ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maria Persdotters i Småsjömarken Fader Per Jansson?  (läst 737 gånger)

2004-07-19, 11:30
läst 737 gånger

Börje Abramsson

Man kan läsa i Maria Persdotters dödsruna 1755 Feb 23 Begrofs Änckan Hu Maria PersDottr i Hiulsiöhögden. Som är född 1673 i Småsiömarken Fadren Per Jansson och M: Jngebor Mats Dottr Kunnat någorlunda sin Christend: och varit hemma hoos föräldrarna tils hon giftade sig med aflne Lars Håkansson i Hiulsiöhögdenmed hvilken hon ägt 10 barn 8 söner och 2 döttrar af hvilka 3 söner och döttrarna äro döda. Varit änckja 3 åhr och så til förenne som under den tiden förds:ne stilla och Gudfruchtig lefnad. Sen Micksmässan merendels varit siuk af hosta och bröstvärk under hvilken tid hon dagl: beredh sig til en helig hädanfärd och dödde således af samma siukdom d:4 feb Lefvat 82 åhr
Yngsta barnet föddes 12 juni 1728 i Hiulsiöhögden Han döptes 16 juni till Johan men kallades Jan.
11 dec 1748 i Hällefors sammanvigdes Drängen Johan Larsson i Hiulsiöhögden med sin trolofvade Catharina Carlsdotter ifr. Säfsnäs i T.håk
 
Pga Marias höga ålder när hon fick Johan förmodade jag att prästen hade förväxlat hennes födelseår 73 med hennes ålder 82, men jag har funderingar på om hon ändå trots allt var 55 år när hon fick Johan!
 
Jag hade först Per Johansson f. 1649 i Laggsundet Boende i Hjulsjöhöjden när dottern Kerstin föddes 1691 och d. 11 maj 1737 i Småsjömarken som den tänkta fadern men det stämmer inte med hans dödsruna! Han skall ha varit gift med Maria Larsdotter i 61 åhr och änkeman i 9 åhr. Men 9 åhr tidigare dog Pär Janssons hustru ifr Småsiömarcken under namnet Karin Hermansdotter? men i övrigt stämmer uppgifterna i dödsrunan med Per Johansson f. 1649.
 
Men vem vet mer om Maria Persdotters fader Pär Jansson?
 
Mvh Börje!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna