ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Leonard Stenman, VD Ulricehamns Sanatoriebolag  (läst 1366 gånger)

2001-08-09, 10:17
läst 1366 gånger

Petrus J. Sarmento

Jag söker efter uppgifter kring Per Leonard Stenman. När han föddes och dog samt ev. nu levande släktingar. Han var vid 1900-talets början VD och styrelseledamot i Sanatoriebolaget i Ulricehamn. Av okänd anledning avgick han från Sanatoriebolaget redan 1910. Han var en av de största drivkrafterna kring att den lilla staden Ulricehamn fick en elektrisk spårväg. Bolaget verkade aldrig få trafiktillstånd av okänd anledning. Jag har sökt efter bolagets arkiv (likvidation 1917) i olika arkiv men förgäves. Jag söker nu släktingar till Per Leonard Stenman som kan veta var bolagets arkiv finns.
 
mvh Petrus
 
Mycket tacksam för uppgifter, skicka dessa till mig på e-mail a30@glocalnet.net

2001-08-09, 13:06
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Att den lilla staden Ulricehamn i Västergötland skulle ha haft spårvägar verkar underligt men spårvägsmuseet i Malmköping i Södermanland kan nog svara på detta.
Om var AB Ulricehamns sanatorium och badanstalts arkiv finns bör Kommunarkivet i U. eller Landsarkivet i Göteborg kunna svara på. Enligt Svensk Uppslagsbok byggdes sommarsanatoriet 1886 och vintersanatoriet 1910. Och var alltså i drift 1936.

2001-08-09, 14:31
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I Sverige - geografisk beskrivning (del 4, sid 275; utgiven 1933) beskrivs sanatoriet i artikeln om Ulricehamn. Där står bl.a.:
 
Ulricehamns sanatorium och badanstalt, som är en av landets mera kända vilo- och kurorter, består dels av det slottslika 3 km. ö. om staden på Galtåsens skogiga sluttningar (omkring 330 ö.h.) belägna vintersanatoriet, dels av det närmare staden belägna sommarsanatoriet...
 
Vidare:
 
Anstalten äges av A.-b. Ulricehamns sanatorium och badanstalt (gr. 1907, aktiekap. 448,500 kr.), vari staden är delägare.
 
Enligt boken från 1933 finns alltså bolaget kvar då, och det sägs inget om någon likvidation i mellantiden från grundandet 1907. Eftersom staden var delägare i bolaget, så måste det finnas handlingar i Ulricehamns kommunala arkiv.
 
Något om att Ulricehamn hade spårväg står inte i nämnda artikel. Kanske var det järnvägen till Borås det gällde? Den öppnades 1917, men var inte elektrifierad (jag har själv skumpat fram där i en gammal rälsbuss).
 
F.ö. borde frågan flyttas från Västmanland till Västergötland.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-08-09, 17:53
Svar #3

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Kanske spårvägen tillkom eller planerades som en förbindelselänk mellan staden och sommar resp vintersanatoriet före bilismens tid. Järnvägen mellan Ulricehamn och Jönköping passerade förbi Galtåsens station. Den beräknades bli klar först 1938 och byggdes som normalspår av Statens arbetslöshetskommission. Den sistnämnda järnvägen togs ur bruk före 1978 enl M-s bilatlas.
Hade sanatoriet intressen i spårvägen bör den vara nämnd i Sanatoriebolagets hanlingar.

2001-08-09, 19:53
Svar #4

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Spårvägen skulle gå från sanatoriet ned till centrum av Ulricehamn. Banan byggdes men en skenande spårvagn, som spårade ur gjorde att projektet blev mycket kortlivat.  
 
Detta var på 1910-talet någon gång. Sanatoriet borde ha haft intressen i denna spårväg. Det finns ett bokverk i 4 band om Västergötlands vägar, järnvägar och andra kommunikationer. Utgivet på 1940-talet. Författaren hette Mannerfeldt. Det kan ju kanske finnas något om spårvägar där.
 
Mvh Anders

2001-08-09, 20:19
Svar #5

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Antag att Stenman var chef för spårvägsföretaget och gjordes ansvarig för olyckan och därför blev avsatt.
Blev det personskador kan man förmoda att olyckshändelsen även blivit behandlad i tingsrätten eller motsvarande och finns upptagen i domboken.  
Ett eller flera referat finns säkert i ortstidningen med bilder. Stadsbiblioteket har förmodligen vetskap om och var tidningen finns bevarad.

2001-08-09, 21:01
Svar #6

Peter Funke (Fun)

Den sorglustiga historien om Ulricehamns Elektriska Spårvägsaktiebolag kan läsas i Sällsamheter i Västergötland, del 2 av Lennart Jörälv, som själv hänvisar till Ulricehamns krönika av Gustaf Boger.
Det var sanatoriet som var initiativtagare till den tre kilometer långa spårvagnslinjen. Anläggningsarbetena påbörjades 1909, och 1911 var det klart för provtur. Det bar sig inte bättre än att testet slutade i fiasko; tydligen var arbetet undermåligt utfört. Det hela ledde till process mellan spårvägsbolaget och entreprenören, samtidigt som sanatoriets ledning och stadens styrande kom i dispyt om taxan. Käbblet slutade i att spårvagnen låstes in utan att ha gått i reguljär trafik och kanske stått där än idag om inte första världskriget kommit, och därmed stor efterfrågan på metall. År 1917 såldes hela klabbet , spår, ledningar m.m., och det visade sig att priset för kopparledningen i sig inbringade mer än vad hela anläggningen kostat att uppföra, och därmed avvecklades Ulricehamns Elektriska Spårvagnsaktiebolag med stor vinst - och detta utan att det någonsin blev såld en enda biljett på linjen...

2001-08-11, 02:56
Svar #7

Petrus J. Sarmento

Hej och tack för alla svar. Min fråga gällde ju inte Ulricehamn skulle ha haft spårväg, det visste jag redan att det hade funnits mellan 1910-1917. Frågan gällde ju om någon visste mer om denna Per Leonard Stenman som var VD för Ulricehamns Spårvägar samt Sanatoriebolaget. Jag håller på att forska kring den mytomspunna spårvägen men hittar bara en massa antaganden och historier, inga klara dokument om bolagets verksamhet. Därför försöker jag finna någon idag som är släkt med denna f.d. Per Leonard Stenman.
 
mvh Petrus
(Instruktör vid Museispårvägen Malmköping)

2001-08-11, 13:54
Svar #8

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Petrus,
har du varit i kontakt med Museipedagog Lisa Mårtensson på Ulricehamns museum?  
http://www.ulricehamn.se/omuhamn/verksamhet/kultur/museum.htm
Museumet har iaf mycket handlingar från Sanatoriebolaget och kanske även spårvägen.  
Jag vet också att det under sommare varit två andra personer i kontakt med Lisa beträffande spårvägen, kanske en av dem var du?

2001-08-11, 16:26
Svar #9

Petrus J. Sarmento

Jodå, tack för tipset om Lisa Mårtensson, förmodligen var det undertecknad och en vän som var och letade i museets arkiv med hjälp av Lisa. Vi har ännu ej fått napp om spårvägsbolagets arkiv. det finns de som har försökt leta efter arkivet långt före min tid och misslyckats, men det borde ju dyka upp någon gång så vi får klarhet i Ulricehamns spårväg, exakt varför det gick som det gjorde.
 
mvh Petrus

2001-08-11, 20:52
Svar #10

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Borde inte denna diskussion ligga under Västergötland, inte Västmanland? Gör nya inlägg under Ulricehamn i Västergötland och börja med en hänvisning till tidigare inlägg som råkat hamna under Västmanland. Geografin ska ju hjälpa till att hitta rätt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna