ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Ahlström, 1700-tal, Arboga  (läst 1758 gånger)

2001-03-02, 16:21
läst 1758 gånger

Utloggad Gudrun Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Olof Ahlström, rådman (1694-1721) i Arboga, död 1722. I bouppteckningen nämns barn ur två äktenskap: sönerna Niclas, Petter, Johan, Carl och Daniel.
All information om Ahlströms släktrelationer skulle underlätta mitt arbete mycket.

2001-03-05, 17:53
Svar #1

Eva Leksell

Hur mycket av följande som är av intresse för dig vet jag inte, men jag passar på att vara utförlig så kanske jag också kan få lite hjälp. Vad är det för ett arbete du håller på med?
 
Olof Ahlström (eller Olof Israelsson Ahlström), död 1722 3/3, 63 år gammal, i Arboga stadsförsamling, (C:I db). Handelsman och rådman i Arboga.  Son till Israel Johansson, rådman i Arboga, och en förnamnslös hustru som var dotter till Olof Andersson, också rådman i Arboga. Även brodern Johan Israelsson Ahlström var handelsman och rådman i Arboga (jag har inte noterat vare sig hustru eller barn och har för mig att han var barnlös).
 
Gift 1) med  Maria Berg, död 1704 27/3. Dotter till Nils Berg, handelsman i Arboga.
 
Barn:
- Israel Ahlström, död 1709 i Polen. Kvartermästare. Inskriven vid Uppsala universitet 1701 12/3 tillsammans med bröderna Nicolaus (Nils/Niklas) och Petrus (Peter/Petter).
- Nils Ahlström. Inskriven vid Uppsala universitet 1701 12/3. Landskamrerare i Västerås. Gift: 1) med Brigitta Udd. 2) med Elisabet Eleonora Christiernin, änka efter landssekreteraren i Västerås Erik Edman, död 1733.
- Peter Ahlström, född 1691 15/11 i Arboga sfs (C:1 fb), död 1736 12/4 i Stockholm (bou 1736). Inskriven vid Uppsala universitet 1701 12/3. Handelsman i Stockholm.
- Maria Katarina Ahlström, född 1695 30/11 i Arboga sfs (C:1 fb). Troligen död ung.
- Johan Ahlström, född 1696 i november i Arboga sfs (C:1 fb), död 1750 11/7 i Stockholm Nicolai (FIa:1 db och bou 1755). Perukmakare i Stockholm. Gift med Magdalena Ström, död 1750 24/2 i Stockholm.
- Anna Ahlström, född 1798 17/3 i Arboga sfs (C:1 fb). Troligen död ung.
- Carl Ahlström, född 1703 26/11 i Arboga sfs (C:1 fb), död senast 1750. Handelsman och rådman i Arboga. Gift med Ebba Hjortsberg, kyrkoherdedotter från Husby i Sörmland.
 
Gift 2) 1705 eller 1706 med Maria Tilas, född 1680 24/3 i Ramsberg (T), död 1708 7/5 i Arboga sfs (C:1 db). Dotter till Daniel Tilas, född 1637 17/8 i Steneby (P), död 1697 11/10, assessor i reduktionskollegium, och Helena Nordlind, född 1654 21/10 i Avesta, död 1729 24/2 i Gammalbo, Ramsberg (de hade många barn).
 
Barn:
- Daniel Ahlström, född 1705 eller 1706, troligen i Arboga (men finns inte i födelseboken), död 1751 13/3 i Stockholm Nicolai (db) Hovmedikus i Stockholm. I bouppteckning efter halvbrodern Johan 1736 sägs han då vara fältskärsgesäll i Petersburg och 30 år gammal. I Skånska nationen står fel födelseår. Gift 1745 i Stockholm Nicolai med Maria Höckert, döpt 1724 15/8 i Stockholm Nicolai, död 1794 6/5 i Växjö.
 
Källor (utom kyrkböcker och bouppteckningar) bland annat:
 
Corin, Carl-Fredrik; Arboga stads historia II (Israel Johansson, Johan och Olof Ahlström)
Elgenstierna (Tilas)
Leijonhufvud, K A; Ny svensk släktbok, 1906, s 646 (Nils Ahlström)
Lohman, Arboga känning (Ahlström, Berg - fler Arbogasläkter finns redovisade där men jag minns inte vilka)
Sackl?n, Johan Fredrik; Sveriges läkarehistoria del 2:2 s 411 (Daniel Ahlström)
Sjöström, Skånska nationen vid Lunds universitet nr 1652 (Daniel Ahlström)
Tilas, Daniel; Den adelige Tilasiske ättens (...) ättartal (uppställd 1757). Handskrift på KB
Uppsala universitets matrikel del 1 s 3 (Ahlström)
 
Så bra att det finns bouppteckning efter Olof Ahlström, den får jag kolla vid tillfälle. Men du kan kanske svara på om det står ålder på barnen. Särskilt Daniel intresserar mig. Står det något om förmyndare för honom? Är de barn du nämner de enda som står där? (Betyder i så fall att döttrarna var döda då.) Blev det några pengar att ärva för barnen?. Finns det bouppteckning även efter brodern Johan Ahlström och står det i så fall något där om arvingar?  
 
Jag har mycket mer uppgifter om Maria Tilas syskon och annan släkt, men hon fick ju inte vara fru Ahlström så länge och är kanske därför inte så intressant för dig.
 
Frågor som jag hoppas någon kan svara på:
 
Olof Israelsson Ahlström och Maria Tilas måste ha gift sig 1705 eller 1706 - men var och exakt när? (Vigseln finns inte i vb för Arboga eller Ramsberg. )
 
Daniel Ahlström, son till ovanstående makar, född omkring 1706 - men var och exakt när? (Han finns inte i födelsebok i Arboga eller Ramsberg.)

2001-03-07, 15:02
Svar #2

Utloggad Gudrun Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Eva,
 
Stort tack för dina utförliga uppgifter. Jag ska försöka ge svar på några av dina frågor. Mitt arbete med Arboga hör samman med ett projekt jag arbeter i (vid Historiska inst., Uppsala universitet). Min del i projektet är att studera hur en lokal elit (den i Arboga) uppnår och vidmakthåller sin position under perioden 1650-1770. En viktig del är att kartlägga ekonomiska och sociala nätverk, och giftermålsförbindelser är givetvis av största intresse.
 
Bouppteckningen efter Olof Ahlström finns på landsarkivet i Uppsala, Arboga stadsarkiv (vol. FIV:7). De enda arvingar som omnämns är Niclas, Petter, Johan och Carl samt, ur andra giftet; Daniel, vilket måste innebära att döttrarna var döda då. Någon ålder på sönerna står inte, mer än att både Carl och Daniel är omyndiga. Olofs bror Johan är förmyndare åt Carl, brukspatron Christer Malmin är förmyndare åt Daniel.
 
Sönerna ärver 6423 d kmt vardera efter fadern. De får också ut sitt innestående mödernesarv: 2000 vardera för de fyra första, 2250 för Daniel (i hans del ingår också hans döda systers del).
 
Jag har inte tittat efter bouppteckning efter brodern Johan, men jag kan kolla det vid tillfälle. I Uppbuds- och inteckningsprotokoll (volym AIII:1) finns ett testamente mellan Johan Ahlström och Elisabet Berg (26 nov. 1729). Där preciseras dock inte vilka arvingarna är.
 
Bästa hälsningar
/Gudrun

2001-03-09, 17:32
Svar #3

Eva Leksell

Christer (Christiern) Malmin var gift med Margareta Tilas, Daniels moster. Jag tror att de bodde på Gammalbo i Ramsberg.
 
Olof Ahlström hade planer på att gifta om sig med Helena Reuter, dotter till Gustaf Reuter af Skälboö. I Elgenstierna VI s 242 står nämligen att hon ämnade 1709 gifta sig med rådmannen i Arboga Olof Ahlström, anhöll därför hos konungen att få träda i detta ofrälse gifte och att få behålla sin ärvda fädernegård Attorp för sig, make och efterkommande under samma villkor som förut.
 
Tack, Gudrun, för värdefulla uppgifter ur bouppteckningen.

2004-12-13, 23:25
Svar #4

Utloggad Anders Ahlford

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-01-22, 09:19
    • Visa profil
Gudrun och Eva,
Jag har övertagit min mors släktforskning, och där finns en gren som slutar med bröderna Pehr och Anders Ahlström. Vi vet att Pehr föddes 1742 och att Anders var yngre. Pehr var kryddkramhandlare och ägde fastigheten nr 8 Jacobs Västra kyrkogata nr 2 i Stockholm, där han hade sin kryddbod. Pehr och Anders flyttade från Nicolai fs till Jacobs fs mellan 1795 och 1799. Kan de varit barn till Johan Ahlström 1696 - 1750? Pehrs barn är döpta med samma förnamn som redovisats ovan i släkten Ahlström. Nicolai kyrkböcker från denna tid lär vara försvunna.

2004-12-18, 16:12
Svar #5

Eva Leksell

Hej Anders
 
Visst finns kyrkböcker för Nicolai/Storkyrkoförsamlingen från denna tid, så du kan söka Per och Anders i födelseboken. Dessutom finns ju bouppteckningen 1755 efter perukmakaren Johan Ahlström, som jag nämnde här ovan. Den finns på mikrokort och man bör kunna beställa kopia av inledningen, där eventuella barn ska stå uppräknade.
 
Sedan kan det väl vara intressant att veta att en 'kryddkramhandlare' (eller 'kryddkrämare') sålde betydligt mer än kryddor (om han ens sålde kryddor). Se Anbytarforums yrkeslista.

2013-04-11, 16:36
Svar #6

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Oj, det här var intressant! Detta är alltså en annan agnatisk gren av den släkt som jag följer i Örebro och senare i Uddevalla och Le Havre (!), med namnet Broström.
 
Rådman Israel Johansson i Arboga, med hustru Karin Olofsdotter och barnen Olof Israelsson, Johan Israelsson och Elisabet Israelsdotter, räknas upp som son i bouppteckningen 30 maj 1689 efter rådman Johan Israelsson i Örebro (Örebro rådhusrätt och magistrat FII:1 sid 38).
 
Brodern Johan Johansson, som verkar kallas rådman i Örebro (här i staden) i samma bouppteckning (men som jag inte hittar någon bouppteckning efter i Örebro stadsarkivs register), hade sönerna Israel, död i Uppsala som student (1705? hittar inte min anteckning nu) och Johan Broström, om vilken en del är skrivet i Noraskogs arkiv. Han var gift med min släkting Anna Sara Frumerie, vilket är hur jag blivit intresserad av den här släkten.
 
Deras son Johan Broström blev lagman och häradshövding på Orust och i Uddevalla och en av hans söner hette Israel återigen. En annan hette Carl Gideon och hade bl a en dotter som blev gift Ekström och mor till den adlade livmedikus Carl Johan Ekströmer, och sonen Carl Niklas som blev konsul i Le Havre. En son Charles Gustave blev detsamma efter honom.
 
Le Havre-grenen är vid det laget det enda kända agnatiska kvar med namnet Broström av den släkten, men några släktmedlemmar som har kunnat beläggas genom de rikhaltiga registren till Uddevalla födelse- och dödböcker verkar ha flyttat från staden innan husförhörslängderna startar, så det kan finnas något mer.
 
Vidare ättlingar via spinnsidan finns det stora grenar av. Sportprofilerna Bo och Peter Gentzel och skådespelaren John Brunius är några kända namn från Uddevalla-grenen. Operasångerskorna Anne Sofie von Otter, Nina Stemme och Margareta Kärde härstammar lustigt nog från varsin av döttrarna till Johan Broström I och Anna Sara Frumerie.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna