ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ytterberg, Karl Johan , född 30/9 1869 i Fellingsbro församling  (läst 678 gånger)

2003-11-20, 20:37
läst 678 gånger

Ove Ytterberg

Hej
Det kan hända att jag gör det väl enkelt för mig att på detta sätt be om hjälp i sökande efter anor till min farfar. Jag kanske lätt kan finna det jag söker på tillgängliga register. Jag har vid flera tillfällen tittat på denna hemsida och det verkar fungera bra med att göra efterlysningar, så därför provar även jag. Kanske någon redan sitter inne med en mäng uppgifter som jag kan ha nytta av.
Jag har knapphändig uppgifter på min farfar men det jag fick reda på av min far (Bror Ytterberg) så skall min farfar som hette Karl Johan Ytterberg vara född i Fellingsbro församling 30/9 1869. Han blev änkling omkring 1909 med sin dåvarande hustru Emma Karolina Hallgren. Han lär ha kallats för Dybergs Karl Johan i Bäck. Namnet Ytterberg skall han ha tagit sig som soldat och hans far kan ha hetet Nilsson
 
Vänligen Ove Ytterberg, Gävle

2003-11-20, 21:05
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Här är han i alla fall i Sveriges befolkning 1890:
 
Post 3797642
 
Ytterberg, Carl Johan
Soldat
 
f. 1869 i Fellingsbro (Örebro län, Västmanland)
 
Ogift man, ensam i familjen
 
Nocksta
Odensvi (Västmanlands län, Västmanland)
 
Födelseort i källan: Fellingsbro, Örebro län

2003-11-20, 22:13
Svar #2

Ove Ytterberg

Tack Elisabet, det var en god början och jag verkar vara på rätt väg.
mvh O Ytterberg

2003-11-28, 19:04
Svar #3

Ove Ytterberg

Nu har jag kommit lite längre i mina efterforskningar av min farfar Karl Johan Ytterberg, f. Johansson enl. soldatbok. Genom husförhörslänger 1880 har jag funnit familjen i Norra Ekeby och jag hoppas att jag är på rätt spår Fader var torpare Johan Nilsson, f 1848 i Fellingsbro församling och moderns namn var Karolina Holmberg f. 1843 i Järnboås församling, Örebro län. De återfinns även i folkräkningen 1890 och då boende i Granberga och folkräkningen 1900 i Dyrberg. Ytterligare barn till dem är Hilda Maria f. 1877 samt Elsa Karolina f.1888, båda födda i Fellingsbro församling. Om någon  läser detta och tycker sig känna igen dessa uppgifter skulle jag bli glad om detta kunde kompletteras på något sätt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna