ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 12 februari, 2010  (läst 3136 gånger)

2009-07-02, 07:31
läst 3136 gånger

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Stig-Lennart!
Att inga barn till torparen Erik Ytterlind finns i Arnäsboken beror på att boken inte omfattar torpare och att den inte är något familjeregister, dvs. redovisar endast bönderna och dess hustrur. Men i underlaget, 16 A4-pärmar finns 13 barn (10 + 3). Dock bara ett styvbarn: Anna Christina f 1860.

2009-07-02, 08:02
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-07-03, 15:29
    • Visa profil
Stig Lennart och Per.
Jag har ju hittat dom flesta barnen till Erik Ytterlind Jonsson på Genline.Men jag fick ju tips från er båda om föräldrar till honom och det är jag tacksam för.Liksom tipset från Per var jag i Arnäsboken kunde läsa mera om danna familj.Jag hoppas få återkomma om jag stöter på ytterligare problem
Rune

2009-07-02, 10:14
Svar #2

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Då 'skekar' det kanske på Anna Brita Wikmans (Erik Ytterlinds änka) oäkta andra dotter
Ida Juliana *1865-01-09 i Grundsunda/Ällön - sedermera Sundin och med familj i databas Kråken...
(se Grundsunda/Ultrå,AIIA:2D,2/5,s747,1906-24,fiskare)

2009-07-03, 15:29
Svar #3

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-07-03, 15:29
    • Visa profil
Jo jag har Ida Juliana som dotter till Anna Brita Wikman.Hon finns bland mina släktingar,Men jag har inte förstått det där med Sundin.
Hälsn,Rune

2009-07-06, 12:27
Svar #4

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Snysing, finns med i bl a Abraham Hülphers skrift om Norrland, från 1700-talets mitt. Det är bara att läsa!

2009-07-07, 07:39
Svar #5

Carl Szabad

Eftersom Bygdén använt Hülphers böcker när han skapade sitt herdaminne har han säkert bedömt uppgiften om ök- eller smeknamnet som ovederhäftig. Böckerna kom omkring 1780, således mer än 250 år efter att Olaus Sigfridi avled. Och i de samtida handlingarna finns inget angivet. Står även namnet på hustrun med i samma källa?

2009-07-10, 10:38
Svar #6

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Eftersom du Carl Szabad använder Leonard Bygdéns uppgifter som riktiga, har du hamnat på svag is. Denne Bygdén har vid ett flertal tillfällen använt påstående som är helt felaktiga, så dina påstående är mycket ogrundade i detta fall också. Du vill göra gällande att de inhemska befolkningen i Arnäs socken under 1700-talet ljuger? För det är där i från denna Abraham Abrahamsson H?lpher har tagit sina uppgifter under sin resa i Norrland.  Du får nog ta och ge dig Carl!

2009-07-10, 15:48
Svar #7

Carl Szabad

Bo! Nu börjar du bli väl tramsig! Jag har naturligtvis inte påstått att någon ljuger, läs vad jag skrev!
 
Självfallet är det mesta Leonard Bygdén forskat fram under de 50 åren han arbetade med herdaminnet helt korrekt, men det är ofrånkomligt att det under de drygt 85 åren som gått sedan det kom ut kan dyka upp mer information ur källor han missat. Hülphers är dock ingen obekant källa, eftersom han gjorde de första stapplande försöken att sammanställa en prästkrönika för stiftet.

2009-07-14, 12:56
Svar #8

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Carl Szabad, du kan väl inte på fullt allvar anse att denna Leonard Bydén uppger korrekta uppgifter, eftersom han ständigt har tagit bort detaljer ur andras uppgifter och förnekar detta genom märkliga utlåtanden. Jag vet att det är fler som uppfattar honom som den riktiga källan kring dennes skrifter, men då har man missat andras uppgifter som visar sig riktiga. Jag vet att du har skrivit en del kring Härnösands stift, men det är farligt att förlita sig fullt ut på denna Leonard Bygdén i sammanhanget. Han har gjort förnekande uttalanden kring flera andra forskares arbeten och tagit bort uppgifter helt oriktigt. Du får förlåta mig, men jag själv är i många fall skeptisk kring Bygdéns utlåtanden och läser helst andras uppgifter innan jag använder hans uppgifterna.

2009-07-14, 14:29
Svar #9

Carl Szabad

Bo! Du är uppenbarligen helt okunnig om vilket arbete som ligger bakom en utgåva av ett herdaminne, hur man värderar källor och vem Leonard Bygdén var. Han var fil. doktor och under ett antal decennier bibliotekarie i Uppsala universitetsbibliotek, under sju år även som chef där och hade i den egenskapen naturligtvis en förträfflig möjlighet att botanisera bland annat i bibliotekets handskriftssamling. Bygdén var alltså ingen vanlig liten amatörforskare. Läs gärna hans biografi i SBL band 6 sid 793ff. Jag undrar vilka akademiska meriter du kan visa upp, eftersom du anser dig kunna nervärdera tidigare forskares insatser utan att ange några som helst skäl.
 
Så länge inte motsatsen påvisats via primärt källmaterial får man alltså anse Bygdéns uppgifter som högst trovärdiga.

2009-07-30, 12:31
Svar #10

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Eftersom du använder dessa strängar i ditt nedvärderande av mig, så är du ute på farligt vatten! Hur man kan försvara denna Bygdéns förnedringar av andras arbeten, är mycket besynnerligt. Det avgörs inte av hans s k fil. doktor eller inte, vilket du vill framställa som för mer än andra. Carl Szabad, du anser att Leonard Bygdéns betéenden under dennes livstid har utförts korrekt, men likafullt har han dominerat med felaktiga tillrättavisningar och tagit bort andras uppgifter arrogant, bl a mot en Johannes Thomasson Bureus. Det är inte märkligt att konsekvenserna blir där efter!

2009-07-30, 15:28
Svar #11

Carl Szabad

Bo! Ge något exempel på det du kallar felaktiga tillrättavisningar och tagit bort andras uppgifter arrogant och även de grunder du anser dig ha för dessa påståenden.

2009-08-21, 19:57
Svar #12

Inger Jonasson

Hej!
 
   Är åter tillbaka till Ångermanland.Mina anfäder är nere i Värmland närmare bestämmt i Östmark och däromkring.
   Har kommit tillbaka till en Arne Jönsson född 1708 men var?Frågan gäller om han kommer ursprungligen från Ångermanland
   eller kanske Finnland?Det var nämligen många finnar som kom till Värmland och just till trakterna omkring Östmark.
   Har varit på Emigrant Historia i Östmark men kan ej hitta denna man.Hans hustru heter Kierstin Mortensdotter född 1710
   i Långeryd Östmark.De fick tillsammans barnen jöns Anders Jonoch Kierstin 1737,1739,1742,1745 i Långeryd Värmland.
   Att jag går tillbaka till Ångermanland är för att min FFF flyttade till Ängermanland från Värmland och kanske kommer  
   även Arne Jönsson härifrån.Hoppas jag uttryckt mig förståligt.Min FFF heter Nils Nilsson.  
 
 
                            Mvh Inger J

2009-08-22, 06:39
Svar #13

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Arne låter ju varken ångermanländskt eller finskt så jag tror inte att Arne är i varje fall från landskapets östra delar.

2009-08-31, 14:54
Svar #14

Inger Jonasson

HJÄLP!
 
        Hur går jag tillväga om Arne Jönsson kommer från Norge? Han finns med i en dom från Frykdals övre tingslags
        dombok 1736 vt paragraf 22 där det står att han var skriven i Grue Norge 1736.I hfl står troligtvis fel födelseår
        för han dog 1754 42 år gammal och då är han väl född 1712 eller? Han står som född 1708.Detta har jag fått från  
        Emigrant Historia Östmark.
 
                    Mvh Inger

2009-09-04, 16:05
Svar #15

Inger Jonasson

Hej Sven-Erik!
 
    Får jag fråga dig om råd om hur jag skall gå tillväga för att kunna hitta min annfäder Arne Jönsson?
    Jag har prövat nästan allt men kommer ingen vart med ämnet.Han skallvara född 1708eller 1712 kanske iLångeryd Värmland
    eller kanske i Grue Norge.Jag letar överallt men det verkar vara kört.
 
 
        Myket tacksam om hjälp att lösa mysteriet.Inger.J

2009-09-04, 17:12
Svar #16

Sven-Erik Johansson

Hejsan Inger
 
Jag är ledsen, men jag kan i detta fallet inte hjälpa dig vidare eftersom jag i likhet med Per inte tror att han kommer från denna region.
 
Du kan kanske kontakta den norska motsvarigheten inom släktforskningen och se om de kan hjälpa dig vidare.
 
Ett annat allmänt råd är att lämna detta öppet tillsvidare och helt plötsligt kanske kommer en tråd eller kanske hela lösning oväntat neddimpande.
De frågor du väckt ligger ju latent öppna på nätet för alla.
 
MVH
Sven-Erik

2009-09-05, 13:01
Svar #17

Inger Jonasson

Hej Sven-Erik!
 
          Tack än en gång . Jag får nog göra som du säger.
 
                  Mvh Inger

2009-09-23, 23:10
Svar #18

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej!
 
Jag skrev ett liknande inlägg under Björna före sommaren, men tänkte pröva lyckan även här bland er som forskar och/eller har släkt i Arnäs församling, dit jag själv även har några förgreningar i min egen släkt.
 
Situationen är nämligen den att Arnäs församling nu löper risk att inte alls komma med på nästa version av Sveriges Dödbok (version 5, som är tänkt att innefatta perioden 1901-2009 och) som beräknas släppas i början av nästa år. Arnäs är nämligen en av flera församlingar i Ö-viksområdet som ännu inte blivit adopterad av någon till  projektet Namn åt de döda:
 
http://www.genealogi.se/dodb/db_y.htm
 
Just för Arnäs skulle detta bli extra olyckligt då församlingsböckerna för tillfället slutar år 1915 och nästa release för perioden därefter (dvs. 1915-1948) sker först år 2019 pga den 70-åriga sekretessen. Det kan med andra ord uppstå en stor lucka av år där det blir svårt att hitta information om avlidna!
 
Min fråga är därför förstås ifall någon som läser detta och vill att Arnäs ska komma med på nya skivan (för perioden 1901-46, som alltså är det som saknas) skulle kunna tänka sig att hjälpa till och adoptera församlingen eller delar av densamma till projektet? Adoption av enstaka år går givetvis bra också.
 
Det är i alla fall 70-90 poster (läs: avlidna) per år som ska matas in i Excel (kanske 1,5-2 timmars arbete för den som bara har lite datorvana) och huvudkällan, som är dödböckerna, kan man få tillgång till digitalt via bl.a. SVAR (www.svar.ra.se), som Släktforskarförbundet - passande nog - har samarbetsavtal med för projektet. Det innebär fri tillgång till hela Sveriges födda, vigda och döda för perioden 1901-38 under projekttiden:
 
http://www.genealogi.se/dodb/svar.htm  
 
Jag har själv tidigare fotograferat av dödböckerna (eller snarare utdrag av dem från SCB) för perioden 1939-46, så allt underlag som behövs finns numera tillgängligt digitalt. Deadline för inmatningen är årsskiftet, så det finns alltså fortfarande tre månader kvar att arbeta med Arnäs eller annan någon annan församling för den som är intresserad!
 
I praktiken så är det uppgifter om dödsdag, förnamn, efternamn, flicknamn, adress, födelsedatum och civilstånd som ska matas in för varje post. Dessa uppgifter finns alla med i dödböckerna. Den som önskar bilda sig en bättre uppfattning av arbetsmängden och vill se hur en inmatad fil kan se ut kan höra av er till mig, så ska jag mejla över en församling som jag själv gjort till projektet!
 
Slutligen, all hjälp - liten som stor - tas förstås emot med öppna armar!  
 
Vänliga hälsningar,
 
Patrik Lundström
 
PS. Jag jobbar själv mycket med Västerbotten f n, men får jag bara lite hjälp på traven kan jag givetvis också hjälpa till med Arnäs framöver! DS.

2009-10-05, 18:42
Svar #19

Inger Jonasson

Hej Sven-Erik!
 
 
      Jag kan inte öppna Html format. Hoppas kunna få hjälp änndå.
      Antavlan du nämner vore intressant men är det dyrt?
 
          Tack på förhand Inger J

2009-10-12, 19:14
Svar #20

Utloggad Barbro Söderlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2013-03-13, 15:34
    • Visa profil
Är det ngn som vet vad föräldrarna till Anna Maria Olofsdotter född 1807 i Arnäs (gift med Olof Andersson född 1809 i Gideå) heter.
Tack på förhand Barbro

2009-10-12, 19:32
Svar #21

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:20
    • Visa profil
Hej Barbro
 
Om du menar Anna Maria Olofsdotter f.1807-10-17 och som är gift med Olof Eriksson så är föräldrarna Olof Persson och Maria Kristina Svensdotter
Anna Marias styvfader är dopvittne när första barnet döps 1833
Du kan hitta dem på AR/Prästbordet,AI:6,s442
Det finns kända anor ner till 1500-talet
 
Susann

2009-10-12, 20:49
Svar #22

Utloggad Barbro Söderlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2013-03-13, 15:34
    • Visa profil
Hej Susann
Det är klart jag menar Olof Eriksson Tack så jättemycket för uppgifterna. Första barnet är ju Maria Kristina.Har du dom i din forskning eftersom du vet att det finns uppgifter så långt tillbaka.
Barbro

2009-10-12, 21:00
Svar #23

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:20
    • Visa profil
Hej Barbro
 
Min man Sven-Erik har skapat databas Kråken och dess hemsida.
Jag har varit intresserad länge, men har tidigare stått i bakgrunden.
Min man skall snart sluta varför han tycker att det är lämpligt att jag hjälper till att ge bort lämplig information när jag känner för detta.
Om du vill så kan du kontakta mig direkt så skall du få mera info.
Du har mitt e-mail under min profil.
Hur är dina anor i detta fallet?
 
Susann

2010-01-18, 11:56
Svar #24

Utloggad Kenneth Sundin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2020-05-30, 12:03
    • Visa profil
Hej!
Kan någon hjälpa mig med föräldrar till följande gifta par:
Johan Erik Bylin f.1822 och Sara Elisabet Persdotter f.1824
 
Källor:
Arnäs(Y) Ovansjö 1836-1845 AI:7, s312, dräng  
Arnäs(Y) Ovansjö 1846-1852 AI:8, s378, dräng  
Arnäs(Y) Nyland 1883-1892 AI:12C, s61,torpare
 
Vänliga hälsningar
Kenneth Sundin

2010-01-19, 06:14
Svar #25

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Johan Eric är född 1822 27/8 som utomäktenskaplig son till pigan Anna Lisa Johansdr i Björna f 1791. Det är möjligt att det går att lista ut vem som är fadern, men jag har inte lyckats. Sara Elisabet är f 1821 13/4 dtr t Per Jonssson ohh Lisa Stina Jonsdr på Getingsta 1. Detta visas av faddrarna drängen Anders Persson i Högbyn f 1817 (hennes helbror), drängen Daniel Persson i Hjälta (hennes helbror), pigan Anna Majsa Persdr på Vallen (hennes halvsyster) m.fl.

2010-01-19, 09:44
Svar #26

Utloggad Kenneth Sundin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2020-05-30, 12:03
    • Visa profil
Hej Per!
 
Tack för hjälpen.
 
Vänliga hälsningar
 
Kenneth

2010-02-12, 21:12
Svar #27

Monica Fogelqvist

Tjärnström, Anna Katarina (f.1799-02-20 i Gimåt) och änka efter Johan Larsson Nordin från Gävle. Kan någon upplysa mej om när hon dog och var? Jag vet att hon var bosatt i Burön någon gång i slutet av 1800-talet.
/Monica

2010-02-12, 21:56
Svar #28

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
1890 21/1 [Arnäs/Burön,AI:12a,s7 + SCB,Nr13] 90år, 11 månader och 1 dag gammal
 
Mvh /StigLennart

2010-02-12, 22:41
Svar #29

Monica Fogelqvist

Tusen, tusen tack Stig-Lennart!
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna