ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johanna Andersdotter f. 1847 i Västerlöfsta  (läst 932 gånger)

1999-05-28, 22:39
läst 932 gånger

Utloggad Jörgen Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 18:28
    • Visa profil
Hej!
Jag har en Amerikansk vän som söker en Johanna Andersdotter född 1847-07-xx i Västerlöfsta, jag gissar att det är Västmanland det rör sig om. Såsmåningom gifter hon sig med en C.E Lidholm från Uppland. Jag vore väldigt tacksam för alla upplysningar som kan får om denne Johanna.
Mvh Jörgen Pettersson
 
ps. Om ni inte vill svara här och istället vill maila min vän direkt är adressen andrew99_carson@yahoo.com , engelska är det enda språk han förstår

1999-06-04, 15:34
Svar #1

Britt Marie Wetterstrand

Hej Jörgen!
 
Min fm mm Johanna Andersdotter föddes 6/7 1847 i Västerlöfsta (U). Hon gifte sig 2/4 1866 i Järlåsa (C) med Carl-Eric Lindholm f 28/7 1839 i Österunda (C).
Paret fick 11 barn och det skulle vara roligt att veta från vem av dessa som din vän härstammar. Det är en stor släkt och jag har många uppgifter.
 
Hälsningar från Britt Marie Wetterstrand, Täby

1999-06-04, 21:43
Svar #2

Utloggad Jörgen Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 18:28
    • Visa profil
Hej Britt Marie!
Tack för dina upplysningar! Vad jag förstår så ska Andrew (i USA) vara släkt med en Gustav Lindholm genom hans son Eric. Har du uppgifter som sträcker sig längre bakåt i tiden än carl Eric Lindholm så vore det intressant att få ta del av dem. Egentligen så är det ju inte jag som är intresserad av dessa utan snarare Andrew. Vill du hellre svara direkt till honom (om du tex har någon datafil du vill föra över) så är adressen andrew99_carson@yahoo.com Då kan han säkert bättre än jag besvara dina frågor angående hans släktskap till Johanna Andersdotter.
 
Mvh Jörgen

1999-06-05, 11:10
Svar #3

Britt Marie Wetterstrand

Jörgen!
Om du tittar under Landskap Uppland, Efterlysningar, Carl Erik Lindholm så får du se att det finns en pågående diskussion om samma par som Andrew frågar efter. Han har alltså en forskande släkting i USA, det var väl roligt! Var i USA bor Andrew?
Jag ska maila honom så fort jag hinner!
(Jag undrar om inte den här diskussionen också borde ha varit i Uppland. Du vet det där med län och landskap. Vi kanske ska byta?)
Hälsn Britt Marie Wetterstrand, Täby

1999-06-05, 11:13
Svar #4

Britt Marie Wetterstrand

Jörgen!
Om du tittar under Landskap Uppland, Efterlysningar, Carl Erik Lindholm så får du se att det finns en pågående diskussion om samma par som Andrew frågar efter. Han har alltså en forskande släkting i USA, det var väl roligt! Var i USA bor Andrew?
Jag ska maila honom så fort jag hinner!
(Jag undrar om inte den här diskussionen också borde ha varit i Uppland. Du vet det där med län och landskap. Vi kanske ska byta?)
Hälsn Britt Marie Wetterstrand, Täby

1999-06-23, 22:12
Svar #5

Britt Marie Wetterstrand

Den här diskussionen är flyttad till Uppland!
Hälsn Britt Marie Wetterstrand

1999-07-02, 13:42
Svar #6

Peder Danielsson

Mig veterligen ligger Västerlövsta i Västmanland.
Peder Danielsson

1999-07-02, 16:30
Svar #7

Anna Orebrand

Nej, Peder. Västerlövsta ligger i Uppland, men har hittills tillhört Västmanlands län, även om jag har för mig att kommuninvånarna har röstat för att istället tillhöra Uppsala län. Det sistnämnda finns det dock säkert de som vet mer om än jag...

1999-07-02, 17:28
Svar #8

Lena Larsson

Diskussionen är hur som helst flyttad till Uppland, eftersom det redan fanns en pågående diskussion om denna familj där.

2005-11-08, 21:23
Svar #9

Jonas Rask

Hej släktforskarvänner,
Har en fundering ang länsbokstäver.
Om jag skall sätta en läns bokstav efter en person som kommer från Västerlöfsta i min släktforskningsdatabas, ska jag använda U eller C? Är det länet man skriver in eller är det landskap?

2005-11-09, 13:13
Svar #10

Leif Svensson

Jonas,
Västerlövsta ligger än så länge i U-län dvs Västmanlands län.
Men kommer att flyttas till Uppsala län.
Det ligger idag i landskapet Uppland.
Vad man skriver in i databasen är upp till var och en.
Olika släktforskarprogram klarar både landskap och län.
 
Mvh
Leif Svensson
Västerås

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna