ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bjurlingar i bergslagen.  (läst 427 gånger)

1999-04-14, 21:17
läst 427 gånger

per bjurling

När drängen Lars Liljeros år 1845 flyttade in till Karbenning tog han sig namnet Bjurling. Jag undrar mycket över varför han bytte och varifrån han fick idén att kalla sig just Bjurling. Jag har hittat 4 st udda Bjurlingar i bergslagen under början av 1800-talet, men inte kommit på någon koppling till Lars eller hans far som var soldat på Lasjövreten och även han hette Lars Liljeros. Det bodde en nybliven änka i Karbenning, som hette Bjurling men jag har inte hittat några kopplingar. Nu undrar jag om någon känner till fler Bjurlingar från slutet av 1700-talet och framåt särskilt i Ludvika, Grangärde, Västerfärnebo och Karbenning?

2002-03-01, 22:57
Svar #1

Marianne Palmerstedt

Hej Per!
Jag kan erbjuda en skomakare Anders Bjurling född 1793 i Bjurfors och verksam på Bjurfors bruk. Kopplingen mellan Bjurfors bruk och namnet Bjurling är ganska uppenbart. Han var gift med Greta Rosberg f 1793 i Norberg och de fick en dotter vid namn Anna Maria Bjurling f 1818. Denna Anna Maria gifte sig med August Sohlström och flyttade till Avesta omkring 1840.
Kanske inte så mycket hjälp för dig, men i alla fall några namn från trakten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna