ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Polacken Jakob Gregorsson och Anna Jansdotter i Nora  (läst 545 gånger)

1999-03-24, 11:26
läst 545 gånger

Utloggad Anders Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 14:45
    • Visa profil
En av mina förfäder var Jakob Gregorsson som uppges vara född 1782 i Polen och kom hit till Sverige som krigsfånge från Ryssland. Han arbetade som dagkarl och gifte sig 1822 med Anna Jansdotter, f 1783 i Gåsborn. De fick tillsammans en dotter Catharina, f 1822-09-09 i Gyttorp, Nora Bergsförsamling. Därefter har jag tappat bort dem i husförhörslängderna. Jag undrar nu om någon har träffat på dem eller har andra upplysningar att lämna som kan vara av intresse?

2003-10-15, 17:07
Svar #1

Utloggad Anders Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 14:45
    • Visa profil
Gåtan har fått sin lösning! Jag har lyckats att hitta dem igen!  
 
1823 flyttade de från Gyttorp, Nora Bergsförs (T) till Lilla Ötorp, Järnboås (T). Där stannade de till 1832 då de flyttade till Grekskog, Nora Bergsförs (T). Där dog Anna Jansdotter 1836-04-18 av smittkoppor.  
 
Jacob gifte om sig med sin hushållerska Stina Ersdotter. De flyttade omkring 1840 till Galltorp, Skärhyttan, Nora Bergsförs (T). Där dog Jacob Gregorsson av bröstsjukdom 1852-06-09. I marginalen står att han bekänner sig till den katolska läran.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna