ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäktingen Anna Carin Hedlund från Wittorpet, Norberg  (läst 754 gånger)

2005-02-17, 09:18
läst 754 gånger

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
1825-06-23 föddes Anna Carin i Wittorpet, Norberg. Hennes Mor var Anna Andersdotter född 1803-08-20 Näset 2, Gagnef. Ställde denna fråga för ett år sedan. Sedan dess har jag fått uppgift om moderns härkomst men vaför hette dottern Hedlund i efternamn? Fanns det hedlundare i dessa trakter då?

2005-02-17, 18:30
Svar #1

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Stackars Anna Carin: är hennes öde att av eftervärlden stämplas som oäkting? Lite barmhärtigare är det väl att skriva faderlösa eller Anna Carin, uä dotter till...

2005-02-17, 21:43
Svar #2

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Oäkting var ju ett vedertaget uttryck förr och inget speciellt märkvärdigt då men däremot nu. Min farfar och hans två syskon var alla tre oäktingar med olika fäder. Det var tuffa tider förr.

2005-02-17, 22:17
Svar #3

Eva Leksell

Nej, oäkting har aldrig någonsin varit ett vedertaget uttryck. Ett så negativt laddat ord ska man akta sig för att använda.

2005-02-18, 08:46
Svar #4

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Jag accentuerade FÖRR. Det vimlar ju av begreppet i kyrkböckerna. Det är ju historia det rör sig om. Idag smakar det illa då man tar det på tungan.

2005-02-18, 10:31
Svar #5

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Jag sade till en präst att det är inte barnet som är oäkta utan prästen som kom för sent. Och det köpte han.
 
Uttrycket o-äkta tolkar jag som inte äktenskap.  
 
Lagstiftaren hade av någon aledning bestämt att o-äktenspapliga barn bl a hade begränsad arvsrätt. Och likaså bestämt att prästen skulle hålla reda på detta för att kunna lämna intyg därom.  
 
Att det sedan vimlade av uttrycket berodde ju delvis på att många inte hade råd att gifta sig och försörja en familj. Den gamla tiden var inte alltid så god.

2005-02-18, 15:42
Svar #6

Marianne Solli

HM. Var det kanskje noen som helt glemte Arnolds spørsmål her?
 
Marianne

2005-02-18, 18:42
Svar #7

Eva Leksell

Oäkta står det i kyrkböckerna om utomäktenskapliga barn och det är väl okej att skriva så när gäller hur barnen benämndes förr. Men oäkting står det väl aldrig i kyrkliga notiser? Det är ju - och var även förr - ett folkligt skällsord. För mig är det extremt stötande, särskilt i en rubrik. Men fortsatt diskussion bör förstås föras under annan rubrik.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna