ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Franz Wernicksson, Skinnskatteberg  (läst 781 gånger)

1999-04-18, 22:43
läst 781 gånger

Utloggad Göran Ekberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2023-05-11, 09:21
    • Visa profil
Franz Wernicksson gifter sig 3/10 1690 i Skinnskatteberg med Malin Andersdotter. År 1700 hamnar han inför tinget efter att ha dräpt en dräng och blir troligen avrättad kort därefter. Jag undrar om någon har stött på denne Franz och kanske hittat hans fader. Själv misstänker jag att denne är Wernick Ersson som förekommer vid Prästhammaren under 1680-talet. Några andra förslag?

1999-06-09, 22:59
Svar #1

Annika Tjus

Jag har stött på en Lisa Wernichsdotter i min släkt. Det enda jag vet om hennes ursprung är att hon föddes 1750 i Västmanland. Kanske du vet något mer?

2000-01-09, 20:32
Svar #2

Utloggad Gunilla Didriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2015-07-25, 22:02
    • Visa profil
Hej!
 
Till Ramsbergs församling(T)flyttade på 1650-talet en masmästare Wernic Andersson med familj till Sjöfallet, under Gammelbo skriftelag.  
Jag har någonstans läst att denne Vernic skulle komma från Skilån, Skinnskattebergs förs. men kan just nu inte hitta på källan att det var så.

2000-07-16, 20:23
Svar #3

Mats Karlsson

Bland mina anor finns en Brita Ersdotter Wernik,  
som uppges vara född 1735 i Skinnskatteberg. Hon  
gifter sig i Munktorp med en Hans Wallman och dör  
den 4.3 1787. Hennes far bör alltså ha varit en  
Erik Wernik (typ). Vet tyvärr inget mer.

2005-02-18, 22:12
Svar #4

Gustav Gustavsson

Hej !
 
Jag har masmästaren Vernik Andersson i min antavla, så det var en intressant grej att han skulle kommit från Skilån.
 
Släktforskarhälsningar
 
Gustav Gustavsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna