ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peter Larsson f 1710 i Lindes Bergslag  (läst 522 gånger)

2006-04-15, 14:18
läst 522 gånger

Barbro Strandell

Enligt dödbok Övre Ullerud 1790 var torparen i Norra Äfja Peter Larsson född 1710 i Lindes Bergslag av fader Lars Persson och moder Kjerstin Nilsdotter. Har förgäves sökt honom i födelsebok från Lindesberg vid denna tid.
Han skall också enligt samma källa ha kommit i tjänst hos Brukspatron Kolthof på Brattfors vid 15 års ålder. I samband med att släkten Kolthof övertog gården Nordsjö i Värmland hamnade Peter där 1740.  
Är det någon som har uppgifter om Peter eller hans föräldrar?
Tacksam för all hjälp!

2006-04-15, 20:11
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 17:42
    • Visa profil
Barbro, som du själv sett finns ingen passande i födelseboken för Linde 1710. En vild gissning och möjlighet är kanske född 1711-10-14 Pär. Fader unge Lars Nilsson, moder Kerstin Pärsdotter, från Snuggan. En tanke är då uppgifterna om föräldrar härrör, vad jag förstår, från Peter Larssons dödsnotis att föräldrarnas patronymikon kan ha blivit omkastade. Förvisso en vild gissning, men kanske ett uppslag då ingen passande finns varken 1709, eller 1710. Våra kyrkoböcker har många fel, vilket får oss att förtvivla stundtals.
Lycka till
Vänligen,
Calle L

2006-04-16, 12:33
Svar #2

Barbro Strandell

Hej Calle och tack för ditt tips! Jag har försökt hitta denna familj i Snuggan, dock utan att lyckas hittills. Får väl inte ge upp än, trots att denne Peter fortsätter att gäcka mig!
Hälsningar,
Barbro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna