ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Renhorn, Olof Bideinus döttrar  (läst 1171 gånger)

2005-03-03, 18:03
läst 1171 gånger

Utloggad Gudrun Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej,
 
Jag söker uppgifter om döttrarna till borgmästare (i Arboga) och riksdagsmannen Olof Bidenius Renhorn och hans maka Maria Christina Wilhelmij. Av boupptecknignen efter Renhorn (25 okt 1764, Arboga stadsarkiv, Landsarkivet i Uppsala) framgår det att döttrarna Lovisa och Ulrika alltjämt var ogifta. Jag skulle gärna vilja veta om och i så fall med vilka döttrarna gifter sig, och om de bor kvar i Arboga eller flyttar till Stockholm (eller någon annan stans). Mycket tacksam för all information om döttrarnas vidare leverne.

2005-03-04, 20:37
Svar #1

Christina Norén-Svensson

Hej Gudrun!
 
Något lite kan jag bidra med. Olof Bidenius Renhorn finns omnämnd i Örnbergs Ättartal: III:260 + XI:328. 
 
Sammanfattande uppgifter från Örnberg: 
Olof  gifte sig 1738 med Maria Christina Wilhelmi (i III:260 skrivs hennes efternamn Wellamson). Detta är hennes 2:a äkt. Hon var 1) gift 1724 med hovrättsfiskalen Daniel Laurin i Sthlm, död 1734. I äkt. med Laurin fanns dottern Maria Charlotta  (1728- 1806), som gifte sig med bergmästaren och fiskalen Harald Christiernin. Deras son Harald, konteramiralen, adlades af Cristiernin.
 
Örnberg skriver att Maria Christina Laurin blev ”omg. med den bekante borgmästaren Olof Bidenius Renhorn” (1705- 1764) borgmästare i Arboga, bankokommissarie. Dessa makar hade dottern Lovisa f. 1739, död som änka. Gift 1767 med Johan Sundblad (1732- 1774), borgmästare i Sigtuna.
 
Jag har noterat att även Hülphers har uppgifter om Olof B.Renhorn (4:129 + 5:152). Ska ta mig en biblioteksvända och kolla om Hülphers i sina genealogier möjligen har uppgifter om den andra dottern.
 
Med bästa hälsningar
Christina

2005-03-06, 21:26
Svar #2

Christina Norén-Svensson

Gudrun! Hülphers tar på olika ställen upp Olof Bidenius Renhorn och hans familjerelationer.
 
Örnberg och Hülphers har samstämmiga personuppgifter om dottern Lovisa, som 1767 gifte sig med borgmästaren i Sigtuna Johan Sundblad. Dessa hade 3 barn. Hülphers namnger inte barnen. Beträffande andra dottern Ulrica är hon namngiven, men inga uppgifter finns därutöver om henne.
 
Olof Bidenius Renhorns dödsdatum uppges vara 1764-07-24 samt gifte han sig med en änka, som avled 1775.
 
Om Johan Sundblads härkomst är Hülphers (5:145) något oklar. Där föräldrarnas namn normalt brukar stå finns följande uppgifter: ”Anders Sundblad, borgmästare i Askersund o.h.h.. Cath. Stök (1717- 6/2 1772)”. Johan är född 1732. Hans mor Cath. Stök skulle alltså varit 15 år då han föddes. Det sätter jag ett frågetecken för. Anders Sundblad synes ha haft en syster Elisab. Sundblad (1708-1785) gift Christiensen, som haft 16 barn enl. Hülphers.
 
Olof Bidenius Renhorn var son till kh i Brunflo (Z) Mag. Sven Ol. Bidenius Renhorn o.h.h Brita Steigman.  Olof var ett av 8 barn; fyra namngivna (däribland Olof) levde vid faderns död 1724. Även farfadern var präst; kh i Luleå Olaus S. Bidenius gm Catharina Burman, som efter makens död 1679 ingick nytt äktenskap med befallningsmannen Hans Renhorn. (Hülphers uppger att Renhorn hette Johan). Catharina Burmans barn i äkt. med Bidenius använde därefter båda namnen ”Bidenius Renhorn”.
 
Härnösands Herdaminne, del. 1:159 skriver om Olof:
”Olof Bidenius Renhorn, f.1706, borgmästare i Arboga, beryktad partiman och skribent under frihetstiden, död 1764.”
 
Källor:
Hülphers 5:42 (släkten Bidenius), 
- 5:129 + 5:152 (släkten Renhorn) 
- 5:145 (släkten Sundblad)
Hernösands Stifts Herdaminne, del 1 (1923), sid.159 + 160 av Leonard Bygdén.
 
Mvh Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna