ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Regementen i Västerås omkr.1810  (läst 1200 gånger)

2000-05-31, 19:59
läst 1200 gånger

larsmagnus

Jag söker uppgifter om, och var det fanns Regementen i Västerås närhet och då omkring år 1810. Kan någon vara hygglig och tippsa vad jag bäst letar efter dessa. Har en anfäder som blev volontär omkring detta årtal. Han hette Carl Lindberg född 1781-12-11 om nu någon kanske kan ha några uppgifter om honom.
Jag har några fragment om vad regementet hette och  några nummer som troligen är compani 4 samt något som jag ej kan tyda annat än att man ser nr5.
Jag är mycket tacksam om någon kan hjälpa mej.
 
MVH  Lars Magnusson

2001-10-19, 11:30
Svar #1

Lena Morén

Kära Lars.Det är länge sedan du gjorde din efterlysning och jag antar att du redan har fått svar. Annars kan jag ge dig lite kött på benen. Västerås gamla regemente var vad jag förstår ganska stort. Det låg i det som numera är stadsdelen Viksäng.Några av de gamla kasernerna finns fortfarande kvar och fungerar idag son bl.a. studentbostäder. Viksängskyrkan är den gamla soldatkyrkan och där tror jag att det kan finnas dokument och saker kvar från den tiden då detta var en soldatkyrka. Länsmuseet bör ha en del gamla dokument kvar de också. Ett annat regemente i näheten av Västerås låg norr om staden i Salbohed. Hoppas du kan ha nångon nytta av dessa uppgifter. 
MVH Lena Morén.

2001-10-19, 18:42
Svar #2

Lars Magnusson

Hej Lena !
 
Ett stort tack för att du visat intresse av mitt problem.Har även gått igenom miltärrullorna men där har nästan allt läsbart försvunnit.

2005-09-08, 19:24
Svar #3

Kjell Lindkvist

Hejsan Lars. här kommer ett ännu senare inlägg  
 
Det du söker är I18 som låg i Salbohed. detta infanteriregemente flyttade senare till västerås år 1906. (som lena skriver om då detta är samma regemente) Kompaniet du söker efter är salbergs kompani (4:de). du har en länk med lite historia angående detta regemente.
 
http://www.algonet.se/~hogman/regementen_lnf.htm#Västmanlands%20regemente.
 
Jag vill även i detta inlägg passa på att tacka Lena om tipsen gällande personalia. skall kika på detta då min mmf Oskar Lindkvist har gjort sin militärtjänst vid wästmanlands regemente.
 
vänligen
 
Kjell Lindkvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna