ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2014  (läst 2163 gånger)

2013-09-29, 18:46
läst 2163 gånger

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6637
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 12:12
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Förhoppningsvis är det denna hjälp du fått:
ANSEDEL 3721 Anders Nilsson
 
Anders Nilsson
* 1760-06-24 Järved 2:1
? 1842-03-08 Västerlandsjö
-------------------------------------
F: Nils Ersson * 1720 Nätra
M: Anna Andersdotter * 1723-09-08 Själevad
   g: 1750 Själevad
-------------------------------------
  Fam:
 Catharina Johansdr * 1765-03-13 Högland 2:2 ? 1838 Västerlandsjö
  g: 1789-06-01 Arnäs
    1 13384 Nils * 1790-12-07 Arnäs
    2 11332 Anders * 1799-08-01 Arnäs
-------------------------------------
AI:2 s 99
-------------------------------------
dr i Västerlandsjö 1782-83
Paret finns på s 558 i boken Släkter och gårdar i Arnäs. Ansedeln ovan är inte komplett. De hade 11 barn.

2013-09-29, 19:26
Svar #1

Utloggad Katarina Lundell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2014-01-22, 11:24
    • Visa profil
Varför inte en komplett ansedel
 
Vänligen
Katarina

2013-09-30, 06:19
Svar #2

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6637
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 12:12
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det lät inte som om det ingick i Görans fråga.

2013-09-30, 08:47
Svar #3

Utloggad Göran Stenström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 659
  • Senast inloggad: 2022-11-30, 13:14
    • Visa profil
Tack för hjälpen!  
 
Anders Nilssons familj hade jag redan med alla födelsedatum och dödsdatum samt dödsorsak men hittade inte födelseplatsen och födelsedatum 1760. Tack alla, det löste sig!
 
Mvh
Göran

2013-10-02, 08:52
Svar #4

Utloggad Erik Ölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-01-31, 17:35
    • Visa profil
Johan Bylund född i Bursjön-Skortsed kallar sig Bylund fr. 1860
Mvh
Erik

2013-10-22, 14:41
Svar #5

Utloggad Disa Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2014-04-07, 10:30
    • Visa profil
Är fel föräldrar angivna i födelseboken för flickebarnet
Lisbeta *1755-12-04 ? Borde det ha stått Per Olofsson o Karin Ersdotter,
som i A1:2 anges ha en dotter Lisa född detta datum i Bodum ? Eller hur ligger  
det egentligen till?

2013-10-22, 19:17
Svar #6

Utloggad Katarina Lundell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2014-01-22, 11:24
    • Visa profil
Disa
 
Om du tittar på dessa två länkar så ser du att Elisabet född 1755-12-04 ej kan vara Jonas Olofssons dotter enär han redan har en son född  1755-04-24
 
länk 1
länk 2
 
Dvs kyrkoboks notarien har gett Elisabet felaktiga föräldrar, men det finns många tusentals sådana fel i födelseböckern.
 
Man kan enbart i databas Kråken direkt lista fram tusentals fel i kyrkans födelseböcker där en bevisligen verksam person saknas eller där endera eller båda föräldrarna bevisligen är felaktiga.
 
Titta bara på den felaktighet som påpekades just nu i Burträsk:
Dessutom tillkommer det att när tvillingarna i samma familj föds 1803 har dessa en felaktig moder
 
Lycka till från
Katarina

2013-10-22, 21:22
Svar #7

Utloggad Disa Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2014-04-07, 10:30
    • Visa profil
Katarina
 
   Tack för bekräftelsen!

2013-11-10, 10:41
Svar #8

Utloggad Rut Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 17:43
    • Visa profil
Är det någon som vet var Per Larsson (född ?) och hans hustru Elisabet Dorotea (Lisa) Olofsd., f 1813 i Vibyggerå, bosatte sig i Arnäs?
I samband med deras giftermål 1837 i Vibyggerå (Berg) står det att de skulle flyttat till Arnäs 1840 (HL Vibyggerå 1835-44, sid. 20).
M v h
Rut Hellström

2013-11-10, 18:20
Svar #9

Utloggad Carola Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 281
  • Senast inloggad: 2022-03-15, 12:23
    • Visa profil
Hej Rut.
Här hittar du familjen
Arnäs AI:7 (1836-1845) Bild 230 / sid 221

2013-11-11, 09:16
Svar #10

Utloggad Rut Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 17:43
    • Visa profil
Hej Carola!
Tack för uppgiften, jag har nu hittat dem!
M v h
Rut Hellström

2014-02-25, 18:02
Svar #11

Utloggad Gunborg Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 21:02
    • Visa profil
Hej släktforskare!  
Jag forskar på mina förfäder  
Johan Larsson och Sabina Israelsdotter som bodde i Arnäs förs, Täfra by,gård nr 1 -på 1780talet.(husförhörsboken 1783-95 s.338).
 
I okt 1787 föds sonen Lars i Arnäs församling. Adress: Öfverön. (Arnäs födelsebok, bild 22)
 
Min fråga- jag hittar inte Öfverön i husförhörsboken 1783-95.Har kollat registret och gått igenom hela boken.Återfinner ej familjen på den nya adressen som inte verkar finnas.?  
 
Kan någon tipsa mej? Jag bor i södra Närke och har ingen lokalkännedom i aktuell trakt. Och finns det någon däruppe i trakten som känner till/har forskat på familjen?

2014-02-25, 18:39
Svar #12

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2022-10-15, 22:57
    • Visa profil
Hej
 
Utdrag ur databas Kråken
AR/Överön,AI:4,83,1796-1815,son-torpare
 
Om du söker på webbversion och på Lars Ölund Johansson 1787 så hittar du ytterligare anor bakåt
 
Vänligen
Susan

2014-02-25, 21:29
Svar #13

Utloggad Gunborg Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 21:02
    • Visa profil
Hej Eva Susann Johansson-
 
Tack för snabbt svar! Vilken service och jag är också helt överväldigad av databasen.Nu har jag göra en stund.Jättekul!  Hälsningar Gunborg

2014-03-05, 13:18
Svar #14

Utloggad Gunilla Broman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2020-11-03, 05:10
    • Visa profil
Citat: [color=808080]Gösta Molund (Gmd) Postat söndagen 18 november 2001 - 11:59
 
Hej!  
Båtsmannen R100 och R102 Johan Nilsson Björn skall enligt ENy 2/89+10/6 vara född i Ytterlandsjö. Arnäs sn. Död 1710 27/12 i Björna 2, Själevads sn.  
Jag har letat i Arnäs släkter och gårdar men hittar inget Ytterlandsjö ochkan ej heller finna honom i Västerlandsjö.  
Jag försöker finna var han var född och eventuella föräldrar. Är det någon som kan bidraga med dessa uppgifter?  
Gösta
[/color]
 
Jag har ett problem med denne båtsman.
Enligt Strömbergs båtmannadatabas:
 
[color=808080]Själevad  
Rote 100 Björn  
2210051: Biörn, Johan Nilsson
 Antagen som fördubblingsbåtsman 1689..
 Avsked 1689..  Ytterligare information.  
 
Rote 102 Lax  
Ordinarie båtsmän
2210203: Björn, Johan Nilsson
 Antagen som ordinarie båtsman 1693.
 Avsked 1694..  
Han ersätts av okänd anledning.  
Gift 1) 1694 med Segri Christiansdotter. Född i Leding 1. Död 1698. Gift 2) med Elisabet Bengtsdotter. Född i Ytter Landsjö, Arnäs.  Ytterligare information.  
[/color]
Jag kan tycka att informationen är lite knapphändig. Det står inte var han kommer ifrån, när han är född eller när han avled. HUR ska jag veta att detta är rätt fader till Erik Johansson (1706-1778) när han anges vara gift med Elisabet BENGTSDOTTER, inte Biörsdotter - vilket är det namn som anges i div. forskning.
 
I sonen Eriks föd.attest står förvisso Johan Nils Björns barn i Västerlandsjö (Arnäs C:1 s.82) så det verkar ju troligt.
Det står däremot inget namn på modern, inte i något av barnens föd.attester vad jag kan se, och det finns varken VB eller HFL för tiden.
 
VAR finns uppgifter om modern och kopplingen till Johan Nilsson Björn??
 
Hoppas någon vet, inkl. källa, så jag får rätsida på detta.  
 
mvh Gunilla

2014-03-06, 06:40
Svar #15

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6637
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 12:12
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det är nog jag som ligger bakom mycket av det här.  
Namnet Elisabet finns i både mtl 1722-24 och db 1716 vt §7. Bekräftas av son- och dotterdöttrars namn. Den hustru Lisa i Björna som dog 1725 17/1 bör vara Erich Johanssons mor. Elisabet Bengtsdotter framgår av db 1718 ht §28. Jag tror dock att det är en felskrivning. Det finns en dotter Maria vilket namn kan motiveras av att hon har fått namn efter Biör Erssons på Västergissjö 7 hustru Märeta Persdr. Johan Nilsson var bonde på Västergissjö 7 1699-1701 vilket råkar vara samma hemman där Biör Erichsson var bonde 1659-97. Bland faddrarna 1699 för deras äldsta son Nils var Johan Andersson i Landsjö (g m systern Brita Biörnsdr fr V-Gissjö 7) och pigan Märeta Biörsdr i Västergissjö. Johan Andersson ohh var också faddrar för äldsta dottern Maria 1701 samt Nils Wilkensson, vars hustru var svägerska till Elisabet.

2014-03-06, 17:31
Svar #16

Utloggad Gunilla Broman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2020-11-03, 05:10
    • Visa profil
Hej Per.  
Det här låter riktigt sannolikt. Tack så jättemycket!  
Ska bara se så jag fattat rätt.  
Vi tänker oss alltså att Elisabets efternamn blivit fel och att Johan Nilsson Björn gifter sig med Biörs dotter och tar över gården Västergissjö 7? En vigselattest e.dyl hade suttit fint, men det finns väl inte tänker jag.
 
Hustru Lisa i Björna som dog 1725 17/1 hittar jag inte i någon DB. Har du hittat det också i en dombok?
Johan Nilsson påstås vara död i december 1710. Vet du var den uppgiften kommer ifrån?
Finns förresten domböckerna och mantalslängder på nätet? Jag kör med AD-online och kan inte hitta dem där iaf.
 
Johans son Nils som döps vid Michelsmäss 1699 i Västergissjö (Arnäs C:1 s.68) var en hit. Där fanns nämnde Johan Andersson och pigan Märit Biörsdotter i Västergissjö med, som sagt. Jippie!
 
Det andra fadderparet heter Lars Eriksson ohh och kommer från Bodum!  
Vet du om det finns fler än ett Bodum? Tycker att det verkar lite långsökt att de kommer från Bodum Fjällsjö. Ska man tro på andras forskning så kommer tidigare nämnde Erik Johanssons svärmor, Lisbeta Larsdotter, från Rudsjö Fjällsjö och ha koppling till Movattnet, så kanske inte helt omöjligt ändå.

2014-03-07, 06:10
Svar #17

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6637
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 12:12
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Nej, det är troligt att Johan Nilsson och Elisabet Biörsdr gifte sig i Arnäs och där börjar vb först 1706.
Johan Nilsson Biörn flyttade till Björna nr 2 1708 och det är i Själevads begravningsbok du hitta hustru Lisa. Han var båtsman i Själevad på 4:e rotan 1691-94 men även på 30:e rotan 1710. Dödsdatum hittar du i båtsmansrullorna.
Nja, det finns ju ett Bodum i Arnäs, men det här är Getingstabodum. Eftersom de andra faddrarna är moderns släkt bör Lars Erichsson ohh Märeta Ersdr vara släkt med Johan Nilsson men jag vet inte hur.

2014-03-07, 16:43
Svar #18

Utloggad Gunilla Broman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2020-11-03, 05:10
    • Visa profil
Hittade Elisabet i DB. Tackar!  
Hittar inte Johan i Strömbergs båtmansdatabas dock - mer än det jag angivit här ovan den 5 mars, och där står inget om hans död. Står han på fler ställen kanske? Eller är det ett annat båtmansregister du tänker på?
 
[color=808080]Johan Andersson ohh var också faddrar för äldsta dottern Maria 1701 samt Nils Wilkensson, vars hustru var svägerska till Elisabet.[/color]
 
Om man utgår ifrån att faddrar representeras av ett par från var och en av föräldrarnas sida, så skulle väl Nils Wilkensson tillhöra Johans sida i detta fallet? Antingen det eller så är det Johan Andersson som tillhör Johans sida, och då skulle Lars Eriksson i Bodum ev. kunna vara en bror till Biör Eriksson. Är du med i tanken? Blev lite stökigt där.

2014-03-08, 08:04
Svar #19

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6637
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 12:12
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Du har rätt i att Johan saknas på gstromberg.nu. Här har Olof Strömberg missat några viktiga rullor. Men Johan ska finnas mellan Israel Clementsson Steen och Jon Ifvarsson Steen.  
Så här skulle jag ha skrivit:  
1690-1706 Israel Clementsson Steen, Stensland 1   1668c    1741  
Elisabet Rafwalsdr, Fröstdal 1    1660c   1686   1704  
Sara Persdr, Gottne 7    1658   1705   1729  
1709?-1710 Johan Nilsson Steen, Björnsjö 2    1670c    1710  
Elisabet Biörsdr, Västergissjö 7    1678   1699   1725  
1711-1712 Johan Israelsson Steen, Stensland 1   1687    1712  
Margeta Anundsdr, Västanå 6    1690c   1707c  
 
Jag vet inte exakt var rullan som Olof inte hittat finns men jag tycks minnas att den ska finnas här: SE/HLA/1030002/G I ba/10 eller SE/HLA/1030002/G I ba/9.  
Nej, Lars Erichsson var från Klingre. Men hustrun Märeta kan ju vara syster till Biör. Men helst skulle paret vara släkt med Johan som ganska säkert är från Björnsjö 2.  
Vid denna tid var regeln i Arnäs att dopfaddrarna skulle vara fyra, helst jämnt fördelade mellan faderns och moderns släkt, ett gift par och de andra (smofaddrern) ogifta.  Regeln existerade helst för de första barnen, men undantagen är nog fler än de som följde regeln. Så nog kan Nils Wilkensson (som ju dessutom var gift) vara släkt på moderns sida trots att han i så fall skulle vara den tredje som var det bland de fyra faddrarna.

2014-03-08, 14:20
Svar #20

Utloggad Gunilla Broman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2020-11-03, 05:10
    • Visa profil
Många tack för all hjälp, Per.
Ser ut som det är dags att skaffa SVAR-abonnemang för mig.
Verkar som man kan hitta det mesta man kan tänkas behöva där.
 
mvh Gunilla

2014-04-07, 17:40
Svar #21

Utloggad Tina Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2014-09-24, 07:27
    • Visa profil
Hej!
Funderar om någon har kommit längre vad det gäller Michel Persson f. 1700 i Bursjö (Arnäs C:1 s. 70) gift 8/4 1724 (Arnäs C:1 s. 16) m. Kierstin Erichsdotter f/döpt 12/8 1700 Bygdom (Arnäs C:1 s. 71)? Enligt Arnäsboken dör Michel Pehrsson 1743, men var?

2014-04-08, 06:30
Svar #22

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6637
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 12:12
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag skickar supplementet med rättelsen att Michel egentligen dog 1741. Årtalet 1743 gavs av db 1756 2/3 §7 där förmyndaren för barnen Karin Michelsdr och Michel Michelsson begärde en redogörelse för arvet efter föräldrarna i Stigsjö, Umeå och att Michel skulle ha dött för 13 år sedan. Michel finns i mtl på Stöcksjö 11 och dog där 1741 16/7 enligt bb för Umeå lf.

2014-04-09, 18:02
Svar #23

Utloggad Tina Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2014-09-24, 07:27
    • Visa profil
Tack Per!
Men den Michel Pärsson som dör 1741 i Stöcksjö anges vara 49 år gammal.. Är prästen såå mkt ute och cyklar?  
Michel borde ju vara 41 år... Sen hittar jag inte honom på Stöcksjö i HB heller (om prästen har fel ålder, så vill man ju se om han åtminstone är gift m. rätt hustru...),  men jag har bara tillgång till Arkivdigital - var hittar du honom?
Tacksam för alla ledtrådar!
Tina

2014-04-10, 07:13
Svar #24

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6637
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 12:12
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Michel var väl aldrig med i något husförhör innan han dog. På AI:4 32 hittar du änkan under företrädaren på Stöcksjö 11, Erik Thomasson. Finns också i mantalslängden 1741, och i 1742 års mtl står änkan för fastigheten. 1743 finns ingen där.

2014-04-10, 12:59
Svar #25

Utloggad Tina Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2014-09-24, 07:27
    • Visa profil

2014-05-07, 17:45
Svar #26

Utloggad Moderator Västergötland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 760
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg är raderat pga dubblering: .
 
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson
Anbytarvärd/moderator Västergötland

2014-06-11, 10:21
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11855
  • Senast inloggad: 2022-11-29, 11:26
    • Visa profil
Jag skulle vilja ha hjälp med att ta reda på var Anders (Andersson)Berglund född 2/7 1850, Arnäs tog vägen?
 
Troligtvis finns han på ett foto i Porträttfynd sittandes med sin son, fotograferad av Lydia Sjöström, Sundsvall ca 1882-1888. Han behöver nödvändigtvis inte finnas i Sundsvall, utan kan finnas i trakterna runtomkring.
 
Jag har hittat honom senast i husförhör sidan 160, Lunde/Lunne, Arnäs 1863-1872. De övriga i familjen har jag funnit. De flyttade till Domsjö, Själevad. (sidan 130, Domsjö varv, Själevad 1873-1882)
 
(Meddelandet ändrat av ines 2014-06-11 11:41)
Ann-Mari Bäckman

2014-06-11, 11:42
Svar #28

Ulla Bagge

Hela familjen flyttar till Själevad, Domsjö 1874
Själevad BI:1 (1866-1894)sid 50 infl 4 och 5
Föräldrar och syskon sid 130 och Anders som nu kallar sig Lundberg sid 129 och 91.
Själevad AI:11a (1873-1882) sid 129

2014-06-11, 12:27
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11855
  • Senast inloggad: 2022-11-29, 11:26
    • Visa profil
Tack Ulla!
 
Oj, vad jag har letat efter Anders, men så hade han bytt namn!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna