ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Britta Andersdotter-Råbock och Jacob Löfgren.  (läst 732 gånger)

2006-11-12, 13:10
läst 732 gånger

Torsten Backhammar

Finns det någon som kan hjälpa mig att finna varifrån Brita Andersdotter-Råbock och hennes make Jacob Löfgren kommer. Dom ska vara födda någonstans i Västmanland dom flyttade senare till Fröjered, Skaraborgs län. Hur jag än vrider och vänder så kan jag inte hitta deras ursprung, vore otroligt tacksam ifall någon kan hjälpa mig.
MVH; Torsten Backhammar.

2006-11-12, 18:39
Svar #1

Lennart Persson (Lelle)

Hej Torsten.
Jag vet inte vilket århundrade frågan gäller, men det föds i alla fall 2 barn i
 Skinnskatteberg med Klensmedsmästare Jacob Löfgren och Brita Andersdotter som föräldrar.
Det är Brita 9/12 1754 och Stina 2/3 1757.
Födelseboken är svårläst så jag är osäker på var i socknen dom bodde.
MVH / Lelle

2006-11-12, 19:35
Svar #2

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Har tyvärr inte hittat deras ursprung, men enl Fam Search födde de två döttrar, Brita 1754, och Stina 1757 i Skinnskatteberg. I födelseboken står att Brita föddes i Kyrkbyn, men jag har inte lyckats hitta familjen i husförhörslängden.
(Skinnskatteberg AI:5A resp B)
Däremot återfinns Petter Stockhus hustru i Kyrkbyn - som var en av faddrarna till Brita - varför de säkerligen bodde där!
 
PS Skrev detta innan jag noterade att Lelle svarat!

2006-11-13, 09:54
Svar #3

Torsten Backhammar

Ett stort tack till Lennart och Leif för uppgifterna jag fick på min efterlysning,alltid lättare att gå vidare när man har något att söka på. Så än en gång stort tack!
MVH/ Torsten B.

2006-11-13, 19:39
Svar #4

Utloggad Marianne Valfridsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2011-01-11, 20:17
    • Visa profil
Namnet Råbock finns också i Vedevågs bruk, Lindesberg.
Råbock är ett smednamn där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna