ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sala silvergruvägare eller grosshandlare?  (läst 774 gånger)

1999-04-12, 21:23
läst 774 gånger

Utloggad Mats Romlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2022-08-17, 11:36
    • Visa profil
Jag har i min släkt en Viktor Emanuel Lundin oäkta? son till Johan Lundin? grosshandlare eller silvergruvägare eller lite av båda?
Han ska enligt sägen ha startat en fond för änkor som har sett bättre dagar?
Viktor är född 1870-11-08
 
Någon som kan hjälpa till?

1999-04-13, 17:16
Svar #1

Utloggad Anders Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 14:45
    • Visa profil
Mats! I boken Sala stad skriven av Johan Näsmark 1923 (sid 204) står följande: Grosshandlaren J.M. Lundin och hans maka Paulina avled 1922 och testamenterade 50.000 kronor till makarne Lundins donationsfond. Avkastningen skulle delas ut till 10 pensionärer om 200 kronor vardera.
Återstoden av makarnas förmögenhet, ca 115.000 kronor, skulle avsättas till en stiftelse, makarne Lundins ålderdomshems fond.
 
Den kulturhistoriska byggnadsinventeringen för Sala innerstad från 1979 nämner fastigheten Christina 24: Lundinska hemmet, uppfört 1934-35 i två våningar. Denna byggnad blev alltså resultatet av makarnas ålderdomshemsfond och jag tror den till för ca tio år sedan fungerade som detta för äldre mindre bemedlade kvinnor. Därefter skedde en modernisering av lägenheterna och idag tror jag att det är seniorboende med vanliga hyresrätter.

1999-04-21, 21:24
Svar #2

Utloggad Mats Romlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2022-08-17, 11:36
    • Visa profil
Tack för inlägget Anders.
Ja jag tror att de gamle måste mena denna J.M Lundin.Runt 1922-1929 fick Victors fru ärva 10000 kronor som hon med sin son byggde huset Elvan för.
Detta arv skulle vara ifrån grosshandlaren Lundin i Sala.
Skulle vara tacksam för ev ytterligare uppgifter om denna J.M Lundin
 
Tack.

1999-05-19, 20:30
Svar #3

Utloggad Anders Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 14:45
    • Visa profil
Hej igen Mats!  
Sala Hembygds- och Fornminnesförenings årsbok 1998 har en artikel skriven av Gunnel Nyberg som till viss del handlar om grosshandlare Lundin. Han donerade 1918 en rya till föreningens museum som är tillverkad 1809 och har initialerna EBR invävda. Grosshandlare Johan Martin Lundin var född i Västergötland 1842. Han kom till Sala 1874 och övertog den då kända Barklindska affären som sedan brann ned i 1880 års stadsbrand. Han köpte då en närliggande tomt vid Stora Torget och lät uppföra en byggnad där han drev sin grossistaffär i livsmedelsbranschen vidare. Han bodde där till sin död 1922 och i huset ligger idag bl.a. en klädaffär. Lundin var under flera år stadsfullmäktig och ledamot av drätselkammaren och fattigvårdsstyrelsen. Han var också med i Sala Sparbanks styrelse. Han lär ha varit sparsam och hade inte så stora krav på livet. Hans hustru Paulina lär ha varit lika snål. Varje gång Johan skulle gå till barberaren blev hon förargad, för hon tyckte att det var rena slöseriet att kosta pengar på de få hårstrån han hade kvar...
 
Hälsningar Anders

1999-07-16, 23:36
Svar #4

Utloggad Mats Romlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2022-08-17, 11:36
    • Visa profil
En av mina levande släktingar kallade dig för ett levande uppslagsverk!!! ;)
Tack för allt!!
Kommer för tillfället inte längre.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna