ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kraft, Greta  (läst 410 gånger)

2003-08-04, 17:19
läst 410 gånger

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Behöver hjälp med denna person.
 
Pigan Greta Kraft dog i Gunnilbo 1860-06-14 (av kräfta i magen). Hon dog i fattighuset. Hon var då 44 år och 10 dagar.
 
1850-01-30 fick hon oäkta sonen Per Edward Eklund (om han hette Eklund redan vid födseln vet jag inte) i Gunnilbo.
 
Har 1815-08-25 som födelsedatum. Men jag vet inte var hon är född.
 
Besökte Riksarkivet idag men det gav mer frågetecken än utropstecken.
 
Visserligen hittade vi en Anna G (G för Greta)? Kraft som flyttade från Hed till Gunnilbo 1847/1848 men kan det vara samma person?
 
Skulle bli så glad om någon kunde bringa klarhet i detta och berätta var och när hon är född och vilka föräldrarna var.
 
Mvh
 
Maria

2003-08-27, 15:45
Svar #1

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Gjorde ett nytt besök på riksarkivet idag. Hittade en Greta Ersdotter Kraft i husförhörslängden för Solmyra, Gunnilbo. Där står det att hon är född 1815-08-07 i Gunnilbo.
 
Så bra tänkte jag och tittade i födelseboken. Ingen Greta Ersdotter Kraft född i augusti 1815 i Gunnilbo! Varken den 7:e eller 15:e. Vad ska detta betyda?
 
1852 flyttar hon med sonen Per Edvard till en annan gård i Gunnilbo.
 
Känner någon igen denna Greta Eriksdotter Kraft och hennes föräldrar? Berätta gärna!
 
Mvh
 
Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna