ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Moklinius i Möklinta  (läst 1657 gånger)

2002-06-14, 11:35
läst 1657 gånger

Johnny Andersson

Jag söker mer uppgifter om Johannes Moklinius som var klockare i Sala 1665, född i Möklinta i början av 1600-talet samt död i Sala 1675, straffad genom hängning för att han stulit pengar ur kyrkkistan. Fadern heter Nicolaus Erici Lindemontanus och var kyrkoherde i Möklinta.
Uppgifterna om Johannes har jag fått genom Västerås Herdaminnen 1600-tal sid 670 där det står att han blev upphängd efter 37 veckor i fängelset.  
Vid studerande av den hänvisade källan i Herdaminnen LBVL 1674 f348 står det att han hette Johan Månsson. Vad jag förstår så kan det röra sig om samma person trots att namnet ej är lika (men snarlikt). Det kanske inte var så trevligt för övriga släkten att ha en kyrkotjuv bland dem.
 
Finns det någon som har mer uppgifter om denna Johannes, om det är samma person eller kan det vara feltolkat i Herdaminnen?
 
Hälsningar Johnny Andersson
Mail:      j.ason@telia.com

2002-06-14, 12:48
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Johnny!
I prästerståndets riksdagsprotokoll 1668-78,  
I personregistret: Moklinius, Jacobus Nicolai, kyrkoherde i By (västerås stift)1672, sid 195.
 
Sid. 195. 1675 års Riksdag.
Ifrå Byy församling i Westerås stifft angifwit, at pastor effter Kongl. M:tz uthgågne tijondeordning(,) inthet fåår tilstånd behålla någon nyckel till tiondeboden, där lijkväl både pastoris wederlag och kyrkioness wijnsädh medh ligger inne uti förwar. Resol: At öf:r tiondeordningen må hand hållas, är uti communib(us) graviminb(us) förmälat, ty behöfwess inthet wijdare om dhetta postulato andraga, uthan allenast angifwa hooss landzhöfdingen, uti hwad måål emoot berörde ordning brytess, och begära execution.
Kan det här vara din Johannes Moklinius. Är tyvärr inte så bra på gammal 1600-tals svenska och latin, men jag vet att det finns andra duktiga här på Anbytarforum. Dock borde väl execution=avrättning. Jacobus Nicolai(Nicolaus\s son) Moklinius. Hans far hette Nicolaus och så långt stämmer det ju bra. Och undrar om inte texten pekar just på stölden och avrättningen av Jacobus Nicolai Moklinius. Hoppas detta var till hjälp.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-06-14, 13:30
Svar #2

Johnny Andersson

Tack Sari för ditt inlägg!
Vad jag känner till så är Kyrkoherden i By, Jacobus Nicolai en bror till den Johannes Moklinius som jag söker. Dokumentet som du hänvisar till känner jag inte till men det verkar mycket intressant då jag även har Jacobus Nicolai i min forskning. Jag vet inte vad dokumentet innebär då Kyrkoherden i By verkade ha varit mycket omtyckt. Kanske det handlar om tidigare präster som tydligen ha varit mindre bra (enl. boken Folkareskolor 1642-1966). Exekution enl. ordboken betyder verkställighet av domstols beslut.
 
Fadern till de båda heter Nicolaus Erici Lindemontanus och var kyrkoherde i Möklinta. Här är en ansedel på honom.
 
Nicolaus Erici Lindemontanus - Lindensis.
   Född mellan 1570 och 1571 i Lindesberg (T).
   Död 1653-03-29 i Möklinta (U).
 
Gift 2:o 1607 i Arboga med
   Christina Henriksdotter.
 
Barn:
   Daniel Nicolai Moklinius.
   Född 1614 i Arboga.
   Död 1668 i Torsång (W).
 
   Kerstin Moklinius.
   Född 1615 i Arboga.
   Död 1699 i Västerås Badelunda (U).
 
   Henrik Lindemontanus.
   
   Son Moklinius.
   Död beräknat 1620.
 
   Ericus Moklinius.
   Född 1621.
   Död före 1666-08-15 i Sala (U).
 
   Andreas Nicolai Moklinius.
   Född 1622 i Arboga stadsförs (U).
   Död före 1667-09-15 i Möklinta (U).
 
   Abrahamus Nicolai Moklinius.
   Född i Möklinta (U).
   Död 1668-08-26 i Sala (U).
 
   Johannes Moklinius.
   Född i Möklinta (U).
   Död staffad med hängning 1675 i Sala (U).
 
   Jacobus Nicolaus Moklinius.
   Född 1635-07-22 i Möklinta (U).
   Död 1704-03-18 i By (W).

2002-06-14, 14:14
Svar #3

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Johnny!
Jaha, vad var det jag sa, det är bättre att fråga någon annan om översättnig. Det blev fel direkt.
Tur att du hade lite glädje över informationen.
Med vänliga hälsningar Sari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna