ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Runberg 1721  (läst 1027 gånger)

1999-06-06, 21:08
läst 1027 gånger

Inger Jans

Enl uppgift skall denna Anna Runberg var född i Ljusnarsbergs sn ca 1721 men jag har inga uppgifter vare sig om hennes föräldrar eller var i socknen hon var född.  
 
Hon gifte sig 1754? med Peter Enborg, enl uppgift född 1724-01-26 trol i Falun. Han var mönsterskrivare i Husby sn (W) och länsman i Hedlund i Rättviks sn.

1999-06-07, 22:56
Svar #1

Olof Hansson

I Rättviksboken del I:1 skriver Georg Landberg om länsmännen.  Han har två sidor om Pehr Ehnborg, vars bosättning kom att medföra tillkomsten av en ny by, Hedslund (med s).  Hustrun hette Anna Runborg (med o).  Om Du ger mig Din postadress kan jag sända Dig kopior av de två sidorna.

2001-03-04, 22:02
Svar #2

Holger Olsson

Hej Inger
 
Betr. Anna Runberg har jag följande teorier:
att hon är född i Ljusnarsberg 1723-07-30
Ljusnarsberg C:5 1715-1723
1723 Julii 30   Anna
Per Johanssons barn i Stensarvet  Anna  
född den 30 Julii döpt den 4 Augusti  
Wittnen:Herr Johan Sernander och dess hustro Maria Svedonia, Anders Andersson i Krokfors och pig. Margareta Larsdotter i Halsinggård.
och att föräldrarna skulle vara
Ljusnarsberg AI:1 1730-1747 kort 3 s 218
Stensarvet
Per Jonsson  flyttat 1740
Hstr. Elisabet
Son Olof Pehrsson
dot. Anna Pehrsdotter
föräldrarna gifte sig
Ljusnarsberg C:5 1715-1723
1719 Dnica 22 Trinit  1719-10-25  Vigda
Pehr Johansson på Heden, H:o Elisabet Dot. i Stensarvet.
Det stämmar med att fam. flyttade omkr. 1740 och då till Gåsborn. Förmodligen har Per Jonsson tagit sig namnet Runberg senare.
 
Pehr Enborg gifte sig med Anna Runberg 1755-07-29
Husby E:1 1698-1755
År 1755
Junii 1 Drät p Mönsterskrivare Herr Peter Enborgh och Anna Runberg fr: Nyaskogh, Harbärget  Vigdes 29 Julii.  
 
Om Pehr Enborg kan du läsa i Dalregementets personhistoria II s 497 1751/1104
 
Mvh Holger

2001-03-06, 21:38
Svar #3

Inger Jans

Hej, Holger!
 
Jag blev verkligen både glad och förvånad när jag läste ditt svar på min efterlysning. Man tror ju gärna att ingen tar någon notis om de gamla förfrågningarna när det ständigt kommer nya.
 
När jag läste i Dalregementets personhistoria II, som även du tipsar om, gjorde jag nog det misstaget att jämföra med herdaminnen, som sägs vara mycket tillförlitliga. Jag trodde nog helt enkelt att författarna till historiken inte hittat föräldrar och vigseldatum, trots ordentlig forskning. Därför lämnade jag den grenen av min forskning tills vidare. Jag hade då även letat i Lagergrens arkiv i Falun efter Pers anfäder men inte hittat något.
 
Eftersom jag bor i Dalarna och ganska lätt kan titta i fisch för ex Husby, ska jag nu verkligen ta upp detta igen. Jag har ju fått så många ledtrådar från dig.
 
Ett stort tack!

2001-03-07, 09:23
Svar #4

Göran Fredriksson

Hej Holger!
 
Vad är det som får dig att tro att Anna Runberg är den samma som Anna Persdotter född 1723 30/7 i Stensarvet, Ljusnarsberg. Det skulle vara intressant att veta hur du resonerat.  
 
Mvh
Göran Fredriksson

2015-01-06, 13:54
Svar #5

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Ang. Holger Olssons inlägg ovan:  
Det står inte Drät p, utan det står Dca 1a p följt av Trin:. ca har ett streck över sig, vilket är i st.f. omini, dvs. hela ordet är Dominica. a:et i 1a är upphöjt och understruket. p står för post och Trin: står för Trinitatis. Dvs. 'första söndagen efter Trefaldighetsdagen'. Denna datumangivelse anger 1 juni, år 1755.  
Vidare så står det inte Nyaskogh, Harbärget, utan Nya Kopparbärget.
 
(Meddelandet ändrat av MickeP 2015-01-06 14:34)

2015-09-10, 08:50
Svar #6

Utloggad Andreas Engström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-06-21, 12:44
    • Visa profil
Det verkar inte så troligt att Anna Runberg är ovan nämnda Persdotter från Stensarvet.  
 
Det verkar mycket mer sannolikt att hon är Anna Carlsdotter född 1723-08-13 i Rönnberget, Ljusnarsberg av Carl Månsson och Malin Persdotter. Carl i sin tur är son till länsman och gruvfogde Måns Nilsson i Brusala, Ljusnarsberg.
 
Rönnberget kallas i kyrkböckerna omväxlande Rönberget och Runberget (även Avlången). Att Anna när hon flyttade till annan socken (troligen som piga) tog sig namnet Runberg är inget uppseendeväckande.  
 
Mvh
Andreas Engström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna