ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jan Ersson, bergsman i Skrekarhyttan född1783  (läst 1375 gånger)

2007-09-26, 20:50
läst 1375 gånger

Utloggad Camilla Sörman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej på er,
Jag bor i Domargården i Skrekarhyttan, Nora. Den som sägs ha byggt mitt hus hette Jan Ersson han var bergsman, sexman och senare häradsdomare. Han gifte sig två gånger först med Anna Jansdotter f.1768 och fick minst tre döttrar. Sedan gifte han sig med Christina Stina Andersdotter f 1811. De fick i alla fall 6 barn.
När Jan dog 1853 så bodde Stina kvar några år men vad hände sedan? Någon av er som vet?
// Camilla i Nora

2007-09-27, 12:02
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Torde inte detta vara en fråga för Hembygdsföreningen Noraskog? Har du varit i kontakt med dem?

2007-09-27, 22:14
Svar #2

Utloggad Camilla Sörman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Tord,
Nej inte med den föreningen men Vikers hembygdsförening (Skrekarhyttan ligger i Viker ca 15km utanför Nora) och det jag vet har jag fått fram i deras arkiv och så har jag försökt att släktforska vidare på det men liksom framåt i tiden istället för bakåt som man brukar. Så jag tänkte att det kanske finns någon som faktiskt är släkt med denne Jan som forskat i detta här på forumet. Kan man se i bouppteckningar vem som ärver gården?  
// Camilla

2007-09-28, 05:28
Svar #3

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Jag är inte så säker på att någon ärver gården. Familjen flyttar ju vidare till Linde (Lindesberg) 9/2-1873 enligt Viker (T) AI:1, 1872-1881, sida 38, GID 2319.1.4800. Där finns även noterat vem som äger, om det är åkern, marken, gården, etc, eller alla delar.  
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-09-28, 09:18
Svar #4

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Camilla! Jag vet mycket väl var Skrekarhyttan (i äldre tider skrivet Skrikarhyttan) ligger. Har tittat en del i min Nora-litteratur, men ej funnit något som ger svar på din specifika fråga. Det var därför jag hänvisade dig till Hembygdsföreningen Noraskog. Visste ej att Viker har egen hembygdsförening. Har du prövat med Nora Släktforskarklubb? Någon av dess medlemmar kanske vet något. De har sin lokal i Eliasonska gården (där biblioteket ligger) i Nora. De har även en hemsida.

2007-10-03, 21:31
Svar #5

Utloggad Camilla Sörman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej på er,  
Jo det är nog så att jag får ta mej tid att gå till släktforskarklubben och hembygdsföreningarna men eftersom jag har små barn så är det här med Internet helt suveränt - man kan ju forska när de sover.
Här ute på landet har vi fått nya adresser så nu heter det Skrikarhyttan igen.(fast de flesta säger nog Skrekarhyttan när det talas)
Jag har hittat lite om Jan Erssons döttrar i första giftet - de gifte in sig i fina släkter i Karlskoga. Men själva gårdens historia går inte att följa lika lätt.  
Jag fortsätter...
Mvh Camilla

2007-10-05, 15:02
Svar #6

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Om du råkar vara inne i Nora på dagtid en vardag kan du ju även titta in på Fotocentralen. Det kanske kan ge dig något.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna