ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 05 augusti, 2013  (läst 3376 gånger)

2013-04-14, 22:00
läst 3376 gånger

Utloggad Ulla Thorsell Östlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 12:18
    • Visa profil
    • Östanbäcks Släktförening
Katarina Erika Hansdotter avled  den 13 januari 1899 i Forsmo, Junsele. Källa: Junsele C:6 sid 21.

2013-04-15, 05:58
Svar #1

Utloggad André Hedman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2015-02-06, 12:22
    • Visa profil
Tack Ulla & Leif för era uppgifter.
André

2013-05-15, 13:14
Svar #2

Ulf Sjögren

Per Persson döptes 1735-11 i Norrböle Anundsjö och avled 1808-10-20 Moflo.
Vilka var hans föräldrar? Ulf Sjögren

2013-05-15, 15:52
Svar #3

Utloggad Paul Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2021-08-24, 12:35
    • Visa profil
    • www.nolaskogs-y.se
Ulf, föräldrar var Per Persson (1704-42) och Brita Jonsdr (1700-75) på Norrböle 1:1. Se Anundsjö. Släkter och gårdar på CD.

2013-05-15, 16:01
Svar #4

Ulf Sjögren

Tack Paul.Tyvärr har jag inte tillgång till CD:n.Vänligen Ulf Sjögren

2013-07-08, 19:18
Svar #5

Utloggad Anita Lindholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 18:06
    • Visa profil
Jag har sett att det är många släktforskare som anser att Anna Mikaelsdotter 1687-09 till 1767-12-26 har som far Mikael Mårtensson och som mor Märit Olofsdotter. Men om man läser i Anundsjö C:3 (1754-1795) Bild 130 / sid 249 (dödsbok för Anna Mikaelsdotter står att hennes far var Mikael Svensson och hennes mor Märeta Mikaelsdotter samt att hon varit gift med Sven Larsson i 13 år. Vilka källor stöder att hennes föräldrar var Mikael Mårtensson och Märit Olofsdotter?

2013-07-09, 15:57
Svar #6

Utloggad Yvonne Granvik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-18, 21:15
    • Visa profil
Hej! Skulle behöva er hjälp att tyda under födda c:1 bild 113/sid 215 Graninge jag ser faderns namn men ingen moder och ser inte heller var det står för ortsnamn tacksam för hjälp.Hans far Per Jönsson f.1790 16/9 födelse kan jag inte heller hitta någonstans.MVH Yvonne

2013-07-09, 19:36
Svar #7

Carl Szabad

Den här frågan verkar ha med Graninge att göra och ligger därför fel. Sen framgår det inte heller vad barnet heter eller när det skulle vara fött. Det finns inte heller något barn på det uppslaget som har någon far med namnet Per Jönsson.

2013-07-09, 22:32
Svar #8

Utloggad Yvonne Granvik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-18, 21:15
    • Visa profil
Hej!Barnet heter Nils Olov och är född 1822 26/2 har tittar under Graninge.
MVH Yvonne

2013-07-09, 23:38
Svar #9

Utloggad Yvonne Granvik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-18, 21:15
    • Visa profil
Hej! Ursäkta jag har skrivit på fel sida ska väl hålla mig till Västernorrland.Var går jag in då någonstans?Yvonne

2013-07-10, 08:40
Svar #10

Carl Szabad

Både Graninge och Anundsjö ligger i Västernorrlands län, fast nu är ju inte Anbytarforum sorterat på län, utan i den stabilare indelningen landskap, där både Anundsjö och Graninge ligger i Ångermanland.
 
Nils Olofs far heter Jöns Persson och modern Ingeborg Jönsdotter och de bor i Ledinge. Sidan är mycket riktigt 215, men eftersom faderns namn var ett helt annat gick det inte att gissa.

2013-07-10, 11:14
Svar #11

Utloggad Paul Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2021-08-24, 12:35
    • Visa profil
    • www.nolaskogs-y.se
Anita,  
med denna familj har prästen haft problem. Det finns motsägelsefulla uppgifter på flera ställen. Den viktigaste är att det i socknen inte finns någon Mikael Svensson, som skulle kunna var far till Anna Mikaelsdr. Inte i kyrkböcker, inte i mantalslängder och inte i domböcker. Då återstår fadderforskning.
- Sven Larsson/Anna Mickelsdr var fadder till Mårten Mikelsson (st MiMå) barn 1719, Sven Mickelssons (st MiMå) barn 1724, Erik Nilssons/Märta Mickelsdrs (dt MiMå) barn 1729,
- Faddrar för Sven Larssons och Anna Mickelsdrs barn i Hädanberg 1719 och 1721 var Mårten Mickelsson (st MiMå) i Risbäck och 1723 Sven Mickelsson (st MiMå) i Yttersel.
 
Den i dödsnotisen uppgivna modern till Anna Mickelsdr, Märta Mickelsdr, kan inte vara dotter till Mickel Mårtensson då hans dotter Märta gifte sig med Erik Nilsson i Hädanberg.
 
Slutsatsen blir att Anna Mikaelsdrotters far var Mikael Mårtensson i Risbäck 3:1.
 
(Meddelandet ändrat av opo 2013-07-10 11:16)

2013-07-17, 20:00
Svar #12

Utloggad Isak Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 20:57
    • Visa profil
 Enligt vissa källor ska Oluff Sigurdsson vara en oäkta son till Karl Knutsson Bonde. Han lär ha haft en frilla i Anundsjö 1440. (Enl T. Byström)
 
Detta citat stöter jag på här og där. Min fråga är, Vet någon vem T. Byström är? Og hur stor är sanningshalten här egentligen? Samma citat men inga källor alls. Är detta gjort bara för att förgylla sin härkomst? Att genom denna frilla bli ättling till fransmän och tyskar og kungar och norrmän och Ragnar Lodbrok og alla Karl Knutsson Bondes skimrande förfäder.
 Oluff heter Sigurdsson i efternamn, vilket skulle vara konstigt om denne Sigurd inte var hans far. Det skulle også vara konstigt att döpa sitt barn (Sjul, kortform av Sigurd) efter Sigurd om Sigurd inte voro fadern.
 
Med vänlig hälsning Isak.

2013-07-18, 14:01
Svar #13

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Det torde vara Torsten Byström (se http://www.myheritage.se/site-60629272/torsten-bystrom). Han hänvisar dock också till vissa källor och har dessutom satt inte mindre än fyra frågetecken efter uppgiften om frillan i Anundsjö (http://www.myheritage.se/person-3000237_60629272_60629272/oluff-sigurdsson-bonde). Om inte källorna går att precisera bättre än så, bör man nog ta uppgiften om faderskapet med inte bara en nypa, utan en hel säck salt.  
 
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2013-07-19, 20:14
Svar #14

Carl Szabad

Av lättförståeliga skäl är ovanstående påstående en ren fantasi. En Sigurdsson (Sigurds son) kan naturligtvis inte ha en Karl som far. Sen framgår det inte av inläggen när den här Olof Sigurdsson ska ha levat och i vilket sammanhang han skulle vara omnämnd. Eftersom Karl Knutsson levde 1408(09?)-1470 måste i så fall Olof vara född under en tidsperiod då han inte kan förekomma i de individuella skattelängder som första gången upprättades 1535. Och något annat källmaterial från den aktuella tiden avseende Anundsjö finns inte.
 
Uttrycket vissa källor som källhänvisning är väldigt avslöjande, eftersom det tydligt anger att uppgiftlämnaren helt enkelt har hittat på det själv.

2013-07-20, 21:43
Svar #15

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Carl!
 
Att det i detta fall handlar om fria fantasier tvivlar jag inte på, men när du påstår att ett barn med patronymikon Sigurdsson inte kan vara son till en som heter Karl, är jag inte beredd att hålla med. Naturligtvis förekommer det att gifta kvinnor föder barn som har andra biologiska fäder än deras äkta makar och att faderns rätta identitet i sådana fall sällan blir känd. Fram till slutet av 1800-talet fick de flesta av dessa barn fel patronymikon, och en som hette Olof Sigurdsson kunde då mycket väl vara son till en Karl. I takt med att genealogiska DNA-test blir vanligare och precisionen i dessa förbättras kommer många av oss att upptäcka sådana fall i vår egen släkt - eller i varje fall drabbas av misstankar att en och annan nyfunnen släkting inte gärna kan förklaras på annat sätt.  
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2013-07-21, 16:44
Svar #16

Carl Szabad

Hans Olof! Under 1800-talet luckrades efternamns-seden med patronymikon upp så att de gradvis övergick till att bli släktnamn. Det finns exempel på det redan i slutet av 1700-talet i städer. Redan under 1600-talet förekom det även, där exempelvis fältmarskalken Lennart Torstensson ansökte om att tilldelas sitt patronymikon som ättnamn. Några andra exempel på att patronymika använts felaktigt kan jag inte komma på. I äldre tider förekommer det definitivt inte. Kan du bevisa motsatsen får du gärna göra det.

2013-07-21, 22:42
Svar #17

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Carl!
 
Om du läser mitt inlägg ovan en gång till, kanske du märker att det inte alls handlar om patronymika som förvandlas till släktnamn, utan om att alla barn som enligt tillgängliga källor är födda inom äktenskapet inte nödvändigtvis har avlats av den som uppges vara fadern. Eller menar du verkligen att ingen hustru någonsin varit otrogen eller att ingen sådan otrohet någonsin resulterat i barn? För inte tror du väl att varje kvinna i den situationen frivilligt har gått till prästen och meddelat att hennes senaste barn ska ha ett annat patronymikon än de övriga?
 
Jag har för övrigt också stött på ganska många fall, där en kvinna fött ett eller flera oäkta barn och senare gift sig med en man som då erkänt faderskapet. Givetvis kan jag inte bevisa något, men i åtminstone några av fallen misstänker jag starkt att det handlar om ett falskt erkännande i syfte att återupprätta hustruns heder. Och om jag skulle ha rätt, har dessa barn med stor sannolikhet fått fel patronymikon.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2013-07-21, 22:56
Svar #18

Carl Szabad

Hans Olof! Läs mitt inlägg en gång till. Diskussionen inleddes med ett påstått oäkta barn på 1400-talet som skulle ha fått ett helt annat patronymikon än den påstådde faderns förnamn. Jag bad också att du skulle ange ett exempel på din tes från den tiden. Vad som händer under 1800-talet med namnskicket är tämligen irrelevant i den frågan.

2013-07-21, 23:20
Svar #19

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Precis min uppfattning! Det var inte heller jag som tog upp detta.
 
Låt oss alltså använda Karl Knutsson Bonde och Olof Sigurdsson som exempel - även om jag inte har den minsta anledning att tro på det påstådda faderskapet.
 
Antag att Sigurds hustru födde sonen Olof som hon - och bara hon - visste att Karl Knutsson Bonde hade avlat sedan han under ett besök i Anundsjö supit Sigurd under bordet. Är det då troligt att hon hade insisterat på att sonen skulle heta Olof Karlsson? Eller är det rimligare att hon höll tyst om händelsen och lät Sigurd tro att det var han som var far till Olof?
 
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2013-07-21, 23:26
Svar #20

Carl Szabad

Vilda antaganden om vad som kan ha hänt på 1400-talet utan något som helst stöd i existerande källmaterial är tämligen fruktlösa.

2013-07-22, 06:59
Svar #21

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Eftersom jag tydligen totalt förlorat förmågan att uttrycka mig begripligt, är det knappast någon mening att fortsätta detta samtal.
 
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2013-07-29, 01:55
Svar #22

Utloggad Timmy Almroth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2013-08-24, 03:02
    • Visa profil
Jag har också stött på denna koppling i andras träd. På engelska släktträd står det Sigurdsson Farmer. Om han var bonde och detta yrket var inskrivet jämte efternamnet kanske någon bara antog han var av ätten Bonde?
 
Tjejen på Geni som gjort kopplingen hänvisar till Jan på Stenbanken. Jan känner dock inte till detta kopplingen.
 
På genvagar.nu är källan Ann Malmstedt.
 
Om vi kan nå den första personen som gjort kopplingen kan vi ställa frågor till denna. Så vem är det som skapat kopplingen? Vad baserades kopplingen på för fakta?

2013-07-29, 07:52
Svar #23

Carl Szabad

Det här är ett utmärkt exempel på att man kan sprida vilka stolligheter som helst på nätet utan att någon kritisk reflektion görs. Argumentet för att ett sådant här påstående skulle vara korrekt är just mängden efterföljare, Om x personer har den kopplingen måste den ju vara riktig!. Man stoppar glatt in vad man fiskar upp på nätet i sin egen antavla och för säkerhets skull sprider man sen även den egna vidare i samma medium. Ingen av alla dessa torde dock kunna ange någon rimligt samtida källa eftersom det inte finns någon, och dessutom faller påståendet enkelt av ovan redan nämnda skäl, som även varje nybörjare till släktforskare borde kunna upptäcka.
 
Skulle det finnas någon som helst substans i hypotesen skulle den ha ventilerats bland professionella historiker redan för evigheter sedan. Karl Knutssons kollega ett sekel senare, Erik XIV, hade flera frillor där diskussionerna om deras ättlingar skapat åtskilliga spaltmeter med analyser, men då grundade på samtida källor. Att någon släktforskare skulle ha hittat ett tidigare okänt utomäktenskapligt barn till en medeltida svensk kung faller således på sin egen orimlighet.
 
Spiken som soppan kokades på bygger sannolikt på Timmys antagande. Någon har stoppat in en fiktiv 1400-talsperson i någon nätbaserad databas och angett honom som bonde, en yrkesbeteckning som man kunde ge åtminstone 90 % av alla svenskar vid den tiden.
 
För övrigt skrev sig kungen Karl Knutsson, inte Bonde. Han var av ätten Bonde, vilket inte är samma sak. Den som vill förkovra sig om hans leverne hittar den i sammandrag i Wikipedia. Han hade knappast något skäl att ens besöka Norrland, det hade han fogdar som skötte om, han hade nog fullt upp i södra Sverige. Att då få tid och anledning att resa till Ångermanlands inland för att supa en odalman under bordet så att han kunde förföra dennes hustru låter tämligen otroligt.

2013-07-29, 22:02
Svar #24

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Det är tyvärr inte bara inom släktforskningen man glatt stoppar in vad man fiskat upp på nätet. Instagramkravaller anyone? Mordutredningar via Flashback? Ett rykte uppstår på twitter, kursen på bolaget x hoppar upp/störtdyker med 47%?  
 
Sorry om det är OT.
 
Varför är det så intressant att tvinga in diverse kungligheter i antavlorna? Jag har viss förståelse för historielösa amerikaner som okritiskt pillar in vad som helst, men i Sverige?

2013-07-30, 00:59
Svar #25

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Försök har gjorts att sammankoppla jämtländska ätten Blix med ätten Skancke och vidare mot norska vikingakungar på Isle of Man. När någon lade ut en påstådd  och frågade efter belägg tog det stopp redan vid probandet, vilket inte uppskattades. Personen ifråga tog till hätska utfall per e-mail, som renderade en direkt avstängning från Anbytarforum efter vidarebefordran till de ansvariga. Jag tycker att ett sånt förfarande säger ganska mycket om vissa människor och deras vardag, där en kungahärstamning skulle sätta lite krydda på tillvaron. Att hjälpa eller stjälpa, det är frågan.

2013-07-30, 02:04
Svar #26

Utloggad Timmy Almroth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2013-08-24, 03:02
    • Visa profil
Wow snabba svar i tråden. Mycket bra skrivet Carl Szabad. Och tack Tommy och Constantinus för att poängtera allvaret i att vara källkritisk.
 
Det känns som ett hopplöst läge att hitta släktforskaren som framhävt denna koppling till kung Knutsson. Jag tror vi alla kan utgå ifrån att informationen är falsk då ingen trätt fram och det finns mer belägg för att den är orimlig snarare än att någon kan backa upp den. Min teori att nån tagit yrket jämte efternamnet för ätten Bonde stärks när jag ser släktträd där bonde även står noterat under yrkessektionen. Det kunde likaväl stått Olof Sigurdsson Smed vilket kan vara en latmans verk för att framhäva yrkesrollen när man snabbskapar en profil.
 
Jag har mitt släktträd på Geni där det snabbt går att åtgärda en felaktig} koppling för alla. Men för att stoppa denna spridning på övriga släktplatser uppmanar jag alla som (dumt nog) tänker bevara kopplingen att lägga in ett källkritiskt meddelande och hänvisa till URLen för den här diskussionen:
 
[30 jul 2013] OBS! Att Olof Sigurdsson är son till kung Karl Knutsson (av ätten Bonde) saknar källor. Det är mest sannolikt falsk ryktesspridning av en anonym internetanvändare som förväxlat efternamnet med yrket bonde. Denna ana ska inte användas som underlag för andra släktträd då detta göder ryktesspridningen. Om den gör det, vänligen kopiera detta meddelande. Diskutera ämnet på .

2013-08-05, 20:19
Svar #27

Utloggad Isak Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 20:57
    • Visa profil
Hej!
 
Jag läste i Rötter i Anundsjö gällande namnskicke i Anundsjö. Där läste jag att det fanns en-två personer med namnet Tiriak. Jag har däremot aldrig hört det utanför det kapitlet. Har någon sett några uppgifter på någon Tiriak i Anundsjö? Någon som vet gva det betyder?}

2013-08-05, 20:42
Svar #28

Carl Szabad

När det gäller frekvens och geografisk förekomst av ovanliga namn i äldre tider kan CDn Sveriges befolkning 1880 vara användbar. Där finns dock ingen träff alls på det namnet. Kan du ange var namnet skulle vara omnämnt i någon originalkälla, så man kan kolla om det helt enkelt är en felläsning eller ej.

2013-08-05, 21:26
Svar #29

Utloggad Paul Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2021-08-24, 12:35
    • Visa profil
    • www.nolaskogs-y.se
Det fanns en bonde på Kubbe 4:1, Anundsjö sn 1582-84 med namnet Tiriak Gullesson. Åtminstone har jag läst namnet så.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna