ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jan Mattson,Skålbyn(eller Skålen)Hällefors, född i slutat av 1700-talet  (läst 758 gånger)

2002-04-28, 22:07
läst 758 gånger

Gerd Barth

Jag har aldrig släktforskat förut men  i min ägo
har jag en bok där min morfarsbror skrev ner fakta om sin släkt.Nu har vårt intresse väckts för min morfarsfarfarsfar, se rubriken.Enligt Augusts anteckningar så ägde Jan två egendommar men avslutade sitt liv med att gå på roten. Jag vet också att min mamma sa någon gång att han hade
blivit frånlurad egendommen. Är det någon som vet något om honom eller på annat sätt hjälpa mig.
Hälsningar Gerd

2002-04-29, 22:28
Svar #1

Carin Widén

Hej Gerd
Jag har en Jan Matsson född 1787-05-03 i Skålen, Hällefors, död 1852-03-12 i Ekeberg, Hällefors. Han gifte sig 1815-10-12 med Kristina Hansdotter f 1779-06-15 i Silvergruvan, Hfs och dör 1845-04-24 å Gloppsjö ägor, Hfs av bröstfeber.  
Jag har tre söner antecknade till dem: Jan Jansson f 1816-01-11 i Gloppsjön, död 1850-07-04 (dränkt sig i Lomkärn), Olof f 1817-05-12 i Skålen, ofärdig, låghalt och Mats f 1820-01-04 i Skålen, låghalt.  
Jan Matsson f 1787 var son till Mats Matsson f 1744-05-05 i Damshöjden, Hällefors, död 1810-10-19 gift med Lisa Olofsdotter f 1744-05-30 död 1816-01-23.
Jag har ingen specifik anteckning om att Jan gick på roten.  
Finns ett domstolsprotokoll från häradshätten Grythyttan-Hällefors från 1775-02-25:
Samma dag till thetta ting hade Simon Persson och MATS MATSSON i SKÅLEN kiärat till Jan Jansson thersammastädes med påstående at han måtte wisa med hwad rätt han innehafver torpet HEDEN, hwarföre kärandene under theras hemmansdelar skatta, tillika med thenpå Hindrik Janssons i Skåln hemman åtföljande del, eller i brist theraf altsammans afstå emot tillständig betalning och ersätta rättegångskåstnaden. Och instälte sig wid thenne saks företagande Matts Matsson sjelf och för Simon Olof Persson i Skålen samt för svaranden fjerdingsmannen Peter Bornström wid Hellefors, som upwiste ett wid häradsrätten den 19 september 1771 inteknadt köpebref, hwarefter han utaf Hindrik Jansson i Skåln tillhandlat sig thet i fråga warande torpet för 1100 dlr kpmt...
Vid detta tillfälle avkunnades ingen resolution.
Det är allt jag vet om detta, men det finns säkert någon annan som kan mer om familjen.
Mvh
Carin

2002-07-01, 20:27
Svar #2

Margita Dahlström

Till Gerd Barth
 
Hej Gerd!
Jan Mattson från Skålen f. 1787-05-03 är min mormors farfars far.
Jag har också hört precis som du Gerd, att familjen Mattson blev frånlurad sin gård. Jag har också uppgifter om vem som eventuellt kan ligga bakom, men absolut inga bevis och jag vill därför inte här förmedla något som kanske bara är felaktiga rykten. Muntliga berättelser förvanskas lätt genom åren. Men vad jag kan förstå, så var Mattsons inte den enda familj som blev lurad. Det skulle vara väldigt intressant att få ta del av de anteckningar du har.
Så här är jag släkt med Jan Mattson:
Jan Mattson f.1787 mmfff
Mats Jansson f.1820 mmff
Per August Mattsson f.1859 mmf
Alma Mattsson f.1892 gift Nilsson mm
Margit Nilsson f.1914 gift Börjesson min mor
Margita Börjeson f.1939 gift Dahlström jag själv
Med vänliga hälsningar
Margita Dahlström

2002-07-12, 23:10
Svar #3

Gerd Barth

Hej Margita!
Roligt att få ett svar av en släkting.
Det jag vet är också mest rykten som jag hört av min mamma och information som jag fått ur en anteckningsbok som min morfarsbror förde någon gång på 1930-talet. Följande är fakta: Gamla kartor visar att Jan Mattsson ägde två skogsfastigheter i Skålen 1824. På 1950-talet ägdes dessa av Hälleforsbruk men vad som hände däremellan vet vi egentligen inte.
Så här är jag släkt med Jan Mattson:
Jan Mattson f.1787 mffff
Mats Jansson f.1820 mfff
Karl Johan Mattsson f.1849 mff
Viktor Mattsson f.1887 mf
Dorotea(Dora)Mattsson f.1912,gift Björkman
Gerd Björkman f.1948, gift Barth
 
Karl Johan Mattsson hade 7 syskon? och Per August var hans yngre bror.  
 
Hälsningar Gerd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna