ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dahlberg, Arvid Marcus och Alexander Magnus  (läst 1344 gånger)

1999-04-11, 20:59
läst 1344 gånger

Tommy Andersson

Söker alla uppgifter om dessa bröder som båda blev officerare vid Västmanlands regemente. Arvid Marcus är född 1718-10-03 i Gävle och Alexander Magnus är född 1722 i Skellefteå.

1999-12-19, 21:17
Svar #1

Hans Lundborg

Hej Tommy.
Jag söker också efter Dahlberg. Erik och Helena Dahlberg som uppgivits i dödboken över Kölaby fsml i P-län, som föräldrar till Isak Eriksson född oktober 1741.Isak var länsman och skriven i Kölaby. I hfl står att han kommit från Västerås.
Har du dessa Dahlbergare i dina anor

2000-07-23, 10:55
Svar #2

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se
Fänriken vid Västmanlands regemente Arvid Magnus (sic) Dahlberg beläggs 1752 ha använt ett rätt vackert släktvapen, se min beläggsamling av äldre svenska släktvapen på http://hem.passagen.se/gronstub - Vapenrulla - Äldre vapen.

2000-11-01, 21:39
Svar #3

Utloggad Thomas Westman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Tommy,
 
Alexander Magnus Dahlberg och Arvid Marcus är båda söner till Alexander Magnus Dahlberg (dä) och om honom finns det mycket att säga. Anno 1685. Christi himmelfärdsdag (28 maj) blev jag född uti Bohus lähn på Inneland uti Holta sockn, och Stora Ryby gård, lieutenants boställe... som han skriver i sina memoarer: En karolins lefnadslopp, som i lifstiden af honom själf blifvit i pennan författadt. Han följde Karl XII och deltog bl.a. i slaget vid Poltava och blev tillfångatagen. Men om allt detta kan man läsa i hans bok. Kan dock vara svår att få tag på men jag har låtit kopiera den om den kan vara av intresse. Han finns även omnämnd i ett flertal biografiska verk. Båda bröderna tycks ha lämnat Skellefteå 1740, vart okänt för mig. Deras far blev i alla fall stadsmajor i Malmö 1742. Min anförvant Carl Gustaf Dahlberg var bror till AMD dä.

2002-12-23, 00:06
Svar #4

Henrik Dahlberg

Alexander Magnus Dahlberg är född 1722 i Skellefteå.
Det här lät intressant... jag bor själv i Skellefteå liksom hela min släkt (på Dahlbergssidan)... bäst att se efter i min moders släktforskning om det är någon av mina anförvanter det här

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna