”arbetsmaterial” eftersom Umeå lands 1700-tals del ännu inte har erhållit kärnsockenstatus. Detta sker under nästa vintersäsong.
 
Det kan ju kanske också vara intressant att veta vad kyrkböckerna säger
”orginalkällorna” ger följande.
-BUR/Ljusvattnet,AI:4,s89,1750-62,bonde nr.7-död 1762 i Ljusvattnet
-UM/Rödå,A1:6,6/10,s162,1757-60,fader-död 1760 i Rödå
-Umeå Bracksele har inga HFL för denna tidsperiod utan finns först från 1768.
-Umeå lands DB,C:3,s41: Död 1761-06-21, 68 år i Braxele.
Isak Josefsson ifrån Burträsk, född 1693,  
fader Josef Håkansson i Ljusvattnet, moder Karin.  
På sitt 18 år vart han såldat, och war tillstädes i Strömstadsaction samt Norska fälttåget,  
giftade sig efter hemkomsten 1719 med Kerstin Persdotter i Ljuswatnet?, fick sedan afsked,  
och förestod sitt hemman tils sonen var i stånd att emottagat.  
Haft 14 barn, 11 sönder och 3 döttrar, 4 söner och 1 dotter leva.  
Har i senare åren varit ? I Burträsk, kom i början av Junio till sin son i Braxsele
Men siuknade strax in i sin wanliga bröstsiuka, som plågat honom i 11 år

2006-04-07, 18:18
Svar #7

Anders Andersson

Som inte så sällan må Kråkens databas tas med en nypa salt. Det funkar att använda som arbetsmaterial. Det är bra att Sven-Erik Johansson klargör att material utanför kärnsocknarna ej bör användas som referens, då det innehåller en hel del fel. Sven-Erik själv bör också rätta sig efter detta. Ett exempel är i oktober 2005, då han under Burträsk, Västerbotten, länkade till sin egen hemsida, och spred uppgifter kring släkten Zakrisson-Ljusman. Uppgifter som visade sig innehålla en hel del felaktigheter.

2006-04-08, 08:06
Svar #8

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsa Anders  
 
Det är roligt att se ditt namn i debatten.  
 
Databas Kråken totalt 167.000 personer  
Kärnsocknar - ca 100.000 personer - Nordmaling, Grundsunda, Bjurholm, Gideå och Trehörningsjö  
För 2 år sedan öppnade jag en flik ”Rättelser” på min hemsida www.sikhallan.com där alla är inbjudna att påpeka släktskaps fel inom dessa 5 kärnsocknar.  
Andra borde följa i mina spår.  
Under dessa 2 år har 6 släktskaps fel påpekats varav endast 2 fel har kommit från de egentliga 5 kärnsocknarna.  
Om jag uppfattar ditt inlägg rätt så har ej hellre du eller någon i din bekantskapskrets hittat något släktskaps fel bland dessa 100.000 personer.  
Men något ytterligare fel borde finnas tycker man.  
Om alla gör en djupdykning kanske något ytterligare fel kommer fram.  
 
Arbetsmaterial- ca 70.000 personer- alla övriga socknar inklusive Burträsk.  
Umeå lands 1700-tals på ca 25.000 personer del blir snart överflyttad till Kärnsocknarna.  
I detta ”arbetsmaterial” finns det naturligtvis fel eftersom jag ännu inte hunnit trippel kolla.  
Mina egna såväl som prästernas eller andra källors fadäser.  
Trippelkoll innebär samordnad kontroll av HFL, FB, VB och DB.  
Och felet som du helt riktigt påpekar från Burträsk - klassat som arbetsmaterial - har sitt ursprung i kyrkoherde Grapes anteckningar  
Grape var en av Övre Norrlands mest välrenommerade kyrkoherdar.  
Men är det då jag som har fel eller är det Grape man skall skälla på.  
Skall Burträsks kyrkoherde och Norrlands kanske störste kyrkoherde Grape anses som en original källa eller en irrelevant faktor.  
Du har sannolikt rätt i att man inte skall lita allt för mycket på den enskilde prästens anteckningar utan skärskåda hans skriverier lite närmare, även om han är så välkänd som Grape.  
Det är just denna noggranna kontroll och sammanvägning av flera enskilda originalkällor HFL, FB, VB och DB som jag har gjort i databas Kråkens kärnsocknar.  
Och det är också därför jag med bestämdhet kan påstå att Databas Kråkens kärnsocknar är betydligt säkrare är de enskilda kyrkböckerna HFL, FB, VB eller DB.  
I kyrkböckerna finns inga kommunicerande kärl mellan de olika delarna - HFL, FB, VB, DB - men i databas Kråken finns det.  
Och alla inser ju lätt vad detta innebär.  
Resultatet från detta kommunicerande kärl finns i de avvikelserapporter som enkelt kan listas ut i databas Kråken.  
 
Så länge som dessutom databas Kråkens sämsta delar ”arbetsmaterialet” - material utanför kärnsocknarna - är avsevärt bättre än Svars SCB årgångar och minst likvärdigt med Disbyts material får man väl var tillfälligt nöjd, men arbetet fortskrider i planerad takt norrut, söderut och västerut i samarbete med andra progressiva krafter.  
Är det någon med en annan uppfattning så är han välkommen med konkreta och väl underbyggda påstående mot dagens databas Kråken6b till e-mail : sikhallan@stallhagen.se.  
 
För att snabba på även arbetet med ”arbetsmaterialet” inbjuder jag även nu alla som kan hitta släktskaps fel i ”arbetsmaterialet” i databas Kråken6b att kontakta mig.  
Jag hoppas att även se namnet Anders Andersson bland dessa.

2006-04-15, 11:49
Svar #9

Erik Sandgren

Menar du att vi forskare ska skälla på Grape? Han gjorde forskningen för sig själv, medans du har plagierat hans släktforskning rakt av och säljer eller sålde det via kråken. Snacka om total avsaknad av källkritik.  
 
/Erik

2006-04-15, 13:37
Svar #10

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Erik - detta hör väl inte hemma under Bjurholm ?
Min erfarenhet av Kråkens Bjurholmsmaterial är i alla fall mycket god.  
 
Men ditt inlägg - av närmast personagreppskaraktär - platsar väl (om överhuvud i Rötter)  
under Burträsk, där Grape var verksam och det kan passa att gå in på sakfrågorna ordentligare?
 
StigLennart
 
PS  
Har du funderat på vad din Grape-insinuation betyder för släktforskning i stort: alla
forskare, som går till kyrkbokskällorna - även du i sådant fall - 'plagierar' väl någon präst:  
Högbom, Arct?dius, Grape ...  
DS

2006-04-15, 13:57
Svar #11

Bo Nordenfors (Nob)

Även jag har mycket god erfarenhet av Kråkens Bjurholmsmaterial - utan det hade jag inte kunnat hjälpa flera amerikaner med deras rötter i den socknen, förutom att jag själv kunnat komma tillrätta med många av mina anor där.

2006-04-15, 13:59
Svar #12

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Stig-Lennart
 
Stig Sandgren vet nog inte riktigt vad han skriver om.
Man får väl ta Stigs inlägg som ett dåligt skämt.
Stig Sandgren har nog redan fått för mycket påskhare spetsad med skogsblomman.
 
Trevlig Påsk

2006-04-16, 08:13
Svar #13

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Stig-Lennart
 
Det är omöjligt att sakligt bemöta ett sådant okunnigt inlägg som från Erik Sandgren som inte ens vet vad en orginal källa från kyrkböckerna är.
Hans geografi kunskaper bör också förbättras.
Dessutom gjorde påskharen ett litet snedsprång och skrev Stig istället för Erik när jag i all hast totade ihop mitt svar med gäster hängande i ryggen.
Om du byter
Stig Sandgren mot Erik Sandgren
Stig mot Erik
Stig Sandgren mot Erik Sandgren
kanske det känns bättre och lättare att förstå
Se också min hemsida och fliken Synpunkter under kommande vecka
 
Trevlig Påsk

2006-04-17, 10:26
Svar #14

Erik Sandgren

Sven-Erik
 
Anser du helt allvarligt att Grapes genealogiska anteckningar bör räknas som en orginalkälla från kyrkböckerna? Är det därför du har plagierat hans material utan den minsta granskning? Att använda Grapes material för eget bruk anser jag vara helt okej. Då kan man själv granska uppgifterna. Men att plagiera utan att granska, för att sedan sälja materialet, det anser jag vara helt förkastligt!
 
Jag har fått lära mig att god källkritik avslöjar nyheter där bristande källkritik lämnar nyheter i det fördolda.

2006-04-17, 11:02
Svar #15

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan Erik
 
Mig veterligt fanns det inget annex Burträsk i socknen Bjurholm med en kyrkoherde Grape.
Grape verkade som kyrkoherde bl.a. i socknen Burträsk.
Och jag flyttar härmed över denna diskussion till sitt rätta ställe socknen Burträsk.

2006-04-17, 17:28
Svar #16

Rune Edström

Hej Sven-Erik
Erik har väl bara visat ett exempel på vad för nyheter, tidigare inte kända, han hittat med god källkritik
mvh
rune

2006-06-19, 09:53
Svar #17

Utloggad Erik Ölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-01-31, 17:35
    • Visa profil
Per Persson 1828-08-15 Långviken Björna flyttar
till Fredrika 1845 återfinns som dräng 3:89 i Norrholmsjö. 4:91 är han född 10-03 fortfarande dräng. 5:129 gift med änkan Lisa Pålsdr.
Min fråga är. Har prästen i Fredrika ändrat födelsedatum eller är det en annan Per Persson född i Björna som inte finns i dopboken??

2006-06-19, 20:23
Svar #18

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Erik - Långvikens Pehr återfinns i Fredrika först i Klippen [AI:3,s40] fortfarande  
född 1828 15/8; hänvisningen från s40 till s89 är så ordentligt gjord, att jag väntar mig  
en hänvisning också om han skulle byta drängplats...
  Men ingen sådan finns, alltså bör det vara han som fortsätter som dräng i byn i AI:4  
(om han inte går att finna annanstans, och så verkar det alltså inte).
 
När då s91 menar honom född 3?/10 (det är ju inte lättläst direkt !),  
så lutar det väl mest åt att bokhållaren slumrat...
 
Med en lätt omskrivning av Shakespeares nothing comes out of nothing, skulle man kunna säga:  
att i denna världen kan inte en Per Persson gå upp i rök samtidigt som en annan dimper ner som eld ?
 
Därför lär nog inte heller bokhållarens aska besvara våra funderingar...  
 
Varma Hälsningar /StigLennart

2006-08-16, 08:31
Svar #19

nordininger

Hej!
 
Jag söker info om Olof Jonsson född:1784 han var gift med Anna Brita Norl....(kan ej tyda mer) född:1783. De bodde iaf ett tag i bjurholm men vet ej var han var född? Han var far till Anders gustav född:30/5 1820.
 
Undrar om någon kan ge mig tips hur man kommer vidare när man ser att någon flyttat men inte vart (prästen har inte skrivit något bara strukit dom från husförhören)
 
Tacksam för hjälp för jag kommer inte vidare just nu... :-(

2006-08-16, 08:48
Svar #20

Bo Nordenfors (Nob)

Olof Jonsson f. 1784-08-02 i Bjurholm, dör i Malmby , Bjurholm 1862-06-24.
Anna Brita Andersdotter Norrlänning f. i Lögdeå, Nordmaling 1783-12-31 och död i Nytorp, BJ, 1838-07-19. Hon är dtr till en kronobåtsman. Du kan följa Olof bakåt i hfl om du börjar med Bjurholm AI:6 a, 3/3, s. 114, 1859--1864- vägen går tillbaka Nytorp, Lillarmsjö, Nytorp, Bjurholm, Lögdeå - Bjurholm.
Allt enligt Kråken databas. Se www.sikhallan.com

2006-08-16, 10:52
Svar #21

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan Inger - är du släkt med AG Nygren f1820?
 
I så fall har vi gemensamma anor (enligt databasen ovan) i  
en av dom tidiga Bjurholmsnybyggarna (Jon Olofsson från Hörnsjö f1750)!
 
Dog Anders Gustav före 1880? (jag hittar honom inte i Folkräkningen då) /undrar StigLennart

2006-08-17, 12:01
Svar #22

nordininger

Tack sååå mycket för hjälpen Bo, det var värdefull info :-)
 
Ja Stig-Lennart jag är släkt med Anders Gustav, men hette han Nygren??

2006-08-17, 12:46
Svar #23

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Inger - det var nog därför jag frågade som jag gjorde,  
eftersom jag såg att du är nordinare?
 
Det föds nämligen i Bjurholm en Anders Gustaf 1820-04  
som hamnar i Björna med barn som kallar sig Nordin  
och lite andra anor (även de i Kråken).  
 
Hur kommer du in på din Anders Gustaf (och alltså vilken av dom) ?
 
/Mvh StigLennart

2006-08-17, 15:14
Svar #24

nordininger

Hej igen Stig-L
 
Ja jag är Nordinare, lite knepigt det här med Anders gustav för jag är släkt med båda två vad jag har kunnat se.. Anders Gustaf f:30/5-1820 är min farmors farfar. Min farmor hette Helga Maria f:1892 i Björna. Anders gustav f: 10/4-1820 är min fars farfarsfar, min farfar hette Johan August Nordin f:17/10 1883 i Krokvattnet. Hans far i sin tur hette Johan Olof Nordin f:12/10 1845 i Leding. Johan Olof var AGs son.
 
Verkar jag ha fått något om bakfoten får du gärna säga till, jag är ju nybörjare på detta men jag har verkligen försökt att kolla allt noga.
 
Nu är jag ju jätte nyfiken hur du är släkt med AG?? Roligt om vi har samma anor :-)

2006-08-17, 19:25
Svar #25

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan igen, Inger - få se om jag hänger med i Nordinsvängarna...
 
Ff: Johan August f1883~Johan Olof f1845~Anders Gustaf Johansson & Maja Lovisa Jonsdotter [Björna/C:1]
Fm: Helga Maria f1892~Anders Fredrik f1859~Anders Gustaf Johansson & Maja Lovisa Jonsdr! [Dito/C:2]
I HFL Björna/Krokvattnet,AI:7,s119 kan vi se vi bröderna JO-45 och AF-59 jämte (samma) föräldrar,
alltså din Ff och Fm kusiner på farssidan.
    Anders Gustaf Johansson (äv. Norström) är född 1820-04-10 i Bjurbäck av  
Johan Johansson & Anna Helena Persdr (födda 1783-09-29 i Norsjö respektive 1783-01-01 i Bredträsk)
    Maja Lovisa Jonsdotter  född 1823-07-11 i Gravsjön av  
Jon Jonsson f1788-02-02 Idbyn och Anna Katarina Ersdr f1793-03-04 Bredträsk.
 
Anders Gustaf Olofsson född 1820-05-30 i Bjurfors,  som Bosse skrev om, kallades Nygren (min aknytning).  
Om du inte har ingiften från denne man, så är vi tyvärr inte släkt - istället förhoppningsvis på rätt spår...  
/Varma Hälsningar SLJ

2006-08-17, 21:36
Svar #26

nordininger

Stig-L  
 
Menar du att den Anders gustav f:30/5 1820 jag är släkt med inte är samma du pratar om (Nygren)? Hans far var iaf Landbonden Olof Jonsson f:1784 och precis som Bengt sa så var han gift med Anna Brita Andersdotter Norrlänning.  
 
Jobbar natt såååå jag är lite sliten och jag vet inte om jag är för mossig i skallen och missar nått här???

2006-08-17, 23:15
Svar #27

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan igen, Inger - jag menar att dessa båda Anders Gustav förväxlats någonstans på vägen:
 
1. Landbonden Olof f1784 Jonssons son är enligt FB född 1820-05-30 i Bjurfors, kallas Nygren omkring 1840 då han försvinner från Bjurholm till Grundsunda.
 
2. Din Nordin-ana bör vara den Anders Gustav som enligt FB föds i Bjurbäck 1820-04-10 och i HFL går att följa från Bjurvik [AI:1,s49+AI:2,s20+AI:3,s21] fram till 1836, via Balfors [AI:3,s29] och till Björna 1839 [Krokvattnet AI:4,s78+AI:5,s90] där han gifter sig med Maria Lovisa Jonsdr och får sönerna Johan Olof 1845 och Anders Fredrik 1849.
 
Denne Anders Gustafs far Johan kallas omväxlande Johansson och Norström med data som i mitt föregående inlägg. /DS

2006-08-18, 08:38
Svar #28

nordininger

Hej igen S-L..
 
Tänkte bara nämna att jag har via genline ett orginal scannat dop/födelse dokument från Bjurholm där båda Anders Gustaf finns med inkl deras föräldrar.  
 
Mvh

2006-08-18, 15:20
Svar #29

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Ja genline, Inger - lägg då bredvid varandra också Bjurholms HFL  
AI:3,s155 Anders Gustav född i Maj från Nytorp till Grundsunda och
AI:3,s29 Anders Gustav född i April från Balfors till Björna (Krokvattnet)
och det bör bli alldeles klart vad jag menat...
 
Källa (som tidigare): databas Kråken, där ju bägge AGs anor finns i bra många generationer
Varma Hälsningar /StigLennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna