ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pastor Markus Germei /Ghirmai/ Abesinien-Norsa  (läst 1917 gånger)

2005-04-14, 08:41
läst 1917 gånger

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
På Götlunda kyrkogård ligger den i Abesinien födde EFS-pastorn Markus Germei.
Jag har via Götlunda och Munktorps kyrkohandl funnit att han föddes 29/6 1859 I Africa Italiensk(!) medborgare. Död i magkräfta 24/4 1924.
Gift 6/12 1899 med Regina Johansson (Germei), född i Götlunda 30/1 1857.
Båda bodde i Norsa, Munktorp, och båda är begravda i en familjegrav på Götlunda kyrkogård.
Min efterlysning gäller om det finns något folkminne i Munktorp, eller på andra håll, om familjen Germei.  
Det kan knappast ha ungått uppmärksamhet att en afrikan, gift med en svenska bott i svensk landsförsamling.
 
Mvh
 
Rolf Liljhammar

2005-04-14, 10:35
Svar #1

Christina Norén-Svensson

Rolf!
 
Jag känner inte till Markus Germei, men har en association till ditt utropstecken.  
 
I Etiopien (tid. Abessinien) levde en stor koloni italienare under 1800-talets senare del och under 1900-talet. Italienska kolonialpolitikens intresse för Etiopien slutade genom att italienarna led ett förödmjukande nederlag 1896, i kriget som pågått 2 år. Jag vet detta eftersom jag i min barndom flera gånger träffade en släkting som i dåvarande Abessinien träffat sin hustru, italiensk medborgare och av italiensk släkt (Mini), men uppvuxen i Abessinien. Kanske tillhörde Germei denna italienska invandrargrupp i landet. Varför skulle han annars vara italiensk medborgare?
 
Mvh Christina

2005-04-15, 06:37
Svar #2

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Christina!
 
Tack för dina uppgifter.  
Jag har haft funderingar i samma riktning som du, men enl vad som är uppfattningen på bygden i Götlunda är att han var äkta afrikan, dvs svart.
Han lär ha varit synnerligen aktiv i Etiopien som pastor, men även där är det sparsamt med uppgifter.
 
Hälsn
 
RolfL

2005-04-15, 16:23
Svar #3

Bengt Olsson


2005-04-15, 23:53
Svar #4

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Markus Ghermei var etiopier, som utbildats och prästvigts i Sverige. Han var gift med EFS-missionären Regina Johansson och de verkade som missionärer i Eritrea. Makarna Ghermei tillhörde en liten skara EFS-missionärer som gick över till det nybildade Missionssällskapet Bibeltrogna Vänner (BV) 1911. Det finns foton på dem i BV:s 50-årsskrift.
 
Källa: Missionssällskapet Bibeltrogna Vänners historia under tiden 1911-1961.
 
Det finns en del skrivet om makarna Ghermei i BV:s 50-årsskrift och även i årsberättelser och missionstidningar, kanske också i andra BV-publikationer. Kanske jag hinner leta fram något och sammanfatta i ett inlägg inom de närmaste dagarna.
 
Något från deras tid i Götlunda känner jag däremot inte till.
 
Mvh
Ingegerd Johansson

2005-04-16, 14:34
Svar #5

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Kort komplettering till mitt inlägg ovan:
 
Markus och Regina Ghermei lämnade sin missionärstjänst i Eritrea 1922 på grund av hans sjukdom, så tiden i Sverige (Götlunda) blev kort för hans del, eftersom han avled 1924. Uppgiften om hemreseår fann jag i en ganska nyutkommen bok om framväxten av en luthersk kyrka i Eritrea. Exakt titel (är inte hemma när jag skriver detta) kommer i nästa inlägg, när jag har letat fram minnesteckningar i de årsberättelser som kommit närmast efter makarna Ghermeis bortgång.
 
Mvh
Ingegerd

2005-04-16, 16:00
Svar #6

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Ingegerd!
 
Jag är verkligen nyfiken på vad du kommer fram till.  
Ett frågetecken jag inte har lyckats räta ut, ännu, är varför han var skriven i Norsa, Munktorp, där även hustrun bodde kvar, eller i vart fall var skriven, efter hans död.
En notering i Munktorp visar att hon blev svensk undersåte 1931.
 
Den familjegrav de båda ligger i i Götlunda förefaller vara hennes föräldrars. Jag har det inte bekräftat ännu men allt talar för det.
 
Hälsn
 
RolfL

2005-04-16, 20:30
Svar #7

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Rolf!
 
Världen är liten, åtminstone ibland! När jag slår upp förordet till boken jag hämtat uppgifter från, Bakgrunden till och framväxten av en luthersk kyrka i Eritrea, 1911-1932 - eritreanskt-svenskt initiativ av Alazar Menghestu, ser jag att det är skrivet av Marqos Girmais brors dotterson, som är bosatt i Sverige sen flera decennier. Han skriver att han hade som familjeuppdrag att dokumentera hur qeshi (= pastor) Marqos levde sin sista tid i Sverige. Något av det första han gjorde var att besöka graven i Götlunda.  
 
Jag har träffat honom på 70-talet. Han var om jag minns rätt föreläsare på en konferens som min dåvarande arbetsgivare anordnade, och jag har även indirekt haft kontakt med honom i mitt nuvarande jobb. Så jag ringer honom och frågar om jag får lämna ut hans namn, eller om han kanske rentav själv vill 'titta in' här.  
 
Som du ser, har jag ändrat stavningen till Marqos Girmai, då det är så broderns barnbarn stavar.
 
Hälsningar
Ingegerd

2005-04-17, 14:17
Svar #8

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Bengt!
Tack för tipset om sidan.
Det kompletterar mina uppgifter.
 
Hälsn
 
RolfL

2005-04-18, 16:29
Svar #9

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej igen Ingegerd!
 
Kan bara instämma i att världen är liten.
 
Jag har just fått veta att han utbildades som missionär i Johannelund strax NV om Stockholm, vilket är bara något stenkast från den del av Bromma där jag själv är född och uppvuxen.
En intressant fråga är hur han hamnade där, det är längre än ganska många stenkast från Eritrea.
 
Jag är verkligen tacksam och mycket nyfiken på vad du får fram.
 
Samtidigt är jag litet undrande att inga Munktorpsbor har hört av sig, något måste det väl ha berättats om honom i trakten.
 
Hälsninga
 
RolfL

2006-06-21, 07:46
Svar #10

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Tar upp tråden med Marqos Girmai, då jag av en slump på porträttfynd -> Västmanland -> Aug Karlsson(62)-> en bra bit ned på sidan, fann en bild på en svart man med en uppslagen bok(bibel?) i famnen. Fotot är taget i Arboga och det är lätt att tolka detta som ett foto av M Girmai, då svarta män i Arbogatrakten bör vara något ovanligt vid den tiden.
Passar samtidigt på att fråga om det verkligen inte finns någon i trakten av Norsa som hört något om parterna i svart/vitt äktenskap på 20-talet.
Hälsningar
 
RolfL

2006-09-15, 19:25
Svar #11

daniel

Rolf,
Din letande kan ha gett frukt....
 
Jag är släkt med Marqos (förklarar senare). Jag kan dela med mig en hel del information och även hänvisa till hövdingarna i min clan som kan ge gedigen historier om honom.
 
Att han var Italiensk medborgare är inte så konstigt med tanke på att Italienarna hade okkuperat Eritrea på den tiden (altså var han från eritrea inte Abesinien).  
 
Mvh,Daniel

2009-01-02, 22:22
Svar #12

Utloggad Lars Olov Sjöström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2015-05-17, 21:54
    • Visa profil
Har ni läst Markus Germeis bok Abessinska kyrkan förr och nu från 1892?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna