ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Michel Mårtensson Lindbo  (läst 573 gånger)

2007-03-27, 14:32
läst 573 gånger

Kerstin Lundström

Kan någon hjälpa mig tyda Personalia för Michel Mårtensson ,död 1728 i Lindbo, Västanfors socken bild 82 i Genline Al:3.Där står att han ska vara född i Tuna socken i Olofshyttan, som jag inte kan hitta .Hustrun Margareta Andersdotter född i Darsbo ,Skinnskatteberg. I hennes egen dödsruna F:4 Västanfors 29 juli 1746 , står Virsbo och Ramnäs socken. Är det samma person. Övriga uppgifter verkar stämma i stort, dock Söderbärke i ena fallet och Norrbärke i det andra

2007-03-28, 08:17
Svar #1

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Hej Kerstin!
Det är en stor textmassa, men vad jag kan se så anges att Michel Mårtensson är född 1653 i Olufshytta i Tuna vilket kan betyda Olshyttan i Silvberg (Silvberg var utbrutet ur Tuna och hos mina anor förekommer Tuna när det ska vara Silvberg). Hans föräldrar är nämnda som Mårten Hindrichsson och Ingrid Erichsdtr.
Sedan beskrivs var han arbetar  ... vid 15 åhrs ålder ..... till Ludwika bruk (ligger i Grangärde).... uti 6 åhr ... Läxiöbo bruk uti Söderbärke .. arbetat som mäster smed uti ??? några åhr .. för att på sitt 38 ålders åhr .....
... (sedan står något om hustru och gudson(?) som jag inte kan tyda), hustru Margta Andersdotter från Darsbo Skinnskatteberg.....
(på nästa sida) hammarsmedsarbetat(?) uti 16 åhr .... till Lindbo  ... hustrun ... tillsammans uti 42 åhr ... 9 barn 4 söner och 5 döttrar....
 
Men så till Margareta Andersdotters notis.  
Där står ju att de levt tillsammans i 42 år, att hon varit änka i 17 år (18 år är väl det riktiga). Men så tycker jag det står att han kommer från Norrbärke och Risshyttan. Jag känner intre till något Risshyttan i Norrbärke men  
det finns ett Risshyttan i Silvberg och då skulle det kunna vara så att han antingen kommer från Olshyttan eller Risshyttan i Silvberg.
Så står ju att hon är född i Wrsbo bruk, Ramnäs 1667 fadern Anders Andersson och modern h. Elisabet Persdtr.
Kan det vara så att hon bodde i Darsbo Skinnskatteberg när de gifte sig?
 
Det kanske finns någon annan som kan få ut mer av den långa texten så du får mer vägledning.
 
Mvh
Birgitta

2007-03-28, 23:45
Svar #2

Kerstin Lundström

Tack Birgitta för din snabba insats. Kanske kan jag komma vidare med din hjälp.
 
Mvh Kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna