ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karolina Grundell f. 1854-01-12  (läst 525 gånger)

2004-03-06, 03:00
läst 525 gånger

Charlotte Dawson

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att finna
denna kvinnas föräldrar?
 
Karolina Grundell f. 1854-01-12 i Sura Socken, Västmanland, senare gift med Anders Gustav Maxe f. 1844-11-19 i Lerbäck Socken, Örebro
Dom fick tre barn gemensamt, och Karolina hade en dotter före äktenskapet vid namn Mathilda Johanna f. 1876 i Gunnilbo? (Karolina tjänstgjorde då vid Färna Bruk) Karolina är min mormors mormor så jag är väldigt intresserad av att få reda på mer om henne!
 
Lotta

2004-03-06, 10:57
Svar #1

Utloggad Krille Krokodil

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2019-02-06, 20:28
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
På CD-skivan Sveriges befolkning 1890 (SCB utdrag ur HFL 1890) finns Karolina med men hennes efternamn är angivet som Grandell. Som du själv säger är hon född i Sura. Om man letar efter personer med efternamnet Grandell i Sura vid samma tidpunkt (1890) finner man Lars Vilhelm Grandell f.1823 i Lillhärad. Han är gift med Karolina Larsdotter f.1823 i Sura. Beaktande Lars Vilhelms och Karolinas ålder skulle de kunna vara Karolina Grandells föräldrar. Huruvida det är så eller inte måste du dock kontrollera i födelseboken.
 
Mvh,
 
Christer

2004-03-06, 21:57
Svar #2

Charlotte Dawson

Hej Christer!
 
Det stämmer mycket bra att dessa personer är Karolinas föräldrar. Har precis fått ett e-mail från en släkting som hade info om detta!
 
 Det är stopp efter Wilhelm Grandells föräldrar som var rusthållare Lars Larsson i Grönsta, född 1793-09-29 i Lillhärad socken, och mor Ulrika Larsson f Jonsdotter född 1802-05-30 i Dingtuna socken. Eller så är det så att min släkting ej forskat mer härefter men var skulle jag kunna finna ev. mer info om denna rusthållare. Var kan jag leta?
 
Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna