ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emil Tibblin  (läst 1376 gånger)

2000-02-20, 17:42
läst 1376 gånger

Ann-Sofie Ekedahl Elvå

Hej!
Känner någon till släkten Tibblin? Min svärfars morfar hette Emil Tibblin. Han var född 1872-08-17 i Torpa fs.
Mvh
Ann-Sofie Ekedahl Elvå

2000-02-21, 09:44
Svar #1

Yvonne Korn

Hej Ann-Sofie. Jag har en anfader Eric Peter Tiblin som var organist och klockare i Tible by i Skogs-Tibble i Uppland. Han var född ca 1734 och dog 1797. Det finns ett till Tibble i Uppland - Håbo-Tibble i Upplands Bro kommun har jag för mig - kanske kommer din svärfars släkt från någon av de byarna ursprungligen.

2000-04-22, 12:31
Svar #2

Lotta Forsberg

Hej Ann-Sofie och Yvonne. Jag har en anfader Carl-Alfred Tibblin, född 12 agus. 1864 i Hagby, Tjockmyra. Död 1940 5,13.
Han kallade sig själv för C_A. Han arbetade på Kölvagård som ung och köpte den på äldre dagar (Fredriksberg, Ålandsdal)Hans föräldrar kom från Tjockmyra i Hagby, Möskö. Han var gift med Klara Hellberg.
Kanske tillhör vi samma släkt men jag vet inte, men C-A´s son Clas Anton Tibblin född 1894 6 sep. från (Ålandskal?, Försunda?, Öresbro?Biskopkulla?)fick min mormor Karin Elisabet Tibblin, född 1923-03-29 i Bonnkyrka, Uppsala.
Sägner säger att det var två släkten som delades av en å i en dal, därav två Tibblin släkten!?
MVH Lotta Forsberg

2000-04-22, 21:45
Svar #3

Ann-Sofie Ekedahl Elvå

Hej Lotta!
Det enda jag vet om Emil Tibblin är att han föddes i Torpa fs, i Västmanland. Min svärfar tror att en av bröderna hette Alfred. Jag har inte gett mig in i denna släkten riktigt än. Hade C-A fler barn och vad hette de isåfall? Min svärfar ska kontakta sina kusiner för att försöka ta reda på lite info.
Mvh Ann-Sofie

2000-04-22, 21:50
Svar #4

Ann-Sofie Ekedahl Elvå

Hej Lotta!
Det enda jag vet om Emil Tibblin är att han föddes i Torpa fs, Västmanland. Min svärfar tror att han hade en bror som hette Alfred. Vet du om C-A hade fler barn och vad hette de isåfall? Jag har inte gett mig in i den här släkten riktigt än, men svärfar har lovat att försöka få lite info av övriga släktingar.
Hälsningar Ann-Sofie

2000-05-01, 01:04
Svar #5

Lotta Forsberg

Hej Ann-Sofie!
Enligt mina papper var Carl-Alfred gift två gånger , andra giftet var med en klara Augusta Nilsson f. 1866 12/6 d.1959 ( hon såldes av sina föräldrar till ett barnhem i Stockholm och hade fosterföräldrar i Sthlm- skärgård och blev fiskardotter)och fick två barn med honom Olivia f.1901 och Herrman f.1904. Edvin hade Klara från ett äktenskap innan C-A.  
I C-A´s första gifte var med Klara Hellberg och de fick två barn George f.? och Clas-Anton f. 1894 6/9 d. 1949 3/9. Den sistnämden är den som jag kommer ifrån!! Jag är osäker var de är födda men uppgifter som bla. Hagby, Tjockmyra, Fredriksberg, Ålandsdal Möskö näms?!
MVH /Lotta

2000-06-01, 17:44
Svar #6

Utloggad Lisa Qviberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 15:20
    • Visa profil
Min farmor är dotter till Ernst Gunnar Tibblin, född i Hedvig Eleonora församling i Stockholm den 2 mars 1887. Han var gift med Anna Lovisa Garibaldina Charléz, f. 8 sept. 1887 i Katarina församling, Sthlm. Jag har dock inte forskat så mycket mer i hans anor.

2001-02-07, 18:43
Svar #7

Lillemor Tibblin

Hej alla TIBBLIN-forskare!
Här har ni en livs levande, men dock ej äkta.
Min farfar född 1916 blev omhändertagen av Sofia Tibblin eftersom han var ett oönskat barn född av en piga .  
Sofia Tibblin kom från Uppsalatrakten men flyttade senare ner till Västergötland.
Jag har precis börjat att forska lite i Tibblinsläkten.
Vet någon något ??
MVH Lillemor Tibblin.

2001-02-11, 17:44
Svar #8

Lillemor Tibblin

Jag skule vilja korrigera mitt tidigare inlägg om TIBBLINsläkten.  
Min farfars mor hette Helmy Tibblin, hon födde Lennart i Vilske Kleva, Västergötland 1914.
Där lämnade hon honom som baby till fostermodern Sofia(?) Tåst. Helmy bosatte sig i Gällstad och gifte sig senare med Verner Pettersson.
Är det någon som stött på Helmy eller Lennart Tibblin i sina anor?
MVH Lillemor Tibblin

2002-01-20, 15:59
Svar #9

Ylva Cederborg

Hej, jag har en Fredrica Mathilda Tibblin född 1840-02-01 i Åloppe, Nysätra, Enköpings kn, Uppsala län.
Hennes far: Fredric Tibblin född 1806-10-22 i Österunda, Uppsala län.
Hans far: ?Jan? Nilsson Tibblin(skomakare i Österunda) född 1777 i Tibble.
 
Har inte fått fram så mycket om den sista personen.
 
Kanske någon av er vet något mer om dom här personerna?
 
MVH Ylva

2002-10-15, 22:31
Svar #10

Emil Tibblin

Jag heter Emil Tibblin, likaså gjorde min farfars far som numera ligger begravd i Laxå om jag inte minns helt fel, jag är född 100 år senare än honom d.v.s. 1972.
För mera upplysningar om vår släkt maila mig på emil.tibblin@rfv.sfa.se

2003-10-27, 23:52
Svar #11

Utloggad Jens Bornemann

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2022-11-30, 14:06
    • Visa profil
    • www.fambornemann.se
Hej!
 
Även jag har Eric Tiblin, som Yvonne skriver om, i släkten. För min del tar dock banden med namnet Tiblin slut redan med hans dotter Maja Lisa, född i Skogs-Tibble 1765.

2004-09-20, 18:34
Svar #12

Utloggad Conny Lindström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
I Köpings Landsförsamling, Västmanlands län inte långt från Torpa utanför Kungsör, finns Tibble. Där finns också namnet Tibblin än idag tror jag.
Möjligen kan du söka i den regionen Ann- Sofie.
                             MVH/Conny

2005-10-16, 17:56
Svar #13

Elna Holm-Sörnäs

Finns det någon, som kan hjälpa mig med uppgifter angående släkten Tiblin?
Margareta Christina Tiblin (Greta Stina Ersdotter) född 1766 i Tibble i Uppland. Den 25 april 1792 gifter hon sig med inspektorn på Säby gård i Järfälla, Johan Sundell född 1758 i Upplands Bro. De får döttrarna Alt?a i Järfälla 17920514 och Beata Charlotta f.1793 i Västra Ryd. jag har letat förgäves i Stockholms Näs, annexförs. Tibble, Håbo-Tibble och Skogs-Tibble för att hitta Marg.Christina i födelseboken men inte lyckats

2005-10-17, 07:46
Svar #14

Sten Kumlin

Hej,
Det är nog dessa personer som söks och som hittades i  cd:n Sv. Bef 1890:
                     ----
Post 3792647
 
Tibblin, Adolf Fredrik
Jordeg. f. Grenad.
 
f. 1840 i Råby-Rekarne (Södermanlands län, Södermanland)
 
Gift man, far i familjen
 
Hacksta by
Torpa (Västmanlands län, Södermanland)
 
Födelseort i källan: Råby rek Nyk.
              ------------------
Post 3792648
 
Eriksson, Augusta Charl.
 
f. 1838 i Torshälla (Södermanlands län, Södermanland)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Hacksta by
Torpa (Västmanlands län, Södermanland)
 
Födelseort i källan: Torshälla Nyk.
               -----------------
Barn:
Post 3792650
 
Carl Fredrik
 
f. 1869 i Torpa (Västmanlands län, Södermanland)
 
s.
Ogift man, barn i familjen
 
Hacksta by
Torpa (Västmanlands län, Södermanland)
 
Födelseort i källan: Torpa annex
                  -------------------
Post 3792651
 
Emil
 
f. 1872 i Torpa (Västmanlands län, Södermanland)
 
s.
Ogift man, barn i familjen
 
Hacksta by
Torpa (Västmanlands län, Södermanland)
 
Födelseort i källan: Torpa annex
                  ---------------------
Post 3792649
 
Anton
 
f. 1880 i Torpa (Västmanlands län, Södermanland)
 
s.
Pojke, barn i familjen
 
Hacksta by
Torpa (Västmanlands län, Södermanland)
 
Födelseort i källan: Torpa annex
                  ----------------
Post 3792652
 
Oskar Wilhelm
 
f. 1886 i Torpa (Västmanlands län, Södermanland)
 
s.
Pojke, barn i familjen
 
Hacksta by
Torpa (Västmanlands län, Södermanland)
 
Födelseort i källan: Torpa annex
              ------------------------
 
 
Mvh Sten Kumlin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna