ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lantjägare Wallman, Hans (Ramnäs)  (läst 739 gånger)

2000-07-15, 23:17
läst 739 gånger

Mats Karlsson

Söker anorna till lantjägare Hans Wallman, född  
24.1 1713 i Sörby, Ramnäs, död 13.1 1794 i Lisjö,  
Munktorp. Är även intresserad av upplysningar om  
hans hustru Brita Ersdotter Wernik, född 1735 i  
Skinnskatteberg, död 4.3 1

2000-07-16, 23:37
Svar #1

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Jag har studerat släkten Wallman i Badelunda, vars äldste för mig kända person är corporalen Erik Olsson Wallman, född omkr 1638. Han och hans familj bodde i Myrby, Badelunda. Erik Olsson hade uppenbarligen en bror Carl Olsson, som jag inte följt vidare. Dessutom hade han en son, ryttaren Olof Ersson Wallman, som också bodde i Myrby, Badelunda. Olof Ersson Wallman föddes omkr 1670, men han bodde såvitt jag vet kvar i Badelunda, vilket inte stämmer med en Hans Wallman född i Ramnäs 1713. Det är möjligt att ryttaren hade en bror som flyttade till Ramnäs och där fick sonen Hans. Jag har dock inte noterat någon sådan broder. Ryttaren Olof Ersson Wallman fick en son Johan 1678 i Badelunda. Johan och Hans är ju samma namn, så de skulle ju kunna vara kusiner, uppkallade efter en gemensam äldre släkting Johannes. Detta är dock en ren spekulation. Om du vill kan jag skicka dig min lilla skrift med uppgifter om Corporalen Wallman i Badelunda och hans närmaste släktingar, som jag skrev 1993. Kanske finns fär någon tråd som du kan nysta vidare på. Min adress hittar du forskarkatalogen.

2000-07-16, 23:49
Svar #2

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Jag har studerat släkten Wallman i Badelunda, vars äldste för mig kända person är corporalen Erik Olsson Wallman, född ca 1638. Han och hans familj bodde i Myrby, Badelunda. Han hade av allt att döma en bror Carl Olsson, som jag inte har följt. Dessutom hade Erik Olsson Wallman en son Olof Ersson Wallman, som var ryttare och också bodde i Myrby, Badelunda. Denne Erik Olsson Wallman föddes omkring 1670. Han bodde dock kvar i Badelunda, såvitt jag kan se, och han är därför troligen inte far till en Hans Wallman född i Ramnäs 1713. Kanske hade han en bror, som jag inte upptäckt.  
 
Erik Olsson Wallman i Badelunda hade dock en son Johan, som föddes 1698. Nu är ju Johan och Hans egentligen samma namn, och man skulle kunna tänka sig att Johan född 1698 hade en kusin Hans född 1713, uppkallad efter samma gemensamma släkting Johannes. Det är en ren spekulation. Jag skrev en rapport Corporalen Wallman i Badelunda och hans närmaste ättlingar 1993. Kanske innehåller den några ledtrådar som du kan ha nytta av. Om du vill kan jag skicka dig ett ex. Du hittar min adress i forskarkatalogen.

2000-07-17, 12:01
Svar #3

Mats Karlsson

Hej Kurt!
  Tack för din hjälp, men det verkar inte vara  
rätt spår. Jag antar att han tar sitt namn först  
efter att han flyttat till Bovallen i Lisjö,  
Munktorp härad. Någon Wallman finns nämligen inte  
i Ramnäs vid den här tiden, vad jag kan förstå.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna