ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pollander, Anders Gustafs styvdotter Ida Hermelina  (läst 414 gånger)

2006-07-10, 12:27
läst 414 gånger

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Nu är jag riktigt desperat.  
Min mfm Ida Hermelina är född oäkta och nu undrar jag vem fadern är.
Ida Hermelina föds 1881.09.18 på Norrgården / Kungs Husby(C). Moder är Kristina Lovisa Persdotter, bördig från Säby sn (Skogängen, Ödebjörnarp) och född 1849.05.24.
KLP är vid IH födsel i tjänst som piga på Norrgården/Kungs Husby. Tre veckor efter födseln av IH börjar hon sin tjänst (som piga) på Thorswi Gård som mätt fågelvägen från Norrgården är ganska nära. Thorswi drivs då av friherre Maximillian Hermelin (bördig även han från Säby sn).  
KLP träffar under tiden en skomakare Karl Gustaf Pollander som är född i Västerfärnebo 1864.06.28, troligen Tvärhandsbäcks ägor dit han och KLP med barn flyttar 1890. De två gifte sig 1887.03.06 och får gemensamt två döttrar - Cecilia och Klara.
Ida Hermelina har dock fått efternamnet Pollander efter sin styvfar. Ett namn som hon dock bara behåller fram till sin styvfars död 1896.  
Hennes namn ändras då, av någon anledning till Cederholtz, ett namn som bara hon och hennes son, min mf, har haft (tror vi).
Jag har begärt ut alla gamla papper som det går att få ut idag liksom även bouppteckning av den man som vi har trott kunnat vara den okända pappan - utan ha lyckats få någon klarhet i detta.
Eftersom jag tidigare bara sökt på Uppland och där fått tips som dessvärre inte ledde någonstans, hoppas jag att någon forskare på Västmanland och Västerfärnebo kan hjälpa mig att sprida ljus över detta.  
Eller är det så illa att jag måste lägga locket på...?
Finns det någon som också kan sprida lite ljus över vad som hände med Cecilia Pollander (f.1889.09.08)? Syster Klara dog i späd ålder - det vet jag. Däremot har jag aldrig hört någon pratat om Cecilia inom vår släkt - bara Ida Hermelina...
 
Hälsningar
 
Thomas

2006-07-10, 22:11
Svar #1

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Anders Gustaf Polander ska det vara...
 
Miss av mig!
 
Hälsningar
Thomas

2006-07-10, 22:11
Svar #2

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Anders Gustaf Polander ska det vara...
 
Miss av mig!
 
Hälsningar
Thomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna